Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo tuo joka vierailulla vaatteita lapselle

Vierailija
02.08.2022 |

En halua loukata ja olen kiitollinen kun on tuonut hyviäkin vaatteita. Mun mielestä nyt vaan menee liiallisuuksiin. Joka ikisellä käynnillä tulee lisää vaatteita, ja käy siis ainakin pari kolme kertaa kuussa. Miten ottaisin puheeksi loukkaamatta, vai laitanko mitään sanomatta eteenpäin? Säilytystilatkin on rajalliset.

Kommentit (265)

Vierailija
41/265 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti - Mummo - Anoppi, tuo kaiken pahan alku ja juuri. Tekee hän mitä tahansa, saa hän haukut päälleen, kuten palstan keskusteluista käy ilmi. Kun sinun lapsesi kasvavat, muista tältä palstalta kaikki tärkeät ohjeet, niin kaikki menee hyvin lastesi aikuistuttua.

Yleensä tavaran ja vaatteiden lahjoittamisessa on se ongelma, että nuorilla perheillä säilytystilat ovat rajalliset. Toisaalta sitä haluaisi ostaa lapselleen sellaista vaatetta, joka on tarpeen ja joka miellyttää myös omaa silmää. Jos jokainen vierailu alkaa jätesäkillisellä väärän kokoista ja susirumaa lastenvaatetta, alkaa pitkäpinnaistakin se jossain vaiheessa suututtaa. Oletus usein on vielä se, että vaatetta säilötään ja käytetään seuraavallakin käyntikerralla. Ja vaikka näin ei olisi, on vaatteiden kierrättämisessäkin työtä.

Joskus voi ajatella niin, että pitäisitkö itse jos kotiisi tuotaisiin joka viikko väärän kokoista ja mielestäsi todella rumaa vaatetta. Esim. neonpinkkejä tekonahkamekkoja jne. Olisitko ilahtunut? Aluksi otat lahjan vastaan kohteliaasti, mutta pian yrittäisit keksiä keinoja, joilla päästä lahjoittelusta eroon. Jos haluaa nähdä lapsiaan ja lapsenlapsiaan, kannattaa lopettaa se tavaralla kiusaaminen. Jos oikeasti haluat auttaa, laita rahaa lapsen tilille, tai tuo kaupasta ruokaa.

Jos teillä on ruoasta puutetta mummo varmaan ymmärtää kun kerrot sen ja sanot, että nyt on vaatetta riittävästi.

Sanot kertasumman minkä tuomalla saa tulla kylään.

Itselleni vanhemmat ovat joskus sanoneet että jos haluat saat mennä lapsenlapsen kanssa vaateostoksille. Niin ollaan sitten ostettu t-paitoja, collegepaitoja, urheiluvaatteita ihan luvan kanssa. Juhlakengät kerran. Lapsi on sovittanut ja valinnut. Jotain intersporttia tms.

En ole ap. Meillä isovanhemmat osaavat käyttäytyä. Laittavat jouluna ja syntymäpäivinä rahaa lasten tileille. Eivät käytä tavaraa kiusanteon välineenä. Mutta suvussa on henkilö, joka joskus toi joka käyntikerralla jätesäkillisen usealla lapsella kiertänyttä kirpparitavaraa ja vaatetta, jotka usein olivat vielä väärän kokoisia ja todella rumia ja kulahtaneita. Ajatus varmasti hyvä, mutta kun kielloista huolimatta jätesäkki tupsahtaa oven taakse alkaa se harmittaa. Ei ole kivaa todellakaan.

Ruoan mainitsin siksi, että sitä kuluu lapsiperheissä aina. Se ei myöskään jää käyttämättä ellei nyt osta vegaanille lihaa tms. Itse olen ollut hyvinkin ilahtunut kassillisesta ruokaa, joka sisältää esim. leipää, maitoa, hedelmiä, juustoa jne. Eikä kyse ole siitä, ettei meillä olisi varaa ruokaan, vaan siitä, että se on lahja jolle oikeasti on käyttöä.

Vierailija
42/265 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ruoasta tarvitse olla puutetta jos ottaa tuliaisiksi mieluummin esimerkiksi hedelmiä tai vaikka kahvia.

Sen sijaan että saa sen jättisäkin tavaraa, jota ei ole toivottu ja josta tietää olevan riesaa.

Miksi sinne lapsiperheeseen saa viedä vaatteita tai henk koht tavaraa? Eihän sitä muuallekaan kyläpaikkaan viedä isännälle urheilushortseja tai emännälle rumaa hattua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/265 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun miniäni laittaa kuvat ja listat mitä pitää ostaa. Suuttui, kun sanoin, ettei rahani riitä kuin yhteen vaatteeseen/lapsi.

En mennyt lainkaan, lähdin Tukholmaan lomalle.

Mummit hoi, nyt alamme tehdä kuten miniämme ja tyttäremme meitä vaativat, jätämme heidät rauhaan.

On paljon kivaa tekemistä, jota voimme tehdä säästyneeellä ajalla ja rahalla.

Mummit kapinaan!

Vierailija
44/265 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun miniäni laittaa kuvat ja listat mitä pitää ostaa. Suuttui, kun sanoin, ettei rahani riitä kuin yhteen vaatteeseen/lapsi.

Mummit hoi, nyt alamme tehdä kuten miniämme ja tyttäremme meitä vaativat, jätämme heidät rauhaan.

Mummit kapinaan!

Tämä on hyvä!

Kaikki me mummut, jotka teemme aina kaiken väärin, lopetetaan väärintekeminen.

Hoitakoot lapsensa, ostakoon vaatteensa.

Alamme nauttia elämästä.

Vierailija
45/265 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi taivas teitä, ainainen valitus. Uskoisin, että jos mummo kävisi pari kolme kertaa kuussa ja ei koskaan toisi mitään, niin siitä olisi sitten oma valitusketju täällä. Koskaan ei kohden. Ole onnellinen, että mummo muistaa lapsenlasta. Kyllä se ostelu siitä jossain vaiheessa hiipuu. 

Aivan samaa mietin. Olisin todella kiitollinen, jos mummo toisi lapselle vaatteita.

Vierailija
46/265 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummit kapinaan!

Tämä on hyvä!

Kaikki me mummut, jotka teemme aina kaiken väärin, lopetetaan väärintekeminen.

Hoitakoot lapsensa, ostakoon vaatteensa.

Alamme nauttia elämästä.

Kiitos tästä.

Minä olen mummu joka kuulen tekeväni aina väärin.

Nyt sain voimaa, seuraavaan pyyntöön vastaan, kiitos ei. Nyt ei sovi. Ja kerron myös tytölle ja miniälle, että minullakin on tunteet ja minäkin pahoitan mieleni jatkuvasta arvostelusta.

Hoitakoot lapsensa.

Minä olin aina kiitollinen mummujen avusta, ei ne aina tehneet samoin kuin minä, mutta tärkeintä oli, että saimme apua nuoren parina.

Vierailija
47/265 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen mummu joka käyn terapiassa jatkuvien miniän haukkumiseen takia. En enää jaksanut ja mieheni varasi minulle ajan terapiaan. Nyt alan olla voimissani ja uskallan jo sanoa vastaan enkä välitä vaikka haukut tulee. Poikaani käy sääliksi mutta toisaalta itse on ilmeensä valinnut, eipä ole minun vastuulla.

Onneksi poika ja minä kuitenkin pystymme tasavertaisina puhumaan.

Vierailija
48/265 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuitenkin yrität keskustella aiheesta mummon kanssa. Selität sen säilytystilan vähyyden jne.

Jos joku tuo selkeästi liian pienen vaatekappaleen, sen voi antaa saman tien antajalle takaisin ja sanoa, että vie kauppaan takaisin. Oikeat koot kannattaa selvittä ja pitää ajan tasalla, samoin voi kertoa lasten lempivärit ja ehkä lempimerkitkin.

Jos se ostelu on mummolle tärkeää, voi ehdottaa, että vie ukrainalaisille jotain. Vaikka ne liian pienet vaatteet ja kengät. Alusvaatteet toivotaan uusina paketissa, kuten varmaan ymmärrätte. Täällä on paikka, mihin ne voi viedä ja se on päätien varrella. Pidetään vapaaehtoisvoimin auki. Facessa ilmoitettiin, ettei enää toivota kesävaatteita vaan marjastuskumisaappaita. Kierrätyskeskus on myös.

Itsekin olen jo mummo, vien vaatteita lapsille ehkä 3*vuodessa. Miniä laittaa niitä kohteliaasti lapsille, kun ollaan käymässä tai he meillä. Kyselen kokoja aina silloin tällöin. Omien lasten perintövaatteita olen antanut myös, mutta niitä olen nähnyt vähemmän. Ostaessa vältän omaa lempiväriäni! Muutaman vuoden päästä ei teineille varmaan mummon ostamat ole mieluisia!

Vierailija
49/265 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mummu joka käyn terapiassa jatkuvien miniän haukkumiseen takia. En enää jaksanut ja mieheni varasi minulle ajan terapiaan. Nyt alan olla voimissani ja uskallan jo sanoa vastaan enkä välitä vaikka haukut tulee. Poikaani käy sääliksi mutta toisaalta itse on ilmeensä valinnut, eipä ole minun vastuulla.

Onneksi poika ja minä kuitenkin pystymme tasavertaisina puhumaan.

Anteeksi, itse on ikeensä valinnut.

IPad korjailee omia aikojaan.

Vierailija
50/265 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti - Mummo - Anoppi, tuo kaiken pahan alku ja juuri. Tekee hän mitä tahansa, saa hän haukut päälleen, kuten palstan keskusteluista käy ilmi. Kun sinun lapsesi kasvavat, muista tältä palstalta kaikki tärkeät ohjeet, niin kaikki menee hyvin lastesi aikuistuttua.

Yleensä tavaran ja vaatteiden lahjoittamisessa on se ongelma, että nuorilla perheillä säilytystilat ovat rajalliset. Toisaalta sitä haluaisi ostaa lapselleen sellaista vaatetta, joka on tarpeen ja joka miellyttää myös omaa silmää. Jos jokainen vierailu alkaa jätesäkillisellä väärän kokoista ja susirumaa lastenvaatetta, alkaa pitkäpinnaistakin se jossain vaiheessa suututtaa. Oletus usein on vielä se, että vaatetta säilötään ja käytetään seuraavallakin käyntikerralla. Ja vaikka näin ei olisi, on vaatteiden kierrättämisessäkin työtä.

Joskus voi ajatella niin, että pitäisitkö itse jos kotiisi tuotaisiin joka viikko väärän kokoista ja mielestäsi todella rumaa vaatetta. Esim. neonpinkkejä tekonahkamekkoja jne. Olisitko ilahtunut? Aluksi otat lahjan vastaan kohteliaasti, mutta pian yrittäisit keksiä keinoja, joilla päästä lahjoittelusta eroon. Jos haluaa nähdä lapsiaan ja lapsenlapsiaan, kannattaa lopettaa se tavaralla kiusaaminen. Jos oikeasti haluat auttaa, laita rahaa lapsen tilille, tai tuo kaupasta ruokaa.

Jos teillä on ruoasta puutetta mummo varmaan ymmärtää kun kerrot sen ja sanot, että nyt on vaatetta riittävästi.

Sanot kertasumman minkä tuomalla saa tulla kylään.

Itselleni vanhemmat ovat joskus sanoneet että jos haluat saat mennä lapsenlapsen kanssa vaateostoksille. Niin ollaan sitten ostettu t-paitoja, collegepaitoja, urheiluvaatteita ihan luvan kanssa. Juhlakengät kerran. Lapsi on sovittanut ja valinnut. Jotain intersporttia tms.

En ole ap. Meillä isovanhemmat osaavat käyttäytyä. Laittavat jouluna ja syntymäpäivinä rahaa lasten tileille. Eivät käytä tavaraa kiusanteon välineenä. Mutta suvussa on henkilö, joka joskus toi joka käyntikerralla jätesäkillisen usealla lapsella kiertänyttä kirpparitavaraa ja vaatetta, jotka usein olivat vielä väärän kokoisia ja todella rumia ja kulahtaneita. Ajatus varmasti hyvä, mutta kun kielloista huolimatta jätesäkki tupsahtaa oven taakse alkaa se harmittaa. Ei ole kivaa todellakaan.

Ruoan mainitsin siksi, että sitä kuluu lapsiperheissä aina. Se ei myöskään jää käyttämättä ellei nyt osta vegaanille lihaa tms. Itse olen ollut hyvinkin ilahtunut kassillisesta ruokaa, joka sisältää esim. leipää, maitoa, hedelmiä, juustoa jne. Eikä kyse ole siitä, ettei meillä olisi varaa ruokaan, vaan siitä, että se on lahja jolle oikeasti on käyttöä.

Jos olet niin saamaton, ettet saa laitettua säkkiä sukulaisen mukaan takaisin niin sukulaisen nähden suoraan roskapönttöön.

Mutta keksittyähän tämä on, ap jatkaa tarinaansa.

Vierailija
51/265 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat isovanhemmat tuovat lapsille lahjoja ja esim vaatteita ei tule usein käytettyä, kun niitä on niin paljon ja laitan hyvän ja anteliausuuden kiertämään ja vien SPR konttiin kierrätykseen.

Vierailija
52/265 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kiitän anoppia, otan nykyään vastaan kaiken mitä ostaa enkä pyydä palauttamaan. Pitkän aikaa toi aina kassillisen tavaraa ja sanoi palauttavansa kauppaan sen mistä ei tykätty, mutta huomasin tämän aiheuttavan stressiä anopille. Vaatteita on valtavasti, suurimman osan vien pari kertaa käytettynä hyväntekeväisyyteen tai myyn eteenpäin.

En juurikaan osta itse vaatteita lapsille, säästyy nekin rahat ja kohta lapset alkavat olla sen ikäisiä etteivät enää pue päälleen mitä sattuu, sitten saa isoäiti miettiä toimintatapoja uudelleen.

Ensimmäinen lapsen kohdalla stressasin myös tästä vaateasiasta kamalasti, olisin halunnut itse ostaa ja pukea lasta itseäni miellyttäviin vaatteisiin, mutta luovutin toisen lapsen kohdalla kokonaan. Annankin neuvon AP:lle: kiitä tuomisista, käytä niitä mistä tykkäät ja anna loput eteenpäin. Isompiakin asioita on mistä stressata.

Vierailija
53/265 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se shoppailee omaksi ilokseen. Näitä shopaholisteja riittää.

Vierailija
54/265 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyn mummujen kapinaan.

Meillä nuoret kehuivat elävänsä ensin ja tekevänsä lapset sitten.

Joopa joo, nyt olen eläkeläinen ja 68-vuotias. Minun pitäisi olla monta kertaa viikossa apuna kun eivät lastensa kanssa pärjää vaikka äidit on vielä kotona. Ikää heillä noin 40 v.

Enpä aio juosta lapsenvahtina, tein 43 vuotta töitä, nyt olen ansaitulla eläkkeellä, en enää ala muitten pillin mukaan hyppimään.

Minä sain lapset nuorena, mummut ja papat olivat nuoria myös, auttoivat paljon, ja kiitollisia oltiin, eikä turhista nipotettu. Ja ennen kaikkea, autoimme aina takaisin, olimme maalaustalkoissa, pesimme ikkunoita avuksi, nostimme perunaa jne.

Mikään ei korvaa sitä lämmintä suhdetta joka lapsillani oli jo edesmenneisiin isovanhempiinsa.

Nyt nuoret vain haukkuvat ja ovat itsekkäitä, jokaiseen erilaisuuteen puututaan. Kiristäminen on nuorten naisten päin sana.

Miehet ovat paljon rennompia, ei pojaltani eikä vävyiltäni tule haukkumisia, se on nykynaisten hommaa, eikä ne muuta osaa, persetttään kuvata ja haukkua muita.

Vierailija
55/265 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kiitän anoppia, otan nykyään vastaan kaiken mitä ostaa enkä pyydä palauttamaan. Pitkän aikaa toi aina kassillisen tavaraa ja sanoi palauttavansa kauppaan sen mistä ei tykätty, mutta huomasin tämän aiheuttavan stressiä anopille. Vaatteita on valtavasti, suurimman osan vien pari kertaa käytettynä hyväntekeväisyyteen tai myyn eteenpäin.

En juurikaan osta itse vaatteita lapsille, säästyy nekin rahat ja kohta lapset alkavat olla sen ikäisiä etteivät enää pue päälleen mitä sattuu, sitten saa isoäiti miettiä toimintatapoja uudelleen.

Ensimmäinen lapsen kohdalla stressasin myös tästä vaateasiasta kamalasti, olisin halunnut itse ostaa ja pukea lasta itseäni miellyttäviin vaatteisiin, mutta luovutin toisen lapsen kohdalla kokonaan. Annankin neuvon AP:lle: kiitä tuomisista, käytä niitä mistä tykkäät ja anna loput eteenpäin. Isompiakin asioita on mistä stressata.

Todella typerä ajatusmalli. Kotona koko ajan jötevuori ja lapset kulkee epäsopivissa rumissa vaatteissa.

Vierailija
56/265 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetaan nuorten perheiden viettää mukavaa pikavippi- ja asuntolaina-arkea ihan rauhassa. Ei kannata tunkeutua kauniiden ja rohkeiden nykyäitien pieneen elämään! 

Tämän palstan jatkuvista kommenteista huomaa, että näillä äideillä on täydellinen tyylitaju ja vain he ja ainoastaan he osaavat täyttää kaikki lapsen tarpeet. Annetaan siis heidän nauttia rauhassa lapsiarjestaan ja kehitellä anoppien jälkeen jonkun uuden pahoinvoinnin kohteen. Ilkeilyn kohteita kyllä riittää, koska itsessä ei ole koskaan mitään vikaa!!

Vierailija
57/265 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna vaatteet Hopen keräykseen.

Vierailija
58/265 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä mainitse asiasta. Mummo on onnellinen, kun saa ostaa lapsellesi vaatteita. Laitat vaan hiljaisuudessa eteenpäin tarvitseville.

Miksi ne on ne perheen ulkopuolisen ihmisen tunteet tärkeämmät kuin kenenkään muun? Kai sitä äideillä muutakin tekemistä on kuin kierrättää turhia vaatteita.

No, eipä tuo ole kovakaan homma!

Ja lasten mummot kuuluvat perheeseen, ainakin meillä

Ei kuulu.

Ja kyllä siinä iso homma on jos kolmekin kassillista kuussa tulee ylimääräistä.

Itse taas seulon näitä ja vituttaa.

https://www.kaleva.fi/poistotekstiilin-keraykseen-on-tullut-jopa-taysin…

Heität vaan vaatekeräykseen suoraan. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
59/265 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa ikävää kun sinulle on sattunut mummu joka ei puhetta ymmärrä. Olet siis ystävällisesti pyytänyt ottamaan kuitin mukaan, niin vaihtaminen on erittäin kätevää, vieläpä jos ei kaukana asu niin vaihto oikeaan kokoon tai tuotteeseen onnistuu myös sinulta ja mieheltäsi.

Onko miehesi tuon älyttömän ihmisen kasvattama, kiinnostaisi tietää kuinka hullu miehesi on?

Ajattelin, että aika pöljä kun on sinut valinnut vaimokseen.

Vierailija
60/265 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te valitatte aina kaikesta?

Ikinä mikään ei ole hyvä. En voi ymmärtää.

Te suurten ikäluokkien lapset olette kiittämättömimpiä ja tyytymättömimpiä kaikista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän