HS: Turkulainen hotelli keksinyt kuinka asiakkaat saa syömään vähemmän
Pienemmät kahvikupit, lautaset ja ottimet. Hajautettu linjasto ja enemmän valikoimaa. Ihmiset jättää hävikkiäkin vähemmän.
Kommentit (131)
Minun kohdallani ainakin vähentää hävikkiä, kun osa tuotteista on surkeaa muka-ruokaa. En ole pitkään aikaa syönyt esim. sitä hotellien kamalaa jauheesta valmistettua munakasta, mikä höllyy vaaleana tasaisena massana. Miksei voi tehdä oikeaa munakasta suoraan kananmunista?
Yksi syy maksaa kalliista hotellista on laadukkaampi aamupala, jossa saa tuoreena paistetun munakkaan ja kahvikannun pöytään.
Toiminta on epäitsekästa. Huomioidaan ylensyönnin vaaroja. Kun nukkekodin astiastot saisi.
Vierailija kirjoitti:
Minun kohdallani ainakin vähentää hävikkiä, kun osa tuotteista on surkeaa muka-ruokaa. En ole pitkään aikaa syönyt esim. sitä hotellien kamalaa jauheesta valmistettua munakasta, mikä höllyy vaaleana tasaisena massana. Miksei voi tehdä oikeaa munakasta suoraan kananmunista?
Yksi syy maksaa kalliista hotellista on laadukkaampi aamupala, jossa saa tuoreena paistetun munakkaan ja kahvikannun pöytään.
Sama! Ihmettelin aina miksi jokaisessa hotellissa on samanlainen outo ja mauton munakasmassa, kunnes hotelli-ravintola-alan kaverini kertoi, että se tehdään samasta munakasjauheesta. Sekoitetaan jauhe veteen ja kypsennetään. En sitä ennenkään paljon syönyt, mutta siihen loppui sekin vähä.
Vierailija kirjoitti:
Hyi, tehdäänkö se jostain jauheesta? Katselin sellaista viime viikolla hotelliaamupalalla ja mietin, että miten siitä saadaankin niin vastenmielisen näköistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama! Ihmettelin aina miksi jokaisessa hotellissa on samanlainen outo ja mauton munakasmassa, kunnes hotelli-ravintola-alan kaverini kertoi, että se tehdään samasta munakasjauheesta. Sekoitetaan jauhe veteen ja kypsennetään. En sitä ennenkään paljon syönyt, mutta siihen loppui sekin vähä.
Joo, samaa mieltä. Se mössö ei kyllä houkuttele. Toinen mikä edelleen niin niin monessa hotellissa onnistutaan pilaamaan on pekoni aamiaisella. Jos se jää löysäksi, se on ihan kamalaa.
Muuten ihan ok, mutta kyllä kunnon kokoinen kahvikuppi tai -muki täytyy olla!
Vielä helpompaa on tarjota hirveää moskaa asiakkaille niin syöminen vähenee kummasti. On ne Turussa fiksuja :D
Miten paljon noita kuppeja ja ottimia voisi pienentää? Onko tutkittu?!
-Kapanteri.- kirjoitti:
Toiminta on epäitsekästa. Huomioidaan ylensyönnin vaaroja. Kun nukkekodin astiastot saisi.
Hah! Nämä hävikin vähennysmainokset ja ekoteot ovat yhtä aikaa sekä kätevää säästämistä että imagonparannusta. Emme tarjoa enää sitä tai tätä, koska ajattelemme ympäristöä! Emme siivoa päivittäin tai pese enää pyyhkeitäsi hotellissa, koska ekoteko!
Olisi kyllä ihan kiva, jos suomalaisissa hotelleissa saisi edes valmiita lettuja, eikä tarvitsisi itse paistaa vohveleitaan. Ei ole aikaa eikä kiinnostusta sellaiseen.
Olin juuri hotelliaamiaisella. Katselin kun nuori likka haki "hulluna" syötävää. Siihen jäivät, syömättä. Närkki vaan muroja, jätti kakunpalan ja donitsin syömättä, samoin voileivän ja sämpylän.
Tiedän että olivat hänen koska samaan aikaan aloitettiin.
Tarviiko niitä valikoimia olla sen kymmenen!
Vois jo huonetta tilatessaan ruksia mitä haluaa aamulla, ei tarvitsisi kymmeniä ja kymmeniä valikoimia olla.
Esim ne pikku nakit, kauhen näköisiä harmaita löllöjä ja se munakas joo.
Onko pakko lappaa kuin ruotsinlaivalla konsanaan, aivan kuin ei ois koskaan ruokaa saanut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi, tehdäänkö se jostain jauheesta? Katselin sellaista viime viikolla hotelliaamupalalla ja mietin, että miten siitä saadaankin niin vastenmielisen näköistä.
Olin myös kesälomareissulla kotimaassa ja hotellin aamupalalla kokki sattui juuri tuomaan täydennystä. Kaatoi isosta muovikulhosta sitä vaaleaa tasaista massaa aamupalalinjaston isoon laariin. Tuli ihan muistot sukutilan sikojen syöttämistä mieleen. 😂
Lautasen koko vaikuttaa valtavasti. Siksi monet lounasravintolat suosivat sellaisia 24 cm lautasia. Vetoisuus on vain 70% verrattuna 28-senttiseen.
Siivottiin isän kotia kun muutti hoivakotiin. Löyty Arabian soppalautanen, 80 luvulta. Valehtelematta vaan puolet tämänpäivän lautasen koosta.
Elikkä se lautasellinen soppaa 80 luvulla oli puolet tämän päivän lautaselliseta.
Ihmiset syövät liikaa. Hyvä kun ovat pienetäneet hotellissa astiaston kokoa.
Onneksi monissa paikoissa kahviakin saa annostella nykyisin itse, eikä kone automaattisesti anna koko kuppia. Juon kyllä kahvia, mutta se koko kupillinen on aivan liikaa. Tätä mieltä myös moni kaveri.
Munakokkelia kyllä syön, vaikka se herkkua olekaan. Pitää nälän pitkään, kun lounasta ei aina ehdi syödä työreissulla.
Monissa paikoissa ruoat eivät onneksi enää ole pitkässä linjastossa, vaan niitä on ripoteltu sinne tänne. Vaikka ottaisit sitä linjaston viimeistä asiaa ja paikka olisi tyhjänä, niin monet näyttävät ajattelevan että etuilee ja saa vihaisia katseita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi tuolta mieleisesi jauhe ammattikeittiöön. Jos en hirveän väärin arvaa, niin tuo kokomunajauhe on juuri se aamiaismunakkaan jauhe, kuvauksessakin sanotaan, että sopii munakkaiden tekoon:
https://munax.fi/ammattilaiset/munavalmisteet/munajauheet
Näitä kaikki suurtalouskeittiöt käyttää oikeiden munien sijasta.
Mäkään en enää käy suihkussa kuin kerran kuukaudessa. Virastossa nyrpistelivät. Sanoin vaan että ekoteko ticotico
Sanoisin, että aika surkeeta jos on itse joutunut tuon keksimään. Ja taitaa olla vielä hotelliketju. Mitä tämä kertoo hotellin johtamisesta?
Eikä se turkulainen hotelli ole tätä keksinyt. Ihan peruskauraa kaikissa noutolounasta tarjoavissa paikoissa.
Ainoa vain, että suurempi valikoima tietää sinänsä jo suurempaa hävikkiä. Kaikkea ei voi laittaa tarjolle seuraavaan kattaukseen.