YLE: Suomi pyytää pian kansalaisia vähentämään energian kulutusta
Suomessa aloitetaan syksyllä julkinen kampanja, jossa kansalaisia kehotetaan säästämään energiaa kodeissaan. Vastaavanlainen vetoomus esitettiin viimeksi öljykriisin aikana 1970-luvulla.
Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) aikoo käynnistää elokuussa kampanjan, jossa suomalaisia pyydetään säästämään energiaa. Hankkeessa ovat mukana myös ympäristöministeriö, valtioneuvoston kanslia, Motiva, Sitra sekä energiavirasto.
TEM:stä vahvistetaan Ylelle, että kampanja on valmisteilla, mutta sen sisältöä ei haluta sen enempää vielä kommentoida.
Ministeriön mukaan aloite kansalaisiin vetoamiseen on alun perin EU-komission.
https://yle.fi/uutiset/3-12553330
Aiotko osallistua talkoisiin?
Kommentit (728)
Pyytää voi, suostua ei tarvitse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 1000 litran merivesiakvaario, joka on oikea sähkösyöppö: jatkuva voimakas vedenkierto 6:lla kiertovesipumpulla ja 4 x 250w halogeenivalot. Lisäksi eriäistä automatiikkaa, joka vaatii sähköä. Vähän vaikea sähkötalkoisiin osallistua kun uhanalaiset korallit ja kalat kärsisivät ilman valoa ja vedenkiertoa.
Mihis ilmoitetaan poliiseille tarkastuskäyntä? Uhanalaisten lajien kauppa on kiellettyä. Vai oletko salakuljettanut ne persesuolessa?
Säästä jostain muusta, vaikka huumeviljelyksistäsi.
Koralliriutat ovat yleisesti uhanalaisia. Uhanalaisia koralleja tuo maahan ihan luvanvaraisesti Suomessa mm. yritys nimeltä Siniriutta. Osan koralleista olen hakenut Tukholmasta merivesiakvaarioliikkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka toinen katulamppu pimeäksi ajalla klo 05-24 ja vaikka kokonaan pois ajalla klo 24-05.
Turha julkisten rakennusten valaisu pois.
Lentokenttien laskeutumisvalot kokonaan pois.Siinäpä aluksi.
Ajelin pyörällä pari iltaa sitten erään yliopiston rakennuksen ohi. Siellä ei takuulla ole paljoa, jos ollenkaan toimintaa heinäkuussa. Käytävillä paloi valoja, ruutuja hehkui auki työhuoneissa jne. Yhtään ihmistä ei mailla halmeilla. Tiedostava yliopistoväki voisi opetella laittamaan valot pois ja ruudut pimeäksi. Työnantaja voisi jopa vaatia sitä, verovaroinhan ne yliopistot pyörii.
Löisinpä vetoa, että viimeistään syksyllä saa virastot, yliopistot jne. ohjeet sähkön säästöön. Ja vahtimestari kulkee päivän päätteeksi sammuttelemassa päätteet ja valot.
Kaikille pitäisi olla itsestään selvää että esim jääkiekkohallit pitäisi ensimmäisenä sulkea. Tietääkö joku mikä on ison jääkiekkohallin vuosikulutus?
Vierailija kirjoitti:
hullua kirjoitti:
Miksi me sekaannuttiin muitten maiden sotiin, eikö meidän päättäjien pidä ajatella ensin meidän hyvinvointia? Prkl.
Tätä varmaan toivot myös jos Venäjä päättää hyökätä Suomeen. Että kukaan muu ei sekaannu siihen sotaan.
Ja se hyökkää siksi että sotkeennuttiin ensin siihen toisten sotaan, niin mitä luulet kenen syy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi lämpiää omalla puulla, talo omalla puulla, emme käy suihkussa, koska vain pihasauna. 180m2 okt ja sähkönkulutus 3 henkilöllä + lemmikkieläimet 4200kW/v. Ruoka tehdään aina puuhellassa taikka grillissä. Valoja ei poltella turhan päiten, latureita ei roiku pistorasioissa, tv päällä harvoin. Ajokilometrejä perheellämme yht. n. 10000km/v. Kylmää vettä omasta kaivosta kuluu 24-30m3 vuodessa yhteensä, kesäisin uidaan lähes joka päivä. Ei lennellä tai karavaanielämää vietellä, kotona ja kylällä kaikki mitä tarvitsee. Katuvaloja täällä koskaan oo ollutkaan, eikä julkista. Ei osteta mitään turhaa.
Että säästäkööt ne jotka varttitolkulla suihkussa läträävät lämpimällä vedellä ja elävät katuvalojen sykkeessä ostosmaniassa.
Mäkään en oo lentänyt sitten viimeisen työlentoni, joka oli 2017.
Saatte ihan muut talkoilla nyt.
Mä aion lentää syksyllä ja se on pelkkä menolippu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hullua kirjoitti:
Miksi me sekaannuttiin muitten maiden sotiin, eikö meidän päättäjien pidä ajatella ensin meidän hyvinvointia? Prkl.
Sitähän tässä koko ajan ajatellaan, mutta jos on kykyä käsittää vain yksi muuttuja kerrallaan, voi nykyinen toimintamalli olla vaikea ymmärtää.
Juuri niin, näitä jenkkien proxy sotia ei kaikki tahdo millään ymmärtää
No tässä vähän ymmärrystä: Venäjä tavoittelee Novorossijaa, johon kuuluisi kaikki Itä-Euroopan alueet, Moskovan mustan tornin alaisuuteen josta Putinin silmä tarkkailee kaikkea mitä alueella tapahtuu ja örkit hallitsisivat alueita mielivallalla ja kansat alistettaisiin Puten tahtoon. Jos USA auttaa tämän estämisessä ihan vaikka oman intressinsäkin vuoksi, niin se on vain hyvä asia. Joko tuli ymmärrystä?
Vihervasemmiston ideologinen omavaraisen energiatuotannon vastustus alkaa vihdoinkin näkyä. Hyvä.
Itse en tule säästämään ollenkaan energian kulutusta. Olen 90-luvulta asti kannattanut omavaraista energiantuotantoa ja ydinvoimaa. Vih.vas. poliitikot eivät.
Näiden poliitikkojen kodeista voisi vaikka katkaista sähköt lopullisesti, kun sitä päätöksenteollaan halusivat. Muutenkaan poliitikot eivät tule kantamaan mitään vastuuta näistä päätöksistä. Palkka juoksee ja indeksikorotuksin vielä, saattepa nähdä.
Vierailija kirjoitti:
hullua kirjoitti:
Sitähän tässä koko ajan ajatellaan, mutta jos on kykyä käsittää vain yksi muuttuja kerrallaan, voi nykyinen toimintamalli olla vaikea ymmärtää.
Näin juuri. Siksi tuon edellisen kirjoittajan kaltaisten ihmisten puolesta täytyy muiden tehdä päätöksiä, eli meidän valittujen päättäjien. Siellä nyt kuitenkin on ihmisiä joiden kyky funtsia asioita on ainakin parempi kuin tuollaisten palikoiden....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka toinen katulamppu pimeäksi ajalla klo 05-24 ja vaikka kokonaan pois ajalla klo 24-05.
Turha julkisten rakennusten valaisu pois.
Lentokenttien laskeutumisvalot kokonaan pois.Siinäpä aluksi.
Ajelin pyörällä pari iltaa sitten erään yliopiston rakennuksen ohi. Siellä ei takuulla ole paljoa, jos ollenkaan toimintaa heinäkuussa. Käytävillä paloi valoja, ruutuja hehkui auki työhuoneissa jne. Yhtään ihmistä ei mailla halmeilla. Tiedostava yliopistoväki voisi opetella laittamaan valot pois ja ruudut pimeäksi. Työnantaja voisi jopa vaatia sitä, verovaroinhan ne yliopistot pyörii.
Löisinpä vetoa, että viimeistään syksyllä saa virastot, yliopistot jne. ohjeet sähkön säästöön. Ja vahtimestari kulkee päivän päätteeksi sammuttelemassa päätteet ja valot.
Kaikille pitäisi olla itsestään selvää että esim jääkiekkohallit pitäisi ensimmäisenä sulkea. Tietääkö joku mikä on ison jääkiekkohallin vuosikulutus?
No ei todellakaan, nythän me voitetaan vain koska Venäjä ei ole mukana.
