Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset eivät ole valmiita muuttamaan töiden perässä?

Vierailija
30.07.2022 |

Itse on muuttanut yli 900 km Suomen sisällä, koska olin työtön ja sain töitä Lapissa. Sitten muutin vielä toiseen maahan töiden perässä. Nyt sitten takaisin siellä, mistä lähdin, kun tuli hyvä työ täältä.

Kommentit (138)

Vierailija
41/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat muuttivat isän työn perässä. Asuttiin aika monella paikkakunnalla ympäri Suomea. Lapsen näkökulmasta en suosittele kovin kevyin perustein. Aloitat aina alusta uudella paikkakunnalla ja kaipaat niitä vanhoja kavereita. Ala-astetta kävin kolmessa kaupugissa. Ihan turha väittää, että lapet sopeutuu nopeasti.

En ymmärrä miksi äiti suostui tähän. Hänellä oli pitkiä työttömyys kausia, kun uudesta kaupungista ei välttämättä löytynyt heti töitä.

Isäsi on ollut itsekäs, hän ei ajatellut muita kuin itseään. Lapsia ei saisi altistaa tuollaiselle.

Vierailija
42/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän sitä tapahtuu jo paljon. Maaseutu autioituu pikkuhiljaa kun nuoret muuttaa työn perässä muualle. Mitä vikiset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omalla alallani on tarjolla pelkkiä osa-aikaisia määräaikaisuuksia. Ei paljon innosta muuttaa muualle parin kuukauden pätkän takia. Kokoaikatyöstäkin saa vain 1800 euroa bruttona. Näillä palkoilla en ala muuttamaan ympäri Suomea.

Vierailija
44/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva ja etenevä sukupuuttomme vapauttaa asuntoja. Myös Hesan seutu alkaa tyhjentyä.

Asuntoongelma loppuu aivan lähiaikoina. Asunnot myös halpenevat. -Tämän ja ensi vuosikymmenen aikana maamme väkimäärä arviolta pienenee n. miljoonalla.

Vierailija
45/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lama-ajan lapsi ja perheemme muutti silloin. Oli lottovoitto, kun jostain kaupungista löytyi töitä. Nykyään työpaikka ei ole ihmisille yhtä tärkeä. 

Vierailija
46/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis. Mulla on nyt 30te arvoinen tönö, jossa asun. Ostimme tän 7v sitten 75te hintaan. Oli vakityö tehtaalla. Tässä asuminen maksaa lainoineen 550e sis. kaikki asumiskustannukset. Puulämmitys, vesi ilmaista kun oma kaivo, puut saa omasta metsästä tekemisen vaivalla. Lapset 3km päässä kyläkoulussa, yläkoululle mennessä taksi tuo ja vie. Maalaiskylä tarjoaa harrastukset, eli ei tarvitse kuskata minnekään. Mies kuoli 4v sitten, joten kulut menee mun pussista.

Tehdas loppui vuosi sitten ihan yks kaks ja samoin tippu talon arvo. Lähikylillä tarjoavat siivoojan töistä 10e tunnissa, pitää olla oma auto, josta saa 41snt/km. Kaupan alan työ tarjoaa tessin alinta, eli sitä kympin luokkaa. Puutarhat yms 8,90e tunnissa. Olen siis nyt työtön, kun ei mun perse kestä alta kympin tunti töihin edes vartin ajomatkan päähän. Kuka tän ostaisi, että voisin muuttaa työn perässä? Ja entäs lapset, niillä ei ole mitään väliä, vaikka juuri ne on ne jotka pitäisi ahkeroida pian työelämässä muurahaisen lailla? Niillä on nyt niin hyvä olla kyläkoulussa ja talossa hyvät muistot isästä.

Ei kestä perse sitäkään, että maksan tässä inflaatiossa talon + 150% nousseet sähkölaskut (koska ei oltais kotona pitäisi ottaa patterit käyttöön), sekä vuokran yksiöstä alkaen 400e jos tarjotaan kymppiä tunnilta.

Työnantajien aivan turha valittaa tekijöiden puutetta, jos ulkomaisella työvoimalla paikataan puute, eikä palkkoja nostamalla.

Toki jos aplla on ehdotuksia, otetaan vastaan.

Vierailija
47/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat muuttivat isän työn perässä. Asuttiin aika monella paikkakunnalla ympäri Suomea. Lapsen näkökulmasta en suosittele kovin kevyin perustein. Aloitat aina alusta uudella paikkakunnalla ja kaipaat niitä vanhoja kavereita. Ala-astetta kävin kolmessa kaupugissa. Ihan turha väittää, että lapet sopeutuu nopeasti.

En ymmärrä miksi äiti suostui tähän. Hänellä oli pitkiä työttömyys kausia, kun uudesta kaupungista ei välttämättä löytynyt heti töitä.

Isäsi on ollut itsekäs, hän ei ajatellut muita kuin itseään. Lapsia ei saisi altistaa tuollaiselle.

Sen sijaan lapset on hyvä altistaa köyhyydelle?

Vierailija
48/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska elämän tarkoitus ei ole oravan pyörässä juoksu.

Valtion tehtävä ei myöskään ole elättää sinua ja perhettäsi. 

Vierailija
49/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmisellä saattaa olla siellä kotipaikkakunnallaan muutakin elämää kuin työ. Esim. puoliso, tämän työt, harrastukset, lapset, näiden koulu, ystävät, tuttavat ja sukulaiset, näin niinkuin alkuun. Ja tietenkin voi olla omistusasunto, jopa omakotitalo. Ei näitä kaikkia ole valmis vaihtamaan tuosta vain jonkun työn vuoksi, varsinkin, jos ei ole unelmatyöstä ja/tai vakityöstä. 

Jos omasta halustaan jää ilman työtä noiden vuoksi, niin ei pidä odottaa yhteiskunnalta mitään tukia. Näissä tilanteissa ihmisiltä pitää ottaa kaikki tuet pois. Alkaa muutto ja työ maistua aika nopeasti.

Paljon tulee irtisanomisia talvella ja oikeassa olet, asuntolainat ei ole laskuja toimeentulotuessa eikä sitä saa, jos on kesämökki.

Vierailija
50/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ajan tässä yritetään päästä tavaroista ja asunnosta eroon että pääsis muuttamaan. Työttömällä kun ei ole varaa ylläpitää kahta asuntoa, niin ensin pitää saada myytyä tämä nykyinen kämppä.

Aina sanotaan syyksi että kun on se talo. No, omistusasunnon hankkiminen on aina itse valittu harkittu riski. Voi käydä niin että se ei mene kaupaksi kun muuttotarve tulee. Silloin riski realisoituu ja se on ihan oma vika. Kikkeliskokkelis, mitäs ostit. Tuet pois näissä tapauksissa.

Asunnon myyminen ei minulle ole kyllä ongelma eikä mikään, ikävä tuottaa sulle pettymys. Irtaimistosta eroon pääseminen on työlästä ja vaikeaa kun ei ole autoa jolla sitä kuskata. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää myyminen ja lahjoittaminen, se jos mikä on hidasta pikkukylissä. 

Vierailija
51/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä olisi voinut muuttaa yksin tai ajaa vähän pitempää työmatkaa.

Vierailija
52/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmisellä saattaa olla siellä kotipaikkakunnallaan muutakin elämää kuin työ. Esim. puoliso, tämän työt, harrastukset, lapset, näiden koulu, ystävät, tuttavat ja sukulaiset, näin niinkuin alkuun. Ja tietenkin voi olla omistusasunto, jopa omakotitalo. Ei näitä kaikkia ole valmis vaihtamaan tuosta vain jonkun työn vuoksi, varsinkin, jos ei ole unelmatyöstä ja/tai vakityöstä. 

Jos omasta halustaan jää ilman työtä noiden vuoksi, niin ei pidä odottaa yhteiskunnalta mitään tukia. Näissä tilanteissa ihmisiltä pitää ottaa kaikki tuet pois. Alkaa muutto ja työ maistua aika nopeasti.

Paljon tulee irtisanomisia talvella ja oikeassa olet, asuntolainat ei ole laskuja toimeentulotuessa eikä sitä saa, jos on kesämökki.

Sähkön hinta, ruoka ja korot nousevat eli remonttimiehiä, partureita, kahvilatyöntekijöitä ja myyjiä irtisanotaan. Ulosottoa pukkaa.

Vierailija
53/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen työt oli pysyviä vakitöitä, nykyään on yyteet joka vuosi tai työ on vuokratyötä ilman mitään takuuta jatkuvuudesta.

Vierailija
54/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää jo olla yksinkertainen päästään, jos pelkkä työ sanelee missä asut. Itse ainakin olen hakenut asuinpaikat joissa viihdyn, kesät yyterin lähellä ja talvet costa blancalla, työtä kyllä löytyy jos haluaa.

Vierailija
55/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ ei ole nykyään niin tärkeää, enkä itse ole koskaan ollut niin työn perään. Koen olevani hyväntekijä, kun jätän työt niille jotka niitä haluavat.

Vierailija
56/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on perhe. Mun perheellä on täällä kaikki: suku, kaverit , harrastukset, puolisolla työ, lapsilla koulu ja kaverit. Jos olisin työtön, en todellakaan muuttaisi. Siinähän menisi koko perheen kuviot ihan uusiksi, muutto kokonaan toisiin ympyröihin olisi lapsille hirveän stressaavaa ym... Ei kaikki elä tehdäkseen työtä.

Toki jos olisin yksinelävä työtön, niin mikäs siinä olisi paikkakuntaa vaihtaa. Voisi olla ihan hauskaakin.

Eihän kukaan ole vaatinut lapsia muuttamaan tai puolisoa työtään jättämään. Vain sen työttömän pitäisi vähän joustaa ja ottaa vastaan sitä työtä mitä ja mistä tarjotaan.

Kyllähän moni näin tekeekin, kunhan se siellä periferiassa oleva työ on sellainen, että sitä voi tehdä kokonaan etänä, omalta kotipaikkakunnalta käsin. Esim. minun työpaikkani on Espoossa, mutta osa kollegoistani asuu kauempana, Tampereella, Turussa ja jossain Lapin pikkukunnassa. Tulevat 1-2 kertaa vuodessa konttorille fyysisesti. Hyvin toimii.

Sitten jos kyseessä on joku fyysistä läsnäoloa vaativat työ, niin kyllähän sitä tilapäistä muuttoa voisi harkita. Sitten vaan palkan pitäisi olla niin iso, että sillä pystyy pitämään kahta asuntoa, ja maksamaan matkat sekä lapsille lapsenvahdit ja muut sinne paikkakunnalle, jonne puoliso ja lapset jäävät. Jos palkanmaksuhaluja löytyy, löytyy tekijöitäkin.

Vierailija
57/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on eläkeläisiä miljoona kuusisataa tuhatta, työikäisiä vähemmän. Eläkeläisiä kuolee noin 5000 kuukaudessa, että kyllä se sähkölämmityksen maksaminen monelle perikunnalle jää, ei ole ostajia eikä vuokraajia ja sitten kun nämä perijät vielä ensi talvena saavat lopputilin ja on se omakin asunto niin......

Vierailija
58/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä olisi voinut muuttaa yksin tai ajaa vähän pitempää työmatkaa.

Perheen hajottamisessa ei ole mitään järkeä. Lapsilla on oikeus nähdä myös isäänsä. 

Vierailija
59/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen työt oli pysyviä vakitöitä, nykyään on yyteet joka vuosi tai työ on vuokratyötä ilman mitään takuuta jatkuvuudesta.

Lisäksi on työkokeiluita, kuntouttavaa työtoimintaa, palkkatukitöitä, osa-aikatöitä, nolla-sopimuksia. Millään noista ei saa asuntolainaa, että mitä ihmettä kaikille perikuntien kerrostalo-osakkeille ja taloille tehdään 10 vuoden sisällä?

Vierailija
60/138 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ ei ole nykyään niin tärkeää, enkä itse ole koskaan ollut niin työn perään. Koen olevani hyväntekijä, kun jätän työt niille jotka niitä haluavat.

Uusi hallitus tulee sulkemaan rahahanat sinultakin.