HS: Turkulainen hotelli keksinyt kuinka asiakkaat saa syömään vähemmän
Pienemmät kahvikupit, lautaset ja ottimet. Hajautettu linjasto ja enemmän valikoimaa. Ihmiset jättää hävikkiäkin vähemmän.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikka säästää ruokakuluissa ja terveys kuluissa siten että kaikki yli bmi 24 olevat eivät saa ruokataukoa kun ovat selvästi ruokailleet jo tarpeeksi.
Miten muuten, jos tekee jotain perus toimistotyötä, mitä järkeä käydä joka päivä safkiksella syömässä seisovan pöydän mässäämiset työpaikkaravintolassa? Luulisi että vyöstä loppuu kohta reiät ja kukkarokin kiittäisi jos ei joka päivä uhraisi 10-15 euroa / päivä duunisafkikseen? Mutta ylipäänsä, tuo lihoamis ja epäterveellisyys juttu? Moni meidänkin duunista, jotka noissa joka päivä käy, ovat tuhteja miehiä ja naisia. Ja usein valittavat rahapulaa ja kilojen lisääntymistä. Silti he ottavat vielä kahvitunneilla leivonnaisia ja suklaita mitä pöydissä pyörii.
Eksäni oli samanlainen, lihoi 4 vuoden aikana 30 kiloa kun söi kuin hevonen vaikka teki vain konttorityötä. Hän söi kolmen miehen edestä päivittäin. Kirjoitin tänne palstallekin hänestä kun meinasi syödä meidät konkurssiin. Nimittäin se mättääminen ei jäänyt tuohon duunisafkikseen vaan sama moolokin kita oli auki koko illan kotona ja jouduin piilottamaan ruokia että itsekin olisin jotain saanut.
Nää on taas näitä Sanoma Oy:n aloituksia, joilla kalastellaan tavallisten ihmisten reaktioita ja kauhukertomuksia. Jos saadaan tarpeeksi kiinnostavia kommentteja, tadaa, kas pian onkin klikkiotsikkojuttu is.fi:ssä: "näin tavalliset suomalaiset kertovat!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä ihan kiva, jos suomalaisissa hotelleissa saisi edes valmiita lettuja, eikä tarvitsisi itse paistaa vohveleitaan. Ei ole aikaa eikä kiinnostusta sellaiseen.
Radison blue Oulusta ainakin saa vohvelia sekä pannukakkua. Kuten myös tilauksesta paistettua munakasta ja munaa.
Noinhan se pitäisi ollakin vähänkään paremmassa hotellissa. Nuo eineet pitää saada nokaan eteen juuri valmistettuina.
Lapland hotellit ainakin tekevät munakkaan asiakkaan toivetäytteillä ja kahvit tarjoillaan juuri jauhetusta pavuista suoraan pöytään kannulla.
Mä tahtoisin sen kahvin kyllä kuppiin. No mukikin käy, mutta ei suoraan pöytään. Hankala ja ikävä imeä likaiselta pöydältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri hotelliaamiaisella. Katselin kun nuori likka haki "hulluna" syötävää. Siihen jäivät, syömättä. Närkki vaan muroja, jätti kakunpalan ja donitsin syömättä, samoin voileivän ja sämpylän.
Tiedän että olivat hänen koska samaan aikaan aloitettiin.
Tarviiko niitä valikoimia olla sen kymmenen!
Vois jo huonetta tilatessaan ruksia mitä haluaa aamulla, ei tarvitsisi kymmeniä ja kymmeniä valikoimia olla.
Esim ne pikku nakit, kauhen näköisiä harmaita löllöjä ja se munakas joo.
Onko pakko lappaa kuin ruotsinlaivalla konsanaan, aivan kuin ei ois koskaan ruokaa saanut!
Jos vaan hotellissa on mahdollisuus niin olen tilannut aamiaisen huoneeseen, silloin on helppo valita listalta etukäteen mitä aamulla syö omassa rauhassa huoneessa, tai vaikka parvekkeella auringon paisteessa!
Harmi vaan, että aina sitä mahdollisuutta ei ole ja tietysti jos se on kovin kallista niin onhan se esim. 10e lisämaksu joka aamuun aika paljon.
Mites noi tilaamishommat menee? Onko niissä koko aamupalan valikoima josta voi ruksia mitä tahtoo? Entä miten ilmaista se, paljonko? Mitä jos haluaa ensin maistaa esim. jotain suolaista lämmintä ruokaa desin, ja toteaakin että hyvää on - eikö sitä saa enää mitenkään lisää? Eli täytyykö nämä tilata kerralla? Mistä voi tietää jonkin ruuan maun? Tai tuon munakkaan laadun, että onko tehty jauhosta vai munista? Entä mehu? Itse juon krapula aamuna ainakin litran- voiko pyytää tilaamaan litran?
Mutta päällimmäisenä tuo, että jos haluaakin jotain lisää, saako sitä enää? Muuten asiakkaan täytyisi tilata kaikkea aivan liikaa, jolloin hävikin määrä olisi järjetön?
Vierailija kirjoitti:
Olen jo ajat sitten pienentänyt kotona käytettäviä lautasia. Ostin jälkiruokahaarukoita, -lusikoita ja -veitsiä, kun ovat sopivan kokoisia näille. Mies syö aina kaksi lautasellista. Aluksi valitti, mutta tottui pian.
Siis mistä se mies valitti? Voihan hän syödä vaikka 8 pikkulautasellista, joka vastaisi paria normaali lautasta? Miehen logiikka? Huhhuh. Oma mieheni syö aina isommista lautasista, kuin minä tai teinityttö. Mies tekee fyysistä työtä ja hän syö enemmän kuin minä ja teini yhteensä. Eli esimerkiksi hän syö 16 lihapullaa, kastikkeet ja 8 perunaa, kun tyttären kanssa syömme yhteensä alle tuon :D mutta me syödään myös salaattia, mies ei syö salaattia. Minulle on se ja sama, minkä kokoisesta lautasesta hän syö. Tippuu vähemmän hellalle ja pöydälle ruokaa kun lautanen on iso. Eli win win tilanne kaikin puolin mulle ;p hän varmaan suostuisi syömään pienistäkin mutta olen ostanut hänelle ison lautasen, helpompi meille kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa kuin pientä oravaa kun juomalasit on vetoisuudeltaan jotain 1.25 desiä eli yhden kulauksen ja oot koko ajan menossa täyttämään sitä tai sitten säänöstelet juomaa vain kosteuttamalla suuta pienen pienillä siemauksilla.
Todella. Mä juon aina 2 lasia heti siinä mehukoneen vieressä ja otan sen jälkeen kaksi eri lasia pöytään. Eihän siitä yhdestä pikkulasista aikuinen tule edes vihaiseksi. Etenkin jos on vielä kovin laimeita vetisiä mehuja. Mun mehun juonti ei ole yhtään vähentynyt eikä vähene, vaikka olisi desin laseissa. Olen kyllä huomannut hotelleissa että moni muu tekee samaa, eli ensin juodaan mehukoneella suurin jano pois ja vasta sitten aletaan panostaan pötyä pöytään. Ja sitä mehua, mitä tarvitaan se 2 eri juomalasia. Joita kyllä täyttelen pitkin aamupalan syöntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kohdallani ainakin vähentää hävikkiä, kun osa tuotteista on surkeaa muka-ruokaa. En ole pitkään aikaa syönyt esim. sitä hotellien kamalaa jauheesta valmistettua munakasta, mikä höllyy vaaleana tasaisena massana. Miksei voi tehdä oikeaa munakasta suoraan kananmunista?
Yksi syy maksaa kalliista hotellista on laadukkaampi aamupala, jossa saa tuoreena paistetun munakkaan ja kahvikannun pöytään.
Hyi, tehdäänkö se jostain jauheesta? Katselin sellaista viime viikolla hotelliaamupalalla ja mietin, että miten siitä saadaankin niin vastenmielisen näköistä.
Olin myös kesälomareissulla kotimaassa ja hotellin aamupalalla kokki sattui juuri tuomaan täydennystä. Kaatoi isosta muovikulhosta sitä vaaleaa tasaista massaa aamupalalinjaston isoon laariin. Tuli ihan muistot sukutilan sikojen syöttämistä mieleen. 😂
Ilmankos se on ihan per****tä. Kananmunaa huonoimmassa muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä ihan kiva, jos suomalaisissa hotelleissa saisi edes valmiita lettuja, eikä tarvitsisi itse paistaa vohveleitaan. Ei ole aikaa eikä kiinnostusta sellaiseen.
Itse jätän letut syömättä jos niitä jossain on. Ne tehdään ylijäävistä vanhenemaan päin olevista maidoista, härskeistä voista ym. Ei houkuttele. Mieluummin raikkaat hedelmät, leivät, hyvä kahvi, tee, murot, ehkä makeat jne. Ja toki lasi skumppaa :D kun kerran lomalla ollaan.
Alkoholisti perustelee aamuannostaan aina jotenkin itselleen.
Nyt naurahdin :) mikä ihmeen alkoholisti on henkilö joka ei syö noita vanhoista aineista tehtyjä ohukkaita? :) Ei kun hänhän tuohon skumppaan takertui. Nyt tajusin. Aaaah, ihanan suomalaista! Joko ollaan täysraittiita tai rapajuoppoja, vaihtoehtoja ei ole! :) lomallakaan ei saa ottaa yhtä skumppalasia tai oot juoppo :)
Metsäläisiä ollaan vielä ja pitkään. Ehkä lapsenlapsenlapsemme oppivat eurooppalaisuutta. Siihen asti ottakaamme maitoa kulaus! Pitäisiköhän ehtoollisviinikin muuttaa maidoksi ettei vaan tule alkoholistiksi siellä alttarilla? Hik.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa vain, että suurempi valikoima tietää sinänsä jo suurempaa hävikkiä. Kaikkea ei voi laittaa tarjolle seuraavaan kattaukseen.
Hypermarketit sanoo että 60% hävikkiin asti kannattaa pitää tuotetta valikoimassa.
Vierailija kirjoitti:
pan suolaa kans kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse valmistan tuon munakkaan,vaikkakin se ei ole munakas vaan oikeastaan savossa nimellä "ekröö"eli ägg-grö ,liekö mennyt oikein.Mutta esimm 3 munaa 1dl kermaa 2-3 dl maitoa(punaista) suolaa maun mukaan.
Riko haarukalla seos yhtenäiseksi ja kaada seos sen kokoiselle pannulle tai vuokaan että kerros jää noin 3cm paksuiseksi.Itselläni on peltinen pyöreä pannu.Minä otan pintaan rusketuksen ensin uunissa ja lopun hellan levyllä hyydyttämällä.Voi olla että uunissa ensin alatasolla pohja ja ylätasolla ruskeutta pintaan.On samettista syötävää.
Meilläpäin 1 engen munakkaaseen tulee
3 munaa
4 dl kermaa
100g voita
4 dl pekonia
3 rkl pan suolaa
t. turkulainen
(siis oikeasti ja vakavasti, yllä oleva: tuo on aika epäterveellinen munakas)
Tuon pan suolan kun vaihtaa merisuolaan, niin on ihan ok ja terveellinen ruoka. Tuosta riittää yhdelle hengelle useammaksi ateriaksi.
Siis se on yhden hengen aamupalamunakas. Tämän lisäksi puurot, leivät, murot, kahvit, teet, jugut ym.
En ota kantaa pan-suolan ja merisuolan eroihin.
Munakkaaseen ei laiteta voita. Kermaakin maltillisesti
Pitää oppia ottamaan sen verran kuin syö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri hotelliaamiaisella. Katselin kun nuori likka haki "hulluna" syötävää. Siihen jäivät, syömättä. Närkki vaan muroja, jätti kakunpalan ja donitsin syömättä, samoin voileivän ja sämpylän.
Tiedän että olivat hänen koska samaan aikaan aloitettiin.
Tarviiko niitä valikoimia olla sen kymmenen!
Vois jo huonetta tilatessaan ruksia mitä haluaa aamulla, ei tarvitsisi kymmeniä ja kymmeniä valikoimia olla.
Esim ne pikku nakit, kauhen näköisiä harmaita löllöjä ja se munakas joo.
Onko pakko lappaa kuin ruotsinlaivalla konsanaan, aivan kuin ei ois koskaan ruokaa saanut!
Jos vaan hotellissa on mahdollisuus niin olen tilannut aamiaisen huoneeseen, silloin on helppo valita listalta etukäteen mitä aamulla syö omassa rauhassa huoneessa, tai vaikka parvekkeella auringon paisteessa!
Harmi vaan, että aina sitä mahdollisuutta ei ole ja tietysti jos se on kovin kallista niin onhan se esim. 10e lisämaksu joka aamuun aika paljon.
Mites noi tilaamishommat menee? Onko niissä koko aamupalan valikoima josta voi ruksia mitä tahtoo? Entä miten ilmaista se, paljonko? Mitä jos haluaa ensin maistaa esim. jotain suolaista lämmintä ruokaa desin, ja toteaakin että hyvää on - eikö sitä saa enää mitenkään lisää? Eli täytyykö nämä tilata kerralla? Mistä voi tietää jonkin ruuan maun? Tai tuon munakkaan laadun, että onko tehty jauhosta vai munista? Entä mehu? Itse juon krapula aamuna ainakin litran- voiko pyytää tilaamaan litran?
Mutta päällimmäisenä tuo, että jos haluaakin jotain lisää, saako sitä enää? Muuten asiakkaan täytyisi tilata kaikkea aivan liikaa, jolloin hävikin määrä olisi järjetön?
En tiedä mutta ei toimisi ainakaan lapsiperheellä. Miten ihmeessä Emilia 6v osaa heti sanoa kuin tykin suusta lomakkeen nähtyään, mitä hän haluaa syödä ja paljonko. Ehkä julkkiksilla ymmärrän kun halutaan aamupala syödä rauhassa, toki pikkupaikkakunnilla ihan taviksetkin, jos on ns. salapari. Ymmärretään ettei voida mennä julkisesti aamupalalle vaan pitää tilata salaa se huoneeseen ja poistua ehkä eri aikaan hotellista ettei tutut näe.
Melkoinen kuorma muuten olisi jos nelihenkinen perhe tilaisi, meillä se tilaus olisi jotain tällaista:
- 3,5 litraa mehua ja juomalasit niille
- 1 litra kahvia, kupit, ja siihen sokerit ja maidot
- 2 appelsiinia, 2 banaania, pakastemarjasurvosta noin 4 dl
- 2 mukia kuumaa kaakaota, toiseen lisänä kermaa. Lusikka merkiksi kermaversioon.
- muroja kolmeen eri kippoon á 2 dl
- yhdet gluteenittomat murot 2 dl
- hilloa neljään eri kippoon muroja varten á 1 dl
- 1,5 litraa kevytmaitoa
- 3 dl laktoositonta rasvatonta maitoa kuumennettuna
- 2 dl piimää
- kaurapuuroa 2 lautasellista, toiseen hillosilmä ja toiseen mansikkahilloa (ellei ole, muukin hillo käy mutta ei kuitenkaan appelsiinimarmeladi)
- 6 prinssinnakkia sinapilla ja ketsupilla
- 4 eri lautaselle leivät: jokaiseen 2 vaaleata leipää. Kevytlevitettä kolmeen ja yhteen voi. Yhteen leviteleipään juusto ja kurkku. Toiseen leviteleipään kinkkua ja tomaattia ja kurkkua. Kolmanteen keitettyä kananmunaa ja kurkkua. Voi-levitteiseen leipään kinkkua ja juustoa.
- 6 ylimääräistä juustonviipaletta
- kakunpaloja noin 4-10 kpl, riippuen koosta
- vaniljakastiketta kakuille noin 3 dl
- silliä noin 1 dl
- munakasta 2 pientä lautasellista (jos oikeasta munasta, ellei, älä tuo)
- 4 karjalanpiirakkaa joista yhteen munavoi. Yhteen ei mitään ja kahteen voi, huom. onhan laktoositon.
En haluaisi todellakaan olla tuon hotellipalvelijan pöksyissä joka toiveemme toteuttaa. 10 euroa on tuosta palvelusta naurettavan pieni raha. Lapset sitäpaitsi sotkisivat huoneen kamalaan kuntoon noilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä uudistus. Esim tuoremehulasit saa olla pieniä ja koittakaa ymmärtää: siihen samaan lasiin voi ottaa monta kertaa. Samoin kahvikupin voi täyttää-ei aina uutta kuppia. Munakokkeli taidetaan usein tehdä pakasteaineesta. Itse olen tehnyt ihan käsityönä hotelliaamieisella: satoja munia, litroittain maitoa.
Ei, ei, ei. Missään tapauksessa noutopöydästä ei haeta uutta satsia niillä astioilla, joita olet käyttänyt!!! Johan tuon sanoo järkikin, jollei hyviä käytöstapoja ole oppinut.
Mitä ihmettä? En keksi mitään syytä, miksi en santsaisi samalle lautaselle tai samaan kuppiin? Vai onko tässä joku ajatuskatkos ja ajattelit, että otan omalla käytetyllä haarukalla ja lusikalla lisää? :D
Itse olen ymmärtänyt kaksi syytä tälle, toinen on hygienia ja toinen tyyliseikka. Hygienia siksi, että ihmiset saattaa käsitellä ottimia huolimattomasti ja koskettaa niillä omaa käytettyä lautasta tai siinä olevia puoliksi syötyjä ruokia. Tai jopa tiputtaa ruuantähteen lautaseltaa sinne linjaston laariin. Uusi lautanen on puhdas. Sama juttu kuppien ja lasien kanssa, niiden suuosa voi osua automaattiin. Sitten toisena on se tyyliseikka, eli ruuantähteinen ja sotkettu lautanen voi näyttää aika epäsiistiltä ja epähygieeniseltä siellä linjastossa, kun ihmiset ottaa samaa ruokaa samoilla välineillä.
Eli vaikka sinä ja minä osataan toimia siististi ja hygieenisesti, niin kaikki ei välttämättä osaa.
Seisovissa pöydissä on tapana ottaa aina uusi lautanen kun menee hakemaan lisää ruokaa.
Poikkeuksena joku rax
Vierailija kirjoitti:
Nää on taas näitä Sanoma Oy:n aloituksia, joilla kalastellaan tavallisten ihmisten reaktioita ja kauhukertomuksia. Jos saadaan tarpeeksi kiinnostavia kommentteja, tadaa, kas pian onkin klikkiotsikkojuttu is.fi:ssä: "näin tavalliset suomalaiset kertovat!"
Väärin arvattu. Mä alotan näitä joskus ihan siksi, että täällä saa paljon runsaampaa ja mehukkaampaa keskustelua kuin uutiskommenteissa eikä tarvi omalla täydellä nimellä kirjotella kuten Hesarin uutiskommenteissa nykyään. Käsittämätön se koko nimen vaatimus julkisesti nykyään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokailu vähenee myös sillä, että asiakkaat vaihtavat johonkin muihin hotelleihin jossa olla vähemmän huolestuneita siitä, että asiakkaat syövät liikaa ja katteet painuvat alas ja siitä aiheutuneita muutoksia pyykätään sitten jonkinlaiseksi tiedostavaksi vastuullisuudeksi.
Toisaalta on sinunkin etusi, että yritykset tuottavat voittoa, koska sinähän elät heidän maksamillaan verotuloilla.
En elä, mutta paskapuheen tunnistan.
muuten pienentäminen ihan jees, mut kyllä pitää olla ainakin vaihtoehtona kunnon 4dl tee/kahvimuki. Ärsyttävää hakea teevettä siihen 1,5dl kuppiin, mitä joissakin paikoissa on. Muuten en mässäile vain normilautanen riittää ja sitä muutamaa omaa vakiolajia eli puuroa hillolla ja pieni leikkele/juusto/vihanneslautanen, pieni lasi mehua ja kunnolla teetä :)
Tuon pan suolan kun vaihtaa merisuolaan, niin on ihan ok ja terveellinen ruoka. Tuosta riittää yhdelle hengelle useammaksi ateriaksi.