YLE: Suomi pyytää pian kansalaisia vähentämään energian kulutusta
Suomessa aloitetaan syksyllä julkinen kampanja, jossa kansalaisia kehotetaan säästämään energiaa kodeissaan. Vastaavanlainen vetoomus esitettiin viimeksi öljykriisin aikana 1970-luvulla.
Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) aikoo käynnistää elokuussa kampanjan, jossa suomalaisia pyydetään säästämään energiaa. Hankkeessa ovat mukana myös ympäristöministeriö, valtioneuvoston kanslia, Motiva, Sitra sekä energiavirasto.
TEM:stä vahvistetaan Ylelle, että kampanja on valmisteilla, mutta sen sisältöä ei haluta sen enempää vielä kommentoida.
Ministeriön mukaan aloite kansalaisiin vetoamiseen on alun perin EU-komission.
https://yle.fi/uutiset/3-12553330
Aiotko osallistua talkoisiin?
Kommentit (728)
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä täällä on itsekästä ja typerää porukkaa. "Minä minä minä, mua ei kiinnosta." Totuus on vain sellainen, että olemme katastrofin kynnyksellä. Se syvenee, jos mitään ei tehdä ja se vaikuttaa meihin kaikkiin. Jopa sinuun.
Ei koske minua minimaalisesti elävää kerrostaloasukkia. Ei ole paljon mistä vähentää. Mene saarnaamaan ylisuurissa omakotitaloissa asuville sähköautoa ajaville pelleille.
Säästän, lähinnä kovan hinnan takia. En tosin muutenkaan ole pitänyt korkeaa lämpöä enkä seissyt suihkussa. Taitaa saunat ja suihkut nyt harventua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta sitten hittojakaan. Vihreät voi vaikka lopettaa itsensä. Aloitetaan siitä.
Vihreät eivät kylläkään hyökänneet Ukrainaan.
Ai. Minä kun luulin, että niitä pieniä vihreitä miehiä oli sielläkin. Onhan niitä Suomessa Arkadianmäelläkin. Ja samanvärisiä naisia. Jotenkin sairaalloista.
Tämä energiajuttuhan alkoi jo ennen sotaa, kun Saksa USAN painostamana alkoi venyttää ja vanuttaa Nord Steam 2:n hyväksymistä.
EUn energiavarmuutta haluttiin parantaa vähentämällä energian tuontia Venäjältä. No nyt se on sitten parantunut.
Ihan ensin jäähallit kiinni. Järjetöntä energian tuhlausta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta onneksi lopetettiin turpeen tuotanto.
Miksi turhaan tuottaa kotimaista energiaa, kun sitä voi tuoda ulkomailta! T. Vihreä puheenjohtaja, jonka mies töissä öljy-yhtiössä
= Pöljä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten meni lännen pakotteet noin niin kuin omasta mielestä?
Hyvä kysymys. Liberaalit siirtäneet teollisuuden Venäjälle, Kiinaan jne. Energia tulee isolta osin nyt yhtäkkiä vihollismaiksi luokitelluista valtioista jne.
Kannattaisi vain antautua tuolla järjenjuoksulla. Jos Kiina liittyy sotaan, länsi on polvillaan. Koko globaali, ihana markkinatalous kaatuu ja Yhdysvallat velkoineen sen mukana. EU myös kaatuu. Näin tässä voi käydä. Pidetään jännänä peukkuja pystyssä, ettei kävisi.
Ehkä kaatuu, mutta hieman aliarvioit noiden kahden maan sisäisiä ongelmia. Ihanissa markkinatalousmaissa on yksi asia, mitä noissa ei ole: vapaus. Ja paljon sitä arvostavia ja vastuuta tuntevia ihmisiä.
Vapaus olla ahne ja tyhmä?
Luulen, että puhumme hieman eri asioista. Kyllä, ahneutta ja tyhmyyttä on ollut pelissä mukana. Mutta vapaus on sitä, että näistä saa keskustella, on oppositio ja oikeus puhua myös valtaapitävien virheistä.
Sillä on merkitystä. Ja sitä vapautta ei ole näissä kahdessa mainitussa maassa. Ja en siksi yliarvioisi niiden voimaa. Pieni piiri päättää ja menetät elämäsi, jos arvostelet heitä. Ja joka ikinen pieni piiri tekee virheitä.
Toiseksi ainakin aiemmin suomalaiset ovat olleet valmiita hampaat irvessä puolustamaan vapauttaan.
Mäkin tuhlaan sähköä viimeiseen saksalaiseen saakka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ala tämän kaiken pskan lisäksi ottamaan vielä kylmiä suihkuja päälle.
Ei tarvitse kuitenkaan marttyyriksi ruveta. Suihkuaikaa voi kyllä lyhentää tai vedenlämpötilaa alentaa. Kukaan ei ole pyytänyt kylmiä suihkua. Järkeä saa kuitenkin käyttää.
Pienet teot on kuitenkin yhteisestä potista, vaikka kuinka typerältä se kuulostaakin. Jos kulutusta saa pienennettyä 10% se on jo mahtava teko isossa mittakaavassa.
Ei onnistu. Köyhänä on tullut jo vedettyä niin minimiin viimeiset 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ai te aiotte taas leikkiä tällaista 😄 Joko lopetitte koronaleikin? Johan sitä toisaalta kestikin. Itse menen tietenkin kylmään ja pimeään saunaan istumaan, niin Putin huomaa heti, että voi perhana, nyt kyllä lopetan heti sodan.
Kutsu se Putinisi kylmään saunaan saunomaan, kun tunnette niin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ala tämän kaiken pskan lisäksi ottamaan vielä kylmiä suihkuja päälle.
Ei tarvitse kuitenkaan marttyyriksi ruveta. Suihkuaikaa voi kyllä lyhentää tai vedenlämpötilaa alentaa. Kukaan ei ole pyytänyt kylmiä suihkua. Järkeä saa kuitenkin käyttää.
Pienet teot on kuitenkin yhteisestä potista, vaikka kuinka typerältä se kuulostaakin. Jos kulutusta saa pienennettyä 10% se on jo mahtava teko isossa mittakaavassa.
Ei onnistu. Köyhänä on tullut jo vedettyä niin minimiin viimeiset 20 vuotta.
Miten tätäkin voi alapeukuttaa? Joku sähköautoileva poreammeileva ökyöykkärikö?
Jospa kaikkien mainostaulujen sun muiden valot suljettaisiin ensin. Olen valmis säästämään energiasta, mielestäni käytämme kuitenkin aika vähän jo nyt. Auto varmaan eniten sähköä vie. Muuten pidän aina valot pois päivisin, tarpeettomat laitteet aina pois päältä, maalämpö on ja lisäksi takka ja puukiuas. Kuumaa vettä käytän liikaa, mutta kai siitäkin voisi tinkiä.
Vierailija kirjoitti:
ledvalot kirjoitti:
Valoja on kotona ihan turha sammuttella sillä LED-lamppujen kulutus on aivan olemattoman pieni, yksittäisen ihmisen säästämisellä ei ole mitään väliä kun tehtaat ja teollisuus sauhuttaa...
Ajattelu, että yksittäisen ihmisen säästämisellä ei ole mitään väliä on typerää. Kotitalouksien osuus piirakasta on iso, ja ihan yksittäiset ihmiset käyvät myös töissä. Monella työpaikalla olisi myös jokaisen mahdollista säästää sähkössä, mutta harvoja kiinnostaa, kun niitä työpaikan sähkölaskuja ei tarvitse itse maksaa.
Jos vaan lopetettaisiin turha sähkönkulutus, niin maksettaisiin kaikki myös pienempää sähkölaskua. Mutta ei. Tästäkin pitää kiistellä. "Minä en kyllä muuta mitään tapoja, koska naapurilla on sähköauto. Saa ihan itse säästää sähkönsä."
Se menee kuule toistepäin. Ei sähköyhtiöt luovu tuloistaan. Nytkin nostettiin sähkön hintaa roimasti juuri ennen säännöstelyä. Vaikka Suomi on sähkön suhteen omavarainen!!! Eikö ala raksuttamaan jo?
Itsellä sopimus 4,6snt/kwh lokakuun loppuun 2013, joten siihen mennessä ainakaan en säästä sähköä sen kummemmin. Voi olla, että sitä menee enemmänkin, koska naapuri lataa patteriautoaan pientä korvausta vastaan jo nyt tuossa meidän puolella. 😅😅
Jos ei meidän taloyhtiö aio laskea lämpötiloja, niin en koe että sitten minunkaan tarvitsee mihinkään energiansäästötalkoisiin alkaa. Todennäköisesti muut osakkaat viittaavat kintaalla suosituksille, jos eivät suostu lämpötilanlaskuun. No, sitten ollaan perinteisesti pelkällä t-paidalla keskellä kylmintä talvea.
No itse olen vähentänyt lamppujen käyttöä. Viihdyn nykyään paremmin hämärässä asunnossa.
Miten joillakin menee minuuttikaupalla suihkussa? Minulta on aina mennyt pari minuuttia suihkussa.
Omakotiasuja säästää aina, mikään ei siis muutu. Kaikki lamput vaihdettu aikoja sitten ledeiksi, induktioliesi kuluttaa vähän, maalämpö, edullinen sähkösopimus, toinen auto seisonnalla talvet, yhdistetään ajoja, kierrätys, tarjousten hyödyntäminen jne, näin on aina ollut, ei tässä mikään ole muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Sähkönsäännöstely tulee aloittaa niillä alueilla, joilla Vihreiden kannatus on ollut suhteelisesti suurinta viimeisten EK- ja kuntavaalien tuloksissa.
Tämä voidaan tehdä kaupungeittain ja jopa kaupunginosien tarkkuudella.He tätä ovat haunneet energiaomavaraisuuden alasajoa ja ovat velvollisia kantaan myös siitä vastuun.
Ihan oikeasti...
Lämpimästi kannatan ajatusta. Juokoot kahvinsakin kylminä. Aika turhamaista ja luontoa kuluttavaa sitä vettä lämmittää tuontipapujen liuottamiseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-12550552
Osa ruokakaupoista saattaa joutua sulkemaan ovensa hetkittäin ensi talvena kaupat varautuvat jo nyt tulevaan sähköpulaan.
Katastrofin ainekset.
Ei pitäisi olla, koska Suomi on ydinvoiman ansiosta sähkön osalta omavarainen. Jos noin kävisi, hallitus luovuttaisi sähköä Saksalla ja EU-maille suomalaisten veronmaksajien kustannuksella. Muistakaa se vaikka vähä-älyisiä olettekin. Ja kostakaa vaaleissa.
Suomi ei ole sähkön suhteen omavarainen vaan sesonkiaikaan meille tuodaan 20% ulkomailta, eniten Venäjältä ja Ja Ruotsista. Jopa meidän paperiteollisuus tuo Venäjältä 15% Suomen paperista.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tänne tarvitse edes vastata niiden, jotka elävät 17 neliön asunnossa ja peseytyvät talvisin avannossa nyt vain hieman liioitellen. Tuo on tosi marginaalista kuitenkin. Suurin osa voi säästää sähköä todella helposti ilman, että elämä kurjistuu yhtään.
Esim meidän kesälomareissulla turhat ajot sinne tänne jäivät pois. Oli hyvä loma, mutta suunnittelimme vähän enemmän. Suihkussa ei lotrata. Kyllähän kylppärikin kuivuu nopeammin, kun koko perhe ei höyrystä siellä itseään tunnista toiseen. Silloin lattialämmityksen voi sammuttaa nopeammin jne. Säästöä tulee ilman että vielä mistään edes luopuu.
Kylppärin lattialämmitys kuuluu pitää päällä koko ajan eikä sammutella välillä, jotta lattia kuivuu kunnolla eikä hometta muodostu.
Hei haloo. Jos ihminen stressaa rahasta niin paljon ettei edes värjää hiuksiaan ja lykkää perhehaaveitaan, voidaan olla aika varmoja että hänen yleinen hengailupaikkansa ei ole lämmin suihku :D