YLE: Suomi pyytää pian kansalaisia vähentämään energian kulutusta
Suomessa aloitetaan syksyllä julkinen kampanja, jossa kansalaisia kehotetaan säästämään energiaa kodeissaan. Vastaavanlainen vetoomus esitettiin viimeksi öljykriisin aikana 1970-luvulla.
Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) aikoo käynnistää elokuussa kampanjan, jossa suomalaisia pyydetään säästämään energiaa. Hankkeessa ovat mukana myös ympäristöministeriö, valtioneuvoston kanslia, Motiva, Sitra sekä energiavirasto.
TEM:stä vahvistetaan Ylelle, että kampanja on valmisteilla, mutta sen sisältöä ei haluta sen enempää vielä kommentoida.
Ministeriön mukaan aloite kansalaisiin vetoamiseen on alun perin EU-komission.
https://yle.fi/uutiset/3-12553330
Aiotko osallistua talkoisiin?
Kommentit (728)
Vierailija kirjoitti:
Viisi henkisessä perheessä harvemmin on esim. 5 jääkaappia. Kiva kuitenkin kuulla, että yksin asuvat käyttävät vähemmän sähköä, kuin muut.
Tämä. Yksin asuvat jostain syystä kokevat elävänsä säästeliäämmin kuin esim. lapsiperheet. Meitä on 4 henkilöä 100 neliössä niin sehän vastaa tuollaisen yksin asuvan 25 neliötä. Lisäksi meillä on neljälle hengelle kaikkea kodin tarviketta ja laitetta vain yksi.
En tuhlaa sähköä enkä vettä vaan säästän itse kaikessa jo nyt. Silti en usko että ihmisten kotiolojen säästöt ei merkkaa mitään. Säästöjä vaan teollisuudelle ja kaupalle, jäähalleihin ja uimahalleihin eli julkisiin paikkoihin. Sieltä ne säästökohteet löytyy, muu on näpertelyä.
Vierailija kirjoitti:
Miten meni lännen pakotteet noin niin kuin omasta mielestä?
Hei, Suomen hallitus on valmis näkemään vaikka nälkää ja vilua Ukrainan kansan puolesta! Eiku...Suomen kansa on valmis näkemään nälkää, kun hallitus niin päättää.
Kertoohan sen gallup-tuloksetkin. Tai sitten niihin vastaavat ne hyvätuloiset, joiden elämään tämä kriisi ja nämä pakotteet ei vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisi henkisessä perheessä harvemmin on esim. 5 jääkaappia. Kiva kuitenkin kuulla, että yksin asuvat käyttävät vähemmän sähköä, kuin muut.
Tämä. Yksin asuvat jostain syystä kokevat elävänsä säästeliäämmin kuin esim. lapsiperheet. Meitä on 4 henkilöä 100 neliössä niin sehän vastaa tuollaisen yksin asuvan 25 neliötä. Lisäksi meillä on neljälle hengelle kaikkea kodin tarviketta ja laitetta vain yksi.
Vain yksi kännykkä koko perheessä? Oletteko uskovaisia?
Nykyää teen miten itse parhaaksi näen. Jos kielletään mökille meno menen kuitenkin. Siellä on ihanaa , unohtuu kaikki murheet ja oma vapaus vallitsee. Uutispimento parantaa elämänlaatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta sitten hittojakaan. Vihreät voi vaikka lopettaa itsensä. Aloitetaan siitä.
Vihreät eivät kylläkään hyökänneet Ukrainaan.
Vihreät on ajaneet Euroopan Putinin syliin vastustamalla mm. puhdasta ydinvoimaa.
Eiköhän tuo syyllinen ole Saksassa enemmän kaasuputki ja kauhistuminen Fukushiman ydinonnettomuudesta. Sitä ihmettelin, että luonnontieteellisen koulutuksen saanut Merkel antaa ajaa ydinvoimalat alas Saksasta siksi, ettei hallitus hajoa. Saksan Vihreissä ei ensimmäistäkään, joka tajuaisi jotain ydinvoimasta. Ihmeellistä, että puolue hirttäytyi noin ydinvoiman vastustukseen.
Itse en todellakaan ole mikään vihreiden suurin fani mutta ärsyttää kyllä kun vihreitä aina syytetään. Vihreät ovat joka paikassa varsin pieni puolue ja en muista mikä on Suomen ja Saksan vihreiden kanta ollut Nord Streameihin mutta jotenkin muistan että jotkut heistä ovat niitä jopa saattaneet vastustaa.
Kyllä ne on nämä suuremmat puolueet kuten sdp keskusta ja kok joita kannattaa syyttää enemmän.
Paikallispolitiikassa Vihreillä on suuri valta. Esim. Jyväskylässä Vihreät ovat ajaneet ahdasta kaupunkirakentamista, koska se on "ekologisempaa" kuin väljä, jossa säilytetään viherkeitaita kaupungissa.
No, nyt kerrottiin, että uuden ilmastotilanteen takia olisi nimenomaan rakennettava väljempään ja olisi oltava niitä vihersaarekkeita viilentämässä kaupunkia, ettei ihmiset käristyisi asuntoihin, tai sitten joudutaan kuluttamaan PALJON sähköä ilmastointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten meni lännen pakotteet noin niin kuin omasta mielestä?
Hyvä kysymys. Liberaalit siirtäneet teollisuuden Venäjälle, Kiinaan jne. Energia tulee isolta osin nyt yhtäkkiä vihollismaiksi luokitelluista valtioista jne.
Kannattaisi vain antautua tuolla järjenjuoksulla. Jos Kiina liittyy sotaan, länsi on polvillaan. Koko globaali, ihana markkinatalous kaatuu ja Yhdysvallat velkoineen sen mukana. EU myös kaatuu. Näin tässä voi käydä. Pidetään jännänä peukkuja pystyssä, ettei kävisi.
Ehkä kaatuu, mutta hieman aliarvioit noiden kahden maan sisäisiä ongelmia. Ihanissa markkinatalousmaissa on yksi asia, mitä noissa ei ole: vapaus. Ja paljon sitä arvostavia ja vastuuta tuntevia ihmisiä.
Vapaus olla ahne ja tyhmä?
Luulen, että puhumme hieman eri asioista. Kyllä, ahneutta ja tyhmyyttä on ollut pelissä mukana. Mutta vapaus on sitä, että näistä saa keskustella, on oppositio ja oikeus puhua myös valtaapitävien virheistä.
Sillä on merkitystä. Ja sitä vapautta ei ole näissä kahdessa mainitussa maassa. Ja en siksi yliarvioisi niiden voimaa. Pieni piiri päättää ja menetät elämäsi, jos arvostelet heitä. Ja joka ikinen pieni piiri tekee virheitä.
Toiseksi ainakin aiemmin suomalaiset ovat olleet valmiita hampaat irvessä puolustamaan vapauttaan.
Siinä olet oikeassa, että kyllä minäkin Suomea puolusta hampaat irvessä, mutta nato-sotia en käy, Saksa maksaa omat energialaskunsa ja EU voi suksia kuuseen. Täysi pölvästien liitto.
Olen EU-kannattaja mutta kyllä, hyvin ikäviä piirteitä siinä on. NATO on myös riski. Siinäkin on hyvin ikäviä puolia. Mutta ei puolustusta tehdä ilman varusteita eikä niitä yksin hankita. Ei NL sotaa olisi voittanut ilman amerikkalaisten tukea.
Ylipäänsä varmaan antiikin ajoista asti näissä asioissa on ollut kyse liittoumista. Kuten myös kaupassa ja markkinoissa. Muuten jokainen klaani vuolisi omaa tuohikupposta omassa jokilaaksossaan. Tämäkin toki voi olla jonkun unelma, mutta sitten pitää palata aikaan ennen maanviljelystä ja armeijoita.
Hyvä kommentti, mutta kärjistät niin kuin ehkä minäkin. Eli tasoissa ollaan minun puolesta. Kauppaa pitää tehdä ja yhteistyötä. Oma pointtini on ehkä ennemminkin siinä, että Suomessa luotetaan liikaa esimerkiksi Yhdysvaltoihin ja Saksaan. Saksa on tyrinyt ja samoin Yhdysvallat. Voi olla, että lännen valta-aika on ohi. Ei pidä hirttäytyä häviäjien seuraan. Voi olla veljenä tai toverina, miten vain, mutta valppaana seurata tilannetta ja pitää kortit omassa kädessä.
Ei ole minkäänlaista aikomusta osallistua mihinkään energiatalkoisiin Fortumin miljarditappioiden lisäksi. Ystävä ei kohtele ystäväänsä, kuten Saksa Suomea.
Teen aina päinvastoin kuin nämä hallitukselta tulevat ohjeistukset käskevät. Joka kerta mennyt nappiin. Olen tullut tulokseen, että nämä taitaa todella vihata suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kulutus lasketaan talouslohtaisesti. Lasten kulutus lasketaan vanhempien synniksi kunns lapset perustavat oman talouden.
Vierailija kirjoitti:
Nykyää teen miten itse parhaaksi näen. Jos kielletään mökille meno menen kuitenkin. Siellä on ihanaa , unohtuu kaikki murheet ja oma vapaus vallitsee. Uutispimento parantaa elämänlaatua.
Erinomainen valinta. Vanha viisaus kertoo, että varsinkin hesaria pitää lukea hanskat kädessä. Ei tule mitään tartuntaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseton yksinäinen todellakin kuluttaa vähemmän. Sinun lapsesi moninkertaistivat kulutuksen siihen nähden mitä lapseton kuluttaa. Ei verrata lapsetonta aikuista ja sinun lapsiasi, vaan verrataan lapsetonta ja sinua synnyttämiesi lasten kera. Lapsettoman kulutus loppuu siihen kun hän itse kuolee. Sinun kulutuksesi jatkuu synnyttämiesi lasten ja lastenlasten kautta. Lapselliset lapsineen aiheuttavat monikymmenkertaisen kulutuksen lapsettomiin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta sitten hittojakaan. Vihreät voi vaikka lopettaa itsensä. Aloitetaan siitä.
Vihreät eivät kylläkään hyökänneet Ukrainaan.
Vihreät on ajaneet Euroopan Putinin syliin vastustamalla mm. puhdasta ydinvoimaa.
Eiköhän tuo syyllinen ole Saksassa enemmän kaasuputki ja kauhistuminen Fukushiman ydinonnettomuudesta. Sitä ihmettelin, että luonnontieteellisen koulutuksen saanut Merkel antaa ajaa ydinvoimalat alas Saksasta siksi, ettei hallitus hajoa. Saksan Vihreissä ei ensimmäistäkään, joka tajuaisi jotain ydinvoimasta. Ihmeellistä, että puolue hirttäytyi noin ydinvoiman vastustukseen.
Itse en todellakaan ole mikään vihreiden suurin fani mutta ärsyttää kyllä kun vihreitä aina syytetään. Vihreät ovat joka paikassa varsin pieni puolue ja en muista mikä on Suomen ja Saksan vihreiden kanta ollut Nord Streameihin mutta jotenkin muistan että jotkut heistä ovat niitä jopa saattaneet vastustaa.
Kyllä ne on nämä suuremmat puolueet kuten sdp keskusta ja kok joita kannattaa syyttää enemmän.
Paikallispolitiikassa Vihreillä on suuri valta. Esim. Jyväskylässä Vihreät ovat ajaneet ahdasta kaupunkirakentamista, koska se on "ekologisempaa" kuin väljä, jossa säilytetään viherkeitaita kaupungissa.
No, nyt kerrottiin, että uuden ilmastotilanteen takia olisi nimenomaan rakennettava väljempään ja olisi oltava niitä vihersaarekkeita viilentämässä kaupunkia, ettei ihmiset käristyisi asuntoihin, tai sitten joudutaan kuluttamaan PALJON sähköä ilmastointiin.
No järkihän tuon jo sanoo. Vihreiltä puuttuu järki, eivät ole street smartteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ala tämän kaiken pskan lisäksi ottamaan vielä kylmiä suihkuja päälle.
Ei tarvitse kuitenkaan marttyyriksi ruveta. Suihkuaikaa voi kyllä lyhentää tai vedenlämpötilaa alentaa. Kukaan ei ole pyytänyt kylmiä suihkua. Järkeä saa kuitenkin käyttää.
Pienet teot on kuitenkin yhteisestä potista, vaikka kuinka typerältä se kuulostaakin. Jos kulutusta saa pienennettyä 10% se on jo mahtava teko isossa mittakaavassa.
Jos kaksi tuntia on sähköt poissa Saksan energiapolitiikan vuoksi, niin sinä et sinä aikana ota edes kylmiä suihkuja. Kannattaa ennakoivasti kerätä vettä isoihin astioihin. Osan varaa peseytymistä varten ja osan ruuanlaittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseton yksinäinen todellakin kuluttaa vähemmän. Sinun lapsesi moninkertaistivat kulutuksen siihen nähden mitä lapseton kuluttaa. Ei verrata lapsetonta aikuista ja sinun lapsiasi, vaan verrataan lapsetonta ja sinua synnyttämiesi lasten kera. Lapsettoman kulutus loppuu siihen kun hän itse kuolee. Sinun kulutuksesi jatkuu synnyttämiesi lasten ja lastenlasten kautta. Lapselliset lapsineen aiheuttavat monikymmenkertaisen kulutuksen lapsettomiin nähden.
Tämä yhteiskunta on suunniteltu eläkeläisiä varten, ei lapsille. Jo koronarokotuspolitiikka rajoituksineen kertoi siitä. Yksi eläkeläinen vastaa 10 lapsen mielenterveyttä ja elämää. Muistakaa tämä. Älkää unohtako!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetan heti kravatin käytön.
Mä myös.
N53
Onneksi on edes yksi, jolla on huumorintajua, eikä ehkä ole EU-pölvästi?
Kuinka paljon suomalaisten, saa..ta..na, pitää vielä maksaa Saksan ja muiden pölvästien laskuja? Suomi on omavarainen sähkön suhteen. Säästöillä suunnitellaan energiansiirtoja idiootti-liittolaisille, erityisesti saksalaisille.
[/quote]
Aika hyvin tiivistetty. Vielä tarkennusta niin että energiwenden taustalla on saksalaisten äänestäjien (etenkin nuoret ja naiset) voimakas ydinenergiavastaisuus. Padotakseen äänestäjien siirtymistä Saksan vihreisiin Merkel kehitti energiwenden. v 2016 jälkeen kaasuntuonti Venäjältä kasvoi vielä kymmeniä prosentteja. [/quote]
Tässä se on sanottu syy energiakriisiin. Eikö ole kohtuullista, että ne maksavat, jonka sen ovat aiheuttaneet? - Saksalaiset.
En osallistu talkoisiin. Pidän loukkaavana sitä.
Vierailija kirjoitti:
En aio muuttaa mitään kulutustottumuksiani. Syitä: olen lapseton, ei lemmikkejä, ei kesämökkejä, ei autoa. Julkisia liikennevälineitä olen käyttänyt aina, pääsoin kyllä kävelen kun olen etätöissä. Olen aina asunut yksiöissä, kuten nytkin. Nyt asun pienessä, uudessa ja todella energiataloudellisessa yksiössä.
Olen aika minimalisti, joten kotona on vähän tavaraa ja ostain vain tarpeeseen, silloinkin tarkkaan harkiten. Kotona ei mitään turhia sähkölaitteita tai viihde-elektroniikkaa, kuten tv:tä, pelkästään kännykkä, oma tietokone, työn puolesta tietokone. Ruokana kasvisruoka, pyrin välttämään ulkomaita tuotua ruokaa. Ei energiasyöppöjä harrastuksia, harrastuksena lukeminen, lenkkeily ja kuntosali joka on mallia kämänen vanhanajan punttissali. Saunaa en harrasta, suihkutkin aika nopeita kun ihoni ei tykkää pitkistä suihkuista.
Sanoin tuossa viikonloppuna kavereilleni, että omalta osaltani en kyllä aio ensi talvena muuttaa kulutustottumuksiani. Sain paheksuvia kommentteja ihmisiltä, joiden jo olohuone on koko asuntoani isompi, joiden perheessä 2 autoa, vuosien ajan järjeton määrä turhia sähkölaitteita, kuten poreallas pihalla, sähkökäyttöinen sisustustakka, sähkösauna, talviasuttavat kesämökit jne. Joo, mulle ihan fine ja ymmärrettävää, että nämä kaverini saavat nyt miettiä sähkönkulutustaan, mutta heidän turha tulla mussuttamaan, että minun pitäisi tehdä samoin. Energiajalanjälkeni on jo vuosia ollut ihan eri sfääreissä mitä heillä.
Melkeinpä samat kulutustottumukset ja olen kasvissyöjä. En ala enää yhtään enempää tekemään hyvää talkoohengessä, kun elän muutenkin suht minimalistisesti ja säästäväisesti. Hyvin monella varmasti sama tilanne, ja tällaiset "talkoohommiin" kehottamiset alkaa pikku hiljaa ärsyttämään.
Puhutaanko näissä ikinä yrityksien osallistumisesta? Ei tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla yksinasuvana on huomattavasti pienempi jääkaappi, mitä lapsiperheellisillä kavereillani. Osalla on samankokoinen jääkaappi, mikä mulla on jääkaappi + pakastin yhteensä, mutta osalla taas sama mutta tuplaten, eli iso kaksiovinen jääkaappi. Pakastimet toki erikseen.
Tietenkin. 5 x vedet vs.1 x vedet.
5 x sähköhamasharjat vs. 1 sähköhammasharja
5x (tai parin porukan) sähkösauna-aika vs. 1 sähkösauna-aika
5 hlön pyykkikoneellisten sähköt vs. 1 hlön pyykkisählöt (jos ei jokaista riepua erikseen pese
5 ruokien kylmänä pitäminen vie enemmän sähköä kuin 1 hengen ruokien. Ylitäysi jääkaappi jopa 50% enemmän.
5 x kännyköiden ja tietokoneiden lataus vs. yhdet.
jne.