Miksi mansplainaaminen häiritsee naisia?
Eli siis mansplainaaminen on koostesana sanoista engl. man, mies ja explaining, selittäminen, joka suomennetaan usein muotoon miesselittäminen tai mansplainaus on ilmiö, jossa henkilö kommentoi tai selittää jotakin alentuvaan, yksinkertaistavaan ja yli-itsevarmaan sävyyn, olettaen tietävänsä enemmän kuin henkilö, jolle puhuu.
Tyypillisesti sillä tarkoitetaan tilannetta, jossa kuuntelija tietää asiasta enemmän kuin selittäjä.
Miesselittäminen voi tarkoittaa esimerkiksi pyytämättä annettuja neuvoja, päälle puhumista ja puhujan keskeyttämistä, itse asiassa -tyyppisiä, aihetta yliyksinkertaistavia huomautuksia, sekä monenlaisia muita toisen henkilön argumenttien väheksymisen tapoja. Koska puhujan keskeyttävää, päällekäyvää selittämistä tapahtuu useimmiten miesten toimesta ja naiset tulevat miehiä useammin puhuessaan keskeytetyksi, feministisissä yhteyksissä ilmiö ymmärretään vallankäytön muodoksi.
Kommentit (84)
'
Tuossahan se jo aloituksessa selitettiinkin. Uskon, että jossain määrin myös miehet joutuvat miesselittämisen uhreiksi. Miesen kesken on kova valtataistelu ja kilpailu milloin mistäkin.
Käsitteen tarkoitus on tehdä miehen puheesta naurettavaa ja pilkattavaa, eli käytännössä joukkovoimaa ja häpeää käyttäen saada mies tukkimaan turpansa. Pari vuotta sitten tästä syntyi työyhteisöissä oikea negatiivisuuden kierre.
Kuulostatte tyhmiltä, koska yleensä tiedätte vähemmän asioista. Siksi.
Mansplainasiko ap mansplainauksen?
Ei ärsytä, mutta onhan se hyvä että kyseiselle ilmiölle on sana ja se huomataan.
Ironisesti koko aloitus on miesselittämistä.
En usko että kukaan tykkää siitä että selitetään jotain yksinkertaista asiaa kuin heikkoälyiselle. Monta kertaa huomaa että itse tietää asiasta paljon enemmän, mutta toinen vaan suu vaahdossa nolaa itsensä kun tietämättömyys paljastuu puheen edetessä.
Vierailija kirjoitti:
Mansplainasiko ap mansplainauksen?
😂
Häiritsee samalla tavalla kuin muukin turha paskanjauhanta. Mieluummin keskustelen oikeasti tai nautin hiljaisuudesta.
Tuskin mies olisi innoissaan, jos hän esim. ammattikokkina menisi keittiöön, ja joku nainen tulisi selittämään, että perunat keitetään sitten näin, ja kastike tehdään noin.
Sitä se on naisille joka päivä tietokoneiden, autojen ja monen muunkin asian kanssa.
Typeryytensä esitteleminen on harvemmin viehättävää
Koin eka kertaa, kun huomattavasti nuorempi kollega alkoi selittää sana sanalta, mitä vastaan asiakkaalle sähköpostissa. Olen vastaillut aspahommissa jo 10+ vuotta. Ja menestyksekkäästi.
Vierailija kirjoitti:
Argumentaatiotaitosi ovat olemattomat, sori ei tuollaista voi kukaan ottaa vakavasti.
Tää on kyllä paras trollialoitus täällä vuosikausiin :D
Tapahtuuko tuota useimmiten miesten toimesta? Mistä tuo tieto on kotoisin? Taitaa olla mutua.
Minua lähinnä nauratti, kun seurasin vierestä yhden vanhan miehen manspleinaavan oikein itsetyytyväisenä jotain lukiotason psykologiatietoa naiselle, joka sattui olemaan psykiatrian erikoislääkäri. Luulen että se nainen ja minä olemme kumpikin suhtautuneet siihen mieheen sittemmin vähän säälien ja pitäneet häntä hieman yksinkertaisena sovinistina. Eli ei ärsyttänyt, vaan sai sen miehen näyttämään tyhmältä naisvihaajalta.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat miehiä siis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin mies olisi innoissaan, jos hän esim. ammattikokkina menisi keittiöön, ja joku nainen tulisi selittämään, että perunat keitetään sitten näin, ja kastike tehdään noin.
Sitä se on naisille joka päivä tietokoneiden, autojen ja monen muunkin asian kanssa.
Aika moni nainen on enemmän kuin innoissaan kun pääsee alleviivaamaan miehelle mikä hänen imuroinnissaan, pyykinpesussaan, lastenhoidossaan ym on vikana, mutta se onkin vain kilttiä womansplainaamista.
En enää tee yksinkertaisiakaan huushollauksia kun vaimoke on näkemässä. En kestä womansplainaamisra.
Miksi se ei ärsyttäisi? Aloituksessa tulevat ilmi juuri ne syyt miksi moinen ärsyttää. Lakatkaa kohtelemasta naisia pelkästään vähä-älyisinä höpsöttelijöinä ja antakaa heillekin tilaa.