Mummo tuo joka vierailulla vaatteita lapselle
En halua loukata ja olen kiitollinen kun on tuonut hyviäkin vaatteita. Mun mielestä nyt vaan menee liiallisuuksiin. Joka ikisellä käynnillä tulee lisää vaatteita, ja käy siis ainakin pari kolme kertaa kuussa. Miten ottaisin puheeksi loukkaamatta, vai laitanko mitään sanomatta eteenpäin? Säilytystilatkin on rajalliset.
Kommentit (265)
Voi kun kiva mummo siellä. Älä nyt ainakaan pahoita hänen mieltään. Voisit jotenkin hienovaraisesti ottaa asian esiin, että ei joka kerta tarvitse tuoda vaatetta, hän on nuoruudessaan tainnut myös itse pitää näteistä vaatteista. Eteenpäin kierrätykseen - en pystyisi laittamaan niitä sinne, minä ottaisin juuri tuon tilanpuutteen ja säilytyksen rajallisuuden esille, kyllä hän varmasti ymmärtää.
En jaksanut lukea kaikkia kommentteja, mutta oletko ap sanonut, ettei oikeasti tartte tuoda mitään vaatteita?
Monella lapsellahan on ihan oma vaatemakukin, joten ihan jo sen takia en halua että kukaan ulkopuolinen (edes mummot) ostelee hänelle vaatteita - ei ole kenenkään etu, että hänelle tuodaan väkisin lahjaksi vaate josta ei tykkää, sit minä vaan joudun pistää sen eteenpäin myyntiin....
Meillä esikoinen ilmaisi jo 1v 7kk ikäisenä tiettyjä lempivaatteita, lempivärejä ja materiaaleja. Lapsella on niin vähän päätäntävaltaa omassa elämässään, että mielestäni tää vaatejuttu on sellainen, jonka mielelläni sallin heille, eli saavat itse päättää mihin pukeutuvat, mun tehtäväni vanhempana on vain katsoa, että pukeutuvat sään mukaisesti :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavaran hankkiminen muuta kuin synttäri-/joululahjaksi on täysin turhaa materialismia ja ainoastaan sen isovanhemman shoppailuhalun tyydyttämistä. Muutenkin on ihan kiva ajatella sitä, että lapsellakin on usein oma vaatemaku, ja parasta on valita hankittavat vaatteet yhdessä lapsen kanssa.
Isovanhemmat ovat tärkeitä, jos antavat aikaansa ja lämpöä pienille ihmisille. Turhan tavaran kärrääminen taas ei ole minkään arvoista. Jos perheellä on pulaa rahasta, sitten voidaan yhdessä sopia mikä olisi paras tapa olla avuksi. Sikäli mikäli isovanhempi siis rahallisesti haluaa avuksi olla.
Puhu vain omasta puolestasi.
Meillä tykätään kun mummut ostaa. On just muutettu uuteen taloon ja kaikki apu on tervetullutta. Kiitollisena on otettu vastaan kaikki vaatteet, lasten sänkyjen lakanat jne. Jopa sängyt saimme sukulaisilta, käytettyinä, mutta hyväkuntoisina.
Ihanaa kun isovanhemmat auttaa. Huonenna tukevat taas, saamme tehdä pihatöitä, tänään satoi niin sovittiin huomisesta.
Täällä toinen uuden talon asukas.
Anoppi ollut päiväkausia apuna kun olemme tehneet pihaa. Hoitanut lapset ja tehnyt ruuat, paremmin se pärjää kuin minä. Minullatahtoo mennä aika puhelimella kun lapset on päikyillä. Anoppi tekee sillä aikaa ruuat ja viikkaa lasten pyykit.
On vielä niin fiksu, että kyysyy onko lasten pyykkiä viikattavana.
😀
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea kaikkia kommentteja, mutta oletko ap sanonut, ettei oikeasti tartte tuoda mitään vaatteita?
Monella lapsellahan on ihan oma vaatemakukin, joten ihan jo sen takia en halua että kukaan ulkopuolinen (edes mummot) ostelee hänelle vaatteita - ei ole kenenkään etu, että hänelle tuodaan väkisin lahjaksi vaate josta ei tykkää, sit minä vaan joudun pistää sen eteenpäin myyntiin....
Meillä esikoinen ilmaisi jo 1v 7kk ikäisenä tiettyjä lempivaatteita, lempivärejä ja materiaaleja. Lapsella on niin vähän päätäntävaltaa omassa elämässään, että mielestäni tää vaatejuttu on sellainen, jonka mielelläni sallin heille, eli saavat itse päättää mihin pukeutuvat, mun tehtäväni vanhempana on vain katsoa, että pukeutuvat sään mukaisesti :)
Komppaan tätä ! Sit jotkut mummelit ei vaan pysty kunnioittaa lapsen tahtoa, tai vähättelevät asiaa "No eihän noin pieni vielä osaa mitään suosikkivaatteitaan valita" (kyseessä 2v tyttö) ai niinkö väität???? :D Etpä tunne tätä lasta YHTÄÄN näköjään...
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja. Ihanaa, lapsesi siis saavat päättää vaikka tonnin housut ja tonnin takin.
Kadehdin rikkauttasi. Myytkö käytetyt pois, ilmoita ostan.
😂😂😂😂
Oletkohan sinä nyt ihan terve?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppaan tätä ! Sit jotkut mummelit ei vaan pysty kunnioittaa lapsen tahtoa, tai vähättelevät asiaa "No eihän noin pieni vielä osaa mitään suosikkivaatteitaan valita" (kyseessä 2v tyttö) ai niinkö väität???? :D Etpä tunne tätä lasta YHTÄÄN näköjään...
Ja samasta osoitteesta puskee viestejä taas. Älä viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja. Ihanaa, lapsesi siis saavat päättää vaikka tonnin housut ja tonnin takin.
😂😂😂😂
Ei se ole, se on .... narsisti.
👊🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin ikionnellinen kun mun vanhemmat osti minun tytölle toppapuvun talvella. Ei ollut itselle tullut mieleenkään ostaa uutta kun entinen oli ok. Ja ostivat vielä tumman värisen joka näytti tosi hyvältä kun itse olisin tod näköisesti ostanut taas punaisen. Mut ei kaikille kaikki kelpaa, silloin pitää vaan sanoa suoraan ei kiitos tai kärsiä.
Entä kun ei kiitos kaikuu kuuroille korville? Tai kun niitä haalareita tulee kolme? Yksi ihan liian iso, toinen ei mennyt edes päälle ja kolmas oli ehkä vuodelta 1992 ja peffa ja polvet ihan puhki. Olisitko noistakin onnellinen? Vastaa rehellisesti. Miten toimisit, kun mummu siinä silmät ilkeästi kiiluen odottaa vuolaita kiitoksia, ja näet jo otsallasi, että yksikään haalareista ei tule kertaakaan olemaan lapsesi päällä. Ja kun tämä sama tapahtuu jo ties monennenko kerran.
Kai tässä ketjussa saa muitakin näkökulmia tuoda esille.
Saa. Mutta vastaa, ilahtuisitko sinä siitä, ja vielä kiittäisit, kun joku toisi toistuvasti roskaa ja pskaa sun kotiin?
Jännä, missä asuvat nämä roskan ja paskan tuojat? Kukaan ystävistäni ei ole koskaan puhunut, että tuodaan roskaa ja paskaa.
En minä kaikkia äitini ja anoppini tuomia olisi itse ostanut, mutta hyviä uusia vaatteita, ei siihen maailma kaadu jos minä en just siitä väristä tykkää.
Tärkeämpää minulle on katsoa kuinka lapseni nauttivat isovanhempiensa seurasta ja hoivasta.Tämä minun painajaiseni asuu Etelä-Pohjanmaalla. En kerro tarkemmin, sen verran pieni paikkakunta kyseessä, että joku vielä tunnistaa.
Ja ei se maailma kaadu yhteen rumaan paitaan, eikä kahteenkaan. Ensimmäinen kerta kun raivasin anopin hienoja löytöjä pelkästään leluja oli kolme ikeakassillista. siinä ei ollut mukana kolmea lasten kokoa olevaa ruuvipenkkiä eikä jonkun ihan itse nikkaroimaa keittiötä, josta sai tikkuja sormiinsa
Ja sinä valitsi miehesi tuommoisesta suvusta.
Minä olisin kiertänyt kaukaa. Tyhmästä päästä kärsii, se on nyt todistettu.
Miehenäsi on lapanen joka ei saa äitiään kuriin.
Hyi, ja sinä makaat sellaisen lapanen kanssa.
🤢
OhisJuuri näin.
Inhottaisi jos mieheni ei osaisi tuommoista asiaa hoitaa.
Kyllä minä puhun äitini kanssa ja mies omilleen.
Ja äitini kyllä sanoo myös suoraan jos meidän vaatimukset ovat itsekkäitä. Samoin anoppi, ja se on oikein.
No eihän se anoppi tietenkään niitä kuormiansa tuonut silloin, kun mies oli kotona. Vielä vähemmän anoppi poikaansa kuunteli kuin mua, kaikki lapsiin liittyvä kun kuuluu naisille, tiedättehän sen. Anoppi suhtautui todella nurjasti siihen, kun mun mies vei korvatulehduksessa olevan lapsen lääkäriin, kun mies kuulemma ei voi lohduttaa lasta. Ja tätäkin totuutta jankutettiin useamman kerran, kuulemma olisi pitänyt edes mummu ottaa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavaran hankkiminen muuta kuin synttäri-/joululahjaksi on täysin turhaa materialismia ja ainoastaan sen isovanhemman shoppailuhalun tyydyttämistä. Muutenkin on ihan kiva ajatella sitä, että lapsellakin on usein oma vaatemaku, ja parasta on valita hankittavat vaatteet yhdessä lapsen kanssa.
Isovanhemmat ovat tärkeitä, jos antavat aikaansa ja lämpöä pienille ihmisille. Turhan tavaran kärrääminen taas ei ole minkään arvoista. Jos perheellä on pulaa rahasta, sitten voidaan yhdessä sopia mikä olisi paras tapa olla avuksi. Sikäli mikäli isovanhempi siis rahallisesti haluaa avuksi olla.
Meillä tykätään kun mummut ostaa. On just muutettu uuteen taloon ja kaikki apu on tervetullutta. Kiitollisena on otettu vastaan kaikki vaatteet, lasten sänkyjen lakanat jne. Jopa sängyt saimme sukulaisilta, käytettyinä, mutta hyväkuntoisina.
Ihanaa kun isovanhemmat auttaa. Huonenna tukevat taas, saamme tehdä pihatöitä, tänään satoi niin sovittiin huomisesta.
Niin, te olette siis saaneet apua silloin kun sille on ollut tarvetta, yhdessä sovitulla tavalla. Kuten tuossa jälkimmäisessä kappaleessa sanottiin. Lisäksi he antavat myös aikaansa. Siinä on aika iso ero siihen, että kannetaan tavaraa jota ette tarvitse. Mitä jos olisittekin saaneet kolme ylimääräistä lastensänkyä, tai lastensänkyjen sijaan pinnasänkyjä ja väärän kokoisia lakanoita, olisitteko yhtä tyytyväisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja samasta osoitteesta puskee viestejä taas. Älä viitsi.
Juu niin puskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun isovanhemmat auttaa. Huonenna tukevat taas, saamme tehdä pihatöitä, tänään satoi niin sovittiin huomisesta.Niin, te olette siis saaneet apua silloin kun sille on ollut tarvetta, yhdessä sovitulla tavalla. Kuten tuossa jälkimmäisessä kappaleessa sanottiin. Lisäksi he antavat myös aikaansa. Siinä on aika iso ero siihen, että kannetaan tavaraa jota ette tarvitse. Mitä jos olisittekin saaneet kolme ylimääräistä lastensänkyä, tai lastensänkyjen sijaan pinnasänkyjä ja väärän kokoisia lakanoita, olisitteko yhtä tyytyväisiä?
Älä vastaa,tuo akka on ihan sairas. Hullu! Ja narsisti.
🤪🤪🤪🤪🤪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin ikionnellinen kun mun vanhemmat osti minun tytölle toppapuvun talvella. Ei ollut itselle tullut mieleenkään ostaa uutta kun entinen oli ok. Ja ostivat vielä tumman värisen joka näytti tosi hyvältä kun itse olisin tod näköisesti ostanut taas punaisen. Mut ei kaikille kaikki kelpaa, silloin pitää vaan sanoa suoraan ei kiitos tai kärsiä.
Entä kun ei kiitos kaikuu kuuroille korville? Tai kun niitä haalareita tulee kolme? Yksi ihan liian iso, toinen ei mennyt edes päälle ja kolmas oli ehkä vuodelta 1992 ja peffa ja polvet ihan puhki. Olisitko noistakin onnellinen? Vastaa rehellisesti. Miten toimisit, kun mummu siinä silmät ilkeästi kiiluen odottaa vuolaita kiitoksia, ja näet jo otsallasi, että yksikään haalareista ei tule kertaakaan olemaan lapsesi päällä. Ja kun tämä sama tapahtuu jo ties monennenko kerran.
Kai tässä ketjussa saa muitakin näkökulmia tuoda esille.
Saa. Mutta vastaa, ilahtuisitko sinä siitä, ja vielä kiittäisit, kun joku toisi toistuvasti roskaa ja pskaa sun kotiin?
Jännä, missä asuvat nämä roskan ja paskan tuojat? Kukaan ystävistäni ei ole koskaan puhunut, että tuodaan roskaa ja paskaa.
En minä kaikkia äitini ja anoppini tuomia olisi itse ostanut, mutta hyviä uusia vaatteita, ei siihen maailma kaadu jos minä en just siitä väristä tykkää.
Tärkeämpää minulle on katsoa kuinka lapseni nauttivat isovanhempiensa seurasta ja hoivasta.Tämä minun painajaiseni asuu Etelä-Pohjanmaalla. En kerro tarkemmin, sen verran pieni paikkakunta kyseessä, että joku vielä tunnistaa.
Ja ei se maailma kaadu yhteen rumaan paitaan, eikä kahteenkaan. Ensimmäinen kerta kun raivasin anopin hienoja löytöjä pelkästään leluja oli kolme ikeakassillista. siinä ei ollut mukana kolmea lasten kokoa olevaa ruuvipenkkiä eikä jonkun ihan itse nikkaroimaa keittiötä, josta sai tikkuja sormiinsa
Ja sinä valitsi miehesi tuommoisesta suvusta.
Minä olisin kiertänyt kaukaa. Tyhmästä päästä kärsii, se on nyt todistettu.
Miehenäsi on lapanen joka ei saa äitiään kuriin.
Hyi, ja sinä makaat sellaisen lapanen kanssa.
🤢
OhisJuuri näin.
Inhottaisi jos mieheni ei osaisi tuommoista asiaa hoitaa.
Kyllä minä puhun äitini kanssa ja mies omilleen.
Ja äitini kyllä sanoo myös suoraan jos meidän vaatimukset ovat itsekkäitä. Samoin anoppi, ja se on oikein.No eihän se anoppi tietenkään niitä kuormiansa tuonut silloin, kun mies oli kotona. Vielä vähemmän anoppi poikaansa kuunteli kuin mua, kaikki lapsiin liittyvä kun kuuluu naisille, tiedättehän sen. Anoppi suhtautui todella nurjasti siihen, kun mun mies vei korvatulehduksessa olevan lapsen lääkäriin, kun mies kuulemma ei voi lohduttaa lasta. Ja tätäkin totuutta jankutettiin useamman kerran, kuulemma olisi pitänyt edes mummu ottaa mukaan.
Siis miehesi on vätylä.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂😂
Kuka niin on väittänyt? Meillä ostetaan kaikki vaatteet kirpparilta ja second hand- liikkeistä, paitsi kengät ja alusvaatteet :D
Lasta ei hinta kiinnosta, värit ja mukavat materiaalit kyllä :)
Vierailija kirjoitti:
Älä mainitse asiasta. Mummo on onnellinen, kun saa ostaa lapsellesi vaatteita. Laitat vaan hiljaisuudessa eteenpäin tarvitseville.
Mistä ihmeen sokerista nämä mummot on? Eihän tuossa ole taloudellista järjen hiventäkään.
Miksei voi asiallisesti sanoa?
Näytin ketjua 23 vuotiaalle pojalleni.
Sanoi, ettei koskaan mene naimisiin jos naisista tulee näin hulluja kun saavat lapsia.
Sieltä täältä luki näitä viestejä.
Sanoinkin, että viisas päätös.
Kun seuraa kaupungilla nykyäitejä, niin kauhistuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂😂
Oletkohan sinä nyt ihan terve?Kuka niin on väittänyt? Meillä ostetaan kaikki vaatteet kirpparilta ja second hand- liikkeistä, paitsi kengät ja alusvaatteet :D
Lasta ei hinta kiinnosta, värit ja mukavat materiaalit kyllä :)
Joopa joo.
Ojis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis just näin! Mikä siinä on vaikea tajuta että ei nykypäivänä yleensä ole mistään tavarasta pula, sitä on maailma täynnä ja useimmilla ongelmana on päinvastoin liika tavaramäärä pienissä tiloissa. Ei ole mikään rakkauden osoitus ostella tavaroita pyytämättä/sopimatta, omaa tarvetta siinä täytetään. Se aika olisi paljon olennaisempaa, ei niitten lastenlasten rakkautta voi ostaa tavaralla, ei oikeasti.
Ja sitten vielä velvoitetaan ensisijaisesti käyttämään niitä mummon tuomia vaatteita ja leikkimään vain mummon tuomilla leluilla. Muuten saa taas kerran moitteet ja marttyrointia, ehkä jopa pari väkisin puserrettua kyyneltäkin ilmestyy, jos näitä sääntöjä ei noudateta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂😂
Olen eri, mutta onpa pimeä viesti..... Aika harvaa lasta kiinnostaa jotkut tonnin takit, ellei ole joku vanhempien aivopesemä wannabe-ajoi, tai joku lammas jonka "pakko hankkia muiden hyväksyntä merkkireleillä" ...
Meillä kans lapset valitsee vaatteensa, kriteerit koskevat lähinnä vaatteiden ulkonäköä ja käytännöllisyyttä: hupparit, esikoisella kaikki auto-kuvioiset ja siniset, kuopuksella mahdollisimman "meriteemaiset " kuten itse sanoo, eli kalat, valaat, mustekalat, korallit yms pitää löytyä !
Vierailija kirjoitti:
Näytin ketjua 23 vuotiaalle pojalleni.
Sanoi, ettei koskaan mene naimisiin jos naisista tulee näin hulluja kun saavat lapsia.
Sieltä täältä luki näitä viestejä.
Sanoinkin, että viisas päätös.
Kun seuraa kaupungilla nykyäitejä, niin kauhistuttaa.
Meillä pojat ovatsamaa puhuneet.
Ovat kuulema seuranneet kavereittensa liittoja. Pirttihirmunen kanssa sanovat kaverit olevansa naimisissa. Kolmelle nuorelleparille tuli suvussamme ero kun lapsi oli alle 2 v. Meno oli nuorilla rouvilla hirveää. Sitä vierestä seurasimme koko suku.
Lapset käy sääliksi.
Mikä tahansa tavara, joka tuodaan kysymättä (poikkeuksena vaikkapa synttärilahjat) on asiatonta vallankäyttöä. Jos haluaa auttaa, pitää ymmärtää kysyä millaista apua tarvittaisiin ja sen mukaan sitten toimia jos mahdollista. Jos haluaa osallistua vaikkapa lasten vaatehankintoihin, vaikkei apua varsinaisesti tarvitakaan, silloinkin sovitaan vanhempien kanssa mikä on järkevää ja kuinka paljon pitää esim huomioida lapsen mielipidettä hankinnassa.