Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väitän että ihmiset olivat onnellisempia ennen älypuhelimia

Vierailija
27.07.2022 |

Olen muistellut paljon aikaa ennen älypuhelimia ja keskustellut asiasta muiden ihmisten kanssa. Lopputuloksena voin todeta että ihmiset ja myös minä koin olevani onnellisempi ennen älypuhelinaikaa. Älypuhelin on etäännyttänyt monia ihmisiä toisistaan ja nyt puhun aidoista kohtaamisista, en somessa tapahtuvasta kohtaamisesta. Olen myös lukenut paljon aiheesta ja mm. parisuhteissa on paljon vähemmän nykyään yhdessä tekemistä, läsnäoloa, läheisyyttä ja seksiä. Saman ovat todenneet myös ihmiset joiden kanssa olen jutellut. Ennen käytiin kavereiden kanssa kahviloissa enemmän ja liikuttiin yhdessä. On sääli huomata ja lukea nuorten mielenterveysongelmista tänä päivänä. Olen varma että älypuhelin ja sen tuomat muutokset ovat kaiken taustalla. Ihmiset viettävät aikaa puhelimillaan ja nykynuoriso tulee kuolemaan puhelin kädessään. Todellisuus ympärillämme on muuttunut.

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Some on paljastunut minulle kuinka typeriä, turhamaisia ja itserakkaita ihmiset ovat todellisilta luonteiltaan. Ihmiset luulee että toisia kiinnostaa seurata somesta hänen elämäänsä aamupalasta iltapalaan. Tästö tehtiin myös tutkimus joka osoitti miten ihmisen aivojen palkitsemisjärjestelmä sekoaa täysin tykkäyksien keräämisestä.

Samaa testattiin puluilla. Aina kun he nokallaan nokkivat seinää, he saivat palkinnoksi siemeniä. Kun palkinto jätettiin pois, he menivät sekaisin ja hakkasivat seinää niin kauan että saivat uuden siemenen. Sama todettiin ihmisillä. Tykkäyksistä tulee elämänehto hinnalla millä hyvänsä. Nyt näen somesta miten se älykkääksi pitämäni koulutettu ihminen harrastaa tuota samaa nokkimista ja tekee itsestä täysin pellen muiden nähden. Nämä onnenkokemukset myös liittyvät siihen millaisena yksilö näkee päivänsä. Kun saa tykkäyksiä, elämä on juhlaa. Kun niitä ei saada, ollaan arvottomia, pahantuulisia ja turhautuneita. Nämä ei ole vain mielipiteitäni vaan tutkittua tietoa jota on saatavilla jos kiinnostaa. Suurin osa ei vaan tiedä mi tapahtuu lasten identiteetin kehittymiselle kun kasvetaan tässä ympäristössä ja siitä tulee uusi normaali.

Tuo pitää varmaankin paikkaansa ja heijastuu myös somen ulkopuolelle. Eräs tuttuni kieltäytyi pitkään somesta. Hänen kanssaan oli kiva käydä pitkiä, asiallisia keskusteluita, vaikka olimme joskus eri mieltä. Huomasin joitain vuosia sitten hänen käytöksessään selkeitä muutoksia. Mielipiteet muuttuivat kärkkäiksi ja ehdottomiksi. Hän oli siirtynyt aikaisemmin twitterin aktiiviseksi käyttäjäksi. En tiedä kummin päin syy seuraussuhde tuossa oikeasti meni, mutta ehkä syy on somen, kun tämäkin palsta saa ihmisen käyttäytymään aggressiivisemmin.

Vierailija
102/109 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen somesta poissa, käytän ainoastaan Spotifyta. lasketaanko se someksi? en edes tiedä sitä.

välillä pistän myös puhelimeni pois päältä kun en jaksa whatsup viestejä jotka on tyhjänpäiväsiä. ihmisillä on hirveä huomiontarve eikä yksin osata enää olla. heti ollaan ihan katveessa

ole näkyvä itsellesi ja arvosta myös hiljaisuutta ja laatuaikaa itsesi kanssa kuten musan kuuntelua ja kirjan lukemista. ei koko ajan tarvi rehata menemään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoremmat, jotka kasvaa älylaite toisessa kädessä, ovat sosiaalisessa mielessä menetettyjä.

Minä, keski-ikäinen, osaan olla vaikka ilman puhelinta/tablettia ja ystävien kanssa ihan vaan tuijotellaan toisiamme ja puhutaan. Silti paljon hyvää noissa laitteissa on, kunhan käyttäjä on se pomo eikä renki. En siirtyisi menneeseen aikaan, jossa asioiden hoito vaati sen, että menit johonkin konttoriin jonottamaan.

Tv:n kanssa en ole aivan sinut. Netti jos jostain syystä pätkii (kuten meillä nyt), ei tv toimi. Kaikki on niin riippuvaista nettiyhteydestä. No, tuleepa tehtyä muuta kunnes tuo korjaantuu. Tv:n olisin kyllä pitänyt ihan vaan tv:na. Siihen sitten lisälaitteilla olisi halutessaan saanut extraa. Nyt se on vaan sekoileva tietokone.

Höpön löpön. Kyllä ne on ne elämäntapaerakot jotka jätetään rannalle. Näillä nuorilla puolestaan on mistä valita menonsa.

T. Erakko

Vierailija
104/109 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asioihin perehtynyt sähköinsinööri ,ei pidä koskaan puhelinta korvalla. ette tiedä edes riskeistä.

Ei niin, kun ei niistä ole tutkimuksia.

Olihan se Cosmos -tutkimus, mutta eikö lie kuollut vähin äänin sekin pois kun ei ole kuulunut mitään siitä pitkään aikaan.

Vierailija
105/109 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parin, kolmen viime vuoden aikana työssäni olen yhä enemmän ruvennut tapaamaan lapsia, joiden taitoihin, terveyteen ja ajatteluun jatkuva puhelimella/tabletilla istuminen vaikuttaa.

Nämä lapset voivat olla esim. motorisesti kömpelöitä, kädentaidoissa on vaikeuksia eli saksilla leikkaaminen tai piirtäminen on vaikeaa, lukutaito edistyy kovin hitaasti, ajatukset pyörivät pelaamisessa ja peleissä koko ajan... Kysyttäessä vanhemmat eivät osaa sanoa, mitä ja miten lapsi kotona päivittäin leikkii. Selviää, ettei oikeastaan juuri mitään. Leikki onkin tabletin katselua.

Vanhempien kanssa jutellessa selviää lopulta, että lapsi saattaa istua tabletti tai puhelin kourassa useita tunteja päivässä. Se vie ajan kaikilta muilta taidoilta ja niiden kehittymiseltä.

Korostan, että tällaiset lapset eivät työssäni ole mitään harvinaisia poikkeuksia eivätkä perheet mitään moniongelmaisia, vaan aivan tavallisia kivoja perheitä. Arki on mennyt kuin huomaamatta tällaiseksi ja kun osa mediassa esiintyvistä tutkijoista vastustaa ruutuajan käsitettä, vanhemmat ovat siitä saaneet perusteen olla sen kummemmin huolestumatta, vaikka 8-vuotias istuisi 6 tuntia päivässä puhelin kädessä.

Jotakin pitäisi tehdä.

Olet kyllä oikeassa, mutta ei kotona tarvitse saksilla leikata mitään monimutkaisia kuvioita eikä leikkimisen tarvitse olla jotain pedagogisesti laadukasta. Kömpelyys on toisilla ihan sisäänrakennettua.

Lapset seuraa vanhempien esimerkkiä ja toisaalta myös kiristyvä työelämä asettaa vanhemmat hankalaan paikkaan, kun pitäisi järjestää lapselle tekemistä ruutuajan tilalle. Kun olet itse töissä ja lapset kaverit roikkuvat ruudulla, niin miten sen oman lapsen pitäisi viihtyä yksinään?

En usko ruutuajan rajoituksiin. Yksikään tuntemani lapsi, jolla nämä rajoitukset on, eivät kykene itse säätelemään puhelimen käyttöään. Lapsen kaveri oli meillä yötä ja heräsi ennen 7:ää. Meillä nukutaan vielä silloin. No, tämä kaveri otti puhelimensa heti klo 7 ja alkoi pelata. Heräsin sanomaan, että meillä ei yleensä pelata näin aikaisin, niin hän sanoi ettei illalla saa pelata. Aivan hullua.

Meillä lapsilla ei ole ruutuaikaa. Sen sijaan me pidämme huolen, että koulu sujuu, ulkoillaan, on kavereita, nukutaan tarpeeksi ja ollaan sovussa. Sitten saa katsoa youtubea tai pelata. Mukava seurata, kun lapset puhuvat englantia pelikavereiden kanssa. En siis demonisoisi kaikkea lasten pelaamista.

Anteeksi, mutta tämä oli jotenkin älytön viesti. Mitä ihmettä on pedagogisesti laadukas leikki? Ei sellaista käsitettä ole. Kaikki ja kaikenlainen leikki on lapsen fyysisille ja henkisille taidoille tärkeää ja "laadukasta", ja ne taidot ovat yhä suuremmalla osalla lapsista heikot, koska ruutu vie leikiltä aikaa.

Henkilökohtaisesti en tunne yhtäkään lasta, joka osaisi itse säädellä ruutuaikaansa. Pelit on tehty koukuttaviksi, tämähän on ihan puhdasta aivokemiaa, ja kaikenlaista itsesäätelyä opettelevat lapset kyllä pelaisivat vaikka 10 tuntia päivässä, jos sitä ei joku ulkopuolinen / aikuinen rajoita. Osa ei rajoita.

Meidän lapset osaa laittaa puhelimet ja pelit itse pois. Ikää 7 ja 11v. Meillä ruutuaika on vähän sama kuin karkkipäivä; ei nosteta jalustalle tai vaihtoehtoisesti demonisoida jotain. Pelit ja karkit on osa elämää. Ei pääosassa eikä edes joka päivä läsnä. Joskus taas paljonkin. Tällainen on mahdollista. Se vaatii aikuiselta paljon, mutta kouluiässä palkitsee.

Pienen lapsen ruutuaikaa rajoitimme yksinkertaisesti niin, että oli kivempaa tekemistä. Ei jumituttu lastenohjelmien pariin tai bussissa näytetty kännykästä videoita. Arkena lähdettiin ruoan jälkeen ulos ja julkisista lähdettiin myös ulos, jos maisemien katselu ei lapsille riittänyt vaan alkoi kiukuttelu. Siinä oppivat, että nopeammin ollaan perillä kun vaan istuu rauhassa.

Vierailija
106/109 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä puhelin sitä onnettomuutta aiheita vaan some ja tykkäyksien kalastelu muokatuilla valheellisella kulissilla

Eipä somekaan, vaan miten sitäkin käyttää.

Vierailija
107/109 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä puhelin sitä onnettomuutta aiheita vaan some ja tykkäyksien kalastelu muokatuilla valheellisella kulissilla

Eipä somekaan, vaan miten sitäkin käyttää.

Itse käytän paikallisen lounaspaikan ruokalistan katseluun.

Vierailija
108/109 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä koukuttui älypuhelimeen 55-vuotiaana, kun sai työsuhde-etuna sen. Luultavasti ADHD on juurisyy, nuorena käytti runsaasti alkoholia, sitten siirtyi tupakkaan ja nyt kännykkään/iPadiin. Äiti harkitsee eroa 40 vuoden avioliiton jälkeen, kun parisuhteessa on nyt ns. kolmas osapuoli. Isä on puhelimella tai padilla ihan koko ajan nyt eläkkeellä ja katsoo sieltä mahdollisimman vauhdikkaita videoita ja pelejä. Ei nuku kuin muutaman tunnin yöunia kun pitää päästä nettiin. 

Mulla itsellä diagnosoitiin ADHD älypuhelinriippuvuuden ja nuoruuden addiktioiden takia. Koukutuin itse kännykkään n. 2012 kun ostin Lumian. Sitä ennen käytin myös paljon alkoa kuten faijakin, ja söin paljon makeaa. Koin, että puhelin pelasti minut kunnes riippuvuus tuhosi opiskelut ja pääsyn työelämään. 

Tuntuu kuitenkin, että aika ennen älylaitteita oli tietyllä tavalla helpompaa, kun ei ollut koukuttavaa ärsyketulvaa ja haitallisia nettikeskusteluja saatavilla 24/7/365. Ihmisiä näki enemmän livenä, nyt jutellaan vaan Whatsapissa/discordissa eikä vaivauduta ulos kotoa... 

Meillä kolmanneksi osapuoleksi tuli televisio, makuuhuoneeseen. Minulla ei ole jatkossakaan pienintäkään aikomusta alkaa kilpailemaan sen kanssa huomiosta.

Vierailija
109/109 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parin, kolmen viime vuoden aikana työssäni olen yhä enemmän ruvennut tapaamaan lapsia, joiden taitoihin, terveyteen ja ajatteluun jatkuva puhelimella/tabletilla istuminen vaikuttaa.

Nämä lapset voivat olla esim. motorisesti kömpelöitä, kädentaidoissa on vaikeuksia eli saksilla leikkaaminen tai piirtäminen on vaikeaa, lukutaito edistyy kovin hitaasti, ajatukset pyörivät pelaamisessa ja peleissä koko ajan... Kysyttäessä vanhemmat eivät osaa sanoa, mitä ja miten lapsi kotona päivittäin leikkii. Selviää, ettei oikeastaan juuri mitään. Leikki onkin tabletin katselua.

Vanhempien kanssa jutellessa selviää lopulta, että lapsi saattaa istua tabletti tai puhelin kourassa useita tunteja päivässä. Se vie ajan kaikilta muilta taidoilta ja niiden kehittymiseltä.

Korostan, että tällaiset lapset eivät työssäni ole mitään harvinaisia poikkeuksia eivätkä perheet mitään moniongelmaisia, vaan aivan tavallisia kivoja perheitä. Arki on mennyt kuin huomaamatta tällaiseksi ja kun osa mediassa esiintyvistä tutkijoista vastustaa ruutuajan käsitettä, vanhemmat ovat siitä saaneet perusteen olla sen kummemmin huolestumatta, vaikka 8-vuotias istuisi 6 tuntia päivässä puhelin kädessä.

Jotakin pitäisi tehdä.

Olen 1-2 lk ope ja tämä teksti olisi voinut olla minun kirjoittamani. Ohjaan jatkuvasti erityisopen pakeille lapsia, joille todellista kuntoutusta olisi oikeasti se, että pelaamista ja ruudun ääressä istumista rajoitettaisiin reilusti vaikka tuntiin päivässä. Tämä on todellinen ongelma, johon toivoisin median tarttuvan.

Opettajat puolestaan voisivat lakata sen turhanpäiväisen wilma-spämmäyksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän