Eläke tuli taas
Tilille ja 1844€ siellä möllötti.
Paljonko te saatte eläkettä?
Kommentit (331)
Mulla leskeneläke 368e netto. Tosin päälle tulee palkka, nettona vähän yli 2000e
1465 € tk-eläke. Tässä on vielä 24 vuotta työeläkeikään, teen kuitenkin jonkun verran työtä tässä niin siitä tulee sitten 67-vuotiaana lisää eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Laskennallisesti jos nykyisellä palkalla ilman mitään korotuksia 65 vuotiaaksi tekisin töitä, niin reilu 1700 brutto olisi eläke. Jotain vakiokorotuksia nyt pakosta tulee vähintään, niin ehkäpä hyvällä tuurilla pääsisin jonnekkin 2000 brutto. Toivottavasti..
Mulla ob 65 ikään vielä 30 vuotta. Maksetaankohan niitä eläkkeitä enää sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välittäkö mikään puolue enää köyhistä eläkeläisistä.
Nykyinen välittää koska päättivät erikseen nostaa kesken vuoden.
Eduskunta päätti ylimääräisestä indeksikorotuksesta kesken vuoden, koska hinnat ovat nousseet vuoden aikana nopeasti. Tarkoituksena on turvata pienituloisten eläkkeen- ja etuudensaajien maksukykyä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/monet-kansanelakeindeksiin-sidotut-…
Välittää joo. 30e jos nousee, kiinteistövero, jätehuolto, sähkölämmitys, vakuutukset, kaikki nousevat nopeammin.
Pitänee investoida pilkkihaalareihin, ja pitää lämmöt juuri ja juuri plussalla. Ja syödä kynsiä, onneksi osaan jo sen.
Asumistukikin lakkasi tänä vuonna, on tuo takuueläke noussut viime vuosina sen verran.
Minulla on niin pieni työeläke, että saan lisäksi Kelan eläkettä. Sehän nousikin reilusti, käteen korotuksesta jäi 3,14€/kuukaudessa. Sillä ei paljon laskuja maksella.
Vierailija kirjoitti:
Välittäkö mikään puolue enää köyhistä eläkeläisistä.
Yrittävät olla välittämättä.
2060 tilille. Johtotason työstä.
Vierailija kirjoitti:
885e. Suomessa ei puhuta köyhyysrajan alapuolella olevista. Esim. Orpoa ei tämä hetkauta. Nytkin mietin voiko ostaa lääkkeet, että rahaa jäisi kaurapproon ja halvimpaan lenkkiin.
Ehkä voit pyytää sossusta apua jos lääkkeisiin menee liikaa.
Kun pääsin työttömyyskorvaukselta mt-eläkkeelle tuntuu että talous koheni, kun saa eläkeläisalennuksia. Asun kaupungin yksiössä, en osta meikkejä, en aja autoa, juo tai tupakoi. Saan takuueläkkeestä n200 e kuussa säästöön. Mihin sinun rahat menee.
Saan eläkettä 1750 ,netto
Olin työelämässä 46vuotta yhtäjaksoisesti.
Eläke alkoi karttua vasta kun täytin 23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jään eläkkeelle ensi kuussa.
On jotain 1700 brutto.
Mikäköhän on sitten veroprosentti?Jäät ensi kuussa eläkkeelle etkä tiedä veroprosenttia!? Nyt kannattaa pikimmiten se eläkeverokortti tilata. Ei sitä automaattisesti sinulle osata tehdä ja ilman sitä eläkkeestä menee veroa 40%.
Höpölöpö, veroprosentti menee suoraan verottajalta eläkeyhtiöön.
Mulla menee 23 pros. veroja, käteen 1450 euroa.
Tollo, tottakai se menee suoraan verottajalta eläkeyhtiöön.
MUTTA, jos et tilaa uutta verokorttia, vero% on juuri tuo 40%.
Alkuvuoden palkkatulokin vaikuttaa loppuvuoden työeläkkeen veroprosenttiin, kun jää kesken vuotta eläkkeelle.
Mulla netto 1224€, veroa 2%, ylevero minimi, siv.rek, koska kuka hullu kirkolle kymmenyksiä maksaisi.
Hyvin tulen toimeen, vaikka vastike vie puolet, autonkin omistan ja tupakoin. Tosin olen terveenä pysynyt ( kop, kop ).
Vierailija kirjoitti:
Tää voi nyt olla tyhmä kysymys, mutta miten ihmeessä eläke voi olla vain 840 tai 885 euroa?!?
Onko nää siis jotain työkyvyttömyyseläkkeitä nuorilla ihmisillä? Ei kai nyt 6-kymppiseksi asti töissä olleella voi olla noin pieni eläke?
Enkä nyt siis todella halua pahoittaa kenenkään mieltä, en todellakaan. Kauhistuttaa vain, että miten noin pienellä rahalla voi elää 😱
Itse sain juuri palkan, 1500 euroa ja vaikka mulla on puolisokin, niin ei meinaa rahat riittää.
Tähän astinen eläkekertymäsi, tiedätkö sen?
Eläkkeeni on netto 2.814,-- euroa. Olen ulkosuomalainen, 40 v. työvuosia ja huomenna täytän 72 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jotain 1700 brutto.
Mikäköhän on sitten veroprosentti?Jäät ensi kuussa eläkkeelle etkä tiedä veroprosenttia!? Nyt kannattaa pikimmiten se eläkeverokortti tilata. Ei sitä automaattisesti sinulle osata tehdä ja ilman sitä eläkkeestä menee veroa 40%.
Ei kai sitä muutosverokorttia osaa vielä tilata kun tämän kuun lopputili lomarahoineen on vielä laskematta. Eikä minusta 4 kuukauden takia kannata mitään muutosverokorttia hakea. Antaa mennä 40%, saapa sitten vuoden päästä palautusta.
Bruttopalkkani on tuon verran, elätettäviä kaksi, elatustukea minimit, täysi työaika, vuokrakämppä. Pelottaa ajatella mikä eläkkeeni tulee olemaan.
Eikun nettopalkka siis, sentään. Kaipa tuollaisia bruttojakin on, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Tää voi nyt olla tyhmä kysymys, mutta miten ihmeessä eläke voi olla vain 840 tai 885 euroa?!?
Onko nää siis jotain työkyvyttömyyseläkkeitä nuorilla ihmisillä? Ei kai nyt 6-kymppiseksi asti töissä olleella voi olla noin pieni eläke?
Enkä nyt siis todella halua pahoittaa kenenkään mieltä, en todellakaan. Kauhistuttaa vain, että miten noin pienellä rahalla voi elää 😱
Itse sain juuri palkan, 1500 euroa ja vaikka mulla on puolisokin, niin ei meinaa rahat riittää.
Pienestä, alle kahden tonnin palkasta eläke on tuota luokkaa.
Työkyvyttömyyseläke on yhtä hyvä kuin normaalikin eläke koska se lasketaan olettamalla että kartuttaisit eläkettä viimeisessä työpaikassasi eläkeikään saakka. Oikeastaan se on parempikin kuin normaali eläke, koska siihen ei lasketa työttömyysjaksoja eikä sitä että työnantaja saneeraa viisikymppiset kortistoon odottamaan eläkettä.
😳. Onko minulla valtakunnan pienin eläke = 770 €?
Vierailija kirjoitti:
Suurin ja merkittävin ryhmä on yrittäjät, ammatinharjoittajat, maatilan emännät ja isännät, jotka eivät ole maksaneet eläkevak. maksuja työssä olon aikana. Josta nyt käydään vilkasta keskustelua. He saivat viime vuonna oli 500 milj. edestä eläkettä, vuonna 2025 jo 600 milj. eli puhutaan miljardeista euroista, jotka maksetaan verovaroista eli saavat kansaneläkettä.
Sitten on pieni ryhmä kotirouvia, jotka eivät ole olleet työelämässä, samoin henkilöt jotka ovat jääneet työkyvyttömyyseläkkeelle, joko olleet pienipalkkaisessa työssä tai työttömänä. Ja osan työkyvyttömyyseläkkeistä tulee tapaturman kautta. Samoin ikänsä sairaat ja vammaiset tai muuten rajoitteiset, jotka ovat estäneet työssäkäynnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain juuri palkan, 1500 euroa ja vaikka mulla on puolisokin, niin ei meinaa rahat riittää.Eläkeläki tuli voimaan 60-luvulla eli lähes 60v sitten ja tämän päivän eläkeläiset ovat lähes kaikki kuuluneet työeläkepiiriin.
Aika harva on nuorena tienannut tuota eläkekertymää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jotain 1700 brutto.
Ei kai sitä muutosverokorttia osaa vielä tilata kun tämän kuun lopputili lomarahoineen on vielä laskematta. Eikä minusta 4 kuukauden takia kannata mitään muutosverokorttia hakea. Antaa mennä 40%, saapa sitten vuoden päästä palautusta.
Eläke täytyy itse hakea.
Ja se tehdään kun kaikki lomarahat ja muut ovat tulleet tilille ja työnantajan tilittänyt seuraavassa kuussa eläkevakuutukset, jotka pitää huomioida eläkkeessä ja kertymässä.
Ja verokortin hoitaa eläjevak.yhtiö automaattisesti.
Aika harva on nuorena tienannut tuota eläkekertymää.