Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kävi ennen internettiä jos halusi tietää jonkun jutun?

Vierailija
29.07.2022 |

Jos kukaan tuttu ei tiennyt sitä niin oli pakko vaan olla tietämättä?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsottiin tietosanakirjasta tai sotkettiin pyörällä kirjastoon. T: 1975

Tietosanakirjassa on vaan tylsää tietoa. Oon nähnyt sen mun mummin kirjahyllyssä.

Ja miksi netti keksittiin niin myöhään??? Hei meillä on paljon tietokoneita. Eikö kannattais yhdistää ne jotenkin niin että voidaan lähettää tietoa nitten välillä? Ei pitäisi tarvita olla mikään ruudinkeksijä huomatakseen ton jutun!?!

Joo, ja meillä oli maa ja kuu jo silloin kun ihmiskunta syntyi. Eikö kannattais matkustaa maasta kuuhun ja levittäytyä avaruuteen niin että ihmiskunnan tulevaisuuden perspektiivi laajenisi kertaheitolla? Ei pitäisi tarvita olla mikään ruudinkeksijä huomatakseen ton jutun!?!

Kuu on todella kaukana. Siksi se on vaikeaa. Tietokone taas on lähellä toista tietokonetta.

Jos ihmiset pystyivät valmistamaan tietokoneet niin miksi eivät verkkoa? En uskoa että se on vaikeampi keksintö.

Ei sitä ammoisina aikoina tiedetty, kuinka kaukana se kuu on. Joka tapauksessa sinä ja minä olemme kasvaneet nykytieteen kehdossa sen pohjatietoon. Helppo se on päteä tyhmempänäkin menneiden aikojen tietämättömyydelle.

Vierailija
42/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sotkettiin kirjastoon katsomaan tietosanakirjasta ellei kotona ollut tietosanakirjasarjaa kirjahyllyssä. Meillä oli, mutta sotkin silti kirjastoon saadakseni tarkempaa tietoa. Toinen 1975.

Kyllä, mutta usein osa tiedosta löytyi kotiin ostetusta Valittujen palojen Tietosanakirjojen sarjasta. Kyllähän se tieto piti paikkansa pääosin, mutta kirjahyllystä äitin vähentäessä niitä lueskelin niin osa asioista ja sen ajan kuvasta kyllä nauratti. Myös opinnäytetyön piti lukea vielä suurimmaksi osaksi lähteitä käyttäen kirjastoa tai muiden opinnäytetöitä. Synt. 1983

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytetiin hakuteoksia. Mulla oli koululaisena Koululaisen Uusi Tietosanakirja, osat 1-7,  ja lisäksi oli usean kielen sanakirja. Opittiin käyttämään hakuteoksia ja hakemaan kirjaston kirjoista ja lehdistä tietoa.

Lisäksi silloin tv ja radio olivat informatiivisia. Kaikki vähänkään aikuiset seurasivat säännöllisesti uutisia tv:stä, radiosta ja lehdistä, eivätkä vaan selanneet TikTokkeja.

Aikuisiltakin saattoi kysyä. Jotkut olivat kovin sivistyneitä vielä siihen aikaan. Koulussakin oppi asioita.

Luin itse myös paljon nuoresta asti, joten tiesin paljon sellaista mitä ei opetettu koulussa.

Mistään nuorisoa kiinnostavasta kuten musasta ja leffoista ei saanut tietoa niin helposti. Piti tietysti lukea Suosikkia ja mitä lehtiä niitä olikaan. Harrastelehtiä tilattiin kotiin muitakin. Ja kuunneltiin radio-ohjelmia, mitä niitä oli, Heikki Harma ja Jake Nyman, jotka oikeasti kertoivat musiikista. Itsekin piti pohtia ja tajuta asioita itse, kaikki ei tullut kuin tarjottimella.

Mutta silloin jos jossain biisissä oli joku englantilainen slangisana, niin sitä ei kyllä löytänyt mistään sanakirjoista tai muualta. Oli paljon juttuja, joita jäi pohtimaan, ja sitten vasta ehkä vuosia myöhemmin sai selville mitä ne olivat :D

Vierailija
44/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvinnut katsoa tietosanakirjasta. Isä tiesi aina kaiken siihen asti, että asia tarkistettiin ja osoitettiin hänen olevan väärässä. Äitini tiesi sen jälkeenkin väittäen tietosanakirjassa olevan tiedon olevan väärän.

Vierailija
45/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsottiin tv: stä dokumenttejä ja valistuskamaa.

Vierailija
46/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsottiin tietosanakirjasta tai sotkettiin pyörällä kirjastoon. T: 1975

Tietosanakirjassa on vaan tylsää tietoa. Oon nähnyt sen mun mummin kirjahyllyssä.

Ja miksi netti keksittiin niin myöhään??? Hei meillä on paljon tietokoneita. Eikö kannattais yhdistää ne jotenkin niin että voidaan lähettää tietoa nitten välillä? Ei pitäisi tarvita olla mikään ruudinkeksijä huomatakseen ton jutun!?!

Joo, ja meillä oli maa ja kuu jo silloin kun ihmiskunta syntyi. Eikö kannattais matkustaa maasta kuuhun ja levittäytyä avaruuteen niin että ihmiskunnan tulevaisuuden perspektiivi laajenisi kertaheitolla? Ei pitäisi tarvita olla mikään ruudinkeksijä huomatakseen ton jutun!?!

Kuu on todella kaukana. Siksi se on vaikeaa. Tietokone taas on lähellä toista tietokonetta.

Jos ihmiset pystyivät valmistamaan tietokoneet niin miksi eivät verkkoa? En uskoa että se on vaikeampi keksintö.

Ei sitä ammoisina aikoina tiedetty, kuinka kaukana se kuu on. Joka tapauksessa sinä ja minä olemme kasvaneet nykytieteen kehdossa sen pohjatietoon. Helppo se on päteä tyhmempänäkin menneiden aikojen tietämättömyydelle.

Ai ei 80-luvulla tiedetty? Johan ne (mukamas) olivat käyneet siellä silloin.

Vierailija
47/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietosanakirjoihin ilmestyi myös täydentäviä lisäosia, eli tiedot päivitettiin uusien asioiden ja keksintöjen myötä. Lääkärikirjoista saatiin paljon tietoja ja välillä aika karmaisevia kuvia eri taudeista, ja seksistäkin sai tietoja. Äidilläni oli "Jokanaisen niksikirja", josta sai tietoa kodin askareisiin.