Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mansplainaaminen häiritsee naisia?

Vierailija
01.08.2022 |

Eli siis mansplainaaminen on koostesana sanoista engl. man, mies ja explaining, selittäminen, joka suomennetaan usein muotoon miesselittäminen tai mansplainaus on ilmiö, jossa henkilö kommentoi tai selittää jotakin alentuvaan, yksinkertaistavaan ja yli-itsevarmaan sävyyn, olettaen tietävänsä enemmän kuin henkilö, jolle puhuu.
Tyypillisesti sillä tarkoitetaan tilannetta, jossa kuuntelija tietää asiasta enemmän kuin selittäjä.
Miesselittäminen voi tarkoittaa esimerkiksi pyytämättä annettuja neuvoja, päälle puhumista ja puhujan keskeyttämistä, itse asiassa -tyyppisiä, aihetta yliyksinkertaistavia huomautuksia, sekä monenlaisia muita toisen henkilön argumenttien väheksymisen tapoja. Koska puhujan keskeyttävää, päällekäyvää selittämistä tapahtuu useimmiten miesten toimesta ja naiset tulevat miehiä useammin puhuessaan keskeytetyksi, feministisissä yhteyksissä ilmiö ymmärretään vallankäytön muodoksi.

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos nainen alkaa aggressiivisesti selittää, kuinka asiat ovat, sellaisesta aihealueesta, josta olen väitellyt tohtoriksi? Womansplainaajalla ei ollut mitään erityistä asiantuntemusta aiheesta. Mistä silloin on kyse?

Nimimerkillä kokemusta on

Vierailija
22/84 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin mies olisi innoissaan, jos hän esim. ammattikokkina menisi keittiöön, ja joku nainen tulisi selittämään, että perunat keitetään sitten näin, ja kastike tehdään noin.

Sitä se on naisille joka päivä tietokoneiden, autojen ja monen muunkin asian kanssa.

Aika moni nainen on enemmän kuin innoissaan kun pääsee alleviivaamaan miehelle mikä hänen imuroinnissaan, pyykinpesussaan, lastenhoidossaan ym on vikana, mutta se onkin vain kilttiä womansplainaamista.

En enää tee yksinkertaisiakaan huushollauksia kun vaimoke on näkemässä. En kestä womansplainaamisra.

Oletko sitten huushollaamisessa pätevämpi kuin vaimo?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kaikkein eiten tuossa häiritsee ja haittaa, että mansplainaus tuhlaa aikaa. Hommat ei etene, kun mies vain pätee ja selittää. Rasittavimmillaan ilmiö on tilanteissa, joissa mies haluaa laistaa hommista selittämällä. Sukulaismies puhui itsensä ulos omakotitalon vuorilaudoituksen maalaustalkoista selittämällä, että valittu väri, keitetty perinteinen punamulta 'Falunin punainen' oli ihan liian tumma. Siinäpä sitten notkui kolme päivää osallistumatta mihinkään, mutta suu kävi koko ajan.

Vierailija
24/84 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos nainen alkaa aggressiivisesti selittää, kuinka asiat ovat, sellaisesta aihealueesta, josta olen väitellyt tohtoriksi? Womansplainaajalla ei ollut mitään erityistä asiantuntemusta aiheesta. Mistä silloin on kyse?

Varmaan ihan sama kun eräälle tohtoriksi väitelleelle naiselle kävi mies mansplaamassa ja selittämässä miten hän ei ollut ymmärtänyt erään tutkijan tekemään tutkimusta. Hiljeni vasta kun nainen sanoi,että eiköhän hän tiedä miten tuo tutkimus pitää tulkita kun hän on sen tehnyt ja on se tohtori kenen väitteitä mies siteeraa.

Vierailija
25/84 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu aloitus. Kerrotaan ilmiöstä jossa toista ihmistä vähätellään ja alennetaan ilman syytä, ja ihmetellään miksi se häiritsee. :D

Vierailija
26/84 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin... tilannehan näissä uusissa herjaavissa ilmaisuissa on sellainen, että alun jälkeen ne menettävät aina nopeasti merkityksensä ja muuttuvat pelkiksi haukkumanimiksi. Esimerkki: nykyään "boomer" on kuka tahansa ärsyttävä 10 vuotta sinua vanhempi ihminen. "Mansplaining" on kaikki puhe mitä miehen suusta tulee jos se ei satu miellyttämään ja "man spreadingiä" on mies istumassa missä tahansa, millä tavalla tahansa jos se sattuu ärsyttämään.

Vierailija
27/84 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua niinkään ärsytä, mutta tästä ymmärrän että mies ei arvosta minua ja sen vuoksi vastavuoroisesti minunkin arvostukseni miestä kohtaan laskee.

Ehkä äärimmäisin manspleinaus oli, kun mies alkoi opettaa minulle ammattiani, jota olin silloin tehnyt 10+ vuotta. Mikä hänen pätevyytensä sitten oli? No, hänen ex-tyttöystävänsä oli hetken opiskellut kyseistä alaa kun he olivat seurustelleet.

Ei ollut miehellä kovin suurta arvostusta minua ja osaamistani kohtaan.

Vierailija
28/84 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehillä on yleensä heikko yleissivistys ja kyky hahmottaa sitä miten asiat liittyvät toisiinsa. 

Vierailija
29/84 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko ikäni joutunut kuuntelemaan naisselittelyä.

Äitini sen aloitti ollessani murkkuikäinen.

Ekojen kännien seurauksena jouduin kuuntelemaan keskiajalta olevia käsityksiä alkoholinkäytön seurauksista, vaikka siinä vaiheessa olin jo lukenut enemmän alkoholin lyhyt ja pitkäaikaisseuraamuksista kuin hän joka kärsi juoppoa isäämme 20 vuotta, ennen eroamistaan.

Alakoulun luokanvalvoja oli uskonnollinen vanhapiika, jonka uskonnon opetus oli fundamentalistista ja tuomitsevaa, vaikka myöhemmin elämässä huomasin hänen naisselityksensä aivan tuulesta temmatuiksi.

Riparilla sama juttu, sillä siellä naispastori naisselitteli omia uskonkäsityksiään, vaikka siinä vaiheessa olin jo tutustunut raamattuun ja sieltä omin silmin lukenut, nainen vaietoon seurakunnassa.

Elämäni naisselityksen suoranainen pohjanoteeraus joka sivumainintana tulkoon ilmaistuksi.

Tarvitessani apua esim. postin etsimiseksi, soitan asiakaspalveluun ja siellä tottakai naisselisttäjä alkaa kyselemään kuin vajaaälyiseltä, olenko etsinyt pakettiani jo postin seurantajärjestelmästä.

Herran prkele kun minä juuri siksi soitan kun sitä stanan pakettia ei sieltä löydy.

Pitkien naissleittelyjen jälkeen hän ei pysty auttamaan asiassa ja lopetamme puhelun yhteisymmärryksen vallitessa.

Hän naisselityksestään huolimatta on kykenemätön selvittämään tilannetta, eikä suostu antamaan minulle esiMIEHENSÄ numeroa jolle soittamalla asiaan saisi jonkinlaista tolkkua.

Vierailija
30/84 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehillä on yleensä heikko yleissivistys ja kyky hahmottaa sitä miten asiat liittyvät toisiinsa. 

Heh, humoristi.

Vierailija
31/84 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri on tuossa maailmanmestari. Tuli kerran oikein kädestä pitäen opastamaan miten käsirasvaa saa ulos pumppupullosta. :D Silloin sanoin että jos nyt ei tuki turpaansa niin tirvon lättyyn.

Toinen työkaveri (mies hänkin) kyseli juuri äsken että sainko kulttuuriseteleillä maksettua lipun yhteen tapahtumaan. Sanoin että maksu ei onnistunut, kun verkkokauppa ei anna maksaa niillä ja sovelluksesta ei löydy tapahtumaa. "Ei kun menet sinne verkkokauppaan ja valitset sieltä maksutavan". Kerroin yrittäneeni, ei onnistu. "Eikun verkkokaupassa valitset sen maksutavan, ei ole vaikeaa." Jep, yritin kyllä. "Huoh. No minä näytän kun en näemmä osaa selittää tarpeeksi simppelisti. Oho, katos, ei täällä voikaan maksaa seteleillä eikä sitä löydy tuosta sovelluksesta, mikäköhän tässä mättää".

Vierailija
32/84 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisetkin osaavat "womansplainata", mutta miehet yliarvioivat omat kykynsä ja tietotasonsa. Siksi mansplainausta tapahtuu useammin, mutta siksi miehet menestyvät myös paremmin työelämässä. Fake it till you make it tyylillä. 

Vierailija
33/84 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varför svänger ni er med termer som mansplaining och setämies vilka saknar betydelse?

Vierailija
34/84 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se ei ärsyttäisi? Aloituksessa tulevat ilmi juuri ne syyt miksi moinen ärsyttää. Lakatkaa kohtelemasta naisia pelkästään vähä-älyisinä höpsöttelijöinä ja antakaa heillekin tilaa.

Mitäpä luulet, ap? Sun pitää itse kokea sama asia.

Vierailija
35/84 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ahdasta jos joku levittää jalat siinä ja jos ajaa niin hädin tuskin pystyt vaihteet vaihtaan.

Vierailija
36/84 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ihan sama kun eräälle tohtoriksi väitelleelle naiselle kävi mies mansplaamassa ja selittämässä miten hän ei ollut ymmärtänyt erään tutkijan tekemään tutkimusta. Hiljeni vasta kun nainen sanoi,että eiköhän hän tiedä miten tuo tutkimus pitää tulkita kun hän on sen tehnyt ja on se tohtori kenen väitteitä mies siteeraa.

Kyseinen nainen on se, joka keksi manspleining- käsitteen.

Vierailija
37/84 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ahdasta jos joku levittää jalat siinä ja jos ajaa niin hädin tuskin pystyt vaihteet vaihtaan.

Aa, ei tää ollut jalkojen levitys se olikin spreading?

Vierailija
38/84 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorovaikutus katkeaa. Selityksen kohteesta tulee yleisö selittäjän egolle. Selitys ei edes pidä paikkaansa, tai on jotain paljon palikampaa kuin mitä se jolle selitetään jo tietää. Selittäjä tuhlaa kuulijan aikaa. 

Vierailija
39/84 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin mies olisi innoissaan, jos hän esim. ammattikokkina menisi keittiöön, ja joku nainen tulisi selittämään, että perunat keitetään sitten näin, ja kastike tehdään noin.

Sitä se on naisille joka päivä tietokoneiden, autojen ja monen muunkin asian kanssa.

Aika moni nainen on enemmän kuin innoissaan kun pääsee alleviivaamaan miehelle mikä hänen imuroinnissaan, pyykinpesussaan, lastenhoidossaan ym on vikana, mutta se onkin vain kilttiä womansplainaamista.

En enää tee yksinkertaisiakaan huushollauksia kun vaimoke on näkemässä. En kestä womansplainaamisra.

Oletko sitten huushollaamisessa pätevämpi kuin vaimo?

En. Kummallakaan ei ole mitään erikoisosaamista, vain terve järki ja pesuainevalmustajan tms ohjeet. Jos haluaisin haastaa riitaa, alkaisin ohjeistaa vaimon siivoamista vierestä seuraten. Potut pottuina!

Vierailija
40/84 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä erotuksella, että tuossa tapauksessa mies ei tiennyt naista tutkimuksen tekijäksi. Mutta toisinaan naissukupuoli pätevöittää naisen itsensä mielestä paremmin jonkin alan pätijäksi kuin tohtorintutkinto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi