Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masentunut ystävä raskasta seuraa

Vierailija
28.07.2022 |

Suhteemme on ystävän masennuksen takia nyt siinä pisteessä, että puhelumme koskevat vain hänen olotilaansa ja hän ei millään pääse eteenpäin, vaan märehtii kuukausia ja vuosia samoja asioita.
Itsellänikin on ongelmia ja olen aika uupunut olemaan toisen terapeutti. Ystäviä pitää tukea, mutta rajansa kaikella.
Mitä tekisit tai sanoisit ystävälle tilanteessani?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro rehellisesti miltä susta tuntuu. Sama minkä tuohon kirjoitit.

Vierailija
2/62 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin alapeukuttajilta konkreettisia neuvoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sun on pakko vastata puhelimeen?

Vierailija
4/62 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu päälle omia asioita.

Vierailija
5/62 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus ja meidän ystävyys loppui siihen kun sain juhannuksena viestin "Mulla on tylsää, keksitkö tekemistä" - aijaa että SULLA ON TYLSÄÄ.

Sitä ennen meni monta kuukautta kaikki puhelut/tapaamiset hänen asioiden vatvomiseen ja joka aiheesta hän sai oivan aasinsillan psykiatriinsa, lääkkeisiin, hoitomuotoihinsa jne. Oli siis ihan oikeasti osastollakin välillä sisällä.

En sen koommin laitellut enää mitään viestejä ja harvakseltaan vastasin hänen.

Vierailija
6/62 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovimme aina etukäteen juttelutuokioista. Mulla on aina ollut toivonkipinä, että puhuisimme muitakin asioita, mutta en jaksa enää.

Vierailija
7/62 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paa linkkejä vertaistuki ja itseapu ryhmiin jne.

Vierailija
8/62 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus ja meidän ystävyys loppui siihen kun sain juhannuksena viestin "Mulla on tylsää, keksitkö tekemistä" - aijaa että SULLA ON TYLSÄÄ.

Sitä ennen meni monta kuukautta kaikki puhelut/tapaamiset hänen asioiden vatvomiseen ja joka aiheesta hän sai oivan aasinsillan psykiatriinsa, lääkkeisiin, hoitomuotoihinsa jne. Oli siis ihan oikeasti osastollakin välillä sisällä.

En sen koommin laitellut enää mitään viestejä ja harvakseltaan vastasin hänen.

Voi kun minunkin ystäväni kokeilisi osastohoitoa tms. kun ei tilanne tunnu näillä keinoin paranevan ollenkaan.

Vierailija
9/62 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sovimme aina etukäteen juttelutuokioista. Mulla on aina ollut toivonkipinä, että puhuisimme muitakin asioita, mutta en jaksa enää.

Laita kaveri kaiuttimeen ja siivoa samalla. Vastaile välillä tyyliin semmoista se on, niinhän se tuppaa olemaan, niin no, no niin..

Vierailija
10/62 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tossa oikeen muu auta, kun ottaa etäisyyttä. Ei sun tarvitse häntä hylätä, mutta älä vastaa joka puheluun, älä näe häntä niin usein. Ei sun tarvitse sanoa, että hän on niin raskasta seuraa. Sanot esim. että ymmärrät että hänellä on vaikeaa ja haluat tukea mahdollisimman hyvin, mutta sulla on nyt omassa elämässä kaikkea mikä vaatii käsittelyä ja siksi sulla ei ole hänelle nyt niin paljon aikaa.

Varaudu siihen, että ystävä loukkaantuu ja alkaa syyllistää, ettet välitä hänestä tms. Mutta pysy lujana.

Vierailija
11/62 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin suoraan, että teidän kaveruus on nyt liusunut sellaiselle terapeutti-potilas-linjalle, ja että sinä koet sen kovin raskaaksi ja se alkaa jo vaikuttamaan sun omaankin jaksamiseen. Kehottaisin etsimään ihan oikeaa terapeuttia, joka on työnsä puolesta koulutettu käsittelemään masentuneen ihmisen mielenmaisemaa ja omaa sellaiset työkalut, ettei se vaikuta honen jaksamiseensa samalla tavalla kuin sinunlaiseen tavalliseen pulliaiseen. Ja että jatkossa toivot, että voisitte tavata sellaisissa merkeissä, joka edistää teidän molempien jaksamista. Esim. menette yhdessä uimaan tai torille tai muuta tällaista mukavaa ja mieltä piristävää toimintaa. Painotat, että sen sijaan, että ne tapaamiset menevät ikävien asioiden märehtimiseen, niin yrittäisitte molemmat keksiä, mitä mukavaa voisitte yhdessä tehdä.

Vierailija
12/62 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun pimpankutinasi ja pinnallinen scheissesi ei kiinnosta ketään. Harmi ettet ymmärrä sitä.

Sinulla ei ole pienintäkään käsitystä mistä olemme ennen jutelleet. Yhteisiä kiinnostuksen kohteita löytyy. Mutta näen viestistäsi, että olet jonne, eikä minun oikeastaan olisi pitänyt edes vastata sinulle.

Vierailija
13/62 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tossa oikeen muu auta, kun ottaa etäisyyttä. Ei sun tarvitse häntä hylätä, mutta älä vastaa joka puheluun, älä näe häntä niin usein. Ei sun tarvitse sanoa, että hän on niin raskasta seuraa. Sanot esim. että ymmärrät että hänellä on vaikeaa ja haluat tukea mahdollisimman hyvin, mutta sulla on nyt omassa elämässä kaikkea mikä vaatii käsittelyä ja siksi sulla ei ole hänelle nyt niin paljon aikaa.

Varaudu siihen, että ystävä loukkaantuu ja alkaa syyllistää, ettet välitä hänestä tms. Mutta pysy lujana.

Olet oikeassa. Minua ei oikeastaan häiritsisi se, että syyllistäisi minua, mutta kun hänellä on tapana kääntää kaikki omaksi syyksi ja todennäköisesti vaipuisi vielä syvemmälle huonoon oloon.

Vierailija
14/62 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aito ystävyyssuhde ei voi olla vain yksipuolinen terapiasuhde. Kehoittaisin häntä hakemaan terapia-apua kääntymällä sairaanhoidon puoleen. Kelasta saa tetapiatukea.

Vierailija
15/62 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Minua ei oikeastaan häiritsisi se, että syyllistäisi minua, mutta kun hänellä on tapana kääntää kaikki omaksi syyksi ja todennäköisesti vaipuisi vielä syvemmälle huonoon oloon.

Hän siis manipuloi sinua onnistuneesti.

Vierailija
16/62 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
17/62 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu sairauden oireisiin, mutta voi olla myös manipulointia. Onko hänellä hoitokontaktia? Kannattaa kannustaa hankkimaan , jos ei ole

Vierailija
18/62 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aito ystävyyssuhde ei voi olla vain yksipuolinen terapiasuhde. Kehoittaisin häntä hakemaan terapia-apua kääntymällä sairaanhoidon puoleen. Kelasta saa tetapiatukea.

Hän käy jo säännöllisesti terapiassa.

Vierailija
19/62 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna ystävällesi lahjaksi tämä kirja.

https://mieli.fi/materiaalit-ja-koulutukset/materiaalit/depressiokoulu/

Ei lukisi, sillä asenne on todella huono. "Ei se ja se kuitenkaan auta".

Vierailija
20/62 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on parasta häipyä jos tarvitsee ihmisyyden edessä kitistä. Masennukseen on tulossa uudet, psilosybiinipohjaiset terapiahoidot maailmalta, ennen sitä siihen ei yksinkertaisesti ole hoitoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä