Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytyin synnysosaston hoitajien käytöksestä potilaiden seläntakana

just joppa
31.07.2022 |

Olin opintoihin liittyen tutustumassa Oulun yliopistollisen sairaalan synnäriin. Oli kyllä uskomatonta seurata vierestä, kuinka kätilöt aloittivat heti potilaan haukkumisen/arvostelun kun ovi meni kiinni potilashuoneeseen. Valitettiin siitä, kuinka "taas se vaatii kipulääkettä" jne jne. Lisäksi jokainen synnärille tuleva arvosteltiin, osa sai kehuja "niin suloinen pari" ja osa taas oli että "hohhoijaa". Voi jos potilas kuulisi mitä selän takana tuolla puhutaan niin varmaan mieluummin kadulla hoitaisi nuokin hommat. En ymmärrä, miksi pitää olla tuolla töissä, jos kerran noin vihaa koko hommaa.

Onnea vaan niille jotka tuossa helvetissä pääsee kitumaan. Tuo kokemus sai vain olemaan iloinen siitä, että lapsien hankkiminen ei kuulu omaan elämääni.

Kommentit (865)

Vierailija
141/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se, mitä puhuvat. Kunhan hoito on asiallista. Pitäähän heidänkin saada päästellä höyryjä ulos, mieluummin selän takana kuin synnytyssalissa.

Vierailija
142/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama se, mitä puhuvat. Kunhan hoito on asiallista. Pitäähän heidänkin saada päästellä höyryjä ulos, mieluummin selän takana kuin synnytyssalissa.

Ei se ihan sama ole koska aina joku kuulee jotain. Tilanne on erityisen herkkä äidille, se on eri asia jos kuulet vaikka myyjän kommentoivat sun valitusta toiselle myyjälle kodinkoneliikkeessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös muut sairaalassa toimivat ammattiryhmät saavat osansa näissä hoitajien kahvihuone- ja kansliakeskusteluissa.

Vierailija
144/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on, ne potilaat ja perheet kun on päivittäin sulla työn alla niin ei niitä kukaan jaksa ihailla. Osa on kivempia kuin toiset ja paskat asiakkaat ruoditaan kolleegojen kesken, niin jaksetaan taas jatkaa sitä omaa epäkiitollista, huonosti palkattua työtä.

Ketään ei tartte ihailla, mutta ammattimaisesti pitää osata käyttäytyä. Kyllä ne potilaat sen huomaa, mikä on asenne. Synnäreillä tunnetusti asenne ja muelenkiinto potilaiden hyvinvointiin on surkea. Ei se jää huomaamatta ja tuloksena on karmeita kokemuksia.

En tiedä, mutta itse en ole ikinä saanut huonoa kohtelua synnärillä tai missään missä olen ollut asioimassa. Aina olen saanut tarvitsemani palvelun ja avun.

Hieno juttu, moni muu on saanut tylyä ja tympeää käytöstä osakseen.

Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa!

Te ämmät olette vaatimuksinenne järkyttävää sakkia. Katsokaa peiliin. Emme ole teidän palvelijoitanne, olemme hoitajia, ei meidän tarvitse juosta teidän tahtoneet mukaan.

Tämä!

Muutin Kajaaniin, en kertakaikkiaan jaksanut kiittämättömiä akkoja suurhelsingin alueella.

Allekirjoitan. Nykyäidit ovat hysteerisiä valittajia. Ei yksin synnytyksen suhteen, vaan kaikissa asioissa.

Kyllä ennen oli vaan kaikki paremmin, kun äitien itsetunto oli lytätty jo lapsena niin matalaksi, etteivät osanneet synnärilläkään muuta kuin totella pelokkaina ja ottaa mukisematta vastaan kaiken huonon kohtelun. Voi näitä kiittämättömiä nykyäitejä, kun heitä ei voikaan enää tylyttää yhtä helposti.

Minä ole neljä synnyttänyt, aina olen saanut hyvän ja asiallisen kohtelun.

Kun teitä valittajia olen seurannut niin en ihmettele, että hoitajat uupuu ja ovat teihin kyllästyneitä. Järkyttävän itsekeskeistä sakki on iso osa odottavista nykyään.

Kun te tylytätte hoitajia, toki vastaavat samoin. Niin pitääkin.

No ei muuten todellakaan pidä. Ammattitaitoinen hoitohenkilöstö osaa kohdata haastavat asiakkaat menemättä siihen itse mukaan. Itse olen terapeutti ja saanut kuulla vaikka mitä, mutta ikinä en ole käyttäytynyt epäammattimaisesti enkä muuten myöskään haukkunut tai muuten "puhunut pahaa" potilaista.

Ihan jokaikinen soten työntekijä, joka käyttäytyy huonosti, paljastaa tasan tarkkaan olevansa huono ja kykenemätön työntekijä. Käsittämätöntä, että jossain synnytyslaitoksella, missä tapahtuu elämän herkimpiä ja tunteellisimpia asioita, henkilöstö haukkuu asiakkaita selän takana! Niin iso rimanalitus, että ohhoijaa.

Höpö, höpö.

Kukaan ei hauku, mutta kun synnyttäjiltä tulee pelkkiä vaatimuksia, eikä itse olla valmiita mihinkään pitää höyryjä kuluttavan työn keskellä päästellä.

Kaikki tekevät niin, hoitajat,lääkärit, poliisit, kaupankassat jne. Inhottavimpia käytöksestään ovat nykyäidit, joilla on vain itsekeskeiset vaatimukset ei mitään velvollisuuksia. Ovat omasta mielestään tärkeämpiä kuin syntyvä lapsi.

Olen pitkään toiminut kätilönä ja viimeisen 10 vuoden aikana naisista on tullut röyhkeitä itsensä palvojia.

Vierailija
145/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oysissa on sosiopaatteja työntekijöinä. Kokemuksesta sanon.

Vierailija
146/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ihan sama ole koska aina joku kuulee jotain. Tilanne on erityisen herkkä äidille, se on eri asia jos kuulet vaikka myyjän kommentoivat sun valitusta toiselle myyjälle kodinkoneliikkeessä.

Niin no tottakai eri asia, jos menee möläyttelemään potilaiden kuullen. Purkaminen pitää tehdä omien kesken.

Vierailija
147/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on esikoisen laskettu aika ensi kuussa ja pelkään synnytystä sekä osastolla oloa näiden kuulemieni kauhukokemusten vuoksi. Meidän sairaala on vielä siinä mielessä vanhanaikainen, ettei siellä ole kaikille perhehuoneita kuten esim. tubettajien synnytysvideoilla.

Minä olen synnyttänyt ilman mitään kivunlievitystä kätilöopistolla kaksi lasta. Älä valita, älä huuda, äläkä hauku ketään. Ne syövät energiaa. Keskitä kaikki ajatukset ja voimavarat synnyttämiseen. Olen molemmilla kerroilla saanut hyvää kohtelua.

Vierailija
148/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulun sairaalastahan se yksi hoitaja varasti lääkkeitä ja surmasi lapsensa ja itsensä hotellissa. Mitähän kuonaa se oli joutunut siellä työpaikallaan sietämään. :(

Vierailija
149/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin... Jotkut ihmiset vaan aiheuttavat sen hohhoijaa-reaktion. Ja minä en ole edes hoitaja.

Ompa ammattimaista.

Oli tai ei, mutta ihmiset osaavat olla ääliöitä. Tuliko yllärinä? Kyllä sitä monesti miettii, että kaikkea se leipä elättääkin...

Kyllä, nykyään nuoret naiset ovat aivan järkyttävän itsekeskeisiä paskoja. Vaatimuksia vaatimusten päälle, mitään ei tehdä itse, kaikki näille prinsessoille pitäisi tehdä valmiiksi. Älkää tehkö lapsia, ette ole sopivia kasvattajiksi.

Näin on.

Olen toiminut lääkärinä sybbörillä ja täytyy sanoa, ettei missään näe niin inhottavia potilaita kuin siellä.

Tämä lienee aika yleinen kokemus. Mutta kannattaa yrittää ymmärtää, synnyttävät äidit on hormoneista ja pelosta ja huolesta ihan sekaisin. Moni tuntemani fiksu koulutettu ihminen on kertonut, ettei ollut tunnistaa itseään noilla hetkillä. Joku on itkenyt vaikkei yleensä ikinä itke julkisesti ja toinen on raivonnut niin että hävettää. Joku on saanut elämänsä ainoan paniikkikohtauksen jne. Ei nuo synnärikohtaamiset näytä niistä ihmisistä kuin sen kaikkein huonoimman ja heikoimman hetken.

Me emme voi kutsua Suomea hyvinvointivaltioksi niin pitkään kuin paniikkikohtauksista, kipukohtauksista, ja raivokohtauksista kärsivät synnyttäjät kohdataan muutoin kuin "hohhoijjaa-potilaina".

Uupuneet hoitajat luulevat, että kivusta ja pelosta kärsivät asiakkaat vain vttuilevat heille.

Pitäisikö henkilökunnalle antaa jotain lisäkoulutusta esim. siihen, kuinka kohdella kipupotilaita ja ensisynnyttäjiä?

Vierailija
150/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä menee nyt vähän ohi aiheen, mutta sun avaus palautti mun mieleen muutaman vuoden takaisen ajan. Olin eristyksissä vakavan sairauden takia, kun näin peilin kautta erään hoitajan ilveilevän mulle ihan täysillä. Hän siis seisoi puolittain mun selän takana, eikä tajunnut ollenkaan, että huomasin. Se tuntui tosi pahalta.

Vierailija
151/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitäkin tapauksia ollut, että synnyttäjä tai tämän puoliso on alkanut epäillä ettei kaikki ole OK. Henkilökunta ei ole ottanut tosissaan ja kunto on saattanut romahtaa vakavin seurauksin. Joku äiti oli jopa kuollut osastolle kun sisäistä verenvuotoa ei oltu huomattu tai ei oltu viitsitty edes tutkia.

Vierailija
152/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on esikoisen laskettu aika ensi kuussa ja pelkään synnytystä sekä osastolla oloa näiden kuulemieni kauhukokemusten vuoksi. Meidän sairaala on vielä siinä mielessä vanhanaikainen, ettei siellä ole kaikille perhehuoneita kuten esim. tubettajien synnytysvideoilla.

Minä olen synnyttänyt ilman mitään kivunlievitystä kätilöopistolla kaksi lasta. Älä valita, älä huuda, äläkä hauku ketään. Ne syövät energiaa. Keskitä kaikki ajatukset ja voimavarat synnyttämiseen. Olen molemmilla kerroilla saanut hyvää kohtelua.

Tuo on ihan yksilöllinen asia. Itseäni huutaminen auttoi ponnistusvaiheessa.

Synnytys on uusi ja pelottava kokemus monille. Jos siinä ei saa edes huutaa, niin se tuntuu vielä sitäkin pelottavammalta.

Mainittakoon, että omasta kokemuksestani on yli 20 vuotta eikä synnytyksestä jäänyt mitään pahaa muistoa itselle.

Äitini oli kertonut minulle jo teininä, että synnytys sattui enemmän kuin hän oli osannut kuvitella ja se kesti kauan. Mutta äidin aikaan ei ollut nykyisenlaista kivunlievitystä.

Vierailija
153/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä kätilön ilkeydestä tuli mulle ainakin epäonnistunut fiilis ja tunne etten osannut edes synnyttää kun ponnistusvaihe ei edennyt vaikka kaikkeni yritin. Enkä lopulta kestänyt enää kipuakaan. Paha mieli jatkui pitkään synnytyksen jälkeen, vaikka olin odottanut onnellisia hetkiä vastasyntyneen vauvan kanssa. Lopulta esitin parempikuntoista kun oikeasti olin jotta pääsin ASAP pois sairaalasta. Siellä oli koko ajan "anteeksi että olen olemassa" -tunne, jos ei vaikka kyennyt aluksi itse hakemaan ruokaa tai pyysi kipulääkettä.

Vierailija
154/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joskus synnärille päädyn, mukaan lähtee omat ruuat, lääkkeet ja korvikkeet ja joku, joka voi hoitaa vauvaa ja minua, jos oma kunto on heikompi.

Vierailija
155/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, semmoista se ihmistyö on.

Kaikissa ammateissa, joissa joutuu olemaan tekemisissä muiden ihmisen kanssa tai jopa palvelemaan heidän tarpeitaan, kohtaa väkisinkin rasittavia asiakkaita.

Jotta työtä jaksaa, on väkisinkin pakko vähän tuulettaa hermojaan eli suomeksi haukkua tätä tapausta työkavereiden kesken.

Ihme loukkaantumista taas normaaleista asioista.

Vierailija
156/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä menee nyt vähän ohi aiheen, mutta sun avaus palautti mun mieleen muutaman vuoden takaisen ajan. Olin eristyksissä vakavan sairauden takia, kun näin peilin kautta erään hoitajan ilveilevän mulle ihan täysillä. Hän siis seisoi puolittain mun selän takana, eikä tajunnut ollenkaan, että huomasin. Se tuntui tosi pahalta.

Minulla on vähän vastaava kokemus siitä, kun menin hoidattamaan käsivarttani murtumaleikkauksen jälkeen. Makasin siinä hereillä ja käsivarren ja vartalon välissä oli kangasverho. Toisella puolella oli lääkäri ja hoitaja. Tunsin, kun verhon takana olevalle kädelleni tehtiin jotain ja hoitaja naureskeli lääkärille, että katso, tämä on hassua. Lääkäri vastasi, että tämä potilas on hereillä, ja hoitaja hiljeni.

Vierailija
157/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä kätilön ilkeydestä tuli mulle ainakin epäonnistunut fiilis ja tunne etten osannut edes synnyttää kun ponnistusvaihe ei edennyt vaikka kaikkeni yritin. Enkä lopulta kestänyt enää kipuakaan. Paha mieli jatkui pitkään synnytyksen jälkeen, vaikka olin odottanut onnellisia hetkiä vastasyntyneen vauvan kanssa. Lopulta esitin parempikuntoista kun oikeasti olin jotta pääsin ASAP pois sairaalasta. Siellä oli koko ajan "anteeksi että olen olemassa" -tunne, jos ei vaikka kyennyt aluksi itse hakemaan ruokaa tai pyysi kipulääkettä.

Ja kyllä mua häiritsi osastolla, kun yritin harjoitella imettämistä ja samassa huoneessa hengasi muita äitejä ja näiden miehet + välillä tulivat vanhemmat lapsetkin vierailulle.

Vierailija
158/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, semmoista se ihmistyö on.

Kaikissa ammateissa, joissa joutuu olemaan tekemisissä muiden ihmisen kanssa tai jopa palvelemaan heidän tarpeitaan, kohtaa väkisinkin rasittavia asiakkaita.

Jotta työtä jaksaa, on väkisinkin pakko vähän tuulettaa hermojaan eli suomeksi haukkua tätä tapausta työkavereiden kesken.

Ihme loukkaantumista taas normaaleista asioista.

Toki saa tuulettaa, mutta kannattaa huolehtia siitä, ettei asiakas kuule.

Oletteko muuten kuulleet pankkivirkailijoiden tuulettavan hermojaan asiakasasioissa? Tai vakuutusvirkailijoiden nauravan asiakkaiden vahingoille? Opettajien nauravan oppilaille?

Vierailija
159/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on, ne potilaat ja perheet kun on päivittäin sulla työn alla niin ei niitä kukaan jaksa ihailla. Osa on kivempia kuin toiset ja paskat asiakkaat ruoditaan kolleegojen kesken, niin jaksetaan taas jatkaa sitä omaa epäkiitollista, huonosti palkattua työtä.

Ketään ei tartte ihailla, mutta ammattimaisesti pitää osata käyttäytyä. Kyllä ne potilaat sen huomaa, mikä on asenne. Synnäreillä tunnetusti asenne ja muelenkiinto potilaiden hyvinvointiin on surkea. Ei se jää huomaamatta ja tuloksena on karmeita kokemuksia.

En tiedä, mutta itse en ole ikinä saanut huonoa kohtelua synnärillä tai missään missä olen ollut asioimassa. Aina olen saanut tarvitsemani palvelun ja avun.

Hieno juttu, moni muu on saanut tylyä ja tympeää käytöstä osakseen.

Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa!

Te ämmät olette vaatimuksinenne järkyttävää sakkia. Katsokaa peiliin. Emme ole teidän palvelijoitanne, olemme hoitajia, ei meidän tarvitse juosta teidän tahtoneet mukaan.

Tämä!

Muutin Kajaaniin, en kertakaikkiaan jaksanut kiittämättömiä akkoja suurhelsingin alueella.

Allekirjoitan. Nykyäidit ovat hysteerisiä valittajia. Ei yksin synnytyksen suhteen, vaan kaikissa asioissa.

Kyllä ennen oli vaan kaikki paremmin, kun äitien itsetunto oli lytätty jo lapsena niin matalaksi, etteivät osanneet synnärilläkään muuta kuin totella pelokkaina ja ottaa mukisematta vastaan kaiken huonon kohtelun. Voi näitä kiittämättömiä nykyäitejä, kun heitä ei voikaan enää tylyttää yhtä helposti.

Minä ole neljä synnyttänyt, aina olen saanut hyvän ja asiallisen kohtelun.

Kun teitä valittajia olen seurannut niin en ihmettele, että hoitajat uupuu ja ovat teihin kyllästyneitä. Järkyttävän itsekeskeistä sakki on iso osa odottavista nykyään.

Kun te tylytätte hoitajia, toki vastaavat samoin. Niin pitääkin.

No ei muuten todellakaan pidä. Ammattitaitoinen hoitohenkilöstö osaa kohdata haastavat asiakkaat menemättä siihen itse mukaan. Itse olen terapeutti ja saanut kuulla vaikka mitä, mutta ikinä en ole käyttäytynyt epäammattimaisesti enkä muuten myöskään haukkunut tai muuten "puhunut pahaa" potilaista.

Ihan jokaikinen soten työntekijä, joka käyttäytyy huonosti, paljastaa tasan tarkkaan olevansa huono ja kykenemätön työntekijä. Käsittämätöntä, että jossain synnytyslaitoksella, missä tapahtuu elämän herkimpiä ja tunteellisimpia asioita, henkilöstö haukkuu asiakkaita selän takana! Niin iso rimanalitus, että ohhoijaa.

Höpö, höpö.

Kukaan ei hauku, mutta kun synnyttäjiltä tulee pelkkiä vaatimuksia, eikä itse olla valmiita mihinkään pitää höyryjä kuluttavan työn keskellä päästellä.

Kaikki tekevät niin, hoitajat,lääkärit, poliisit, kaupankassat jne. Inhottavimpia käytöksestään ovat nykyäidit, joilla on vain itsekeskeiset vaatimukset ei mitään velvollisuuksia. Ovat omasta mielestään tärkeämpiä kuin syntyvä lapsi.

Olen pitkään toiminut kätilönä ja viimeisen 10 vuoden aikana naisista on tullut röyhkeitä itsensä palvojia.

Olet aivan väärällä alalla. Suosittelen irtisanoutumista välittömästi.

Vierailija
160/865 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Newsflash, kaikilla sote -aloilla puhutaan asiakkaista selän takana. Joskus nauretaan paljonkin asiakkaiden jutuille ja tekemisille. Se on se millä sitä työtä jaksaa tehdä. Ammattimaisuutta on se, että sitä ei tehdä asiakkaiden edessä.

..ja joskus nauretaan ja v**tuillaan melko suoraan potilaan edessä. Aioin tehdä valituksen mutta en sitten jaksanut, koska mikäänhän ei kuitenkaan ikinä muutu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi