Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väitän että ihmiset olivat onnellisempia ennen älypuhelimia

Vierailija
27.07.2022 |

Olen muistellut paljon aikaa ennen älypuhelimia ja keskustellut asiasta muiden ihmisten kanssa. Lopputuloksena voin todeta että ihmiset ja myös minä koin olevani onnellisempi ennen älypuhelinaikaa. Älypuhelin on etäännyttänyt monia ihmisiä toisistaan ja nyt puhun aidoista kohtaamisista, en somessa tapahtuvasta kohtaamisesta. Olen myös lukenut paljon aiheesta ja mm. parisuhteissa on paljon vähemmän nykyään yhdessä tekemistä, läsnäoloa, läheisyyttä ja seksiä. Saman ovat todenneet myös ihmiset joiden kanssa olen jutellut. Ennen käytiin kavereiden kanssa kahviloissa enemmän ja liikuttiin yhdessä. On sääli huomata ja lukea nuorten mielenterveysongelmista tänä päivänä. Olen varma että älypuhelin ja sen tuomat muutokset ovat kaiken taustalla. Ihmiset viettävät aikaa puhelimillaan ja nykynuoriso tulee kuolemaan puhelin kädessään. Todellisuus ympärillämme on muuttunut.

Kommentit (109)

Vierailija
1/109 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa mieltä!

Vierailija
2/109 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa olet!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/109 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä sitten olit niin. Minä olin yksin. 

Vierailija
4/109 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitä vapaasti.

Vierailija
5/109 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te tihrustatte älypuhelimen pientä ruutua? Ihan älytöntä. Puhelin on puhumiseen ja tekstiviesteihin. (Operaattorin tekstareihin, ei kannata olla Whatsapissa, sen omistaa Meta eli Zuckerberg.)

Sosiaaliset suhteet kannattaa hoitaa tapaamalla kasvokkain tai korkeintaan puheluilla.

Tietokonehommat hoidetaan läppärillä ja pöytäkoneella.

Tabletilla ei tee mitään!

Vierailija
6/109 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Mä olin paljon onnettomampi ja yksinäisempi. Ei mulla koskaan ole ollut mitään ystäviä ja kavereita. Oli todella yksinäistä vain kirjat ja tietokonepelit seurana ennen some-aikaa. Ja ennen nettiä varsinkin. Nykyään ei yksinäisyys haittaa yhtään, kun löytyy netistä ja somesta loputtomasti kiinnostavaa.

Vierailija
7/109 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Olen eronnut kahdesta pidemmästä suhteesta ja jälkeenpäin katsottuna älypuhelin on ollut isoin syy eroihin. Valitettavasti kohdalleni on osunut kaksi ihmistä, joiden elämän suurin asia oli istua puhelin kädessä sen sijaan että olisi tehty asioita yhdessä. Silloin kun tehtiin, tärkeintä oli kuvata kaikki somea varten. Nyt mietin haluanko enää kolmatta suhdetta. Tai tiedän että haluan, mutta mistä löytää ihminen jolle puhelimen käyttö ei ole ongelma. Yleensä se paljastuu vasta siinä kohtaa kun arki tulee vastaan ja jaetaan yhteinen koti. Ihmiset tuhlaavat elämäänsä huomaamattaan.

Vierailija
8/109 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se laite vaan miten sitä käyttää. Musta on ihan kätevä kapistus, joka ei ole onnellisuuttani laskenut eikä ihmissuhteita pilannut.

Vierailija
9/109 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelimet ovat pilanneet sekä oikean elämän että internetin.

Vierailija
10/109 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä älypuhelimista mutta itse ainakin olen helpottunut siitä, ettei omalla yläaste-aikoinani (vuosina 2002-2005) ollut sosiaalista mediaa, esim facebookia, tiktokia ja vastaavia.. Itseäni kun kiusattiin tuolloin koulussa, niin voi vaan miettiä kuinka paljon sitä tapahtuu nykypäivänä somen kautta nykypäivän oppilaiden keskuudessa.

Mies34v

Vierailija
11/109 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te tihrustatte älypuhelimen pientä ruutua? Ihan älytöntä. Puhelin on puhumiseen ja tekstiviesteihin. (Operaattorin tekstareihin, ei kannata olla Whatsapissa, sen omistaa Meta eli Zuckerberg.)

Sosiaaliset suhteet kannattaa hoitaa tapaamalla kasvokkain tai korkeintaan puheluilla.

Tietokonehommat hoidetaan läppärillä ja pöytäkoneella.

Tabletilla ei tee mitään!

Lisään lopuksi että lukekaa oikeita paperisia kirjoja.

Vierailija
12/109 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin nykyään älypuhelimet ovat lähes kaikki liian isoja ja liian painavia. Ilmeisesti adtech-teollisuuden miellyttämiseksi niistä on tehty tuollaisia halkoja.

Vierailija
13/109 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet asian ytimessä

mies54v

Vierailija
14/109 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ennen nettiä.

Vierailija
15/109 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa mieltä!

Mä kanssa. Suurin osa on nykyään some/älypuhelinriippuvaisia.

Lisäksi tuo "taskutietokone" on seurantalaite

Vierailija
16/109 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Nuorempien on tietysti hankala tätä käsittää, koska älypuhelin on ollut olemassa aina. Omassa nuoruudessani ei ollut edes nettiä, ja hyvin silti pärjättiin. En silti kiellä, etteikö älylaite helpota elämää. Kunhan se jää rengiksi.

Vierailija
17/109 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vanhat kunnon tekstari liittymät yläasteella, kun tekstareita tykitettiin moneen suuntaan. Aiettä! Saldorajat paukkuivat ennen tuota. Jotkin asiat vaan olivat paremmin ennen. Enkä meinaa, että tuo olisi hyvä juttu, että saldorajat paukkuu, vaan se, että silloin oli muutakin tekemistä, kun tuijottaa näyttöä tunti tolkulla, kun ei ollut mitä tuijottaa.

Vierailija
18/109 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että älypuhelin voi olla pelastus ihmisille joilla on vaikeuksia sosiaalisissa suhteissa. Siinä suhteessa se voi poistaa yksinäisyyden kokemia tunteita. Mutta isossa kuvassa älypuhelimista on selkeästi enemmän haittaa kuin hyötyä. Työelämän piti keventyä tekniikan kehittyessä mutta toisin on käynyt. Kateus, ahneus, minä minä ajattelu, materialismi, narsismi, mies ja naisviha yms. ovat lisääntyneet todella paljon viimisen 10 vuoden aikana. Ennen ongelmia ratkottiin keskustelemassa kasvotusten, nyt levittämällä vihaa internetissä ja tämä tekee noidankehän jossa vihantunteet vain kasvavat ihmisillä joita turhauttaa maailmanmeno ja epäkohdat. Huonoon suuntaan mennään isossa kuvassa ja myös yksilöt tulevat olemaan onnettomampia nyt ja tulevaisuudessa.

Vierailija
19/109 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tuli tehtyä enemmän kaikenlaista. Tunnustan olevani kännykkäriippuvainen ja olen passivoitunut laitteen kanssa sängyn pohjalle. :(

Vierailija
20/109 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on todella radikaalia viettää 15 minuuttia tekemättä mitään. Kokeilin ja viisi minuuttia oli aika hc-kokemus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi