Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Turkulainen hotelli keksinyt kuinka asiakkaat saa syömään vähemmän

Vierailija
02.08.2022 |

Pienemmät kahvikupit, lautaset ja ottimet. Hajautettu linjasto ja enemmän valikoimaa. Ihmiset jättää hävikkiäkin vähemmän.

https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000008969664.html

Kommentit (131)

Vierailija
21/131 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaat syö vähemmän kun ei käy turkulaisessa hotellissa.

Vierailija
22/131 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa ei näkynyt kuvia kahvikupeista, joten vaikea sanoa onko se pienempi oikeasti liian pieni vai ei. Jos se on tilavuudeltaan esim. muumimukin luokkaa, niin varmaan on suurimmalle osalle ihan sopiva koko. Harva oikeasti käyttää tai tarvitsee jotain puolen litran äyskäriä, toki tällaisiakin on, mutta ainakin omassa tuttavapiirissäni selvässä vähemmistössä. Itsekin mieluummin vaikka santsaan vähän pienempään mukiin uudestaan, kuin juon pitkään jäähtynyttä ja vähän väljähtänyttä kahvia isosta mukista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/131 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kohdallani ainakin vähentää hävikkiä, kun osa tuotteista on surkeaa muka-ruokaa. En ole pitkään aikaa syönyt esim. sitä hotellien kamalaa jauheesta valmistettua munakasta, mikä höllyy vaaleana tasaisena massana. Miksei voi tehdä oikeaa munakasta suoraan kananmunista?

Mun tytär on kesätöissä hotellin keittiössä ja ihan tehdään tuoreista kananmunista munakas. Noin 200 munaa rikottavana joka aamupalaksi...

Vierailija
24/131 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa ei näkynyt kuvia kahvikupeista, joten vaikea sanoa onko se pienempi oikeasti liian pieni vai ei. Jos se on tilavuudeltaan esim. muumimukin luokkaa, niin varmaan on suurimmalle osalle ihan sopiva koko. Harva oikeasti käyttää tai tarvitsee jotain puolen litran äyskäriä, toki tällaisiakin on, mutta ainakin omassa tuttavapiirissäni selvässä vähemmistössä. Itsekin mieluummin vaikka santsaan vähän pienempään mukiin uudestaan, kuin juon pitkään jäähtynyttä ja vähän väljähtänyttä kahvia isosta mukista.

Hups, olihan siinä sittenkin heti ensimmäisenä kuva kupista, en tajua miten en sitä huomannut. :D Itselleni tuo olisi varmaan ihan ok koko, mutta vähän vaikea arvioida. Tuon muotoiset kupit näyttää helposti pienemmiltä kuin leveämmät.

Vierailija
25/131 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on ranskalaisetkin. Pahaa kahvia ja kitkerää teetä ja ylimakeita suklaapullia aamupalalle. Kukaan ei syö paljon.

Vierailija
26/131 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskit eivät suvaitse tuota ja se on läskirasismia. Ettäs tiedätte.

👀😳🤔

Omiii-tuine höpöttäjä.

Vierailija
27/131 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin jutussa otsikoitiin itse asiassa että "suomalaisten" ruokahävikki on saatu ko. hotellissa vähenemään. Näinhän otsikoidaan nykyään lähes kaikki: suomalaiset sitä, suomalaiset tätä, vaikka olisi a) täysin tarpeetonta mainita että suomalaiset on kyseessä b) virheellistä rajata asia vain suomalaisiin.

Luulisi että turkulaisessa hotellissa on aika paljon muitakin kuin suomalaisia? Mutta ehkä juttua varten on jotenkin pystytty kyttäämään juuri suomalaisten asiakkaiden syömiset...

Vierailija
28/131 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kohdallani ainakin vähentää hävikkiä, kun osa tuotteista on surkeaa muka-ruokaa. En ole pitkään aikaa syönyt esim. sitä hotellien kamalaa jauheesta valmistettua munakasta, mikä höllyy vaaleana tasaisena massana. Miksei voi tehdä oikeaa munakasta suoraan kananmunista?

Yksi syy maksaa kalliista hotellista on laadukkaampi aamupala, jossa saa tuoreena paistetun munakkaan ja kahvikannun pöytään.

Hyi, tehdäänkö se jostain jauheesta? Katselin sellaista viime viikolla hotelliaamupalalla ja mietin, että miten siitä saadaankin niin vastenmielisen näköistä.

Etsi tuolta mieleisesi jauhe ammattikeittiöön. Jos en hirveän väärin arvaa, niin tuo kokomunajauhe on juuri se aamiaismunakkaan jauhe, kuvauksessakin sanotaan, että sopii munakkaiden tekoon:

https://munax.fi/ammattilaiset/munavalmisteet/munajauheet

Näitä kaikki suurtalouskeittiöt käyttää oikeiden munien sijasta.

Ymmärrän nuo jauheet, kun tehdään suuria määriä jotain majoneesia tai laatikkoruokaa, jossa se kanamuna on vain yksi osakomponentti. Mutta se, että jauheesta tehdään sellaisenaan tarjottava ruokalaji eli munakas, niin se on aika luotaantyöntävä ajatus. Sama kuin pistäisi hotellin pöytään pikakahvijauheet.

Vierailija
29/131 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy maksaa kalliista hotellista on laadukkaampi aamupala, jossa saa tuoreena paistetun munakkaan ja kahvikannun pöytään.

Hyi, tehdäänkö se jostain jauheesta? Katselin sellaista viime viikolla hotelliaamupalalla ja mietin, että miten siitä saadaankin niin vastenmielisen näköistä.

Etsi tuolta mieleisesi jauhe ammattikeittiöön. Jos en hirveän väärin arvaa, niin tuo kokomunajauhe on juuri se aamiaismunakkaan jauhe, kuvauksessakin sanotaan, että sopii munakkaiden tekoon:

Ymmärrän nuo jauheet, kun tehdään suuria määriä jotain majoneesia tai laatikkoruokaa, jossa se kanamuna on vain yksi osakomponentti. Mutta se, että jauheesta tehdään sellaisenaan tarjottava ruokalaji eli munakas, niin se on aika luotaantyöntävä ajatus. Sama kuin pistäisi hotellin pöytään pikakahvijauheet.

Suurkeittiössä tehdään muutakin jauheesta. Jälkiruoista monen rakastama mangomousse on ollut jauhetta jo yli 20 v sitten, ei se ole hedelmää nähnytkään.

Vierailija
30/131 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänkte ta in på Kuppis men då man såg läget samt att det är ett S-hotell, fick det vara. Bra så, då man hatar att ha föreståndarinnor i vuxen ålder.

Lyckligtvis finns det minst ett utsökt hotell i centrum av Åbo som inte hör till någon kedja, har rymliga rum, parkering, bra service samt givetvis tallrikar och koppar vart god mat och varm dryck ryms på ett normalt sätt utan att det ser proppat ut.

Som bonus fattas våra östra grannar som är de som alltid proppar tallrikarna (och handväskorna) överfulla med morgonmål.

Vierailija
31/131 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä ihan kiva, jos suomalaisissa hotelleissa saisi edes valmiita lettuja, eikä tarvitsisi itse paistaa vohveleitaan. Ei ole aikaa eikä kiinnostusta sellaiseen.

Radison blue Oulusta ainakin saa vohvelia sekä pannukakkua. Kuten myös tilauksesta paistettua munakasta ja munaa.

Vierailija
32/131 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tytär on kesätöissä hotellin keittiössä ja ihan tehdään tuoreista kananmunista munakas. Noin 200 munaa rikottavana joka aamupalaksi...

Varmasti riippuu hotellista ja ketjusta. 200 kananmunaa kuulostaa vielä aika pieneltä määräältä, jos ajattelee jotain isoja Scandiceja tai Sokos hotelleja. Yleensä oikeita kananmunia käytetään pienemmissä hotelleissa, joissa panostetaan muutenkin aamupalaa . Se tasainen massa, mikä isoissa hotellissa näyttää ja maistuu samalta, niin tehdään käsittääkseni aina kokomunajauheesta.

Vierailija
33/131 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä ihan kiva, jos suomalaisissa hotelleissa saisi edes valmiita lettuja, eikä tarvitsisi itse paistaa vohveleitaan. Ei ole aikaa eikä kiinnostusta sellaiseen.

Radison blue Oulusta ainakin saa vohvelia sekä pannukakkua. Kuten myös tilauksesta paistettua munakasta ja munaa.

Noinhan se pitäisi ollakin vähänkään paremmassa hotellissa. Nuo eineet pitää saada nokaan eteen juuri valmistettuina.

Vierailija
34/131 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi buffetissa voi ottaa ihan niin monta kuppia ja lautasta kuin haluaa

Vierailija
35/131 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni lautanen on ihan ok, helpompi myös ottaa eri juttuja usealle eri lautaselle kun ne on pieniä. Se ärsyttäisi kyllä jos kunnon kahvikuppia pitäisi erikseen pyytää henkilökunnalta, joku 2,5 desin muki on just sopiva aamiaiskahvikoko.

Koronan jäljiltä joissakin hotelleissa vielä käytössä oleva aamupalan porrastus on taas ihan kuraa, siinä helpotetaan henkilökunnan työtä tekemällä hommasta asiakkaille vaikeampaa. Itse yövyn hotelleissa käytännössä vain lomilla, ja silloin en halua joutua illalla päättämään mihin aikaan aamulla minun pitää olla aamupalalla. Osa hotellilomanautintoa on minulle siinä, että voin aamulla nousta ja mennä aamupalalle juuri silloin kun huvittaa.

Samasta syystä haluaisin että aamupalatarjoilu jatkuu hotelleissa ainakin 11, mieluummin 12 saakka. Luulisi että hotelleillekin jotain kertoo se, että jos aamupala loppuu klo 10, niin suurin ruuhka on vasta 9-10 välillä. Koskee toki vain lomahotelleja, bisneshotelleissa asia on eri.

Vierailija
36/131 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taidan olla tämmöinen äyskärin tarvitsija :D Olen vakioasiakas yhdessä hotellissa työmatkojen takia, niin tarjoilijat tietävät tuoda minulle mukin ja kannullisen kahvia suoraan pöytään😅

Vierailija
37/131 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen ottanut säästölinjan ja leikkasin juuri pankkikortin puoliksi. Menee vähemmän rahaa.

Mut tuoha on näppärää! Mie lähen kavereil kertoo!

Vierailija
38/131 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistan tuon munakkaan,vaikkakin se ei ole munakas vaan oikeastaan savossa nimellä "ekröö"eli ägg-grö ,liekö mennyt oikein.Mutta esimm 3 munaa 1dl kermaa 2-3 dl maitoa(punaista) suolaa maun mukaan.

Riko haarukalla seos yhtenäiseksi ja kaada seos sen kokoiselle pannulle tai vuokaan että kerros jää noin 3cm paksuiseksi.Itselläni on peltinen pyöreä pannu.Minä otan pintaan rusketuksen ensin uunissa ja lopun hellan levyllä hyydyttämällä.Voi olla että uunissa ensin alatasolla pohja ja ylätasolla ruskeutta pintaan.On samettista syötävää.   

Vierailija
39/131 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurkeittiössä tehdään muutakin jauheesta. Jälkiruoista monen rakastama mangomousse on ollut jauhetta jo yli 20 v sitten, ei se ole hedelmää nähnytkään.

Samaa tahtia, kun näiden kaikkien jauheiden yms. käyttö on yleistynyt, niin itse olen alkanut valikoimaan tarkemmin missä syön. Suomessa leimataan jo varmaan elitistiksi, kun haluaa aitoja raaka-aineita

Vierailija
40/131 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikka säästää ruokakuluissa ja terveys kuluissa siten että kaikki yli bmi 24 olevat eivät saa ruokataukoa kun ovat selvästi ruokailleet jo tarpeeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi