Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murteela

Vierailija
02.08.2022 |

Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.

Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.

Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.

Kommentit (2465)

Vierailija
441/2465 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvvää sunnuntaita lumisatteen keskeltä.

Muistankohan ihan väärin, että ennen ja vielä 2000-luvullaki oli enemmän semmosia pakkaspäiviä, ettei lunta tullu ollenkaan. Pakkasta oli 10 asteen molemmin puolin. Tuntuu, että nykyään alakaa tuo lumisae aina, jos vähänkään lauhtuu. Millaset muistot teillä on aiheesta?

Kiva, ku kävit kirjottamasa sinä sieltä Mansesta. Tuu kirjottaan toistekki. Tuo sana "kyä" oli mulle uus muoto kyllä -sanasta. :) Jäi myös kiinnostaan, että kuka oman kylän likka laulo Eppujen biisin? En oo koskaan kuullu kenenkään naisen niitä laulavan.

Tilo, onpa mukava, että sun kivut on jo palijo vähentynneet ja kävelylläki oot käyny. Mietin, että millonhan sitä uskaltaa tommosen leikkauksen jäläkeen roikkua tangosa? Mulle soon ollu iso apu myös suorasa pysymisen suhteen ja välillä on myös selekäkipu helepottunu roikkumalla. Varmaan  lääkäri tai fysioterapeutti ossais vastata.

Yks lääkäri sano, että mullon rintarangan puolella vielä aika hyvin tillaa nikamien välillä ja arveli, että päivittäinen roikkuminen ois siihen auttanu. Ainaki pari kertaa päiväsä yritän sitä tehä ja välillä roikun nii kauan ku jaksan. Jostain luin, että jollaki oli yläselan skolioosi suoristunu, ku hää oli usiamman vuojen aikana päivittäin roikkunu tangosa.

Tuosta ittesä lihottamisen haasteesta. Seki voi olla vaikiaa, jos halua kuitenki syyä terveellisesti. Tuolla oli asiantuntijan mietteitä asiasta: https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/laihdutus/alipainoinen_nain_lihot_…

Itekki oon muutamia kertoja elämässä joutunu ittiäni lihottaan. Noppeiten se onnistu epäterveellisellä tavalla, eli lissäämällä ruokavalioon sokeria, rasvaa ja hiilihydraatteja sisältäviä tuotteita. Söin aika palijo makkeita herkkuja, mutta oon lihottanu ittiäni myös terveellisemmästikki. Lisäsin oman ruoan sekkaan vähä öliyä, ja laitoin juustua leivälle enemmän ja söin kaks leipäpallaa yhen sijasta. Söin ruokaa isompia annoksia ja tihiämpään, eli söin jottain 7-9 kertaa päiväsä. Myös kuivatut hedelmät on aika hyviä, ku niisei oo valakosta sokeria ja ovat muuten terveellisiä. Aprikoosit on mun herkku esim. teen kans. Tsemppiä toivottelen sulle Tilo tuohonki haasteeseen.

Lähen tekemään pinaattimunakasta ja sallaattia. Kirjotan tännään vielä jottain. :) Sofia

Vierailija
442/2465 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaa, täälä onki rauhallista.

Meillä kävi yllätysvieraita, jotka äsken lähtivät. Nyt on sen verran väsy, että kirjotan toisena päivänä lissää.Onneksi olin sopivasti teheny niitä Runebergin torttuja. :)

Mukavaa illanjatkua ja hyvvää huomista Runeberbin päivää kaikille. :) Sofia

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTHJfafawWYpB2exdo…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/2465 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia ja ihanat ruuneperintortut mukana.

Luovaa ajatusta myös miulla ja suunnitelmaa huomisen töille. Ois hyvä saaha näinä kylminäkkii päivinä jotakii tehtyy.

Miulla on nyt ensmäiset tulppaanit maljakossa.  Se onkii ilone asja.

T. Saiko

Vierailija
444/2465 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkanutta tätä viikkoa.

Sofia, tuosta roikkumisesta. Se on mielestäni hyvin tapauskohtainen juttu. Minulle se on tarkoittanut jo kauan ennen leikkausta jalat lattiassa tapahtuvaa venytystä. Meillä on tanko, josta riippuvat renkaat. Ne ovat minulle hyvällä korkeudella. Osaksi ilmassa roikkumisen sopimattomuus  johtuu toisesta olkapäästä, joka ei tykkää sauvakävelystäkään. Nyt pidän ulkona sauvat vähän kuin varmuuden vuoksi tukena, mutta en oikeasti sauvakävele.

Sairaalasta saamani liikeohjeet olivat aika varovaisia ensimmäisen kuukauden ajaksi. Kävellä olisi saanut, mutta kelit eivät kauheasti houkutelleet pakkasineen ja liukkauksineen. Toki minä kotona tallustelin ahkerasti huoneesta toiseen ja tein liikkeitä ohjeiden mukaan, vaikkei aina olisi kauheasti huvittanutkaan. Venyttely ei kuulunut ensi liikkeisiin.

Täsmennän vielä noista kivuista. Nyt ne ovat erilaisia kuin ennen leikkausta. Kuulemma johtuvat opituista vääristä asennoista, joiden pitäisi korjaantua ajan myötä, jos/kun sitkeyttä harjoitella riittää. Yöllä ei pakota ja nukunkin hyvin. Olen visusti sitä mieltä, että kannatti sitkeästi "tapella", että pääsin leikkaukseen, vaikka ei tämä ihan huviretki ole ollut. Suunta kuitenkin on koko ajan parempaan päin. Kun vielä tulee kevät ja pukeutuminen helpottuu. Nyt on jo melko paljon päivä pidentynyt..

Jaksellaan.

T. Tilo

Vierailija
445/2465 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katoha tuost kohan 6 vimonen laus Aleksanterist

https://fi.wikipedia.org/w/index.php?title=Alexander_Stubb&oldid=103397 

Tuo ol miulle uuvenlaist tietov. Tiä mualima o mennynnä semmotteeks jotta vahanala o piä pyörälä. Vua ei se uauta ku yrittöö pyssyö kelekasa muanna ja hyväksyö jotta asseet ova nykypänä toesenlaeset. Immeisiä oomma omanlaisiamma ja suotakkoon olla silleest

Vierailija
446/2465 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahoha ku viärä ol tuo vua älähä hättäile ku täs oikia tulloo

https://fi.wikipedia.org/w/index.php?title=Alexander_Stubb&oldid=103397…

Vierailija
447/2465 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä, miten presidenttiehdokkaat ovat seksuaaliselta suuntautumiseltaan.  Mielestäni ei ole oikein, että toinen ratsastaa sen salaamisella, kun toinen ottaa tyynesti vastaan myös epäasialliset suhtautumiset.

Vierailija
448/2465 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäivää lumisatteesta.

Tännää on ollu touhukas kotityöpäivä. Äskön sain lopulta tulet takkaan, ku meinasivät puut olla änkyränä, etteivät syty mokomat. Usseimiten syttyvät kyllä hyvin. Nyt on sitte lepotauko.

Mun piti oikein tarkistaa, että oonko minä tosiaan syöny yheksän kertaa päiväsä sillon ku olin lihotuskuurilla. Otin tähän ruokapäiväkirjasta yheltä päivältä tietua, mutten siitä joka kohtaa pikkutarkasti merkkaa.

7:00 Aamupuuro, tilkka öljyä, puolukoita, appelsiinimehu, pala suklaata.

9:15 Tee, leipäpala päällisineen, keksi

11:30 Lounas ja jälkiruoka

13:10 Kahvi ja pulla

15:30 Kuivattuja aprikooseja 3 kpl

17:00 Iltaruoka

18:30 Tee ja näkkileipä päällisineen

19:30 Manteleita 1 dl

21:00 Leipää päällisineen ja teetä

Syöhän minä ussein nykyäänki seittemän kertaa päiväsä. Hampaista pittää pittää hyvvää huolta, ku nuin tihiästi syö.

Syömisistä tuli mieleen Saikon hernekeitto. Teekkö sinä Saiko sen keltasista vai vihireistä herneistä. Ite teen vihireistä. En oo pitkiin aikoihin teheny. Laitan sekkaan porkkanaa ja kanajauhelihhaa sekä mausteita. On se kyllä hyvvää. Pittää joku päivä tehä. Kiva, ku otit asian esille.

Jatkuu kohta. :) Sofia

Vierailija
449/2465 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä mie sohasen, ku koko teksti hävis kerralla.

Tilolta hyvvää tietoo, mite on kivuliasta ensalkuu saaha elimistö tottumaa uutee asentoo. Nii on olt miulkii, mut ain on parempaa päi menossa. Jalan asento muuttuu oikeittai nyt ja se on hyvä. Sifialle myös kannustusta, et alkaisit omatoimisest nyt toimimaa sen laikkauksen suhtee jos se on mahollista.

Hernekeitto on miu herkkuu, nii yksinkertaista ja hyvvää. Laitan siihe kuorimattomat herneet, eli turvotan ne veessä yön yli. Savulihhaa ja sipulii, vähä porkkanaa, pippurii vaamausteeks. Viimeks laitoin naudan soppalihhaa ja savulihhaa sekä porsaanlihhaa.

Miulle välipalat maistuut ja mie syön kyllä hyvi paljo enemmä, mitä Sofia siun lihotusohjelma on. No, nii mie oonkii saant muutaman kilon täs talven aikaan kertymää. Mei isäntä syöp hyvi rauhallisest ja pienii errii kerrallaa, mut hää on hyvi sopusuhtane. Jos ei oo nälkä ni hää ei syö, mut mie syön illalla varsinkii liikaa.

Miul käyp laihuttais se, et syön kolme kertaa päivässä enkä siin välissä mittää. Siin on insuliinin erittymisen kanssa yhteyttä. Sellane syöminen on helppoo, mut nykyset välipalat on pahaks.

Oisko välipalalle joku muu nimitys, ku tuo nimitys tuntuu nii kutsuvalta, jota ei voi vastustaa. Täs miu tapaukses välipala on vaarallista vaarallisemp.

Täytyy siirtyy töitten liiallisest suunnittelust nyt tekoihe. Tekemälläkää työt ei tunnu loppuvan.

Täält suunnalt löytyy Ruunepereista: !!Fredrika sai kasvit kukoistamaan issuu!! Fredrikan rakkaudesta ruusuihin. Näi se ol enne.

Hyvvää päivän jatkoo.

T. Saiko

Vierailija
450/2465 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut hyvä olla vähän tarkempi.

Äänestävät häntä siksi, koska luulevat hänen olevan hetero. Toimittajat eivät halua äänestäjille sitä tietoa korjata.

Vierailija
451/2465 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sofia ja miekii roikun tikapuissa ja kyl se venyttää, mut olkavarret ei siit nii tykkää, selkä kyl.

Oon tehnt selinmakkuulla, et laitan jalat 90 kulmaan nojatuolille ja se venyttää alaselkää. Toisinaa nostan  jalkoja viel vähä korkeemmalle, et enemmä tuntuu venytystä.

Joitakii evuskunnan jäsenii  madallettaa nii, et oikei pahhaa tekköö. Toisinaa tuntuu, et ei oo mittää kunnioitusta. Toisaalta taas ylistettää jotakii entistä asemissa ollutta  ja lööpit hehkuttaat iha ku ei mikkää muu kiinnostais.

Vanhat asiat tuuvvaa monnee kertaa essii. Miust pitäis saaha paremp kuri lööppilehtii toimittajille, jotka varta vasten kirjotuksillaa aiheuttaat joillekkii henkilöille koko iän kestävää tuskaa.

Muistan, et aikanaa Karjalaine sai ryöppyy ja ilveilyy muka vitsien muodossa. Aika on muuttunt ja lehdistö häikäilemättä etsii keinoja saadaksee lissää lukijoita.