Eikö kukaan täällä oikeasti ymmärrä mitä tarkoittaa se tosiasia että USA alkoi ostaa sodan alettua 50% enemmän öljyä Venäjältä? Onko niin typeriä ihmisiä ettei ymmärretä miksi teki noin ja Euroopalta kielsi samalla. ???
Nyt jumankauta porukat.
Samoin ostaa Intia.
Mitenkäs jouluvalot, kiellettyjen listalleko joutuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hullua kirjoitti:
Tätä varmaan toivot myös jos Venäjä päättää hyökätä Suomeen. Että kukaan muu ei sekaannu siihen sotaan.
Ja se hyökkää siksi että sotkeennuttiin ensin siihen toisten sotaan, niin mitä luulet kenen syy?
Venäjän syy. Hyökkäys on aina vain ja ainoastaan hyökkääjään syy. Väitätkö muuta jos kuljet pimeällä yksin kotiin ja joku hyökkää puskista kimppuusi?
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan täällä oikeasti ymmärrä mitä tarkoittaa se tosiasia että USA alkoi ostaa sodan alettua 50% enemmän öljyä Venäjältä? Onko niin typeriä ihmisiä ettei ymmärretä miksi teki noin ja Euroopalta kielsi samalla. ???
Nyt jumankauta porukat.
Samoin ostaa Intia.
Eikä alkanut.
Vierailija kirjoitti:
Vihervasemmiston ideologinen omavaraisen energiatuotannon vastustus alkaa vihdoinkin näkyä. Hyvä.
Itse en tule säästämään ollenkaan energian kulutusta. Olen 90-luvulta asti kannattanut omavaraista energiantuotantoa ja ydinvoimaa. Vih.vas. poliitikot eivät.
Näiden poliitikkojen kodeista voisi vaikka katkaista sähköt lopullisesti, kun sitä päätöksenteollaan halusivat. Muutenkaan poliitikot eivät tule kantamaan mitään vastuuta näistä päätöksistä. Palkka juoksee ja indeksikorotuksin vielä, saattepa nähdä.
Kuka uskoo sun valheita? Vihreät ovat ajaneet uusiutuvia energia muotoja. Vihreät vastustivat ydinvoimaa kun yhteistyö tehtiin Venäjän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa liian korkeat sisälämpötilat asunnoissa ja taloissa. Talvellakin pitää olla +23astetta sisällä vaikka +17 riittäisi. Talvella kun katsoo ikkunoihin niin näkee ihmisiä t-paidassa kotonaan.
Asunnossani on talvisin alimmillaan +19 ja lattia jäätävän kylmä. Pakko laittaa erillinen lämmitin päälle.
+19 ja erillinen lämmitin päälle... ei hyvää päivää.
Onko tullut mieleen laittaa villasukat jalkaan? Vai olisiko se "ihmisoikeusloukkaus" jos joutuisi villasukkia pitämään kotona??
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs jouluvalot, kiellettyjen listalleko joutuvat.
Parin watin wehkeitä. Eivät joudu millekään listalle paitsi ehkä hyvesignaloijilla.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Miksi minun pitää kärsiä siitä, että idiootit ovat vastustaneet ydinvoimaa ideologisin perustein ja sitouttaneet Eurooppaa Venäjään? Säästäköön nyt itse vaan sitä energiaa. Niin kauan kuin pääministeri lomailee ulkomailla, niin minä en rupea asuntoni lämpötilaa laskemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Miksi minun pitää kärsiä siitä, että idiootit ovat vastustaneet ydinvoimaa ideologisin perustein ja sitouttaneet Eurooppaa Venäjään? Säästäköön nyt itse vaan sitä energiaa. Niin kauan kuin pääministeri lomailee ulkomailla, niin minä en rupea asuntoni lämpötilaa laskemaan.
Minäminäminä en luovu mistään ja kaikki muitten vika. Imase sinä paskaa saatanan läski jätekasa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka uskoo sun valheita? Vihreät ovat ajaneet uusiutuvia energia muotoja. Vihreät vastustivat ydinvoimaa kun yhteistyö tehtiin Venäjän kanssa.
Mitä yhteistyötä Venäjän kanssa tehtiin Olkiluodon kohdalla, jota vihreät vastustivat?
Eipä ehdi kiertelemään rakennuksia ja huoneita "päivän päätteeksi".