Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset eivät ole valmiita muuttamaan töiden perässä?

Vierailija
30.07.2022 |

Itse on muuttanut yli 900 km Suomen sisällä, koska olin työtön ja sain töitä Lapissa. Sitten muutin vielä toiseen maahan töiden perässä. Nyt sitten takaisin siellä, mistä lähdin, kun tuli hyvä työ täältä.

Kommentit (138)

Vierailija
61/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat todella nihkeitä tutustumaan ja päästämään uusia ihmisiä elämäänsä. Ystäväpiirit ovat kaikilla täynnä. Uudelle paikkakunnalla muuttaessa uuden ystäväpiirin luominen voi kestää vuosia, pienemmällä paikkakunnalla ei välttämättä onnistu ollenkaan. Tämän olen kokenut pari kertaa ja todennut viimein, että ei ole sen arvoista. Työ ei voi olla koko elämän sisältö ja koska mulla ei ole perhettä tms niin ystävät ovat kaikki mitä mulla on.

Vierailija
62/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ajan tässä yritetään päästä tavaroista ja asunnosta eroon että pääsis muuttamaan. Työttömällä kun ei ole varaa ylläpitää kahta asuntoa, niin ensin pitää saada myytyä tämä nykyinen kämppä.

Aina sanotaan syyksi että kun on se talo. No, omistusasunnon hankkiminen on aina itse valittu harkittu riski. Voi käydä niin että se ei mene kaupaksi kun muuttotarve tulee. Silloin riski realisoituu ja se on ihan oma vika. Kikkeliskokkelis, mitäs ostit. Tuet pois näissä tapauksissa.

No mistä hitosta sitä taloa ostaessa tietää että joutuu työttömäksi vakityöstä.

Jos asuinpaikkakunnalta ei löydy töitä, on hyvin todennäköistä, että sen talonkin myyminen voi kestää aika pitkään. Tässä taas esimerkki jostain puusilmäprovosta, jossa joku hepsankeikka ei omista mitään, ei ole perhettä tai elämää muutenkaan kuin vain av:llä luuhaaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ ei ole nykyään niin tärkeää, enkä itse ole koskaan ollut niin työn perään. Koen olevani hyväntekijä, kun jätän työt niille jotka niitä haluavat.

Uusi hallitus tulee sulkemaan rahahanat sinultakin. 

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 vuodessa / 1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta, 200 000 eläkeläistä saa asumistukea, lisäksi eläkeläisille maksetaan kodinhoitajia, kelatakseja, lääkkeitä (lääkekatto 600 vuodessa), palveluseteleitä.

Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja osa tekee sillä töitä.

Vierailija
64/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Monet yksin elävät eivät halua muuttaa kauas läheisistään, ystävistään.

On eri asia, jos on perheellinen, ja muuttaa perheineen. Silloin maiseman vaihto voi olla mielenkiintoista ja jännittävää.

Usein ei tosiaan tajuta sitä, että sinkulle muutto tarkoittaa yleensä koko turvaverkostosta luopumista. Hehkutetaan vain, miten on helppoa, kun ei ole sitoumuksia. Ei ole myöskään välttämättä yhtään tuttua naamaa koko kaupungissa, tai ketään kenen kanssa tehdä mitään vapaa-ajalla. Iästä, tuurista ja monista muista muuttujista riippuu, löytyykö uudesta paikasta koskaan parisuhdetta tai ystäviä. Samaan aikaan sitten ikääntyvät vanhemmat jäävät vaille apua toisella puolen Suomea.

Muuttaminen työn perässä ei ole helppoa kenellekään, sen paremmin perheelliselle kuin sinkullekaan. Itse olen muuttanut kolme kertaa kaupunkia: kaksi kertaa opintojen ja kerran työn perässä. Nyt asun Helsingissä ja enimmäkseen vihaan tätä kaupunkia, jossa matkat kestävät niin kauan, että ystäviä ehtii nähdä korkeintaan viikonloppuisin. Ellei ole umpiuupunut siitä elämänsä johtotähdestä, eli työstä.

Ihan oikeasti, tätäkö me halutaan? Repiä ihmiset juuriltaan, pakottaa vieraisiin kaupunkeihin maksamaan ulkomaisten asuntosijoitusyhtiöiden voitot? I think not.

Vierailija
65/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat muuttivat isän työn perässä. Asuttiin aika monella paikkakunnalla ympäri Suomea. Lapsen näkökulmasta en suosittele kovin kevyin perustein. Aloitat aina alusta uudella paikkakunnalla ja kaipaat niitä vanhoja kavereita. Ala-astetta kävin kolmessa kaupugissa. Ihan turha väittää, että lapet sopeutuu nopeasti.

En ymmärrä miksi äiti suostui tähän. Hänellä oli pitkiä työttömyys kausia, kun uudesta kaupungista ei välttämättä löytynyt heti töitä.

Isäsi on ollut itsekäs, hän ei ajatellut muita kuin itseään. Lapsia ei saisi altistaa tuollaiselle.

Sen sijaan lapset on hyvä altistaa köyhyydelle?

Tämä. Kuinka moni lapsi nytkin kärsii vanhempien itsekkäistä valinnoista. Ei ole rahaa harrastuksiin tai vaatteisiin, kun vanhemmat ei jaksa mennä töihin. 

Köyhiä lapsiperheitä pitää tukea. Mutta ei silloin, jos köyhyys on täysin itseaiheutettua ja johtuu pelkästä laiskuudesta. 

Vierailija
66/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat muuttivat isän työn perässä. Asuttiin aika monella paikkakunnalla ympäri Suomea. Lapsen näkökulmasta en suosittele kovin kevyin perustein. Aloitat aina alusta uudella paikkakunnalla ja kaipaat niitä vanhoja kavereita. Ala-astetta kävin kolmessa kaupugissa. Ihan turha väittää, että lapet sopeutuu nopeasti.

En ymmärrä miksi äiti suostui tähän. Hänellä oli pitkiä työttömyys kausia, kun uudesta kaupungista ei välttämättä löytynyt heti töitä.

Isäsi on ollut itsekäs, hän ei ajatellut muita kuin itseään. Lapsia ei saisi altistaa tuollaiselle.

Isä olisi voinut muuttaa yksin tai ajaa vähän pitempää työmatkaa.

Perheen hajottamisessa ei ole mitään järkeä. Lapsilla on oikeus nähdä myös isäänsä. 

Tietenkin ihmisillä on viikkovapaat ja lomat. Perusduunarilla on viikonloput vapaat, ne hän voi viettää tiiviisti lastensa kanssa. Ei siellä työpaikkakunnalla olla kuin se välttämätön aika.

Vierailija
67/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ ei ole nykyään niin tärkeää, enkä itse ole koskaan ollut niin työn perään. Koen olevani hyväntekijä, kun jätän työt niille jotka niitä haluavat.

Uusi hallitus tulee sulkemaan rahahanat sinultakin. 

Katsellaan sitä sitten, toistaiseksi jatkan sluibailua kuten viimeiset 20 vuotta.

Vierailija
68/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olisi ainekset hyvään keskusteluun, mutta trololoo suurinosa.

Vierailija
69/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheen hajottamisessa ei ole mitään järkeä. Lapsilla on oikeus nähdä myös isäänsä. 

Tietenkin ihmisillä on viikkovapaat ja lomat. Perusduunarilla on viikonloput vapaat, ne hän voi viettää tiiviisti lastensa kanssa. Ei siellä työpaikkakunnalla olla kuin se välttämätön aika.

Tuohan toimii vain jos työpaikka on todella hyvä palkkainen. Ei millään normi duunariperheellä ole mitenkään varaa ylläpitää kaksi asuntoa.

Vierailija
70/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmisellä usein on elämä ja perhe ja koti, läheiset ihmissuhteet ja kaikki tärkeä kotiseudulla. Ehkä myös koti, jota ei saa myytyä. Työsuhteet ovat nykyisin niin epävarmoja, ettei niiden perässä kannata muuttaa

Näinhän se on. Kannattaa sinnitellä ihmissuhteineen kotikulmilla vaikka työttömänä. Kyllä ne muut työssäkäyvät elättävät. Ja valtio voi hoitaa työttömyyskulut vaikka velkaa ottamalla. Kyllä joku muu ne velat hoitaa.

Minä ja kaikki muu tärkeä menee edelle.

Vierailija
71/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun osalla on vuorotyöt ja jos jättää ala-asteikäisen yksin illaksi niin siitä tehdään lasu. Lapset osaavat mennä sanomaan asiasta koulukuraattorille.

Vierailija
72/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ajan tässä yritetään päästä tavaroista ja asunnosta eroon että pääsis muuttamaan. Työttömällä kun ei ole varaa ylläpitää kahta asuntoa, niin ensin pitää saada myytyä tämä nykyinen kämppä.

Aina sanotaan syyksi että kun on se talo. No, omistusasunnon hankkiminen on aina itse valittu harkittu riski. Voi käydä niin että se ei mene kaupaksi kun muuttotarve tulee. Silloin riski realisoituu ja se on ihan oma vika. Kikkeliskokkelis, mitäs ostit. Tuet pois näissä tapauksissa.

No mistä hitosta sitä taloa ostaessa tietää että joutuu työttömäksi vakityöstä.

Jos asuinpaikkakunnalta ei löydy töitä, on hyvin todennäköistä, että sen talonkin myyminen voi kestää aika pitkään. Tässä taas esimerkki jostain puusilmäprovosta, jossa joku hepsankeikka ei omista mitään, ei ole perhettä tai elämää muutenkaan kuin vain av:llä luuhaaminen.

Minuako sanot provoksi ja hepsankeikaksi?

Mulla on talo jonka ostin aikoinaan kun olin vakityössä. Sitten sairastuin ja jouduin työttömäksi.

Vierailija
73/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansantaloudelle on täystyöllisyys kohtalokasta, työttömyysprosentin pitää olla noin kuusi. Hyvä jos työhalukkaille löytyy työtä, joten osa porukasta voi olla työttöminä. Loppujen lopuksi hyvin harva haluaa olla työtön koko ikänsä.

Vierailija
74/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmisellä usein on elämä ja perhe ja koti, läheiset ihmissuhteet ja kaikki tärkeä kotiseudulla. Ehkä myös koti, jota ei saa myytyä. Työsuhteet ovat nykyisin niin epävarmoja, ettei niiden perässä kannata muuttaa

Näinhän se on. Kannattaa sinnitellä ihmissuhteineen kotikulmilla vaikka työttömänä. Kyllä ne muut työssäkäyvät elättävät. Ja valtio voi hoitaa työttömyyskulut vaikka velkaa ottamalla. Kyllä joku muu ne velat hoitaa.

Suomen sosiaaliturvamenoista 40 % menee eläkeläisiin ja 8% työttömiin ja loput terveydenhoitoon ja eläkeläisille maksetaan lisäksi vielä 30 miljardia työeläkkeitä.

Vierailija
75/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette asian ytimessä.

Vierailija
76/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen työtön ja jos joutuisin muuttamaan töiden takia en näkisi enää miestäni ja lapset joutuisi olemaan keskenään kotona. Ei kaikkien miehet tule klo 16 kotiin.

Vierailija
77/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tämä vaiva vain siksi, ettei voi muuttaa lähemmäs työpaikkaa? Silloin perusduunari voisi viettää arki-illatkin lasten kanssa. 

Isäni teki reissutyötä ja jäi minulle aika etäiseksi hahmoksi. 

Vierailija
78/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun osalla on vuorotyöt ja jos jättää ala-asteikäisen yksin illaksi niin siitä tehdään lasu. Lapset osaavat mennä sanomaan asiasta koulukuraattorille.

Sitten ei tietenkään kukaan muuta minnekään, jos lasten hoito on ongelmana. Ei ne lapset iänkaiken ole pieniä.

Vierailija
79/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verorahoista maksetaan myös palkkoja hoitajille, poliiseille, palomiehille, koulujen, tarhojen ja sairaaloiden siivoojille ja keittäjille, opettajille, tarhatädeille, koulunkäyntiavustajille, koulukuraattorille, koulupsykologille, nuoriso-ohjaajille, katujen hoitajille, kiinteistöjen hoitajille, toimistotyöntekijöille jne.

Vierailija
80/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tämä vaiva vain siksi, ettei voi muuttaa lähemmäs työpaikkaa? Silloin perusduunari voisi viettää arki-illatkin lasten kanssa. 

Isäni teki reissutyötä ja jäi minulle aika etäiseksi hahmoksi. 

Olisitko mieluummin vaihtanut aina uudelle paikkakunnalle vuoden, parin välein, etsinyt uudet kaverit ja ollut aina uusi tyyppi koulussa?