Miten kävi ennen internettiä jos halusi tietää jonkun jutun?
Jos kukaan tuttu ei tiennyt sitä niin oli pakko vaan olla tietämättä?
Kommentit (47)
Se oli paskanpuhujien luvattua aikaa kun muut eivät voineet tarkistaa faktoja heti netistä.
Sotkettiin kirjastoon katsomaan tietosanakirjasta ellei kotona ollut tietosanakirjasarjaa kirjahyllyssä. Meillä oli, mutta sotkin silti kirjastoon saadakseni tarkempaa tietoa. Toinen 1975.
Sitten oltiin tietämättä, ja se jos mikä oli vapauttavaa.
Toki on myönnettävä, että kyllähän googlaaminen helpottaa elämää paljon.
Käytiin kaverin kotona katsomassa tietosanakirjasta. Meillä ei ollut kirjoja.
M 48
Kysyttiin tai etsittiin tietoja kirjoista.
Kunnon kodeissa oli moniosainen tietosanakirjasarja.
Vierailija kirjoitti:
Katsottiin tietosanakirjasta tai sotkettiin pyörällä kirjastoon. T: 1975
Tietosanakirjassa on vaan tylsää tietoa. Oon nähnyt sen mun mummin kirjahyllyssä.
Ja miksi netti keksittiin niin myöhään??? Hei meillä on paljon tietokoneita. Eikö kannattais yhdistää ne jotenkin niin että voidaan lähettää tietoa nitten välillä? Ei pitäisi tarvita olla mikään ruudinkeksijä huomatakseen ton jutun!?!
Lapsille sanottiin silloin "älä kysele turhia . Itse sanon omille lapsille että ootappas ku äiti kattoo netistä.
Ihan hyvä kehityssuunta tämä ollut.
Ja miksi mummo ja vaari eivät osaa käyttää iphonea tai macbookia vaikka on tosi helppoa? Miksi ihmiset olivat ennen niin tyhmiä?
Eikö nuorille ole oikeasti nykyisin muita keskustelupalstoja kuin tämä?
Ennen nettiä oli microsoftin (se sama firma joka tekee windowsin) encarta niminen äppsi. Se tuli kai monella cd levyllä (se näyttää blurayltä mutta sille mahtuu vähemmän) koska se oli niin iso.
Sieltä pystyi etsimään hakemaan (vähä sama kuin chromen hakukenttä) tietoa asioista.
Pahimmassa tapauksessa joutui ostamaan kirjan aiheesta. Se oli kallista puuhaa se.
Spectrum-tietosanakirja oli monesti hyödyksi, mutta eihän sekään tiennyt, kuka näytteli sitä ja sitä roolia elokuvassa, joka tuli pari viikkoa sitten ensi-iltaan.
Toisaalta muistikuvani on sellainen, ettei tuollaiset "pitää tietää nyt" ongelmat olleet silloin läsnä samalla tavalla kuin nykyään. Jos jotain ei tiedetty, ei iskenyt ahdistus vaan ehkä otettiin selvää asiasta myöhemmin eikä tehty siitä sen kummempaa numeroa.
Terveisin, vuosikerta 1970
Jos halusi tietoa artisteista, heidän oikeista nimistään, syntymäajoistaan, perheistään, levyistään, fanclubeistaan jne, niin kirjoitettiin kysymys postikorttiin ja lähetettiin Suosikin rockproffalle. Vastaus tuli ehkä parin kuukauden päästä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/muistatko-viela-talta-legendaarinen…
Jos haluttiin tietää mikä on Zairen (nyk Kongon demokraattinen tasavalta) pääkaupunki, niin mentiin naapuriin, missä oli Kodin suuri tietosanakirja. Muistaako kukaan tuon tv-mainoksen?
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuorille ole oikeasti nykyisin muita keskustelupalstoja kuin tämä?
Tämä on hyvä palsta. Ennen luulin että vanhemmat ihmiset olivat kypsiä mutta nyt olen oppinut että ovat yhtä lapsellisia kuin minun 7-vuotias veli.
Kaikilla oli tietosanakirjasarja kotonaan. Jos siellä ei ollut niin mentiin kirjastoon ja jos sieltä ei löytynyt-pysyttiin tyhminä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietosanakirjassa on vaan tylsää tietoa. Oon nähnyt sen mun mummin kirjahyllyssä.
Ja miksi netti keksittiin niin myöhään??? Hei meillä on paljon tietokoneita. Eikö kannattais yhdistää ne jotenkin niin että voidaan lähettää tietoa nitten välillä? Ei pitäisi tarvita olla mikään ruudinkeksijä huomatakseen ton jutun!?!
Huomaa että olet oikeasti todella nuori. Tietokone ei ollut 80-luvulla mikään joka kodin vempele. Ne koneet, joita tavallisissa perheissä oli, oli pelikoneita, kuten Commodore 64 jne. Koneet sai keskustelemaan kyllä keskenään kalliin modeemiyhteyden kautta etananopeuksilla, mutta kuten sanoin, se oli sekä hidasta että kallista.