Miten kävi ennen internettiä jos halusi tietää jonkun jutun?
Jos kukaan tuttu ei tiennyt sitä niin oli pakko vaan olla tietämättä?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuorille ole oikeasti nykyisin muita keskustelupalstoja kuin tämä?
Tämä on hyvä palsta. Ennen luulin että vanhemmat ihmiset olivat kypsiä mutta nyt olen oppinut että ovat yhtä lapsellisia kuin minun 7-vuotias veli.
Ja sinun ikäsi on? Minä tulin tänne 21 vuotiaana minulle selvisi vasta silloin, että äidit on oikeasti ilkeitä ja osa täysin mielenvikaisia ja että suurin osa aikuisista vain näyttelee aikuista hetkellisesti. Nyt olen 44v ja tiedän kaiken tämän+ olen liittynyt joukkoon jo aikoja sitten.
Akat kokoontu juoruamaan tuppervaara kutsuille jotka kesti monta päivää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsottiin tietosanakirjasta tai sotkettiin pyörällä kirjastoon. T: 1975
Tietosanakirjassa on vaan tylsää tietoa. Oon nähnyt sen mun mummin kirjahyllyssä.
Ja miksi netti keksittiin niin myöhään??? Hei meillä on paljon tietokoneita. Eikö kannattais yhdistää ne jotenkin niin että voidaan lähettää tietoa nitten välillä? Ei pitäisi tarvita olla mikään ruudinkeksijä huomatakseen ton jutun!?!
Huomaa että olet oikeasti todella nuori. Tietokone ei ollut 80-luvulla mikään joka kodin vempele. Ne koneet, joita tavallisissa perheissä oli, oli pelikoneita, kuten Commodore 64 jne. Koneet sai keskustelemaan kyllä keskenään kalliin modeemiyhteyden kautta etananopeuksilla, mutta kuten sanoin, se oli sekä hidasta että kallista.
Jatkan vielä: https://fi.wikipedia.org/wiki/BBS
Kaverit soittivat mulle usein tarkistaakseen asioita. Mulla oli tosi laaja yleissivistys silloin.
Muistan kerran heränneeni yöllä puhelimen soimiseen. Kavereiden piti saada tietää, onko virtahevon hännässä tupsu.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta muistikuvani on sellainen, ettei tuollaiset "pitää tietää nyt" ongelmat olleet silloin läsnä samalla tavalla kuin nykyään. Jos jotain ei tiedetty, ei iskenyt ahdistus vaan ehkä otettiin selvää asiasta myöhemmin eikä tehty siitä sen kummempaa numeroa.
Tämä on omakin muistikuvani. Tietämättömyyden stressi ei ollut samalla tasolla kuin nykyään. Vähäpätöisinkin asia pitää tänä päivänä saada selville just nyt tai muuten iskee epätoivo. Toista se oli ennen. :) Aika taisi kulkea vähän hitaammin 1970- ja 80-luvuilla.
Hyvänen aika mä olen vanha! Juu, olihan meillä Commodoret 64 ja Amiga, mutta eihän niitä käytetty ku pelaamiseen. Ne pelit oli jäätävän paljon parempia siihen aikaan! :D
Kun tehtiin läksyjä, niin oli vielä silleen, että joku fiksu saattoi tehdä koko porukan läksyt. Sit oli selittämistä opettajalle, kun välillä kotona tehdyt esseet yllätti opettajan ihan täysin ja joku kuutosen seiskan oppilas sai yhtäkkiä ysin ja kympin numeroita, ja hirvee haloo. :D niistä sai hyviä tarinoita ja muistoja hääjuhliin best manin puheisiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietosanakirjassa on vaan tylsää tietoa. Oon nähnyt sen mun mummin kirjahyllyssä.
Ja miksi netti keksittiin niin myöhään??? Hei meillä on paljon tietokoneita. Eikö kannattais yhdistää ne jotenkin niin että voidaan lähettää tietoa nitten välillä? Ei pitäisi tarvita olla mikään ruudinkeksijä huomatakseen ton jutun!?!
Huomaa että olet oikeasti todella nuori. Tietokone ei ollut 80-luvulla mikään joka kodin vempele. Ne koneet, joita tavallisissa perheissä oli, oli pelikoneita, kuten Commodore 64 jne. Koneet sai keskustelemaan kyllä keskenään kalliin modeemiyhteyden kautta etananopeuksilla, mutta kuten sanoin, se oli sekä hidasta että kallista.
Tuon näin gigantissa!! Miksi kaikilla ei ollut sitä? Eihän se ole kallis. En muista mutta alle 100 euroa se oli.
Vierailija kirjoitti:
Akat kokoontu juoruamaan tuppervaara kutsuille jotka kesti monta päivää
Eli aivan kuten nytkin. Kusetusfirma vaan vaihtuu.
Kävin teininä jatkuvasti olohuoneen kirjahyllyllä tarkistamassa asioita tietosanakirjasta. Jos sieltä ei löytänyt etsimäänsä tietoa eivätkä vanhemmatkaan osanneet vastata, niin sitten kirjastoon.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Useille kotiin tuli myös sanomalehtiä, vikoilla sivuilla oli sarjakuvat ja TV/radio ohjelmat, myös teatterit ja leffateatterit. Etusivulla tarkeät uutiset.
IS ja IL ilmestyivät iltapäivällä ja ne ostettiin kiskalta tai kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha! Kuvitteletko, että 80-luvulla kodeissa oli paljon tietokoneita? Tai että sen aikaiset tietokoneet pystyivät samaan kuin 2000-luvun koneet?
Jaha. Ja ikää oli...?
Eikös sun pitäisi olla nukkumassa eikä aikuisten foorumilla kyselemässä tyhmiä?
Silloin ne soitti mulle kun eivät itse tienneet jotain asiaa/juttua.
Herra tieto.
Vierailija kirjoitti:
Kaverit soittivat mulle usein tarkistaakseen asioita. Mulla oli tosi laaja yleissivistys silloin.
Muistan kerran heränneeni yöllä puhelimen soimiseen. Kavereiden piti saada tietää, onko virtahevon hännässä tupsu.
Onhan niillä tupsu hännässä koska ovat läheistä sukua muumeille. Luulin kaikkien tietävän sen.
M
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha! Kuvitteletko, että 80-luvulla kodeissa oli paljon tietokoneita? Tai että sen aikaiset tietokoneet pystyivät samaan kuin 2000-luvun koneet?
Olihan niitä silloin toimistoissa ja useimmilla oli varmaan joku commodore 64 kotona. Ainakin minun tutuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja meillä oli maa ja kuu jo silloin kun ihmiskunta syntyi. Eikö kannattais matkustaa maasta kuuhun ja levittäytyä avaruuteen niin että ihmiskunnan tulevaisuuden perspektiivi laajenisi kertaheitolla? Ei pitäisi tarvita olla mikään ruudinkeksijä huomatakseen ton jutun!?!
Ennen koulu esitelmän tekemisen eteen nähtiin vaivaa. Lähtökohtana oli tietosanakirja, joka löytyi kotoa. Sitten käytiin varmistamassa asia toisesta tietosanakirjassa kirjastossa ja katsomassa löytyisikö aiheesta tietokirjaa. Kuvat piirrettiin itse ja väritettiin puuväreillä!
Jos halusit tietää mitä biisejä on sun lempibändin uudella levyllä, nopein keino oli mennä levykauppaan katsomaan.
Aloittajan kommentit ovat tylsää provoa, mutta muuten tämä on kiinnostava keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja meillä oli maa ja kuu jo silloin kun ihmiskunta syntyi. Eikö kannattais matkustaa maasta kuuhun ja levittäytyä avaruuteen niin että ihmiskunnan tulevaisuuden perspektiivi laajenisi kertaheitolla? Ei pitäisi tarvita olla mikään ruudinkeksijä huomatakseen ton jutun!?!
Kuu on todella kaukana. Siksi se on vaikeaa. Tietokone taas on lähellä toista tietokonetta.
Jos ihmiset pystyivät valmistamaan tietokoneet niin miksi eivät verkkoa? En uskoa että se on vaikeampi keksintö.
Koulussa (yläasteella) esseet tehtiin hakemalla tieto koulun (tai kunnan) kirjaston tietosanakirjoista, tai jos oli onnekas, kyseisen aiheen lähdeteoksesta silloin, kun sellainen saattoi löytyä paikallisen pikkukylän kirjaston hyllystä. Historian, Biologian tai Maantiedon esseessä piti olla ainakin kolme eri (kirja)lähdettä. Jos oli useampia, saattoi saada bonusta, riippuen lähteen laadusta.