Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Suomi pyytää pian kansalaisia vähentämään energian kulutusta

Vierailija
29.07.2022 |

Suomessa aloitetaan syksyllä julkinen kampanja, jossa kansalaisia kehotetaan säästämään energiaa kodeissaan. Vastaavanlainen vetoomus esitettiin viimeksi öljykriisin aikana 1970-luvulla.

Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) aikoo käynnistää elokuussa kampanjan, jossa suomalaisia pyydetään säästämään energiaa. Hankkeessa ovat mukana myös ympäristöministeriö, valtioneuvoston kanslia, Motiva, Sitra sekä energiavirasto.

TEM:stä vahvistetaan Ylelle, että kampanja on valmisteilla, mutta sen sisältöä ei haluta sen enempää vielä kommentoida.

Ministeriön mukaan aloite kansalaisiin vetoamiseen on alun perin EU-komission.

https://yle.fi/uutiset/3-12553330

Aiotko osallistua talkoisiin?

Kommentit (728)

Vierailija
421/728 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän ne kaikki arkkitehtiohjelmat ja huvilat ja huussit kun on katto täynnä lamppua ja pihat täynnä lamppuja ja kaikki käy altaasta poreammeeseen aina sähköllä...

minusta olisi nyt hyvä sauma kehittää kuntoilulaitteet sähköä tahkoaviksi. Ilmainen vinkki jollekin, GO! olisit miljardööri kuukaudessa.

Vastus olisi liian raskas kun virtaa tarvitaan niin paljon eikä sitä paljoa synny mistään keveästä pyörittelystä.

Vierailija
422/728 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyteikkunoista valot pois.

Pois turha mainonta.

Kaikki turha ensin pois.

Tämä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/728 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi me sekaannuttiin muitten maiden sotiin, eikö meidän päättäjien pidä ajatella ensin meidän hyvinvointia? Prkl.

Vierailija
424/728 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

hullua kirjoitti:

Miksi me sekaannuttiin muitten maiden sotiin, eikö meidän päättäjien pidä ajatella ensin meidän hyvinvointia? Prkl.

Sitähän tässä koko ajan ajatellaan, mutta jos on kykyä käsittää vain yksi muuttuja kerrallaan, voi nykyinen toimintamalli olla vaikea ymmärtää.

Vierailija
425/728 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No 70-luvulla oli öljykriisi ja sähköt oli poikki 2 tuntia illassa. Silloin pärjättiin. Nyt tuntuu että porukka ei pärjää mitenkään...

Ei ollut sähköt poikki illasta. Mutta meillä ainakin lämmitettiin omakotitalo yösähköllä, koska se oli silloin paljon halvempaa.

Vierailija
426/728 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hullua kirjoitti:

Sitähän tässä koko ajan ajatellaan, mutta jos on kykyä käsittää vain yksi muuttuja kerrallaan, voi nykyinen toimintamalli olla vaikea ymmärtää.

Yleensä pystyn hahmottamaan laajoja kokonaisuuksia. Nykyiset energiapakotteet venäjää kohtaan ovat nostaneet venäläisten saamia tuloja öljystä ja kaasusta. EU kykenee laskemaan 15% kaasunkulutuksesta, eikä nestekaasukaan tunnu olevan ratkaisu. 

Eli voisitko avata minulle sitä hienoutta, mitä näissä energiapakotteissa on? Mediassa on kerrottu minulle monta kertaa kuinka venäjä menee noiden vuoksi polvilleen ja sota loppu. Todellisuus ei ole kuitenkaan vastannut luvattuja asioita. Inflaatio on kyllä lähtenyt laukalle euroopassa.

t. Eri

Vierailija
427/728 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

hullua kirjoitti:

Tätä varmaan toivot myös jos Venäjä päättää hyökätä Suomeen. Että kukaan muu ei sekaannu siihen sotaan.

Vierailija
428/728 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun puolisoni kanssa yksiössä, siinä on tarpeeksi säästöä.

Vierailija
429/728 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin osallistun talkoisiin. En tule toimeen ilman jouluvaloja, joten ostin aurinkokennoilla toimivat jouluvalot. Minulla on myös aurinkolaturi kännykkää ja tietokonetta varten. Toki latausteho hiipuu talvisydännä, mutta vähentää osaltaan sähkönkulutusta. Tärkeintä on, että sähkölieteen ja jääkaappiin riittää normisähköä.

Ledit kuluttavat hyvin vähän sähköä. Aion polttaa kuten ennenkin.

Vierailija
430/728 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun Suomi pyörisi omalla ydinvoimalla, niin ei olisi hätäpäivää. Tyhmyydestä saa maksaa.

Ja Pohjanmaan maisemat ovat harmaana talvipäivänä todella apeita: harmaat tuulivoimaloiden rungot seisovat jättiläismäisinä sikin sokin pitkin metsiä ja niiden jättipitkät lavat roikkuvat liikkumattomina.

Vierailija
431/728 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessakin miesten pitää vähentää solmioiden käyttöä. Pieni teko, mutta iso vaikutus.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/6e89b755-0039-4a49-b41a-02514089227b

Sanchezin mukaan solmion jättäminen pois kaulasta varmistaa, että ihmiset pysyvät viileämpinä. Tämä vuorostaan alentaa energiakustannuksia, kun ilmastointilaitteiden käyttöä voidaan vähentää.

Vierailija
432/728 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka toinen katulamppu pimeäksi ajalla klo 05-24 ja vaikka kokonaan pois ajalla klo 24-05.

Turha julkisten rakennusten valaisu pois.

Lentokenttien laskeutumisvalot kokonaan pois.

Siinäpä aluksi.

Ajelin pyörällä pari iltaa sitten erään yliopiston rakennuksen ohi. Siellä ei takuulla ole paljoa, jos ollenkaan toimintaa heinäkuussa. Käytävillä paloi valoja, ruutuja hehkui auki työhuoneissa jne. Yhtään ihmistä ei mailla halmeilla. Tiedostava yliopistoväki voisi opetella laittamaan valot pois ja ruudut pimeäksi. Työnantaja voisi jopa vaatia sitä, verovaroinhan ne yliopistot pyörii.

Löisinpä vetoa, että viimeistään syksyllä saa virastot, yliopistot jne. ohjeet sähkön säästöön. Ja vahtimestari kulkee päivän päätteeksi sammuttelemassa päätteet ja valot.

Vierailija
433/728 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin käsittänyt että kun EU:ssa ollaan niin hintojen korotus sataa suomessa suoraan 

ilman vaivaa sähköä tuottavien yhtiöiden tulokseen. Tälläisessa poikkeustilanteessa olisi edes jotenkin suotavaa ettei

kaikkia laskuteta asiakkailla. Hinnat muutenkin nousee, euroopassa sota tila ja en ihan käsitä 

miksi suomalaisten pitäisi maksaa esm Fingrid johtajien tulospalkkaa jne.

Vierailija
434/728 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen koko aikuisikäni säästänyt energiaa, (lämmitys) ja muitakin asioita, kuten vedenkäyttö, en osta turhaa p4skaa ja krääsää, ja ihan periaatteesta, ei siksi etteikö saldo riittäisi enempään.

Tässä ei ole minulle mitään uutta, koska minä säästän jo tarpeeksi. Mutta kaikki te v3lliperseet jotka koko talven paahdatte itseänne yli 22 C sisälämpötiloissa, säästäkää te.

Vierailija
435/728 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis fiddu minä pyydän että ostakaa ve sähköverkit takaisin ja ulos pörssistä. Piste. Kele.

Vierailija
436/728 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on säästetty ja ulosmitattu.

Ei voi enää mitään.

Ämpäri on tyhjä

Vierailija
437/728 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 1000 litran merivesiakvaario, joka on oikea sähkösyöppö:  jatkuva voimakas vedenkierto 6:lla kiertovesipumpulla ja 4 x 250w halogeenivalot. Lisäksi eriäistä automatiikkaa, joka vaatii sähköä.  Vähän vaikea sähkötalkoisiin osallistua kun uhanalaiset korallit ja kalat kärsisivät ilman valoa ja vedenkiertoa.

Vierailija
438/728 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gung Ho kirjoitti:

Minä olen koko aikuisikäni säästänyt energiaa, (lämmitys) ja muitakin asioita, kuten vedenkäyttö, en osta turhaa p4skaa ja krääsää, ja ihan periaatteesta, ei siksi etteikö saldo riittäisi enempään.

Tässä ei ole minulle mitään uutta, koska minä säästän jo tarpeeksi. Mutta kaikki te v3lliperseet jotka koko talven paahdatte itseänne yli 22 C sisälämpötiloissa, säästäkää te.

Meillähän ei voi edes itse säätää lämpötilaa. Kaikki patterit ovat kiinni ja kikki ikkunat ovat yöt auki (ulkona yöllä 11 astetta) ja sisälämpötila on 24. Kun on pakotettu olemaan kuumassa, on äärimmäisen vaikeaa tottua kylmään.

Vierailija
439/728 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 1000 litran merivesiakvaario, joka on oikea sähkösyöppö:  jatkuva voimakas vedenkierto 6:lla kiertovesipumpulla ja 4 x 250w halogeenivalot. Lisäksi eriäistä automatiikkaa, joka vaatii sähköä.  Vähän vaikea sähkötalkoisiin osallistua kun uhanalaiset korallit ja kalat kärsisivät ilman valoa ja vedenkiertoa.

Mihis ilmoitetaan poliiseille tarkastuskäyntä? Uhanalaisten lajien kauppa on kiellettyä. Vai oletko salakuljettanut ne persesuolessa?

Säästä jostain muusta, vaikka huumeviljelyksistäsi.

Vierailija
440/728 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hullua kirjoitti:

Juuri niin, näitä jenkkien proxy sotia ei kaikki tahdo millään ymmärtää