Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Suomi pyytää pian kansalaisia vähentämään energian kulutusta

Vierailija
29.07.2022 |

Suomessa aloitetaan syksyllä julkinen kampanja, jossa kansalaisia kehotetaan säästämään energiaa kodeissaan. Vastaavanlainen vetoomus esitettiin viimeksi öljykriisin aikana 1970-luvulla.

Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) aikoo käynnistää elokuussa kampanjan, jossa suomalaisia pyydetään säästämään energiaa. Hankkeessa ovat mukana myös ympäristöministeriö, valtioneuvoston kanslia, Motiva, Sitra sekä energiavirasto.

TEM:stä vahvistetaan Ylelle, että kampanja on valmisteilla, mutta sen sisältöä ei haluta sen enempää vielä kommentoida.

Ministeriön mukaan aloite kansalaisiin vetoamiseen on alun perin EU-komission.

https://yle.fi/uutiset/3-12553330

Aiotko osallistua talkoisiin?

Kommentit (728)

Vierailija
661/728 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta onneksi lopetettiin turpeen tuotanto.

Vierailija
662/728 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pienessä kerrostaloasunnossa eikä ole autoa, miten vähennän energiankulutustani? Istumalla pimeässä ja syömällä kylmää hernekeittoa purkista? Patterithan voin sulkea, kun asunnossa pysyy peruslämpö kuumien naapuriasuntojen ansiosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/728 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Energiakriisillä nwo, wef ja muu eliitti ajaa tahallaan keskiluokan nyt kuseen.

Samalla nyt on mm,

Superinflaatio

Sota

Ruokakriisi

Korkojen nousu

Lama nurkan takana

Vihreä vallankumous

Sähköinen id hanke

Digiraha

Käteisen kieltäminen...

Tekoälyn tuleminen

Kaikki nuo kurjistaa keskiluokkaa...

Eli luu lyödään tavisten kurkkuun, kenties omaisuuskin saatataan viedä...vihreillä maksuilla ja punaisella holhouksella.

Tämä on ennustettu mm. jo vuonna 1994 suomalaisessa kirjassa.

Hämmentävän tarkkaan kaikki ennusteet on nyt toteutumassa. Eli meitä ohjataan ja holhotaan erittäin voimakkaasti.

Superinflaatio? Ollaan kyllä vielä hyvin kaukana siitä.

Jaa. Ollaanko? Taas yksi EU-nero esittelemässä osaamistaan.

Vierailija
664/728 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän pyytää..

Pidän kaikissa huoneissa valot päällä 24/7

Lämmitän sähkösaunan joka päivä.

Lataan sähköautoa.

Vierailija
665/728 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi turhaan tuottaa kotimaista energiaa, kun sitä voi tuoda ulkomailta! T. Vihreä puheenjohtaja, jonka mies töissä öljy-yhtiössä

Vierailija
666/728 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinähän pyytää..

Pidän kaikissa huoneissa valot päällä 24/7

Lämmitän sähkösaunan joka päivä.

Lataan sähköautoa.

Aion myös lisätä sähkönkulutusta eksponentiaalisesti välittömästi, kun tulee suosituksia sen vähentämiseksi.

Vierailija
667/728 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-12550552

Osa ruokakaupoista saattaa joutua sulkemaan ovensa hetkittäin ensi talvena kaupat varautuvat jo nyt tulevaan sähköpulaan.

Katastrofin ainekset.

Vierailija
668/728 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen aina päinvastoin kuin nämä hallitukselta tulevat ohjeistukset käskevät. Joka kerta mennyt nappiin. Olen tullut tulokseen, että nämä taitaa todella vihata suomalaisia.

Ainutlaatuisen viisas tässä idioottien sinisilmien maassa.

Vierailija
669/728 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-12550552

Osa ruokakaupoista saattaa joutua sulkemaan ovensa hetkittäin ensi talvena kaupat varautuvat jo nyt tulevaan sähköpulaan.

Katastrofin ainekset.

Ei pitäisi olla, koska Suomi on ydinvoiman ansiosta sähkön osalta omavarainen. Jos noin kävisi, hallitus luovuttaisi sähköä Saksalla ja EU-maille suomalaisten veronmaksajien kustannuksella. Muistakaa se vaikka vähä-älyisiä olettekin. Ja kostakaa vaaleissa.

Vierailija
670/728 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkönsäännöstely tulee aloittaa niillä alueilla, joilla Vihreiden kannatus on ollut suhteelisesti suurinta viimeisten EK- ja kuntavaalien tuloksissa.

Tämä voidaan tehdä kaupungeittain ja jopa kaupunginosien tarkkuudella.

He tätä ovat haunneet energiaomavaraisuuden alasajoa ja ovat velvollisia kantaan myös siitä vastuun.

Ihan oikeasti...

Vierailija
671/728 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkönsäännöstely tulee aloittaa niillä alueilla, joilla Vihreiden kannatus on ollut suhteelisesti suurinta viimeisten EK- ja kuntavaalien tuloksissa.

Tämä voidaan tehdä kaupungeittain ja jopa kaupunginosien tarkkuudella.

He tätä ovat haunneet energiaomavaraisuuden alasajoa ja ovat velvollisia kantaan myös siitä vastuun.

Ihan oikeasti...

Kannatan ehdotustasi.

Vierailija
672/728 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisi henkisessä perheessä harvemmin on esim. 5 jääkaappia. Kiva kuitenkin kuulla, että yksin asuvat käyttävät vähemmän sähköä, kuin muut. 

Tämä. Yksin asuvat jostain syystä kokevat elävänsä säästeliäämmin kuin esim. lapsiperheet. Meitä on 4 henkilöä 100 neliössä niin sehän vastaa tuollaisen yksin asuvan 25 neliötä. Lisäksi meillä on neljälle hengelle kaikkea kodin tarviketta ja laitetta vain yksi. 

Lapseton yksinäinen todellakin kuluttaa vähemmän. Sinun lapsesi moninkertaistivat kulutuksen siihen nähden mitä lapseton kuluttaa. Ei verrata lapsetonta aikuista ja sinun lapsiasi, vaan verrataan lapsetonta ja sinua synnyttämiesi lasten kera. Lapsettoman kulutus loppuu siihen kun hän itse kuolee. Sinun kulutuksesi jatkuu synnyttämiesi lasten ja lastenlasten kautta. Lapselliset lapsineen aiheuttavat monikymmenkertaisen kulutuksen lapsettomiin nähden.

Tämä yhteiskunta on suunniteltu eläkeläisiä varten, ei lapsille. Jo koronarokotuspolitiikka rajoituksineen kertoi siitä. Yksi eläkeläinen vastaa 10 lapsen mielenterveyttä ja elämää. Muistakaa tämä. Älkää unohtako!

älä unohda, että jokainen pullauttamasi lapsi on eläkeläinen... ellei kuole nuorena.

Vierailija
673/728 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähentäkää, vähentäkää niin mulle jää enempi kulutettavaa :D

Vierailija
674/728 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa! T. Pääkaupunkiseudulla asuva vihervassu

Vierailija
675/728 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä täällä on itsekästä ja typerää porukkaa. "Minä minä minä, mua ei kiinnosta." Totuus on vain sellainen, että olemme katastrofin kynnyksellä. Se syvenee, jos mitään ei tehdä ja se vaikuttaa meihin kaikkiin. Jopa sinuun.

Vierailija
676/728 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio muuttaa mitään kulutustottumuksiani. Syitä: olen lapseton, ei lemmikkejä, ei kesämökkejä, ei autoa. Julkisia liikennevälineitä olen käyttänyt aina, pääsoin kyllä kävelen kun olen etätöissä. Olen aina asunut yksiöissä, kuten nytkin. Nyt asun pienessä, uudessa ja todella energiataloudellisessa yksiössä.

Olen aika minimalisti, joten kotona on vähän tavaraa ja ostain vain tarpeeseen, silloinkin tarkkaan harkiten. Kotona ei mitään turhia sähkölaitteita tai viihde-elektroniikkaa, kuten tv:tä, pelkästään kännykkä, oma tietokone, työn puolesta tietokone. Ruokana kasvisruoka, pyrin välttämään ulkomaita tuotua ruokaa. Ei energiasyöppöjä harrastuksia, harrastuksena lukeminen, lenkkeily ja kuntosali joka on mallia kämänen vanhanajan punttissali. Saunaa en harrasta, suihkutkin aika nopeita kun ihoni ei tykkää pitkistä suihkuista. 

Sanoin tuossa viikonloppuna kavereilleni, että omalta osaltani en kyllä aio ensi talvena muuttaa kulutustottumuksiani. Sain paheksuvia kommentteja ihmisiltä, joiden jo olohuone on koko asuntoani isompi, joiden perheessä 2 autoa, vuosien ajan järjeton määrä turhia sähkölaitteita, kuten poreallas pihalla, sähkökäyttöinen sisustustakka, sähkösauna, talviasuttavat kesämökit jne. Joo, mulle ihan fine ja ymmärrettävää, että nämä kaverini saavat nyt miettiä sähkönkulutustaan, mutta heidän turha tulla mussuttamaan, että minun pitäisi tehdä samoin. Energiajalanjälkeni on jo vuosia ollut ihan eri sfääreissä mitä heillä.

Melkeinpä samat kulutustottumukset ja olen kasvissyöjä. En ala enää yhtään enempää tekemään hyvää talkoohengessä, kun elän muutenkin suht minimalistisesti ja säästäväisesti. Hyvin monella varmasti sama tilanne, ja tällaiset "talkoohommiin" kehottamiset alkaa pikku hiljaa ärsyttämään.

Puhutaanko näissä ikinä yrityksien osallistumisesta? Ei tietenkään.

Kasvissyönnissä ei ole mitään vikaa. Eikä yleensä maailmasta huolehtimisessa. Kuulostat hyvältä tyypiltä. Minua ketuttaa kaikenlaiset omien aatteidensa tyrkyttäjät, pelkurit jotka haluavat pelastaa nahkansa muiden kustannuksella sekä roistot, jotka maksattavat muilla omia laskujaan. Esimerkiksi saksalaiset.

Vierailija
677/728 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä täällä on itsekästä ja typerää porukkaa. "Minä minä minä, mua ei kiinnosta." Totuus on vain sellainen, että olemme katastrofin kynnyksellä. Se syvenee, jos mitään ei tehdä ja se vaikuttaa meihin kaikkiin. Jopa sinuun.

Eli mitä pitäisi tehdä? Maksanko sinun vai saksalaisten sähkölaskun? Sitten en ole tämä mikä minä minä lie onkaan?

Vierailija
678/728 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä uutinen! Energiaa tuhlataan muutenkin liikaa kaikenlaiseen turhaan, kuten keskustelupalstoilla päivystämiseen.

Vierailija
679/728 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisi henkisessä perheessä harvemmin on esim. 5 jääkaappia. Kiva kuitenkin kuulla, että yksin asuvat käyttävät vähemmän sähköä, kuin muut. 

Tämä. Yksin asuvat jostain syystä kokevat elävänsä säästeliäämmin kuin esim. lapsiperheet. Meitä on 4 henkilöä 100 neliössä niin sehän vastaa tuollaisen yksin asuvan 25 neliötä. Lisäksi meillä on neljälle hengelle kaikkea kodin tarviketta ja laitetta vain yksi. 

Lapseton yksinäinen todellakin kuluttaa vähemmän. Sinun lapsesi moninkertaistivat kulutuksen siihen nähden mitä lapseton kuluttaa. Ei verrata lapsetonta aikuista ja sinun lapsiasi, vaan verrataan lapsetonta ja sinua synnyttämiesi lasten kera. Lapsettoman kulutus loppuu siihen kun hän itse kuolee. Sinun kulutuksesi jatkuu synnyttämiesi lasten ja lastenlasten kautta. Lapselliset lapsineen aiheuttavat monikymmenkertaisen kulutuksen lapsettomiin nähden.

Tämä yhteiskunta on suunniteltu eläkeläisiä varten, ei lapsille. Jo koronarokotuspolitiikka rajoituksineen kertoi siitä. Yksi eläkeläinen vastaa 10 lapsen mielenterveyttä ja elämää. Muistakaa tämä. Älkää unohtako!

älä unohda, että jokainen pullauttamasi lapsi on eläkeläinen... ellei kuole nuorena.

Tämä on sitä ajattelemisen syvintä ydintä. Kun pohjalle pääsee, voi vain hymyillä onnellisena.

Vierailija
680/728 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ihanampaa tekoa! Nautin ensi talvena jokaisesta minuutista, kun palelen ilman sähköä eikä mikään toimi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi