Miksi eläkeläisillä on kotonaan valtava määrä pakastimia?
Siellä on vähintään yksi arkkupakastin ja sitten sellainen pystymalli jääkaapin lisäksi. Mihin ihmeeseen 2 iäkästä ihmistä tarvitsee niitä? Ja turha sanoa, että marjoihin, eihän 2 ihmistä pysty syömään sellaista määrää talven aikana!
Kommentit (194)
Olen törmännyt samaan. Eläköitynyt ja niin saita pariskunta, kaksi iso kaappimallista ja yksi iso arkkupakastin käytössä. Yksi lapsi ja yksi lapsenlapsi, jotka jouluna käyvät syömässä yhtenä päivänä. Pakastimet täynnä riistaa, marjoja ja tehtyjä ruokia. Mitään ei kuitenkaan ole koskaan vieraileville lähisukulaisille tarjottu, eikä ole tarvettakaan. Ihmettelen, miksi täyspäiset ihmiset väittävät, että esim kala ja äyriäiset kestävät syömistä, oltuaan toista vuotta pakastimessa, osa kauemminkin?
Turha väittää, ettei kaupassa juuri tarvetta käydä, ei kai nyt kukaan pakasta maitoa, kermaa, hedelmiä ja muita tuoretuotteira.
Ahneus on yksi kuolemansynneistä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea pitää ahnehtia ja hoordata nurkat täyteen. Kaikkea jätettä. Kun aika jättää on perillisillä kauhea siivoominen.
Ja sinä perillinen haet sen roiskeläppäpitsasi joka päivä lähialepasta?
Eikä tulisi mieleenkään lähteä esim mustikkametsään, kun siinä pitää nähdä vaivaa.
Ja pelko p*rseessä, että milloin pitää lähteä siivoamaan äitimuorin pakastimia. No, kun ne vanhemmat elivät nuukasti, jää enemmän perillisille tilille perittävää. Se siivoaminen on siitä pieni hinta.
Vierailija kirjoitti:
Olen törmännyt samaan. Eläköitynyt ja niin saita pariskunta, kaksi iso kaappimallista ja yksi iso arkkupakastin käytössä. Yksi lapsi ja yksi lapsenlapsi, jotka jouluna käyvät syömässä yhtenä päivänä. Pakastimet täynnä riistaa, marjoja ja tehtyjä ruokia. Mitään ei kuitenkaan ole koskaan vieraileville lähisukulaisille tarjottu, eikä ole tarvettakaan. Ihmettelen, miksi täyspäiset ihmiset väittävät, että esim kala ja äyriäiset kestävät syömistä, oltuaan toista vuotta pakastimessa, osa kauemminkin?
Turha väittää, ettei kaupassa juuri tarvetta käydä, ei kai nyt kukaan pakasta maitoa, kermaa, hedelmiä ja muita tuoretuotteira.
Ahneus on yksi kuolemansynneistä.
Ei hedelmiä tarvitse, jos syö marjoja. Ja nykyään on erilaisia maitoja, mitkä säilyvät huoneenlämmössä. Niitä käytämme kahviin ja esim leipomiseen. Tuoretuotteet saamme kesällä omasta puutarhasta, talvella sitten porkkanaa ja muuta juuresta. Kermaa emme käytä. Kyllä kaupassa käydään, mutta ostettavat asiat mietitään tarkkaan.
En ymmärrä, miten ahneus ja omavaraistalouteen pyrkiminen liittyvät toisiinsa?
Ap:lle tiedoksi että kaikki eivät osta kaupan valmisruokia eivätkä käy ravintolassa sushilla, vaan valmistavat ruokaa itse ja pakastavat.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo dementiasta.
Pakastimet on ostettu ennen sitä.
Villi veikkaus, että ruoan pakastusta varten 🤔 Sienet, marjat yms.. Me ei olla eläkkeellä, mutta meillä on kolme pakastinta, yhdessä on koirien lihat, kahdessa muussa marjoja, sieniä, lihaa, valmiiksi tehtyjä ruokia...
Ainakin yksi arkkupakastin ja pystypakastin = valtava määrä?
Jos henkilöllä on ainakin yksi citymaasturi ja yksi farmariauto, onko niitä sitten valtava määrä?
Käyn ruokajonossa. Sieltä saa mitä milloinkin enkä jaksa syödä esim. pakastepelmenejä monta viikkoa putkeen, joten pakko oli ostaa toinen pakastin. Tykkään leipoa, eikä ole järkeä leipoa vain yhtä pellillistä kerrallaan, joten pussiin ja pakkaseen.
Onpahan mitä ottaa kun vieraita tulee tai ei viitsi laittaa muuta. Sinne laitan tähteet annoksina ja sieltä niitä otan ja mikrossa lämmitän, kun on mielenkiintoisempaa puuhaa kuin kokkaaminen.
Eikä ole hätä jos ei viikkoon, pariin pääse kauppaan. Meiltä poltettiin lähimarket maaliskuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo dementiasta.
Pakastimet on ostettu ennen sitä.
Erikoinen huoli sisältyy tuohon ap:n aloitukseen. Maaseudulla on aina kerätty marjoja ja ennen pakastimia ne keitettiin hilloiksi ja mehuiksi. Nythän säilöminen pakastamalla on helpompaa.
Mutta tuliko ap:lle ollenkaan sellainen mieleen, että keräämällä marjoja ja sieniä, säästyy paljon rahaa. Niukkoja aikoja on ennustettu Suomeenkin, joten nyt kaikkien kannattaisi mennä metsään ja hakea sieltä ilmaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo dementiasta.
Meillä täysi pakastin alkusyksystä kertoo marjoista ja hedelmistä talven varalle.
(On vain yksi pakastin, joka on tarpeeksi iso.)
Hyvä kysymys. Kun jäin työkyvyttömyyseläkkeelle minulle tuli vastustamaton halu omistaa vähintään yksi ylimääräinen pakastin. En omista sitä vieläkään, mutta se päivä tulee vielä.
No niitä v..un marjoja työnnetään sukulaisille ja kummin kaimoille koska "kaikkihan ny marjoja syö". Vastaus etten minä syö aiheuttaa nitron nappaamisen kielen alle. Sieniä kyllä rakastan , mutta "kaikki sienet on elläinten ruokaa" joten huoh.
Anopilla oli 2 valtavaa arkkupakastinta täynnä kaikenlaista marjaa ja ruokajämiä vuodelta miekka ja kirves. Niitä sitten oli kiva siivoilla, kun talo laitettiin myyntiin. Olipa mahtavaa 'säästämistä' kun piti satoja kiloja ruokaa heittää roskikseen. Kaikki oli aivan kertaalleen sulanutta ja syöntikelvotonta.
Marjoista tehdään soppaa, puuroa, kiisseliä, piirakkaa, rahkaa... Niitä todellakin menee paljon. Lisäksi leipää ja pullaa leivotaan kerralla paljon pakastimeen, ja jotkut metsästävät.
Pakastin on puskurivarasto. Ei mua huvita joka päivä hypätä kaupassa. Parempi käydä kerran viikossa niin säästyy ajan ja bensan lisäksi rahaakin.
On vain yksi elämä ja sen voi käyttää paremminkin.
Etelä-Euroopassa työkulttuuri, perhe-elämä ja asuminen on toisenlaista. On aikaa jollain vääntää pastaa joka päivä, asutaan kaupungeissa ja leipomo, lihakauppa ja tori on vieressä. Meillähän puolet kansasta asuu Hämeenlinnan Hauholta pohjoiseen (katsokaa miten harvassa 2,75 miljoonaa ihmistä!)
Maantiede ei mahdollista Milanon infraa Suomeen.
No samaa minäkin olen ihmetellyt kun vanhemmallani on kaksi pakastinta että miksi ihmeessä? Syö paljon vähemmän kuin minä eikä koskaan leivo, kaupat lähellä. Itsekin pärjään helposti pienellä jääkaappipakastimen pakastinosalla. Joka vuosi valittaa kun ei ehdi marjoja syömään ja pitää mehuiksi keittää eikä kuitenkaan sokerista saisi syödä. Antaisi marjat pois tai jättäisi lintujen syötäväksi. Järjetöntä maksaa näillä sähkön hinnoilla sellaisen ruoan pakastamisesta jota ei ehdi edes syödä.
Vierailija kirjoitti:
Anopilla oli 2 valtavaa arkkupakastinta täynnä kaikenlaista marjaa ja ruokajämiä vuodelta miekka ja kirves. Niitä sitten oli kiva siivoilla, kun talo laitettiin myyntiin. Olipa mahtavaa 'säästämistä' kun piti satoja kiloja ruokaa heittää roskikseen. Kaikki oli aivan kertaalleen sulanutta ja syöntikelvotonta.
Huonokuntoiset vanhukset eivät kuulu kotihoitoon. Äläpä väitä että eläkeläiset on kaikki dementikkoja.
Mutta hei, miniäkö se taas marisee, eikö miehesi kyennyt äitinsä jäämistöä siivoamaan? Taitaa se saamattomuus olla perinnöllistä miehesi suvussa, ehkä dementiakin.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle tiedoksi että kaikki eivät osta kaupan valmisruokia eivätkä käy ravintolassa sushilla, vaan valmistavat ruokaa itse ja pakastavat.
Kannattaa sitten muistaa myös SYÖDÄ sieltä pakastimesta ne ruoat ;)
Mahtaa tulla eläkeläisille mojovat sähkölaskut, kun leipoo pullaa uuni kuumana, pakastaa ja sulattaa sähköllä. Itse en omista, joten en varmaksi tiedä. Kuivatan sienet, omenat ja mustikat - sen minkä ehdin keräillä.
Kaikkea pitää ahnehtia ja hoordata nurkat täyteen. Kaikkea jätettä. Kun aika jättää on perillisillä kauhea siivoominen.