Onko täällä kukaan onnistunut laihduttamaan pysyvästi 10-20 kg?
Painan tällä hetkellä yli 70 kg ja tavoitepainoni on joku 50 kg. Olen tähän asti laihduttanut, vaikka millä menetelmillä. Olen jopa ollut syömättä viikon useasti, mikä nyt kuulostaa ihan hullulta. Elokuussa aloitan elämäntapamuutoksen, kun syön vain 1500 kilokaloria päivässä. Tämä ei tule olemaan pysyvä ruokavalio vaan noudatan tätä, kunnes olen haluamassani painossa. Vaje ei siis ole kovin suuri, mutta puolessa vuodessa toivon pudottaneeni yli 10 kg. Tällä kertaa haluan sitä niin paljon, että tiedän pystyväni noudattamaan tuota rajaa, mutta pelkään, että paino ei silti putoa vaan tapahtuu joku hormoni juttu tai keho keksii pitää kiinni rasvavarastoista tai jmv.
Kommentit (79)
Pysyvyys on hankala käsite, koska kukaan nyt tänne kirjoittava ei tiedä miten tulevaisuudessa käy. Itse tiputin 2020 reilu 20 kiloa ja sen jälkeen paino tasaantunut nykytasolle. Pudotusvaiheessa kävi alempanakin, mutta kehonkoostumisanalyysin mukaan nyt silti parempi kokonaistilanne. Rasvan määrä tippunut ja lihasta tulee lisää eli kehityssuunta on toivottu. Vielä olisi pari kiloa rasvaa, minkä voisi kuluttaa pois ja vastaavasti lihasta saisi tulla 2-3 kiloa lisää.
Itse muutin ruokavaliota ja lisäsin liikuntaa. Lisäksi opin lopettamaan syömisen kun olen syönyt tarpeitteni mukaan. Vaikka ruoka olisi hyvää ja jaksaisin vielä syödä, niin nyt osaan lopettaa syömisen. Herkuttelussa opettelin järkevän annoskoon. Ainekin minulla ne ensimmäiset suupalat ovat parhaat, joten voi ottaa pienen annoksen ja nauttia niistä parhaista hetkistä.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuin lihottamaan pysyvästi 20 kg.
Minä 35kg.
Pois en saa, satoja kertoja yrittänyt laihduttaa.
N37 ja 100kg
Olen kai vuosien varrella laihduttanut yhteensä 100-150 kg! Nyt olen ollut jo uosia noin 20 kg alle maksimipainoni ja ylipainoa on kuitenkin vielä ehkä 10 kg!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä 35kg.
Pois en saa, satoja kertoja yrittänyt laihduttaa.N37 ja 100kg
Ei sinulla kovin pitkäjänteistä tekeminen ole, jos olet satoja kertoja yrittänyt laihduttaa.
Jätin aamukahvilla leivät pois ja syön pelkkää pullaa ja makeita, paino putosi noin 15 kiloa ja näyttää pysyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen aivot pitävät joskus saavutettua painoaan ihannepainona ja tekevät kaikkensa, että paino alkaisi nousta laskun jälkeen.
Siihen auttaa hyvä tarkka vaaka. Ei mitään hysteriaa, mutta punnitus nakuna aamulla, ja jos painoa tullut lisää, dieettipäivä! Ei ole vaikeaa edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä 35kg.
Ei sinulla kovin pitkäjänteistä tekeminen ole, jos olet satoja kertoja yrittänyt laihduttaa.
Tahto on kova! (mutta lyhyt)
Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen aivot pitävät joskus saavutettua painoaan ihannepainona ja tekevät kaikkensa, että paino alkaisi nousta laskun jälkeen.
Siihen auttaa hyvä tarkka vaaka. Ei mitään hysteriaa, mutta punnitus nakuna aamulla, ja jos painoa tullut lisää, dieettipäivä! Ei ole vaikeaa edes.
No jos noin helppoa on, niin miksi ylipainoisia sitten yleensä on? Miksi lihotaan, kun ei tarvitse kuin pitää suunsa kiinni ja dieettipäiviä? Miksi on joillekin vaikeaa säilyttää saavutettua ihannepainoaan?
Voisiko näiltä laihduttamisen ongelmista keskustelevien ketjuista pysyä poissa näsäviisastelemasta, jos ei itsellä ole ylipaino-ongelmia? Tuo "ei ole vaikeaa edes" kertoo ylimielisyydestä. Ei luulisi olevan vaikeaa myöskään sivuuttaa nämä ketjut, jos ei varsinaista sanottavaa ja antia ole.
Olen laihduttanut pysyvästi 45 kg.
Aluksi laihduin 50 kg, viitisen kiloa tuli vuodessa takaisin ja nyt olen 8 vuotta ollut tässä painossa.
BMI 23,5
Aina kun haluaa napostella otatte vain lasillisen vettä. Ja ulos kävelemään. Kauppaan ei koskaan nälkäisenä vaan vatsa täynnä. Älä osta kotiin mitään " naposteltavaa" chipsejä, keksejä, jäätelöä jne.
Laita jääkaapin oveen jostain lehdestä leikattu kuva naisesta, joka näyttää " siiderivalaalta". Haluatko pysyä sellaisena tai tulla sellaiseksi?
Ihan yksinkertaisilla keinoilla pääsee tavoitteeseen, kun päättää päästä. Elämä vai sairastelu = ennenaikainen kuolema?
Painoin 96 kg.Nyt painoa noin 70 kg.Vähän aikaa paino oli alle 70 kg ja liian alhainen.
Nytkin painoa saisi olla pari kiloa enemmän.Olen melko laiha nyt.
Vielä en tiedä tulosten pysyvyydestä, mutta aloitin pätkäpaaston reilu vuosi sitten, tosin maltillisemmin kuin joku tuolla edellä. Eli syön kyllä aamiaisen, ja päiviini jää pääsääntöisesti 14 tuntia syömätöntä aikaa. Tämä tyyli on helppo ylläpitää, joten uskon tulostenkin jäävän pysyviksi. Tähän mennessä on pudonnut 12 kiloa, eli mikään pikadieetti tämä ei ole. Toisaalta, eipä mulla ole kiirettäkään, tarkoitus tosiaan saavuttaa normaalipaino ja pysyä siinä. Tavoitepainoon on viisi kiloa matkaa, sen saavutettuani aion jatkaa pätkäpaastoa, koska oloni on muutenkin parempi kuin aiemmin esim parantuneen unenlaadun myötä.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun haluaa napostella otatte vain lasillisen vettä. Ja ulos kävelemään. Kauppaan ei koskaan nälkäisenä vaan vatsa täynnä. Älä osta kotiin mitään " naposteltavaa" chipsejä, keksejä, jäätelöä jne.
Laita jääkaapin oveen jostain lehdestä leikattu kuva naisesta, joka näyttää " siiderivalaalta". Haluatko pysyä sellaisena tai tulla sellaiseksi?
Ihan yksinkertaisilla keinoilla pääsee tavoitteeseen, kun päättää päästä. Elämä vai sairastelu = ennenaikainen kuolema?
Mikä sun laihdutettujen kilojen määrä on, ja kauanko olet pysynyt tuossa tavoitepainossasi? Siis oli kyse yli 10 kilon laihduttamisesta ja useimpien kohdalla aika isoistakin määristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yksinkertaisilla keinoilla pääsee tavoitteeseen, kun päättää päästä. Elämä vai sairastelu = ennenaikainen kuolema?Mikä sun laihdutettujen kilojen määrä on, ja kauanko olet pysynyt tuossa tavoitepainossasi? Siis oli kyse yli 10 kilon laihduttamisesta ja useimpien kohdalla aika isoistakin määristä.
Laihduin n 10- 13 kg. En omista vaakaa, koska päätin, että näen vaatteistani ja peilistä ja se pitää paikkansa. En ole ostanut uusia isompia vaatekokoja myös, se on yksi mittari ja sillä voi säädellä painoaan, kun pitää pintansa vaatekokojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata päivätasolla alkaa painonvaihtelusta panikoida. Paino kun voi ihan nestetasapainon muutosten takia vaihdella muutaman kilonkin. Tietty kuukautiskierron vaihe, syöty tavallista enemmän suolaa tai hiilaria, tavallista kovempi treeni, helle yms ja plops, painoa onkin yhtäkkiä paljon. Mutta jos tietää ettei ole mitään "porsastellut" syömisten kanssa on selvä ettei ole lihonut kilokaupalla ja voi jäädä seuraamaan tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Olen laihduttanut pysyvästi 45 kg.
Aluksi laihduin 50 kg, viitisen kiloa tuli vuodessa takaisin ja nyt olen 8 vuotta ollut tässä painossa.
BMI 23,5
Saako kysyä millainen oli sinun taipaleesi, elämäntaparemppa vai hiilihydraattien vähentäminen, kenties hikiliikunta, eli miten muutit systeemeitäsi? Vai pienensitkö vaan annoksia? Jätit makeat pois?
Ilman mitään laihdutusvalmistettako?
Vierailija kirjoitti:
Fasting ei voi epäonnistua.
Vain kahvia aamuisin ja ruoka vasta 13 jälkeen.
Ihan sopivaa tahtia lähtee, vaikka välillä söisi epäterveellisemminkin.
Mä soin nöin silloin kun painoin yli 100 kg. Aamupala klo 13, lounas klo 17 ja päivällinen klo 20, ei välipaloja. Eipä auttanut pitkä paasto kun kaloreita meni suusta sisään liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yksinkertaisilla keinoilla pääsee tavoitteeseen, kun päättää päästä. Elämä vai sairastelu = ennenaikainen kuolema?Mikä sun laihdutettujen kilojen määrä on, ja kauanko olet pysynyt tuossa tavoitepainossasi? Siis oli kyse yli 10 kilon laihduttamisesta ja useimpien kohdalla aika isoistakin määristä.
Laihduin n 10- 13 kg. En omista vaakaa, koska päätin, että näen vaatteistani ja peilistä ja se pitää paikkansa. En ole ostanut uusia isompia vaatekokoja myös, se on yksi mittari ja sillä voi säädellä painoaan, kun pitää pintansa vaatekokojen kanssa.
Mä en ole noin kurinalainen. Piti saada herkkuja, vaikka sitten se 4 sipsiä tai puolikas keksi. Noin se onnistui. Ja muutenkin tietty vähemmän ruokaa, korvaten puolet kasviksilla jne. Painoa lähti yli 30 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä 35kg.
Tämän vakiovalittajan dieetti kestää muistaakseni muutaman tunnin.
Kommentin 26 kirjoittaja kirjoittaa: Nyt koin jonkun oivalluksen. Itse nimittäin syön surutta hiilareita, jopa sokerisia herkkuja, tosin niitä harvakseltaan. Ja olen siis laihtunut sen noin 25 kg parissa vuodessa. En ole koskaan ostanut tuota vähähiilarisuutta vaan aina syönyt pastaa, perunaa ja riisiä, tosin pastan ja riisin yleensä täysjyväisenä enkä valkoisena. Leipää syön päivittäin (pienen leipomon ruisleipää, joka pelkkää ruista).
Oivallus on se, että vähähiilihydraattinen ruokavalio saattaakin olla ihan pätevä ja hyvä ja kannatettava, jos ei halua harrastaa liikuntaa. Jos sen sijaan kuntoilee paljon, on pakkokin syödä hiilihydraatteja, jotta jaksaa. Oikein tosissaan urheileva, esimerkiksi kestävyyslajeissa kilpaurheilua harrastava, tarvitsee paljon hiilareita.
Liikunta lisää lihasten insuliiniherkkyyttä ja ehkäisee insuliiniresistenssiä. Se vaikuttaa rasva-aineenvaihduntaan. Liikunnalla on paljon terveysvaikutuksia, eikä sen merkitystä pidä typistää pelkästään liikunnan aikana kulutettuihin kilokaloreihin.
Jos haluaa vain laihtua "tekemättä mitään", voi vähähiilarisuus olla vastaus. Mutta jos haluaa laihtua ja lisäksi parantaa terveyttään, on liikunta aivan välttämätön osa elämää. Ja kun liikkuu paljon, voi ja pitää syödä myös niitä hiilareita.
Tietoa aiheesta kannattaa etsiä esimerkiksi hakusanoilla "liikunta ja insuliiniherkkyys", "liikunta ja rasva-aineenvaihdunta", "liikunta ja metabolinen oireyhtymä" jne. Hakutuloksista kannattaa suodattaa pois selvästi epäluotettavat ja epämääräiset sivustot. Kirjasto on myös hyvä paikka.