Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murteela

Vierailija
02.08.2022 |

Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.

Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.

Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.

Kommentit (2467)

Vierailija
481/2467 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miinalasta iltaa!

Täten ilmoittaudun, koska Sofia tilasi kansaa paikalle :) Hengissä ollaan vieläkin, viime lauantain lumi- ja räntätykin jäljiltä melkoisen naattina. Pihatien kävi työntämässä traktori, mutta paikoin jäi minullekin lumensiirtoa. Ja se oli rankkaa! Kipeytyi selkä, polvet ja lonkat ja mieli raskautui.

Kävin tänään asioilla maalikylässä ja tapasin kaupan pihalla tuttavia, jotka kaikki aloittivat jutustelun samasta aiheesta, siis lumentulosta ja pakkasista. Kyselivät, miten kummassa olen selviytynyt tähän saakka. (Sitä itsekin ihmettelen, olen sentään vanhempi kuin presidentiksi mielivä Biden!) Menomatkalla pysähdyin levikkeelle potkimaan renkaita. Meno tuntui oudon huteralta, oli kuin oikeanpuoleisten renkaiden paineet eivät olisi olleet kohdallaan. Kaikkea tulee mieleen yksin ajellessa. Ilmeisesti epävakaa tunne johtui siitä, että vasemmat pyörät kulkivat osin sohjoisella ajo-uralla ja oikeat jäätiköllä, välillä urissa, välillä sulalla tiellä. Ja suolattu loska lensi. 

Teillä on ollut täällä syviä mietteitä loukkaantumisesta, anteeksi antamisesta, itsetunnosta jne. Tuohon keskusteluun en osaa ottaa kantaa nykyisessä elämässäni. Häiritsevät ihmissuhteet ovat kaukainen muisto. Nykyisellään pystyn rajoittamaan sosiaalista elämääni halujeni mukaan. Silloin kukaan ei loukkaa minua enkä itse pysty tekemään "kielen syntejä". Joitakin nuoruuden huimuudessa järjestämiäni "räjähdyksiä" (miina!) kadun. Tehtyjä ei saa tekemättömiksi.

Miinalaan on laskeutunut huolen huntu. Hyvinvointialue on julkaissut leikkaussuunnitelmat. Ei hyvältä näytä meidän syrjäkyläläisten vanhusten tulevaisuus.  Menee terveyskeskus, hoitokotipaikkoja vähennetään, lähisairaalan vuodeosasto, joka on ollut monen meikäläisen saattohoitopaikka, lopetetaan... Kotona pysymistä tuetaan (miten muka?)... nämä nyt aluksi. Ymmärrän säästötarpeen, mutta pelottaa omasta ja monen ikätoverin puolesta. Vahvistuu tunne: olemme kestävyysvaje.

Mitähän kohottavaa keksisi loppuaameneksi....... etsii, etsii....ei löydä. Rauhallista iltaa kuitenkin!

Vierailija
482/2467 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, täsä on hyvä kirja kaikille, jotka ossaa olla muita kohtaan myötätuntosempia ku ittiään kohtaan. Sattu kirja olleen vielä tarjouksesa. Postimaksu 4,20. Varmaan tuo löytyy myös kirjastoistakin.

https://www.adlibris.com/fi/kirja/itsemyotatunto-9789522609434?campaign…

Siis kirjan nimi on Itsemyötätunto - kirjailija Kristin Neff. Tässä lainaus:

"Monet suhtautuvat itseensä hyvin kriittisesti, ja myötätunnon osoittaminen itselle voi aluksi tuntua ajatuksena vieraalta. Tutkimukset kuitenkin paljastavat, että myötätuntoisesti omiin epäonnistumisiinsa ja puutteisiinsa suhtautuvat voivat huomattavasti paremmin kuin ne, jotka jatkuvasti kritisoivat ja syyttelevät itseään."

Olipa kiva, että kävit Miina kirjottamasa. Voimia sulle! <3

Pallailen myöhemmin. Heleppua päivää kaikille! :) Sofia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/2467 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torstai-iltaa ennen kuin linja sulkeutuu.

Sofille vastaan seuraavaan:

"Oon sulta aikonu kysyä monta kertaa, että ku olit asiakaspalavelutyösä, niin oliko siihen aikaan asiakkaitten käytös vielä ylleesä ottaen hyvvää ja asiallista? Ja jos ei ollut, niin pääsikkö siitä heleposti yli?"

Minun töissäolostani on kulunut jo yli 20 vuotta. On totisesti työelämä muuttunut tänä aikana. En muista yhtään tapausta, että olisi tarvinnut kutsua edes vahtimestaria, joka hoiti sivutyönään lomakevarastoa, virkavallasta puhumattakaan. Ei ollut vartijoita yhdessäkään kohteessa, jossa työskentelin. Oli toki työpöydällä vähän piilossa hälytysnappula, jota ei taidettu kukaan koskaan tarvita. En muista yhtään tapausta, jossa asiakas olisi polttanut täysin päreensä. Kerran kyllä jouduin viemään yhden sivuhuoneeseen rauhoittumaan ja etsimään tuhkakupin, mutta hermostuminen johtui hänen omien asioidensa juntturassa olosta. Tilanteesta selvittiin parin tupakan jälkeen ja apuakin järjestyi.

En ala kertoa kokemuksia ihmissuhteistani, joita on matkalla sattunut eteen monenlaisia. Ei kaikki ole ollut pelkkää auringonpaistetta niin kuin ei varmasti kenelläkään.  Olen kai sitkeää sorttia, koska olen aina nukkunut hyvin ja pystynyt selviytymään eteen päin ja pakkohan se on jokaisen jatkaa, tuli mitä tuli.

En ole vielä tottunut siihen, ettei tänne voi kirjoittaa myöhällä. Nyt täytyy lopettaa ajoissa. Hyvää yötä tai huomenta!

T. Tilo

Vierailija
484/2467 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvvää huomenta teille kaikille!

Tein eilen vähä lumitöitä ja aattelin Miina sua, ettei soo ihime, jos sun keho vässyy lumitöisä. Hirviän raskastahan soon ja jos on muutaki terveyshäikkää, nii ei kyllä tarttis ennää lumitöitä olla rasitteena. Naisilla on muutenki ussein vähemmän voimia nuihin fyysisiin töihin, vaikka henkisesti naiset on ussein hyvinki vahavoja. Teekkö sinä lumityöt kolalla vai semmosella levyellä ja kevyellä lumilapiolla?

Onko sulla toiveena, että voisit asua siinä kojisa loppuun asti vai ookko miettiny esim. kerrostalloon muuttamista? Sama kysymys mullakin nousee mieleen, että miten varsinki syrjäkylien vanahuksia voijaan auttaa kotona asumisesa, ku eihän se meinaa onnistua muuallakaan. En nyt halua Miina sun aatoksia vettää alas, mutta ohan se tosiasia, että hallitus on tekemäsä ihan hurjia ratkasuja, vaikka nii lupasivat ennen vaaleja, että kaikista vanahuksista pietään huolta. Ite en kyllä uskonu sitä sillonkaan. Kovat arvot jyllää Suomesa ja muuallaki maalimasa.

Minuston jotenki tosi hankalia nämä elämän loppuvaiheen asumisasiat, ku meki haluttas asua loppuun asti omasa talosa, mutta ku luultavasti toinen kuitenki lähtee taivasmaalimaan ennen toista, niin hankala soon yksin asua talosa, jos ei oo ennää vahava. Ja jos on huonouninen, niin sillon ei kerrostalo- tai luhtitalokaan oo hyvä, ku eihän naapuritkaan voi ääneti ellää. Itekki oon semmonen, että joka kopsahukseen ym. ääneen heleposti herrään. Se yhteisöasuminen vois olla hyvä juttu tai se, jos ois talo, mison päädysä yksiö tai piharakennus, niin siihen vois ottaa vuokralaisen, jolle vois vähä maksaa lumitöistä ja joka ois vähä kattomasa, tarviiko vanahus jottain apua tai pahimmillaan vaikka ambulanssia. Meijän yks tuttuki kaatu kotonaan jatkuvasti ja naapurit tilas hälle ambulanssia melekein joka viikko. Sairaalasa hälle tikkejä laitettiin pari kertaa päähän ja muuten tarkistettiin mustelmat ym. ja takas kotia, ja joskus jopa seuraavana päivänä taas sairaalaan. Harmi, että hää asu niin kaukana, että hyvin harvon pääsin häntä auttamaan, mutta joskus kuitenki.

Yritän kehitellä seuraavaan viestiin jottain myönteisempää. 🌸Sofia

Vierailija
485/2467 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Tilo viestistä. Ihana tietää, ettoot saanu tehä työtäsi rauhasa eikä oo tarttenu pelätä asiakkaita. Ja hyvin autoit sitä yhtä asiakasta rauhottummaan. Ihana seki, ettoot osannu olla viemättä liikaa työhuolia kottiin ja oot saanu nukuttua.

Saiko, oisikkohan sinä vähä perfektionisti? Mullon ollu sitä vaivaa ja vasta nyt vanahempana oon siitä osannu vähä päästää irti, mutta on sitä edelleen reilusti jälellä. Soon haasteellista, jos vaatii iteltään liian palijo. En ossaa muuta vinkkiä antaa kuin sen kirjan ja että kohentasi myötätuntua ja armollisuutta ittiäs kohtaan enemmän. Aattele vaikka, että oothan sinä jo palijo kaikkia onnistunu elämäsi aikana tekemään, että nyt voi jo ellää lepposammin. Mitä enemmän ikkää tullee, niin sitä enemmän saa pakostaki harjotella, etton osattava luopua monista hyvistä taijoista, voimista ja myös omistamistaan asioista, kuten myös lähheisistä ja ystävistä.

Niistä vanahojen asioitten miettimisistä. Joskus niitä nousee itellekki mieleen. Se on auttanu, ku oon kirjottanu kysseisille ihimisille kirjeet, joita en oo lähettäny. Pitäs polttaa ne jossain vaiheesa. Issoin apu on ollu se ymmärrys ja tieto, että ku   niitä asioita ei voi täälä maalimasa ennää selevittää, niin selevitettään ne sitte taivasmaalimasa, ku nähhään uuvestaan näitten tiettyjen henkilöitten kans - henkenä tosin sitte. Uskon, että sielä lopulta seleviää, miksi on pitäny mitäki tapahtua.

Toista juttua. Olin hankkinu mun entiseen puhelimeen kalenterin, joka ei ollu google-kalenteri, joten en saanu pallautettua kalenteritietoja uuteen puhelimmeen. Onneksi sain viestit, whatsapin ja yhteystievot - mieheni avulla osin. Nyt alan merkkaan  uuven puhelimen kalenterriin asioita ja lähheisten, ystävien ja muutaman elosa olevan sukulaisen syntymäpäivät. Sei oo ollenkaa niin hyvä kalenteri, ku aiempi, mutten viittiny semmosta ennää ottaa siksi, että siinon nykyään mainoksia mukana joka välisä. Kyllä minä tuotaki opin käyttämään. Saan taas vähä aivojumppaa.

Mullois muutamat hyvät villasukan varret. Voisinpa lähettää ne Emmastiinalle, niin ehkä saisin niihin jatkot korvausta vastaan. No sei taija onnistua, mutta mukava ajatus kuitenki. 😊

Lepposaa päivää kaikille! Lämmöllä 💖Sofia

Vierailija
486/2467 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähtitaivaan voi saaha puhelimensa takakanteen, jos ei tähtiä kotiseuvullaan pääse ihhailemmaan.

https://i.ebayimg.com/images/g/1n4AAOSwoxFlN4vi/s-l1600.jpg

:) Sofia

Vierailija
487/2467 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinko on nyt leppäämässä tääl mei suunnalla. Sen verra lämpöö suop, et tievarsil on veslätäköitä.

Laitan pääsiäiseks koristeita  ulos pienee kuusee. Laitan kaiken värisii pääsiäismunnii roikkumaa. Siin on illoo ja

kevvään odotusta. Te-te narsissit ei viel viihy ulkoon, ne pitäis yöks siirtää sisälle, mut antaa niihe jäähä pitemmäl kevvääsee.

Minulla ei ole ennää mihinkää kiire. Kuitekii mie koen olevain tärkiä ainakii itsellein ja tälle miu ympäristölle.

Kirjotin mite tärkiää on antaa itselleen anteeks.  Jos teen liia sukkelaa päätöksii ja sit jälkeepäi kaduttaa, et ei sen ois noi pitänt männä.  Pyörittelen ommii tekemissii ja varsikii tekemättä jättämissii mielessäin ja vertaan toisii tekemii päätöksii ja saavutuksii ja tuntuu, et monet uskaltaat enemmää myös epäonnistuu tekemisissää.

Luulen, et on paremp antaa enemmä itsellee anteeks ja siint avvautuu uusii mahollisuuksii uusii toteutuksii ja myös epäonnistummissii.  Täs on se, et mie pyyvvän ensimmäiseen itseltäin anteeks ja annan itsellein anteeks.

Kiitos on myös hyvä sana ja anteeksi. Ihmiste keskuuvvessa  on hymy ja lyhyt katse silmiin hyväksymisen merkki, sitä ois hyvä viljellä enemmä, ku tuntuu, et monella on kasvot niin tiukassa, ettei iloa tunnu oleva ollenkaa. Miul on tapan sannoo vaik kaupassa muutama sana sopivas tilanteessa ja toisinaa saahaa nii onnistunt keskustelu aikaa iha tuntemattoman ihmisen kanssa.

Hyvvää pilvistä päivää, päivä se on pilvinenkii.

T. Saiko

Vierailija
488/2467 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarpeen poistaa vierailijoiden viestejä.

Vierailija
489/2467 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ketjuun toivotaan lisää myönteisiä ihmisiä kirjoittamaan. Vierailijat tai pitemmäksikin aikaa jäävät kirjoittajat ovat hyvin tervetulleita. En ole huomannut kenenkään viestien poistuneen. Milloin sellaista on tapahtunut? Onko sinun kirjoituksesi poistettu?

Ehkä ylläpito on poistanut jonkun epäystävällisen kirjoituksen mutta en ole nähnyt sellaisiakaan. Tämän ketjun yläosassa on kruunu merkkinä siitä, että  ylläpito pitää tätä asiallisena ketjuna ja haluaa varmasti tämän olevan sitä jatkossakin.

Vierailija
490/2467 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäivää. Täälä onki  ollu suht hilijasta, mutta onneksi Saiko kävit kirjottamasa. Olin unohtanu, että nuitten narsissien nimi on tete-narsissi :) https://kauniistikotimainen.fi/wp-content/uploads/2021/06/NiinaKangas_k…

Mulle oliki uus tieto, että vois laittaa pääsiäiskoristeita puuhun, mutta tulleehan siitä kaunis. Googlettelin kuvia ja on muutki koristelleet puita pääsisäisenä. :)

Taas on yksi ihana sukulainen lähteny taivasmaaliman puollle. Hautajaiset on reilu parin viikon kuluttua.

Oisin toivonu, että oltas saatu lissääki kirjottajia tähän meijän ketjuun. Eihän sitä tiiä, vaikkois moniaki, jotka haluais vaihtaa kuulumisia, mutta eivät vaan tästä Murteelasta tiiä. Kaikki eivät toki halua olla niin avvoimia, kuten itekki oon, ja seki on ok. Oon aatellu, ettei minua kukkaan tunnista, joten ihan sama kertua asioita avoimesti.

Meillon kaikilla omat haasteemme eikä siksi aina jaksa tai ehi kirjottaa ja soon ymmärrettävää. Itelläni on menny jo yli kuukausi ku viimeksi oli kivuton yö. Joitain vähäkipusia päiviä on onneksi ollu.Hyvin väsyny oon näihin kippuihin enkä nyt tarkota vaan selekää vaan niitäki kipuja, miton ollu vuosikymmeniä. Luulin, että ne ajan kans helepottas, mutta pahenivat  ja tihenivät ketaleet.

Kolome päivää oon nyt makkoillu tai istunut enimmän osan päivää, ku liikkuminen niin pahentaa kipuja. Toivon, että voisin huomena siivota. Vierataki on tulosa ens viikolla kauempaa, joten meinaa stressata, miten saan kojin kuntoon ja tarjottavat kohilleen.

Pahoittelut purnauksista. Toivon, että me saatas kaikki ellää vähä helepompaa elämää.

Voimia ja kaikenlaista hyvvää ihan kaikille! <3 Sofia

Vierailija
491/2467 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko, kirjotan tuosta vertailemisesta jottain sitte, ku ajatus kulukee paremmin. :) Sofia

Vierailija
492/2467 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu Sofia kun kävit ja Miinalassa ollaan kevvääseen siirtymässä ja Tilo on edistynt liikunnassa.

Onha meitä kirjottajjii täs muutama ja kuulumissii on helppo kertoo.

Mie suosittelen, kevvään lumet ja kirkas aurinko tuovat pihapuuhu tai pensaasee laitetut pääsiäiskoristeet hyvi essii.

Ajattelen Sofia siun aikasempii kipuja, jotka yhä vaivaavat ja nyt näitä tään hetken muuvvalla olevii kipuja.

Mite on, ootko saant tietoo magneettikuvauksen tulosten jatkotoimista? Jos yrittäsit saaha kirurgista appuu kipuihe?

Meil on nii paljo töitä omakottalossa, kaikilla sammaa mallii kunnostuksissa ja muissa tekemisissä.

Mite sie Sofia jaksat muuttaa toisee asuntoo jos et saa itsiäis kuntoon. Kestääks siu iho jos saisit laastarin muodossa tarvittavvaa kipulääkettä tai muuta hoitoo? Tai pistoksiin?

Teetätin kenkii pohjalliset ja teknikko sano, et monet asjat on perintöön, oiskii parempaa perintöö, ku erilaiset väärät kivun aiheuttamat asennot - tunnussana artroosi. No hää yrittää nyt tehhä parhaase ja kohottaa pohjallisella jalan ulkoreunaa, se vaikuttais polveen oikasemalla sitä. No hää lupas, et polvi ei kippeenny kulkiessa.

Viel jatkan. Ostin 8 parrii kenkii, kaik erilaisii ja koitan nyt löytää sen parhaan kenkämallin,  et olis helppo ja joustava kävellä. Nää olliit edullissii alennuksella.

Miul on yhä myös 8 patjaa, jotka oon ostant ja kokkeilt ja huonoiksi todent, ne ei olleet alennuksella, ne miulla on yhä  kaik, iso pino.  Paras löytyi vanhan bonnellin metallisesta  kehikosta ku purin kangaspäällykset pois. Joustinkehikko on saant petauspatjoja ja paksua kangasta ympärillee ja toimii erinomaisesti. Unettomuus johtuu muista syistä, oon kai nii levoton, et verenpaine nousee yöllä. Sen saan korjaantummaa, illalla otan pienen ramipril tabletin ja yläpaine tassaantuu.

Hyvvää kaunista päivää kaikille.

T. Saiko

Vierailija
493/2467 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtoota.

Siitä vertailemisesta muutama asia. Siitä aiheesta sais vaikka kirjan kirjotettua, ku on niin monisyinen asia, ja ehkä joku on maalimalla siitä kirjottanukki. Monesa kirjasa siiton mainittu. Ite luin joskus nuoruuesa jostain kirjasta, että koskaan ei kannata vertailla ittiään muihin, ku aina tullee olemaan muita jotkon ittiä älykkäämpiä tai tyhmempiä, kauniimpia tai rumempia, pitempiä tai lyhempiä, rikkaampia tai köyhempiä jne. Se vaikutti minnuun vahavasti ja en ookkaan kovin palijo ittiäni vertaillu muihin, mutta toki joskus oon miettiny esim. terveyttä, miton joillekki kertyny kovasti ja itelle ei niin kovasti. Sen kirjalijan mukkaan kannattaa korkeintaan vertailla sitä,  miten on ite vuosien myötä ihimisenä kehittyny. Uskon, että nuoki on semmosia asioita, mitkä seleviijää joskus sitte sielä taivasmaalimassa, että miksi kenenki on pitäny mitäki kokia.

Oon tännään lauleskellu virsiä ihan siksi, että sitte hautajaisisa taas ääni kulukis paremmin. Näin iän myötä en ennää pääse niin korkialle ku ennen. Se vähä harmittaa. Mulloli aina koulun laulukokkeessa laulu 9. Ope sano kerran, että ois voinut kympinki antaa, mutta olin jännittäny liikaa. No jännitti kai sitä, ku piti aina koko luokan eesä laulaa. :) Oliko teillä sama homma? Lauleskeletteko te kotona, autosa tai muualla?

Jatkuu.. :) Sofia

Vierailija
494/2467 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko, ku kyssyit niistä tutkimuksista, niin suunnilleen kuukauen päästä oon viisaampi. En usko, että alakavat vielä leikkaamaan. Ohan sielä monenlaista selekäydinkanavasta tillaa vievää, mitkä kipua tuo ja jalakapohojaaki puuduttaa. Muista syistä johtuen en pysty nukkumaan kummallakkaan kylellä enkä vattalaan ja selällään nukkuminenki on vähä hankalaa, mutta onneksi se tyyny polovien alla vähä auttaa.

Tilo, misä asennosa sinä heräsit selekäleikkauksen jäläkeen ja misä asennosa oot kotona nukkunu toipumisaikana? Mietin, että jos ei voi selällään nukkua, niin oisin ihan pulasa, jos selekä joskus leikataan.

Saiko, eikö sinun kannattas myyä niistä patjoista osa pois? Nehän vie kovasti tillaaki. Harmi, etteivät ne olleet sulle hyviä, mutta hyvä, ku keksit ite ratkasun patjan parantamiseksi. :)

Semmonen kipulaastari ois hyvä. Kiitos vinkistä, pittää jutella siitä lääkärin kans. Joistaki laastareista mulla tullee ihottummaa niitten liimojen takia, mutta joistain ei. Kipugeeliä oon käyttäny, mutta sei kovin palijo auta.

Ootko sinä Saiko saanu jo ne pohojalliset ja tuntuuko, että niistois apua? Onneksi nykyään on kaikenlaisia konsteja, joilla voi oloa helpottaa.

Niitä muuttohaasteita oon itekki miettiny. Aateltiin palakata muuttomiehet ja varata siihen muuttoon kolomisen kuukautta. Yks mennee pakkaamisseen, loput siirtämisseen. Viimeksi muutettiin joka päivä ja meni puoltoista kuukautta. Sitte kaikki tavarat paikalleen tänne. Oltiin aika väsyneitä kuukausia sen jäläkeen. Ite siis muutettiin melekein kaikki tavarat. Raskaimmat muuttomiesten avulla. Nyt tavaraa on palijo enemmän ku sillon.

Pitäs kai ensin muuttaa vuokra-asuntoon ja jättää tänne sen verran kalusteita ym., että tämois helepompi myyä. Tyhyjillään olevaa kotia on ihimisten hankalampi hahamottaa, mitä mihinki tillaan mahtuu. Jos löytys oikein edullinen koti, niin voishan sen sitte ostaa, vaikka tämois vielä myymättä eikä sitte tarttis kahta kertaa muuttaa lyhyesä ajasa. Harvon tosin asunnon ostajat alakavat oottaa kolomia kuukautta uuven kotinsa vappautumista, eivät mielellään kahtakaan. Kyllähän täsä vähä tuuria kaivataan, jotta kaikki järjestyy hyvin, mutta asioillahan on tapana järjestyä.  Vinkkejä otan mielelläni vastaan. :)

Mitähän kuuluilee Almastiinalle, Emmastiinalle ja Miinalle? Nyt on kai saanu vähä levätä lumitöistä, ku on ollu plussan puolella.

Hyvvää yötä ja kauniita unia kaikille! :) Sofia https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT4sh9p-zLEOTblJNN…

Vierailija
495/2467 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhäisiltaa,

Sofia, tuosta vertailusta toisiin on minun sanottava, etten ole siihen pahemmin sortunut. Ajatus läpi elämän on vain ollut, että minähän  pärjään siinä missä muutkin. Näin varsinkin työelämässä, jossa sitten selvisinkin hyvin myös työnantajan mielestä. Kateellinenkaan en ole osannut olla. Se johtunee siitä, että työssä opin sen, että jokaisella tuntui olevan jos jonkinlaista huolta, vaikka taloudellinen asema olisi ollut hyväkin. Siis ainakin niillä ihmisillä, joiden kanssa asioin.

Sitä en muista, missä asennossa heräsin selkäleikkauksesta. Sen muistan, kun hoitaja sanoi seuraavana aamuna minun nukkuneen koko yön samassa asennossa oikealla  kyljelläni. Eipä siinä paljon nukuttu, mutta asento oli ollut se. Asento oli kuitenkin vapaa, jos vain onnistui liikuttelemaan itseään. Fyssarimiehet kyllä opettivat alas menoja ja nousemisia, mutta ne minulla olivat  hallussa jo ennestään, kun kipujen vuoksi ne oli opittu jo aikoja sitten. 

Kotona meni yli kuukausi ennen kuin aloin nukkua osan yöstä selälläni. Vasemmalla kyljellä en nuku vieläkään vaan oikea on se helpompi kylki asettautua. Yleensä aloitan selälläni ja loppuyön vessareissun jälkeen vietän oikealla kyljellä. Kääntyileminen ei vieläkään suju kuin tanssi, joskin en ole koskaan ollut kovin hyvä siinäkään. Tyynyä jaloissa en enää käytä.

Laulamista en nykyisin kerrostalossa harrasta. Ääni on madaltunut, enkä ole ollut mikään satakieli nuorempanakaan. Toki lauloin koelaulun siinä kuin toisetkin luokassa. En muista pahemmin jännittäneeni. 

Vanhojen ihmisten hoitomahdollisuuksien karsimisesta on herännyt eräs ajatus. Mehän emme ole edes roskien veroisia. Niitä sentään kierrätetään, mutta meillä ei ole edes sitä mahdollisuutta. No, kierrätetäänhän meitä kauas kotoa, kun hoitopaikkaa ei enää ole kotipaikkakunnalla varsinkaan maalla. Juuri kuulin tapauksesta, jossa sairas vietiin Sotkamosta Suomussalmelle, kun omassa kunnassa ei ollut tilaa terveyskeskuksessa. Puhumattakaan, mitä sitten, kun suuri määrä terveyskeskuksia lopetetaan. Järki hoi, päättäjät!

Sumuinen on ollut tämä viikko, mutta kaipa aurinkoakin vielä saadaan. Voidaan kukin parhaamme mukaan!

T. Tilo

Vierailija
496/2467 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaa, ilta täs viel jatkuukii.

Mie tulin onnelliseks, ku mei naapur katkas paljo paksui oksii koivustaan, iha hlon paksuisii. Ne oksat ovat häirinneet koko miun etupihan kasvien kasvuu. Nii mahoton koivu, et ovelle saakka tul. Nyt ku on oksii runsaast pois, ni meil tul valloo enemmä sisälle, vaik ei oo lehtiikää puissa. Ja saeves pääsöö kastelemmaa etupihhaa, ettei miun tarvitse kuumaan aikaan kahta tuntii seistä kastelemassa. Olo on nii ko oisin itse sen suuren työn tehnt, nii helpotti olloo.

Mie saan pohjalliset parin viikon päästä. Miun olo on parhaimmillaa kengistä kiinni. Montaa uutta kenkäparrii oon testaamassa ja tännää entisillä pohjallisilla jatkoin testausta.

Tuntu silt, et ainakii yks kenkälaatu on sopiva eikä jalkoja kivistä ja selkä on hyvässä olossa ja jopa suoraan. Enne oon mil tahhaa lonttosilla tai hienouksilla  kulkent ja tietyst linttaa saakka, mut nyt oon tarkkana.

Hyvä tulos ei tule mil tahhaa uuvella kengällä mikä jalkaan soppii tai jopa näyttää aistikkaalta. Se on se pohja tärkiä.

Mie täst nyt kovi paljo kerron, ku oon täs iäs vast tään kenkii tärkeyvven havaint. Parhaite miulle tietyst soppii kumisaappaat ja niis hyvä pohjalline.

Kyllä muuttohommat on raskaita ja itehä niis pittää olla mukan, et saap tavarat purettuu sopivast. Nyt kevväällä alkaa kyllä taas myynti-ilmotuksii tulla ja Sofialla ku on hyvät kokemukset siit virallisest puolest, ni sie saat rauhassa keskittyy muuttoon.

T. Saiko

Vierailija
497/2467 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvvää sunnuntaita.

Kiitos Tilo ku vastasit nuihin monniin kysymyksiini ja hyvin.:)

Nuista vanahusten hoitomahollisuuksista on varmasti monilla huoli. Jotain on mennyt Suomen terveyenhuollossa pahasti pieleen. Tämä meijän vasta menehtynyt  tuttummekin joutui olemaan viimeisten muutamien kuukausien aikana yhteensä kuuesa eri hoitopaikasa, joista kolome oli eri kunnissaki. Se oli raskasta hälle mutta myös omaisille, ku heivät pääseet häntä näkemään sillon ku oli niisä kaukasemmisa paikoisa noin 40-110 kilometrin pääsä. Tutkimusten mukkaan yksinolo ja -elo lissää huomattavasti muistisairauksien riskiä ja lissää monella tavalla stressiä esim. yksinäisellä vanahuksella. Mitenhän hoiva hoituu  sitte,ku vanahuksia on myöhemmin vielä isompi osa kansalaisista kuin nyt.

Jatkuu... Sofia

Vierailija
498/2467 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Saiko, minoon tosi ilonen puolestasi, että naapurisi on vihdoin katkonut niitä häiritteviä puitten oksia vähemmäksi. :)  Ihana, että pääset ens kesänä helepomalla esim kasteluhommisa ja kiva kun saatte valuaki enemmän, ku ei oo puut auringon eesä.  Meillon naapurin puitten oksat lähes kiinni meijän katosa. Hää on jo monta vuotta luvannu ne katkasta, muttei katkase. Ei viittis itekkään tilata metsuria niitä katkomaan. Aika kallistaki soon, ku on niin korkialla oksat ja puu hankalasa paikasa.

Ihana seki, että sun kenkäasiat etenee parempaan suuntaan sekä uusien kenkien että pian saatavien pohojallisten ansiosta. Sullekki passaa parhaiten kumpparit. Mullaki on selän kannalta parasta kävellä kumppareilla nurmikolla. Auttoko Tilo suaki aiemmin  selän kippuun pehemiällä alustalla kävely?

Asuntoasioista sen verran, että saattaa mennä vielä monta vuotta ennen ku päästään muuttamaan, ellei sitte satu jottain oikein hyviä tai huonoja ihimeitä. Oon yli kuus vuotta katellu monta kertaa viikosa, mitä taloja Etuovesa on tarjolla eikä yksikään ois ollu meille sopiva, vaikkei me ees olla kovin vaativia talon suhteen. On muutama reunaehto, joka näyttää olevan liikaa: Rauhalline sijainti, suojane tontti ja terve, pieni talo. Niiton on hirmu vähä tarjolla, varsinkaan suojasilla tonteilla, siis niillä seuvuilla, mistä me uutta kotia etitään parilta eri paikkakunnalta.

Oon viime päivinä tukenu leskeä surussa ja yrittäny auttaa puhelimitse käytännön asioitten hoitamisesa. Oon nyt tosi väsyny enkä jaksa enempää kirjottaa.

Toivon kaikille mukavaa päivää ja heleppua alakavvaa viikkua. <3 Sofia  

Yks mun lempikukka: https://cdn.rkt-pro-1.eks.schibsted.io/media/original_images/917_6313.j…

Vierailija
499/2467 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäivää, täälä onki rauhallista.

Oottako kukkaan värjänny pesukonneesa vaatteita Dylon -värillä? https://www.jyvaskylankangaskauppa.fi/product-images/2245/dylon-pesukon…

Aattelin kokkeilla. Oon joskus värjänny eri merkillä ja tuli hyvä tulos. Piti sen jäläkeen pestä pyykkikone parriin kertaan ja myös pyyhkiä tiivisteet tarkasti, ettei värit siirry muihin pyykkeihin.

Ostin vaatteita netin kautta, yhen hammeen, yhet housut ja nelijä yläossaa. Piti olla kokolapun mukkaan mulle sopivia, mutta sopivia oli vain yks pusero ja yhet housut. Ylleesä en tillaa pelekän kokolapun mukkaan, vaan kyselen myyjältä vaatteitten mitat. Nyt aattelin luottaa siihen, että ovat sopivia mutta toisin kävi. 😄

En ala nuita muita pienentämmään/lyhentämmään, ku ompelukonneeni on vähä känkkäränkkä - välillä toimii hyvin, välillä ei. Vaatteet olivat edullisia, joten ehkä lahajotan ne pois, niin tullee taas tehtyä hyväntekeväisyyttä. Mietin ens viikolla, ku teen muutenki vaateinventaarion. Voishan ne myyjä ns. vaatepakettina kaikki kerralla. Ovat lähes uuvenverosia ja sillä maininnalla ne myytiinkin.

Joskus oon lahajottanu muutamia semmosia vaatteita pois, etton myöhemmin harmittanu, ku keksinki niille sitte käyttyä enkä vastaavia ennää löytäny mistään. Onko teille käyny niin? Pitäs maljakokki lahajottaa pois, ku nykyään ei kuulemma ihimiset liiemmin niitäkään ostele. Ehkä kolome jätän vielä kottiin. Koriste-esineitäki on ihan liikaa. Mun on ollu hankala laittaa pois semmosia, miton lahajaksi saatu. Onko teillä sama juttu?

Mitähän teille kaikille kuuluilee? Toivottavasti oikein hyvvää! :) Sofia https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQUBJUUu3eqLzMAkGO…

Vierailija
500/2467 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa Sofia ku avasit keskustelun, meit on olt vähemmä. Miepä huomasin, et viikko on hujahtant viime kirjotuksest. Sofia, siulla on esillä hyvi tärkiä teema tuon poistamisen suhteen.

Laitan maljakoita toisinaa pois kellariin ja sit taas haen tarpeen tullen. Nyt on justii tulppaanien aika ja miul on venneen mouto tai oisko soikia muoto käytössä. Kolme eri kokkoo. Tulppaanit istuut oikei hyvi niissä ja tukemaa laitan muutaman mustikan varvun.

Ittalan myymälässä minnuu opastettii oikei hyvi. Oikei mukava kaunis japanilainen nuor naine minnuu kehotti oikei painottaen käyttämään suomalaista tuotantoa. Ei piä laittaa kaappiin säilöön arvokkaampaakaa, vaan käyttää ja kuluttaa kaikkea tasapuolisesti. Miulla on paratiisi sarjaa ja oon sitä säästänt, ei muuta ku otin essii ku meil ol vieraita. Aallon maljakon oon kerint rikkomaa, ku luiskahti pestessä käestä, mut ei talous siihe kaavu.

Pois en kyl raaskis laittaa mittää. Meil on myös miu miehen perintöastiastot, voi sentää (niist mie en nii tykkää).

Mei isäntä tillaa vaatteita netistä ja hänelle sattuu ain iha nappii nii housut ku puserotkii. Hää tykkää fliissipuseroista ja niihe pittää olla tukevaa laatuu ei niitä lepruja, joita nuoret mielellää pittäät. Miun kokkoo en lähe ees yrittämmää en vaatteissa enkä kengissä. Kyl mie kulen kaupoissa viel ahkeraa ja jos sattuu sopivaa, ni ostan. Pitäis ostaa kevvääks takki, siis ohuehko toppatakki, helppo käyttöne.

Sofia ostaatko ihmiset torilta jos laittasin miekii pienissä erissä koon mukkaa ja kuvan sit mukkaa? On niin paljon pinempää ja iha käyttämätöntä t-paitaa ja kenkii, joita ain ostan, eikä niitä tule piettyy. Kesällä ol itsepalvelutorilla kaks viikkoo paikka ja vaatteet ei männeet ollenkaa. Marimekon paita kyl, muuta ei.

Toivottavast tulee lissää kirjoittajii- kaik mukana jo olevat tietyst, ku kevät alkaa tehdä tuloaan. Kukkien osalta on tärkiää ruveta hoitamaa ja laittamaa uutta kasvamaa. Mie kyl päätin etten nii paljoo laittele, ku myö ollaa kesä kuitekii mei toisessa koissa eli  kesäkodissa. Muute meil ois nii mahottomast lunta luotavaan jos talvel oltais molemmissa.

Oikei hauskaa päivää Sofia siulle ja kaikille lukijoille ja kirjoittajille.

Toivotaa et kirjoittajat piristyyt, etten mie jäis tähä pikäks aikaa viimiseen kirjoittajaan  varttumaa.

T. Saiko

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän