Näin tätini testamentin, hän pyytää apua joka päivä minulta ja
mieheltäni mm. kaupassa käyntiin, pankki asioihin jne. Olen mielelläni aina auttanut enkä ole edes ajatellut että testamenttaisi jotain meille. Silti mua alkoi kyrsimään nähtyäni testamentin, kun koko omaisuus on testamentattu seurakunnalle. Olenko sairas..
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni aloittajan asenne on jotenkin outo. Sukulaista autetaan ihan pyyteettömästi, ei siksi että tämä jättäisi perinnön auttajalleen.
Kuten useimmat tietävät seurakuntien jäsenmäärät laskevat, joten seurakunnan toiminnalle nämä perinnöt ovat melkoisen tärkeitä nykypäivänä ja monet vanhat ihmiset kyllä tietävät onneksi tämän.
Mielestäni sinun asenteesi on outo. Hyppyytät sukulaista ilmaiseksi, vaikka voisit hänelle maksaa siitä myös vaivanpalkkaa.
Minä olen nuori ihminen, alle 30-vuotias (ja vielä mies, jos sillä on merkitystä). Olen sitä mieltä, että en tarvitse vaivanpalkkaa siitä, jos jotakuta avuntarvitsijaa autan.
Harmi kun en tiennyt tuota aiemmin. Mummu on nyt hoitolaitoksessa, mutta olisi halunnut asua kotonaan. Kunpa olisin silloin löytänyt sinut, joka olisi käyttänyt 2-5h päivässä hänen auttamisekseen kun itse jouduin käymään töissä ja luotsaamaan omaakin perhettäni. Niinä iltoina kun ei vaan ehtinyt/pystynyt (esim. lasten harrastusten, omien hommien (ok-talo), sairauden tms vuoksi) niin haukut tuli.
Ja tulihan se kalliiksikin, kun muita sukulaisia ei kiinnostanut, eikä edes bensakuluja saanut. Mieluummin nekin rahat olisin käyttänyt omiin lapsiini, jotka menivät mummun hoitoon. Nyt on siis hoitokodissa ja voi sitä taivastelun määrää, että kun koko eläke viedään! Ajatella ettei ventovieraat hoida ilmaiseksi kun ei kaikki sukulaisetkaan.
Sorry vaan, mutta enpä usko sinunkaan kovin montaa vuotta viitsivän hyväksikäytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksikähän kaikki luulee että perintöä ois tiedossa. Eikös tuo nyt ole niin että jokainen päättää itse mikä elämänsä aikana tienaamien rahojen kohtalo on?
Kaikki perintö ei ole itse tienattu. Meidän suvun henkilö on koko aikuisuutensa ollut sairauseläkkeellä eli ei ole tienannut mitään. Mutta omistaa suvun tilaa ja metsiä jotka on perinteisesti siirtyneet nuoremmille sukupolville. Sitten tähän väliin tuleekin häntäheikkejä niin että esi-isätkin kääntyvät haudoissaan.
Vähän samalaista. Molemmille vanhemmilleni jäi perinnöksi maata ja metsää. He ovat myyneet kaiken pois, ja jättävät kuulemma meille 3 lapselle sitten silkkaa rahaa, ja mökin, ja talon.
Tosiasiassahan tuo silkka raha häviää kaikista helpoiten kankkulan kaivoon jo heidän eläessään. Lisäksi sukujen maat on nyt myyty, eikä kukaan meistä voi enää niitä koskaan omistaa. Testamentissa pitäisi oikeasti voida määritellä mitä perinnöllä saa tehdä, koska isovanhempamme eivät todellakaan olisi halunneet että maat myydään, vaan ne jätettiin PERINNÖKSI juuri siitä syystä että pysyvät suvussa.
No hyvin todennäköisesti se olisi sitten sinä, joka muuttaisi ne maat ja metsät rahoiksi. Joku ne lopulta aina pistää sileäksi kumminkin. Maakin kannattaa myydä pois silloin, kun sillä on arvoa.
Ja jokainen saa tehdä omaisuudellaan mitä tahtoo.
Olisi kammottavaa saada perinnöksi maata, jolla ei saisi tehdä sitten mitään muuta kuin omistaa sen.
Eläkeläiselle ei ole ilmaisia siivouspalveluita. Joko omainen siivoaa tai siivous on ostettava siivousyritykseltä.
Jos eläkeläinen haluaa lämpimän ruoan niin ateriapalvelu tuo sen ja lämmittää mikrossa, mutta se maksaa noin 7,50 annos
Muut ruoat voi tilata netin kautta kaupasta. Kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.
Kelataksi vie lääkäriin, maksaa 25 euroa yhteen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö kaikesta auttamisesta saada rahallinen korvaus?
Jos astelen naapurin kasvit, kun hän on mökillä, lähetänkö laskun?
Vien lapseni kaverin harrastukseen samalla kun vien omanikin. Pitäisikö ruveta laskuttamaan tämän lapsen vanhempia tai vaatia että heidän pitää testamentata minulle jotain?
Voit auttaa muita ihan vapaasti, mutta muista, että jos itse loukkaat niin valtio ei tarjoa mitään ilmaispalveluita.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiselle ei ole ilmaisia siivouspalveluita. Joko omainen siivoaa tai siivous on ostettava siivousyritykseltä.
Jos eläkeläinen haluaa lämpimän ruoan niin ateriapalvelu tuo sen ja lämmittää mikrossa, mutta se maksaa noin 7,50 annos
Eläkeläinen ei saa avustajaa. Jos hän on huonossa kunnossa esim. muistisairaus tai jalat ei pelaa niin silloin hänet viedään hoitokotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen ei saa avustajaa. Jos hän on huonossa kunnossa esim. muistisairaus tai jalat ei pelaa niin silloin hänet viedään hoitokotiin.
Eläkeläiset on rajattu avustaja palveluiden ulkopuolelle, koska kaikille tulee sairauksia eläkeiässä. Suomessa on miljoona kuusisataa tuhatta eläkeläistä eli on ihan ymmärrettävää, että ei saa avustajaa eikä koteja aleta siivoamaan ilmaiseksi.
Jos asuu isossa kodissa ja siivous maksaa niin ei se ole muiden vika, lapsiperheitä asuu kaksioissa ja kolmioissa, kun ei ole isompaan asuntoon varaa.
Anoppia painostivat sekä jehovat että helluntalaiset tekemään testamentin heidän hyväkseen. Molemmat vierailivat vähintään kerran viikossa, aina keskustelu päätyi uskonasioista keskustelun jälkeen testamenttiin. Valmiit pohjat allekirjoitusta vaille valmiina.
Mummo pyysi lopulta lapsiltaan apua, kun ahdistui painostuksen alla. Oli kova työ saada nuo raatokärpäset pois mummon kimpusta.
Härskiä touhua. Mitenkä lienee ap:n tädin testamentin syntyhistoria?
Suosittelen jysymään suoraan tädiltä, kenelle haluaa omaisuutensa menevän.
Äkkiäkös se testamentti "häviää".
Vierailija kirjoitti:
Useimmat eläkeläiset kyllä siivoavat ja laittavat ruokansa ihan itse, ja ajelevat omalla autollaan kauppaan ostamaan ruokatarvikkeet ja kaiken muunkin tarvitsemansa, sekä lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Onko aloitus edes totta?
Miksei ap vastaa kunnolla kysymyksiin? Esim miksi näki testamentin.
Onko se tässä asiassa jotenkin olennaista? Hän nyt vaan tavalla tai toisella näki sen, ja asiahan on se, että täti on siis testamentannut omaisuutensa seurakunnalle, mutta käyttää sukulaistaan hyväkseen eikä tälle korvaa mitään tämän palveluista. Jos omaisuutta on kuitenkin niin paljon, että sitä ihan testamentattavaksi asti on, niin kyllä hänellä olisi varaa korvata tälle sukulaiselleenkin jotain saamastaan avusta.
Ja satun tietämään, miten raskasta tällainen jatkuva auttaminen loppujen lopuksi on. Itselläkin on jo vaikeuksia aina ymmärtää ja muistaa kaikkea, niin vielä vanhan äidinkin kaikki asiat on ajettava ja huolehdittava. Ei minullekaan mitään ikinä korvata. Rahaa annetaan veljelle ja veljen lapsille, kun he käyvät mummoa "ilahduttamassa."
Minun käyntini ei ole ilmeisesti ilahduttavaa, kun käyn joka asian ja ripauksen takia katsomassa mistä on kyse ja mitä nyt täytyy tehdä. Kaupassa käyn säännöllisesti, apteekkikäynnit tehtävä, lääkäriin vietävä vähän väliä, oltava selvillä kaikista mahdollisista asioista. Kynsin hampain pidetään kiinni kotona asumisesta, ettei vain olisi helpompaa minulle. Yksi kotisairaanhoitokäynti päivässä pitää riittää, hän ei halua enempää vieraita ihmisiä siellä käyvän. Siivoukseen en suostunut, vaikka sitäkin minulle yritettiin nakittaa. Hommasin siivoojat ja nyt saan kuulla, kuinka kallista se on. Minähän olisin saanut tietysti siivota ilmaiseksi. Ehkä sen tekisinkin, jos olisin nuorempi, mutta nyt on riittävästi jaksettavaa jo omassa kodissanikin.
Niin, miten sen käytännössä sopivan hienotunteisesti esittäisi, että voisiko se täti maksaa jotakin ap:lle, kun hän sentään aika paljon käy tätiä auttamassa? Voisiko joku toinen sukulainen tai ystävä ottaa asian puheeksi tädin kanssa? Että korvaatko mitään hänelle, vai aiotko jättää testamentissa jotain?
Tai sitten vain otat kylmästi asian esiin tädin kanssa. Ilmoitat, ettet enää omista syistäsi jaksa ilmaispalvelua. Eikö täti ymmärrä, että hänen palvelemisestaan tulee kuluja? Että aiotko koskaan korvata minulle mitenkään?
Minä olen äidiltäni kysynyt. Vastaus oli, että saattehan te kaikki sitten sen mitä jää, kun hän kuolee. Te kaikki. Niinpä. En minä nyt mitään veljeni osuutta ole nakertamassakaan, mutta tosiasiassahan tuo merkitsee sitä, että minun vaivannäköni ei tule koskaan korvatuksi. Veli saa saman määrän, vaikka ei tee mitään. Ei hän tietysti voikaan, koska asuu niin julmetun kaukana, joten en voi siitäkään älähtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat eläkeläiset kyllä siivoavat ja laittavat ruokansa ihan itse, ja ajelevat omalla autollaan kauppaan ostamaan ruokatarvikkeet ja kaiken muunkin tarvitsemansa, sekä lääkäriin.
Kyllä, jos ovat hyvässä kunnossa. Mutta jaksatko tuota, jos tulee esim. syöpä?
Vierailija kirjoitti:
Vien lapseni kaverin harrastukseen samalla kun vien omanikin. Pitäisikö ruveta laskuttamaan tämän lapsen vanhempia tai vaatia että heidän pitää testamentata minulle jotain?
-Ei.
-Hän lähettää sinulle laskun runtatuista kasveista.
-Ei, mutta rajansa siinäkin. Joskus täytyisi saada omakin lapsi jonkun kyytiin eikä vain hyväksikäytetä yhtä kuskaajaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin toimit entiseen malliin. Muu toiminta osoittaa, että oikeasti olet tätisi apuna ollut vain rahan takia.
Nykyihminen: aina pitäisi saada jotain!
Tässä tapauksessa kyllä kun ap käyttää aikaansa hoitaakseen tehtäviä jotka ei hänelle kuulu. Täti säästää suojelurahoja Jumalalle ja käyttää hyväkseen sukuaan. Läpeensä itsekäs ihminen. Ostakoon apunsa sieltä minne on rahansa laittamassa.
Älä lässytä ja provoa paskaa, ap.
Lapsellinen trolli.
Miten ja missä muka testamentin näit?
Ja testamenttia voidaan aina muuttaa, voimassa on aina uusin testamentti.
Ja kenenkään ei ole pakko auttaa yhtään ketään.
Itse autan mielelläni vanhaa setääni, kun lähistöllä asun ja itselläni sinnkuna on aikaa siihen.
Puuhailen mielelläni sedän pihamaalla kesäisin ja talvisin.
Vähäisintäkään perintöä ei ole tulossa, hänellä on kaksi lasta ja lapsenlapsia ja hän on leski.
Enkä edes tarvitse yhtään pärjään omillani, ja saan perintöä vanhemmiltani.
Hänen lapsensa asuvat satojen kilometrien päässä
Minusta on vaan mukava auttaa ja tavata setääni. Käytän häntä autollani hautusmaalla, vaimonsa haudalla, muillakin asioilla.
No rahanahne olet ainakin. On se niin kuvottavaa kun aina pitäisi sitä rahaa saada. Jopa perinnöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni aloittajan asenne on jotenkin outo. Sukulaista autetaan ihan pyyteettömästi, ei siksi että tämä jättäisi perinnön auttajalleen.
Kuten useimmat tietävät seurakuntien jäsenmäärät laskevat, joten seurakunnan toiminnalle nämä perinnöt ovat melkoisen tärkeitä nykypäivänä ja monet vanhat ihmiset kyllä tietävät onneksi tämän.
Mielestäni sinun asenteesi on outo. Hyppyytät sukulaista ilmaiseksi, vaikka voisit hänelle maksaa siitä myös vaivanpalkkaa.
Minä olen nuori ihminen, alle 30-vuotias (ja vielä mies, jos sillä on merkitystä). Olen sitä mieltä, että en tarvitse vaivanpalkkaa siitä, jos jotakuta avuntarvitsijaa autan.
Harmi kun en tiennyt tuota aiemmin. Mummu on nyt hoitolaitoksessa, mutta olisi halunnut asua kotonaan. Kunpa olisin silloin löytänyt sinut, joka olisi käyttänyt 2-5h päivässä hänen auttamisekseen kun itse jouduin käymään töissä ja luotsaamaan omaakin perhettäni. Niinä iltoina kun ei vaan ehtinyt/pystynyt (esim. lasten harrastusten, omien hommien (ok-talo), sairauden tms vuoksi) niin haukut tuli.
Ja tulihan se kalliiksikin, kun muita sukulaisia ei kiinnostanut, eikä edes bensakuluja saanut. Mieluummin nekin rahat olisin käyttänyt omiin lapsiini, jotka menivät mummun hoitoon. Nyt on siis hoitokodissa ja voi sitä taivastelun määrää, että kun koko eläke viedään! Ajatella ettei ventovieraat hoida ilmaiseksi kun ei kaikki sukulaisetkaan.
Sorry vaan, mutta enpä usko sinunkaan kovin montaa vuotta viitsivän hyväksikäytettynä.
Selvennys omaan kirjoitukseeni;
"Mieluummin nekin rahat olisin käyttänyt omiin lapsiini, jotka menivät mummun hoitoon."
Siis rahat menivät mummun hoitoon, ei lapset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niihin hoitokoteihin noin vain viedä.
Jotina pyritään hoitamaan niin kauan kuin mahdollista. Sänkyyn sisottu vanhus makaa vaipoissa yksin kotona. Viis eri hoitajaa pyörähtää katsomassa vuorokauden mittaan. Muistisairaale jaloillaan olevalle heitetään ruoka-annokset pöydälke tai jääkaappiin. Syö jos löytää ja muistaa. Useimmiten jäävät syömättä.
Omaiset kun alkaa puuhaamaan hoitopaikkaa, niin se on monen arvioinnin, mutkan ja pitkän jonotuksen takana.
Näin se menee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko aloitus edes totta?
Miksei ap vastaa kunnolla kysymyksiin? Esim miksi näki testamentin.
Onko se tässä asiassa jotenkin olennaista? Hän nyt vaan tavalla tai toisella näki sen, ja asiahan on se, että täti on siis testamentannut omaisuutensa seurakunnalle, mutta käyttää sukulaistaan hyväkseen eikä tälle korvaa mitään tämän palveluista. Jos omaisuutta on kuitenkin niin paljon, että sitä ihan testamentattavaksi asti on, niin kyllä hänellä olisi varaa korvata tälle sukulaiselleenkin jotain saamastaan avusta.
Ja satun tietämään, miten raskasta tällainen jatkuva auttaminen loppujen lopuksi on. Itselläkin on jo vaikeuksia aina ymmärtää ja muistaa kaikkea, niin vielä vanhan äidinkin kaikki asiat on ajettava ja huolehdittava. Ei minullekaan mitään ikinä korvata. Rahaa annetaan veljelle ja veljen lapsille, kun he käyvät mummoa "ilahduttamassa."
Minun käyntini ei ole ilmeisesti ilahduttavaa, kun käyn joka asian ja ripauksen takia katsomassa mistä on kyse ja mitä nyt täytyy tehdä. Kaupassa käyn säännöllisesti, apteekkikäynnit tehtävä, lääkäriin vietävä vähän väliä, oltava selvillä kaikista mahdollisista asioista. Kynsin hampain pidetään kiinni kotona asumisesta, ettei vain olisi helpompaa minulle. Yksi kotisairaanhoitokäynti päivässä pitää riittää, hän ei halua enempää vieraita ihmisiä siellä käyvän. Siivoukseen en suostunut, vaikka sitäkin minulle yritettiin nakittaa. Hommasin siivoojat ja nyt saan kuulla, kuinka kallista se on. Minähän olisin saanut tietysti siivota ilmaiseksi. Ehkä sen tekisinkin, jos olisin nuorempi, mutta nyt on riittävästi jaksettavaa jo omassa kodissanikin.
Niin, miten sen käytännössä sopivan hienotunteisesti esittäisi, että voisiko se täti maksaa jotakin ap:lle, kun hän sentään aika paljon käy tätiä auttamassa? Voisiko joku toinen sukulainen tai ystävä ottaa asian puheeksi tädin kanssa? Että korvaatko mitään hänelle, vai aiotko jättää testamentissa jotain?
Tai sitten vain otat kylmästi asian esiin tädin kanssa. Ilmoitat, ettet enää omista syistäsi jaksa ilmaispalvelua. Eikö täti ymmärrä, että hänen palvelemisestaan tulee kuluja? Että aiotko koskaan korvata minulle mitenkään?
Minä olen äidiltäni kysynyt. Vastaus oli, että saattehan te kaikki sitten sen mitä jää, kun hän kuolee. Te kaikki. Niinpä. En minä nyt mitään veljeni osuutta ole nakertamassakaan, mutta tosiasiassahan tuo merkitsee sitä, että minun vaivannäköni ei tule koskaan korvatuksi. Veli saa saman määrän, vaikka ei tee mitään. Ei hän tietysti voikaan, koska asuu niin julmetun kaukana, joten en voi siitäkään älähtää.
Kyllä on helvetillisen ahnetta porukkaa nämä nyky suomalaiset.
Kaikesta avusta pitäs saada korvaus ja suuret rahat.
Ei edes lähisukulaista voida jelpata pyytettömästi.
Toiset taas tekee suuret määrät vapaaehtoistyötä, täysin tuntemattomillekin ihmisille.
Lisäksi kateus sisarusten välillä on suunnaton.
Aivan käsittämätöntä.
Mistä ihmeestä tälläinen johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai sillä on merkitystä Ei ihme että huuli pyöreänä ihmettelet milloin mitäkin, kun olet vielä niin nuori ja naiivi, eikä ole oikein kokemusta elämästä.
Älähän nyt viitsi olla Täti Tomera, luonteesta se on kiinni tahtooko toisia auttaa vai ei ja laskuttaako siitä vai ei.
Miksi siitä pitää pilkata jos toinen arvottaa asiat eri tavalla kuin sinä? Tai sanoo mielipiteensä? Saahan sitä olla kitkerä hapannaamakin jolla on aina myrkkypiikki perseessä ojossa, jos siitä tyydytyksen saa.
Miten ihmeessä ap on nähnyt jonkun testamentin. Ei toisten lipastoja saa mennä penkomaan.