Miksi eläkeläisillä on kotonaan valtava määrä pakastimia?
Siellä on vähintään yksi arkkupakastin ja sitten sellainen pystymalli jääkaapin lisäksi. Mihin ihmeeseen 2 iäkästä ihmistä tarvitsee niitä? Ja turha sanoa, että marjoihin, eihän 2 ihmistä pysty syömään sellaista määrää talven aikana!
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anopilla oli 2 valtavaa arkkupakastinta täynnä kaikenlaista marjaa ja ruokajämiä vuodelta miekka ja kirves. Niitä sitten oli kiva siivoilla, kun talo laitettiin myyntiin. Olipa mahtavaa 'säästämistä' kun piti satoja kiloja ruokaa heittää roskikseen. Kaikki oli aivan kertaalleen sulanutta ja syöntikelvotonta.
Huonokuntoiset vanhukset eivät kuulu kotihoitoon. Äläpä väitä että eläkeläiset on kaikki dementikkoja.
Mutta hei, miniäkö se taas marisee, eikö miehesi kyennyt äitinsä jäämistöä siivoamaan? Taitaa se saamattomuus olla perinnöllistä miehesi suvussa, ehkä dementiakin.
Missä kohtaa kirjoitin dementiasta? :D Mikä helvetin kotihoito? Mieheni ei olut siivoamassa äitinsä kotia, miten niin? Ei oo sullakaan valot vintillä ::::::DDDDDD
VArokaa vihaisia vanhuksia!
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa tulla eläkeläisille mojovat sähkölaskut, kun leipoo pullaa uuni kuumana, pakastaa ja sulattaa sähköllä. Itse en omista, joten en varmaksi tiedä. Kuivatan sienet, omenat ja mustikat - sen minkä ehdin keräillä.
Talvella uunin hukkalämpö pienentää lämmityslaskua.
Sinä varmaan kuivatat satosi ilman sähköä. Vai oliko silti niin, että kuivuri käy sähköllä.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa tulla eläkeläisille mojovat sähkölaskut, kun leipoo pullaa uuni kuumana, pakastaa ja sulattaa sähköllä. Itse en omista, joten en varmaksi tiedä. Kuivatan sienet, omenat ja mustikat - sen minkä ehdin keräillä.
Itse tekemällä säästää : D D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anopilla oli 2 valtavaa arkkupakastinta täynnä kaikenlaista marjaa ja ruokajämiä vuodelta miekka ja kirves. Niitä sitten oli kiva siivoilla, kun talo laitettiin myyntiin. Olipa mahtavaa 'säästämistä' kun piti satoja kiloja ruokaa heittää roskikseen. Kaikki oli aivan kertaalleen sulanutta ja syöntikelvotonta.
Huonokuntoiset vanhukset eivät kuulu kotihoitoon. Äläpä väitä että eläkeläiset on kaikki dementikkoja.
Mutta hei, miniäkö se taas marisee, eikö miehesi kyennyt äitinsä jäämistöä siivoamaan? Taitaa se saamattomuus olla perinnöllistä miehesi suvussa, ehkä dementiakin.
Missä kohtaa kirjoitin dementiasta? :D Mikä helvetin kotihoito? Mieheni ei olut siivoamassa äitinsä kotia, miten niin? Ei oo sullakaan valot vintillä ::::::DDDDDD
VArokaa vihaisia vanhuksia!
Onko moneskin kalja menossa, rouva Wee Tee?
Miniä. Nimitän aloittajan Miniäksi. Hän vihaa appivanhempiaan, uhriutuu ja "raataa". Miniä jakaa appivanhempien perintöä kun nämä ovat vielä elossa. Miniä on huolissaan miehensä suvun perintöasioista.
Lisätään Miniä palstahullukatalogiin.
Täällä on nyt joku todella vihainen vanhus saanut herneen nenään siitä, että nauretaan hänen isoille pakastimilleen =)
Vierailija kirjoitti:
Miniä. Nimitän aloittajan Miniäksi. Hän vihaa appivanhempiaan, uhriutuu ja "raataa". Miniä jakaa appivanhempien perintöä kun nämä ovat vielä elossa. Miniä on huolissaan miehensä suvun perintöasioista.
Otahan lääkkeet ja laita se kyykkyviini kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei missään kohtaa kerro kuka on tuo eläkeläinen. Sehän voi olla vaikka isosisko ;)
Luetun ymmärtäminen vaivaa aika montaa tänne kirjoittelevaa.
Det viktiga med infrysning är det att man inte fryser in gamla rester i vanliga fryspåsar som ingen senare äter. Efter en stund saknas etiketterna och ingen vet vad det är i påsarna eller när det är infryst. Så är det ofta hos pensionärer. Frys och glöm. Släng sedan bort när barnen städar.
Idag blir det bacon och kantarell carbonara till lunch samt kasslerbiffar till middag. Baconen är frusen i portioner från en 1 kg rulle av god kvalitet. Pris 6,5 €/kg. Kantarellerna är från skogen denna förmiddag och äggen likt pastan från affären.
Middagens kassler köptes som ett stycke 3,5 kg, 3,5 €/kg i stället för att betala 10 €/kg för en för stor mäng färdigskurna biffar av fel storlek. Majskolvarna till köttet är färska och grillas med köttet, liksom resten av grönsakerna.
Det är skönt att ha färdigt och redigt i frysen. Igår var det brasiliansk entrecote ur frysen (14,5 €/kg) och någon dag sous vidas picanha (12-24h, 12 €/kg) med ett större sällskap före den grillas.
Man sparar mycket och har råd med bättre mat då man köper rätt och fryser in rätt. Här på holmen vill man inte köra 16 NM (över 30 €) varje dag till butiken. Inte hemma heller.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvella uunin hukkalämpö pienentää lämmityslaskua.
Sinä varmaan kuivatat satosi ilman sähköä. Vai oliko silti niin, että kuivuri käy sähköllä.
Ei mun sinkkutalouteni tarvitse kasvikuivuria. Mustikat kuivuvat kaupungissakin vaikka sähkösaunan ja uunin jälkilämmössä. Pienet erät sieniä voi viipaloida talouspaperille vesikiertopatterin päälle. Mun mielestä mansikkaviipaleetkin kuivattuina ovat parempia kuin pakastimessa vetistyneet marjat.
Vierailija kirjoitti:
Ne leipomiset voi tehdä myös puu-uunilla, kuten itse teen. Ensin leipomiset ja jälkilämpöön erilaisia laatikkoruokia.
Vierailija kirjoitti:
Det viktiga med infrysning är det att man inte fryser in gamla rester i vanliga fryspåsar som ingen senare äter. Efter en stund saknas etiketterna och ingen vet vad det är i påsarna eller när det är infryst. Så är det ofta hos pensionärer. Frys och glöm. Släng sedan bort när barnen städar.
Idag blir det bacon och kantarell carbonara till lunch samt kasslerbiffar till middag. Baconen är frusen i portioner från en 1 kg rulle av god kvalitet. Pris 6,5 €/kg. Kantarellerna är från skogen denna förmiddag och äggen likt pastan från affären.
Middagens kassler köptes som ett stycke 3,5 kg, 3,5 €/kg i stället för att betala 10 €/kg för en för stor mäng färdigskurna biffar av fel storlek. Majskolvarna till köttet är färska och grillas med köttet, liksom resten av grönsakerna.
Det är skönt att ha färdigt och redigt i frysen. Igår var det brasiliansk entrecote ur frysen (14,5 €/kg) och någon dag sous vidas picanha (12-24h, 12 €/kg) med ett större sällskap före den grillas.
Man sparar mycket och har råd med bättre mat då man köper rätt och fryser in rätt. Här på holmen vill man inte köra 16 NM (över 30 €) varje dag till butiken. Inte hemma heller.
Samma på finska!
Miksi nuoremmat kuvittelevat, että ruuat jäävät pakastimeen vanhenemaan? Ehkä jonnekin pakastimen pohjalle on pudonnut ja unohtunut jotain, mutta hyvin harvoin jotain ylivuotista löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tekemällä säästää : D D
Kyllä! Iso uuni lämmitetään puilla ( puut haettu omasta metsästä ). Siinä tulee lämpöä samalla koko taloon. Leivon ruisleipää, ohralimppuja ja pullaa. Ja jälkilämpöön laatikot, joskus jopa kalakukko.
Patterit saa vääntää aivan pienelle, kun iso uuni lämmittää ja uunin kylki on lämmin vielä seuraavana päivänä. :D :D :D :D "Se parhaiten nauraa, joka viimeksi nauraa"!
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että eläkeläinen jotain sähköllä sulattaa? Ei vaan hän ottaa edellisenä päivänä pakasteen jääkaappiin (niin otti töissä käydessäänkin). Siellä se sulaa itsekseen ja samalla jäähdyttää jääkaappia.
Eläkeläiselle ja muillekin on ihan sama, maksaako sähköstä vähän enemmän vaiko enemmän kaupan pullasta. Vai onko sittenkään? Itse tehty on sellaista, josta itse pitää ja sitä on sitten aina kotona, eikä tarvitse erikseen lähteä noutamaan pullaa silloin, kun tekee mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostamme kaupasta vain suolan, kahvin, sokerin, hiivan, mausteet, sellaista mitä itse ei kannata eikä voi tehdä.
Leivomme leivät, pullat, kakut, keksit jne., mies metsästää lihan ja tuttavalta ostamme vaalean lihan, hänellä on kanoja ja kalkkunoita ja tekee niistä myös leikkeleitä, ovat muuten tosi hyviä. Kinkun naapurilta ennen joulua. Tutulta kalastajilta ostamme kalat. Marjat saamme metsästä (hillaakin on jo pakkasessa n. 20 kg, ja koko ajan olemme myös uutta hillaa jo syöneet) ja pihasta, tomaatit kasvihuoneesta, tutulta ostamme kurkut hänellä on kauppapuutarha. Juurekset ja perunat omasta maasta. Jauhot ostamme suoraan myllystä.
Kun leivomme, taikinan ovat isoja, uhraamme päivän ja taas on pitkäksi ajaksi syötävää. Kun uuni kesällä lämpiää, nukumme vierasmajassa, koska sisällä on niin kuuma.
Kaksi pakastinta ei riitä, sori siitä.Miten pakastamiseen liittyy elintarvikkeiden osto- tai hankkimispaikka? En ihan ymmärtänyt. "Tarvitsemme monta pakastinta, koska ostamme jauhomme suoraan myllystä."
Ai et ymmärrä, että ne jauhot suoraan myllystä isossa pakkauksessa ostettuna ovat halvempia kuin kaupasta pikku pusseissa ostettuina?
En ymmärrä mitä tekemistä jauhojen ostopaikalla on pakastamisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että eläkeläinen jotain sähköllä sulattaa? Ei vaan hän ottaa edellisenä päivänä pakasteen jääkaappiin (niin otti töissä käydessäänkin). Siellä se sulaa itsekseen ja samalla jäähdyttää jääkaappia.
Eläkeläiselle ja muillekin on ihan sama, maksaako sähköstä vähän enemmän vaiko enemmän kaupan pullasta. Vai onko sittenkään? Itse tehty on sellaista, josta itse pitää ja sitä on sitten aina kotona, eikä tarvitse erikseen lähteä noutamaan pullaa silloin, kun tekee mieli.
Kokemuksesta tiedän. Arkkueläkeläiset leipovat pullaa sillä verukkeella, että tulee vieraita yllättäen ja tarvitaan tarjottavaa nopeasti. Kyllä ne kylmät pullat tai sämpylät tempaistaan vanhan mikronrämän kautta kahvipöytään lämpimäisinä. Eikä todellakaan sähkön hinta ole ihan sama isolle joukolle eläkeläisistä.
Kauniina kesäpäivänä, siis eikö teillä kyttääjillä ole elämässänne muuta sisältöä, kuin valittaa jonkun eläkeläisen pakastimesta?
vanhusten ei vaikuta enää vahtia linjojaan. Ne on siis jätskiä täynnä!
Mihin kukaan tarvitsee suunnatonta määrää asuntoja (2 kpl)?
On talo, on mökki. Kummastakin kulut juoksee kaiken aikaa ja vain toisessa ehditte käydä nukkumassa.
Kulutusta ja haaskausta on jokaisella vara vähentää. On vain paljon helpompi narista muiden touhuja kuin tajuta oma typeryys.