T. Saiko

Vierailija
452/2465 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, et oon jo monta päivää tääl viimiseen kirjoittajaan. Oiskos teil talven taittumisest ja muutekii olotilast lerrottavvaa?

On nii mieleistä luettavvaa ain näin langoil.

Ystävänpäivä on tulossa ja sen huomaa kukkasii kalleudesta. En raaskint viime kauppareissul ostaa ollenkaa leikkokukkii.

Mite on Sofian vointi, ku oot olt monta päivää pois langoilt. Tilo ja kaik  ystävät  eri puolilt maata tulkaa kertoilemmaa.

Toivoop syvämmestää.

T. Saiko

Vierailija
453/2465 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Saiko.

Oon ollu vähä kipiänä ja väsyny, nii en oo jaksanu kirjottaa. Toivotaan, että vaikka Miina, Almastiina, Emmastiina ja Tilo kävisivät kirjottamasa kuulumisia.

Toivottavasti ihimiset jaksavat lähtä äänestämmmään, vaikkon kovat pakkaset.

Kirjottelen joku päivä. Mukavaa viikonloppua kaikille. :) Sofia

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRs_1gjm5PZFpKem0c…

Vierailija
454/2465 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut miettivät ehdokkaan koulutusta ja sotilasarvoa. Stubb kävi armeijan yli 35 vuotta sitten. Hän sai 8 kuukaudessa korpraalin arvon.

Haavisto on saanut sotilasansiomitalin, vaikka ei rauhanmiehenä halunnut armeijaa nuorena käydä. Haavisto on myöhemmin käynyt armeijan jonkun lyhyemmän koulutuksen. Unohdin sen koulutuksen virallisen nimen.

Ulkomailla rauhantyössä ollessaan Haavisto on johtanut 100 sotilasta ja 50 poliisia. Hän hoiti tehtävänsä erinomaisesti. Hänellä on erittäin hyvät valmiudet toimia ylipäällikkönä.

Annoin ensimmäisellä kierroksella ääneni Rehnille. Haavisto on samalla tavalla rauhallinen ja järkevä kuin Rehn ja Niinistö.

Vierailija
455/2465 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantaita.

Hiljaisen puoleista täällä tuntuu olevan.

Sofia, parempaa vointia sinulle! Kyllähän hieronta rentouttaa, mutta en tiedä, miten usein sitä pitäisi ottaa, että olisi oikeasti apua myös kipuiluun. Kyllä kai omat tekemiset ovat vielä tärkeämpiä kuin silloin tällöin saadut käsittelyt. Oma aktiivisuus on minusta pääosassa, kun vain on kunnon ohjeet. Uskon, että minulle ne on annettu, kun vain jaksaisin niiden mukaan tehdä.   Olin eilen fysioterapeutilla ja otin seuraavan ajan yli kuukauden päähän vähän ennen lääkärin kontrollisoittoa,  joka tulee kolmisen kuukautta selkäleikkauksen jälkeen. Fyssarin mukaan olen "ketteröitynyt" huomattavasti edelliseen käyntikertaan verrattuna, mitä se sitten tarkoittaneekin. 

Saiko, minäkin olen tehnyt tuota selän rentoutusta lattialla. Se vain ei nyt onnistu, kun en selviä sieltä ylös. :)

Tuosta presidentinvaalista sen verran, että voin ihan hyvin kertoa molemmilla kerroilla äänestäneeni kaikki menneet vuodet "ajan hermolla" ollutta Haavistoa, joka on rauhallinen ja kokenut, taitava osaaja myös neuvottelijana. Ei kai liene  rikos sanoa kantansa tässä asiassa? 

Vein eilen fyssarille keijunmekonsiemeniä. Hän kysyi, haluaisinko puuvillansiemeniä, joita hän oli saanut lomamatkallaan. Tietysti halusin. Olen toki kasvatellut parina kesänä kyseistä kasvia. Eka kerralla sain jopa pumpulipalloja, mutta toisella kerralla iski kirva parvekkeella. Jouduin viemään pihalle, jossa se ei viihtynyt. Mielenkiintoista on kokeilla taas. 

Nyt vain hyvää vointia ja mielenkiintoista viikonloppua kaikille! Tulkaahan kirjoittelemaan!

T. Tilo

Vierailija
456/2465 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsin samoin: https://haavisto2024.fi/pekka-haavisto-cv/ Pitkä ja monipuolinen ura, paljon osaamista.

Lauantaina 10.2.2024 MTV3 klo 21:00-22:00 Levyraati, presidenttiehdokkaat mukana ohjelmassa.

Vierailija
457/2465 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sofialle paranemisia, että kivut ja vaivat vähenissiit. Jos ei tuu paremmaks ni mäne sopivalle lääkärille tai sairaalaa, siul on oikeus saaha appuu ja jatkohoitoo.

Tilolla on parempaa päi menossa, hyvä nii.

Miten on helokuu Almastiinalla ja Emmastiinalla ja kaikilla muilla edent?

Miulla on pahinta jos kannan, 8-10 killoo on jo liikaa, mut kaikkee ei voi jakkaa pienempii ossii. Miulla tää kyl järjestyy.  Eikä lumtyöt oo parasta liikuntaa, mut ei muuta ku etteepäi.

Hyvvää aattoo vaa huomista nähe.

T. Saiko

Vierailija
458/2465 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskipäivää pakkasista. Miinus 19  astetta meillä.

Kiitos teille tsempeistä. Tuli selekä kipiäksi, ku innostuin aurinkoisella säällä siivuaan vähä liikaa. Lisäksi pää, korva ja kurkku olleet kovasti kipiänä ja nuha, mutta ei kuumetta onneksi. Eiköhän tämä tästä vähitellen ala helepottaa.

Kommentoin myöhemmin nuita aiempia kirjotuksia.

Jänskättää nämä vaalit. Voi olla, että pakkanen joillain alueilla verottaa ääniä, ku ne ihimiset, joillei oo autua, eivät välttämättä tarkene lähtä uurnille, jos on vaikka pitempi matka. Vaalitutkija Jussi Westisen mukaan sää voi vaikuttaa äänestysaktiivisuuteen. Toivotaan vaaliin ihimettä ja hyvvää mieltä sekä voimia ihimisille tähän päivään.

Ruoka tuola hellalla hautuu. Lähen sitä valavomaan.

Mukavaa päivää kaikille! :) Sofia.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSJEhIcGC6_7yTLP3r…

Vierailija
459/2465 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomentapäivää pohojosesta. Onneksi on vähä lauhtunu eilisestä -  oli 26 miinuksella.

Meille on tulosa uus presidentti puolisoineen. Voimia ja viisautta heille työhösä. Oli tiukka presidenttikisa, ku vain 98 663 ääntä oli heillä väliä. Vuonna 1994 oli Halosen ja Ahon välinen ero 103 000 ääntä. Sillon äänestysaktiivisuus oliki palijo kovempi, tais olla yli 80 % ja tällä kertaa vain 70,7 %. Harmi, etteivät kaikki päässeet tai voineet muusta syystä mennä äänestämmään.

Entinen preisidenttipari on teheny hyvvää työtä. Oon tykänny Jenni Haukiosta, joka on aito ja empaattinen ihiminen. Ja nii on Haavistoki. joka otti toisen sijan hienosti vastaan ja oli hyvin kiitollinen kaikille tuesta ja kannatuksesta. Hää kiitti kaikkia ja sano vielä näin nätisti: "Jotkut ovat toivottaneet onnea ja jotkut Jumalan siunausta, ja kaikki se energia varastoituu meihin ja teemme suuria asioita sillä voimalla." Hää myös sano, että Suomi saa hyvän presidentin.

Toivottavasti hyviä asioita ja rauhaa voitas edistää niin Suomesa ku maailmallaki. Suomalaisten keskuuesa on nykyään ihimisten välillä harmittavan palijo epäkohteliaisuutta. Toivon Stubbin arvojohtajana muistuttavan kansalaisia välillä, miten tärkiää on käyttäytyä ystävällisesti ja kunnioittavasti toisia ihimisiä kohtaan. Kaikenlaista hyvvää voi syntyä, ku yritettään olla sovusa toisten kans. Asiat voi riiellä, mutta toivottavasti ihimisten ei tarttis. Neuvottelu ja kompromissit on hyvä käytäntö niin perhe-elämäsä, työelämäsä ku kaikkialla muuallaki.

Lähenpä laittaan ruokaa ja kirjotan myöhemmin lissää. :) Sofia

Vierailija
460/2465 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäivää.

Tuosa etiskelin netistä ohojeita, miten saan siirrettyä tekstiviestit ja whatsapp-viestit uuteen puhelimmeen. Onneksi nuita viestejä on nykyään paremmin tarjolla. Viimeksi, ku vaihoin puhelinta, ei vielä voinu netin tietojen mukkaan tekstiviestejä siirtääkkään, mutta nyt se onnistuu monellaki tavalla: https://www.anymp4.com/fi/mobile/transfer-text-messages-from-android-to…

Saiko, tuli mieleen, ku kirjotit nuista välipalloista, että minkälaisia välipaloja tykkäät syyä? Ite syön lähinnä omenan tai leipäpalan. Joskus maijotonta kermaviilin korviketta marjojen kans. En kyllä ymmärrä, kuinka sinä laihuttaisa pärjäisit vaan kolomella aterialla päiväsä, mutta toki jos noon reilun kokosia, nii sitte. Sinun mieshän syö terveellisesti, joten jos alat häntä matkimaan, niin jospa siitois apua. :) Kyssyit jottain muuta nimiä välipalalle. Yritin keksiä, mutten onnistunu.

Tilo, mukava, että sinoot fysioterapeutin mielestä ketteröityny. Soon ihana, että me jo varttuneetki voijaan hyötyä kaikenlaisesta kehomme hoivasta, venyttelystä ja jumpasta. Kukin siitä, mikon itelle sopivinta. Siitä hieronnasta. Joskus se auttaa, jos mullon joku ihan selevä jumi jossain ja hieroja saa sen auki, mutta joskus tuntuu, ettei hieronta auta palijokkaan tai apu on lyhytaikasta. Tietenki on ilo käyä semmosella mukavalla ja taitavalla hierojalla. Mullaki on luottohieroja, oikein taitava ja mukava naisihimine ja vahava myös. Harmi vaan, ku on aika kalliita nykyään nuo hierojapalavelut, mutta pittäähän heijänki elantosa saaha eikä oo mikkään kevyt työ kysseesä.

Ja sitte nuista painoista. Oon itekki joskus voinu kantaa painaviaki paketteja ym. puutarhahommissa raskaita juttuja 15-20 kilosiaki, mutta nyt on pitempään käyny selekään kipiää seki, ku nostan 1,7 litrasta vedenkeitintä. Olin ilosesti yllättyny, kun Saiko kerroit, että vasta 8-10 kiloset tavarat alakaa olla sulle liikaa, nii et ihan oo pulasa vaikka kauppakassien kans. Aattelin, että sullaki on vaikiaa palijo kevyempienki kans.

Sitte nuista keijunmekko kukkasista. Eikö soo tuo ihastuttava kukkanen ja oliko sulla se sen yhen leikkimökin seinustalla, vaan muistanko mitä sattuu? https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQKSjw9dmOlGfCMaWM…

Huomena onki ystävänpäivä. Nopiasti on tämäki vuosi edenny. Toivottavasti Miina, Almastiina ja Emmastiinaki käyvät kertomasta kuulumisia ja ehkä joku muuki. :) Mukavaa helmikuista päivää kaikille! Kevättä kohti mennään. :) Sofia

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT7LrdML3Uiod7bBPa…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän