Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten valitsit oman urasi ja ammattisi

Vierailija
29.07.2022 |

Oliko kyseessä puhdas kiinnostus alaa kohtaan, vai vaikuttivatko myös muut mahdolliset tekijät valintaasi. Ja jos olet niitä ihmisiä, joilla ei oikein koskaan ole ollut mitään selkeää "haaveammattia", niin miten valitsit mihin ammattiin ja uralle haluat suuntautua.

Kommentit (285)

Vierailija
61/285 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastuksen perusteella - välistä mietin olisiko pitänyt sittenkin valita jotain muuta :I

Vierailija
62/285 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä oli:

- Työn nautinnollisuus

- palkkataso ja mahdollisuus myös passiiviin tuloon ja sitä kautta lyhyemmät työajat

- yksityisyrittäjyys

- digital nomad -tyyppinen työ, joka mahdollistaa matkustelun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/285 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupallinen ala kiinnosti jo lapsena. Pidin ns. kauppaakin jo pikkutyttönä pihavarastossa. Lähdin opiskelemaan kauppaoppilaitokseen ja edelleen kauppakorkeakouluun. Pääaineina opiskelin laskentaa ja tietojenkäsittelyä. Pidän kaupallisen alan monipuolisuudesta. Lisäopinnoilla voi täydentää osaamistaan ja vaihtaa ammattia useammankin kerran, kuten olen tehnytkin. Työttömänä en ole ollut päivääkään.

Vierailija
64/285 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haahuilin useamman vuoden tietämättä mitä haluan tehdä ja päädyin lopulta kouluttautumaan alalle koska siisti sisätyö ok-palkalla, halusin maisterin paperit ja olen tekemässä näitä hommia kolmannessa sukupolvessa. Työntekoon ei ole koskaan ollut suurta intohimoa, mutta kyllä tämä menettelee eläkeikään asti.

Vierailija
65/285 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ valitsi minut. Pitkään kokeilin yhtä jos toista, kunnes vain näin edessäni sen ammatin, mihin minut on tehty.

Ota rennosti Ap. Pääasia, että teet jotakin.

Vierailija
66/285 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjellä. Ei juridiikka kiinnostanut, mutta kyllä kaikki se mitä sillä saa. Tykkään omasta talosta, puutarhasta ja purjeveneestä. Työt on ihan ok, kun nykyään saa olla etänä.

Vierailija
67/285 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä mietin aina aamuyön pimeinä tunteina.

Vierailija
68/285 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan nyt jotain vaan.

Vierailija
69/285 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mitään unelma-ammattia. Peruskoulun jälkeen menin lukioon, kun en tiennyt mitä muutakaan tekisin. Pääsin rimaa hipoen sisään. Lukiosta koitin pari kertaa vajvaisella kiinnostuksella yliopistoon historiaa lukemaan, muttei se ammattina minua varsinaisesti houkutellut. Hierojakouluun sain paikan, mutta samaan aikaan sain myös paikan kaupalliselle linjalle ammattikoulussa. Olin siellä pari päivää, kun pääsin varasijan kautta ammattikorkeaan. Opiskelujen jälkeen kiersin työnhaussa, kunnes nappasi toimistohommiin. Tuossa paikassa olinkin vajaan 20 vuotta kunnes yt:ssä siivottiin ulos. Hyppäsin työnantajan suurimmalle asiakkaalle hommiin ja sillä tiellä olen. Varsinaista valittavaa ei yleensä ole ollut, vaan olen mennyt sen mukaan mihin olen päässyt.

Vierailija
70/285 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä ajauduin, että pääsin pikaruokalaan töihin kun sain lakin enkä päässyt jatko-opiskelemaan. Laittelin enttententten hakemuksia joka suuntaan, mihin vaan ilman koulutusta sai haettua. Jäin useiksi vuosiksi sille tielle, lopulta kun amk-opinnot aloitin jatkoin edelleen siinä sivussa pikaruokalahommia, koska tykkäsin työstä kovasti. Valmistuin, menin alan töihin, totesin että ei saakeli mä ihan tosissani tykkäsin tosta hommasta enkä vaan kuvitellut. Haistatin pitkät hoitoalalle ja palasin ravintola-alalle.

Vierailija
71/285 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulussa ei hajuakaan ammatista, opo patisti lukioon. Lukiossa edelleen yhtä hoo moilasena. Maatalous kiinnosti, muttei lehmät. Metsäala silloin raskasta, ei koneita kuten nyt. Puutarha-alalle ajauduin. Päivääkään en ole tehnyt varsinaisia puutarhurin töitä, tukkuliikkeissä pääosin. Puutarhurin palkkaa ei makseta rahassa, vaan työn suomassa nautinnossa. Mottoni.

Työstä täytyy tykätä, palkka ei pääasia.

Nykynuoret joutuu varmaan monenkin ammatin opiskelemaan. Etu/haitta?

Vierailija
72/285 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut mitään unelma-ammattia. Peruskoulun jälkeen menin lukioon, kun en tiennyt mitä muutakaan tekisin. Pääsin rimaa hipoen sisään. Lukiosta koitin pari kertaa vajvaisella kiinnostuksella yliopistoon historiaa lukemaan, muttei se ammattina minua varsinaisesti houkutellut. Hierojakouluun sain paikan, mutta samaan aikaan sain myös paikan kaupalliselle linjalle ammattikoulussa. Olin siellä pari päivää, kun pääsin varasijan kautta ammattikorkeaan. Opiskelujen jälkeen kiersin työnhaussa, kunnes nappasi toimistohommiin. Tuossa paikassa olinkin vajaan 20 vuotta kunnes yt:ssä siivottiin ulos. Hyppäsin työnantajan suurimmalle asiakkaalle hommiin ja sillä tiellä olen. Varsinaista valittavaa ei yleensä ole ollut, vaan olen mennyt sen mukaan mihin olen päässyt.

Olet siis päättänyt vaan ajelehtia.

Vierailija
73/285 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattumankauppaa. Opiskelin ihan muuta, kun kesätöissä tajusin, että nyt löytyi se, mitä haluan tehdä.  Nyt on nousujohteista uraa julkishallinnossa takana melkein 30 vuotta.  Töihin on joka päivä kiva tulla.

Vierailija
74/285 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikin alle kouluikäisenä toimistoa, minulla oli vaatehuoneessa oma toimisto. Hallintosihteerin tittelillä jäin kolme vuotta sitte eläkkeelle, saman kaupungin palveluksessa 40 v, eri tehtävissä.

Onko hyvä eläke?

Minulle ihan passeli, 2597 €/kk.

Hitto!

Kateeksi käy. Mikä koulutus sinulla on?

Vierailija
75/285 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikin alle kouluikäisenä toimistoa, minulla oli vaatehuoneessa oma toimisto. Hallintosihteerin tittelillä jäin kolme vuotta sitte eläkkeelle, saman kaupungin palveluksessa 40 v, eri tehtävissä.

Onko hyvä eläke?

Hitto!

Ylioppilas.

Vierailija
76/285 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitsin ammatin puhtaasti tulojen mukaan. Menin sinne mistä sain isointa palkkaa

Miten olet laamannin hommissa viihtynyt?

https://duunitori.fi/tyoelama/10-kovapalkkaisinta-tehtavaa-palkkavertai…

Vierailija
77/285 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko hyvä eläke?

Hitto!

Keskikoulupohjainen merkonomi, 3 v kesti opinnot, oli sellainenkin oppiaine kuin ATK. Tietokoneita ei kyllä ollut, paperille harjoiteltiin tekemään ohjelmaa nimeltä Käsien pesu.

Niin sitä vaan elettiin, että ohjelma kuin ohjelma kun tuli eteen, se otettiin haltuun, muuta vaihtoehtoa ei ollut.

😄

Vierailija
78/285 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinnoissa yksi aine kiinnosti niin, että paneuduin siihen vapaa-ajoillakin. Seuraavassa opinahjossa olin jo suvereeni tässä aineessa, opettaja vinkkasi, että pääset suoraan alan töihin valmistuttuasi. Niin kävikin ja sitten sitä rataa vuosikymmeniä. Luonteelleni mitä ilmeisimmin sopiva ala, en oikein ole muutakaan keksinyt.

Tosin yksi muukin ala olisi sopinut, harrastin sitä, mutta huonot opettajat pilasivat alkutaipaleen, jossa alkuopetuksen korkealaatuisuus olisi ollut tärkeää - ko. ala jäi harrastukseksi.

Vierailija
79/285 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen työ ihan sattumaa, yllättävän kiva ja minulle sopiva kuitenkin. 

Aiemman työn valitsin kiinnostuksen ja harrastuksen perusteella. Sitä aiempi ammatti ihan sattumaa. 

Olisin pystynyt paljon parempaan, jos olisi murentakaan kunnianhimoa, muttei valitettavasti ole. Tai onneksi, miten sen nyt sitten ottaakaan

Täällä toinen, joka on vähän sattumalta päätynyt nykyiseen työhön. Edellinen työ ei ollutkaan yhtään oma juttu, vaikka olin siitä useamman vuoden haaveillut. En tiennyt yhtään, mitä haluaisin tehdä työkseni ja sattumalta laitoin hakemuksen nykyiseen työpaikkaani. Koulutus on lähinnä yleiskoulutus, kun en silloinkaan tiennyt, mitä haluan tehdä.

Vierailija
80/285 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 v tehnyt hommia kiinnostuksen, luonteen sopivuuden ja itsenäisen roolin sanelemalla alalla.

Olisi pitänyt mennä puhtaasti palkalla. Potentiaalia oli vaikka mihin. Nyt roikun köyhyysrajalla eikä voimia eikä rahaa riitä muutokseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän