Onko täällä kukaan onnistunut laihduttamaan pysyvästi 10-20 kg?
Painan tällä hetkellä yli 70 kg ja tavoitepainoni on joku 50 kg. Olen tähän asti laihduttanut, vaikka millä menetelmillä. Olen jopa ollut syömättä viikon useasti, mikä nyt kuulostaa ihan hullulta. Elokuussa aloitan elämäntapamuutoksen, kun syön vain 1500 kilokaloria päivässä. Tämä ei tule olemaan pysyvä ruokavalio vaan noudatan tätä, kunnes olen haluamassani painossa. Vaje ei siis ole kovin suuri, mutta puolessa vuodessa toivon pudottaneeni yli 10 kg. Tällä kertaa haluan sitä niin paljon, että tiedän pystyväni noudattamaan tuota rajaa, mutta pelkään, että paino ei silti putoa vaan tapahtuu joku hormoni juttu tai keho keksii pitää kiinni rasvavarastoista tai jmv.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt joka päivä 1500 kaloria. Et laihdu.
Aha ja millähän perusteella?
Ap
Jokainen pikadieetti vähentää energiankulutustasi kun lihaksia häviää energiaksi eikä kalorikulutusta näe vaakalukemasta.Oikea tapa on lihastreeni sopivalla proteiinipitoisella dieetillä,rasvaa palaa silloin levon aikana.
Lisäksi kitudieetit ovat todennäköisesti muuttaneet aineenvaihduntaasi (lue esim Lihastohtoria, yhden dieetin jälkeen aineenvaihdunta voi olla sekaisin jopa vuoden), niin kun palaat dieetiltä vanhaan ruokavalioon, lihot yhä enemmän.
Tiede on pätkäpaaston puolella.
Käyttäjä42413 kirjoitti:
Aloitin elämäntapa muutoksen viime vuoden marraskuussa ja olen laihtunut nyt 14kg. Vielä tavoitteena 4 kg pudotus. Tämä ei olisi onnistunut ilman suolisto hormonia, Ozempic. Sain lääkäriltä reseptin ja alussa pistettävä liuos oli 0.25mg ,sitten 0.50 mg ja lopuksi 1mg ,kerran viikossa. Koska olen terve en saa Kelan tukea mutta esim. diabeetikot saavat 40% hinnasta pois. Hinta lääkkeelle on 125 eur. Alussa oli paha olo noin 2-3 kk mutta sitten helpotti. Nyt aloitin 0.50mg annoksilla. Puolitan tuon 1mg annoksen ja näin ollen lääke kestää 6 viikkoa , 4 viikon sijaan. Minulla on kuulemma liian vähän suolistohormoneja. Aivot on kuin toisella ihmisellä. Enää ei tee mieli jäätelöä,karkkeja ,pullaa yms. Ruoka annokset on puolittuneet koska en jaksa syödä ylimääräistä. Kun paino alkoi tippumaan mieliala alkoi nousta ja ilokseni vaatteet mahtuvat päälle ja on ollut kiva ostaa uusia. Kaiken kaikkiaan tämä on ollut mieletön matka ja voin todella hyvin. Saan syödä välillä herkkujakin suklaata tai mansikka kermakakkua..... Suosittelen lämmöllä kokeilemaan. Ps.Liikun noin tunnin päivässä ulkoillen ja 1-2 krt viikossa uimahallissa vesijuoksemassa jotteivat lihakset ihan surkastu.
Kuuluuko se jossain vaiheessa puolittaa? Vai alkaako sitten taas herkut kutsua?
Itsekin olen marraskuusta laihduttanut pzempicilla, , 13 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jokainen pikadieetti vähentää energiankulutustasi kun lihaksia häviää energiaksi eikä kalorikulutusta näe vaakalukemasta.Oikea tapa on lihastreeni sopivalla proteiinipitoisella dieetillä,rasvaa palaa silloin levon aikana.
Onko puoli vuotta 1500 kilokalorilla mielestäsi pikadieetti? Proteiinin saannista huolehdin. Lisäksi salilla käyn joka toinen päivä ja lenkillä joka toinen päivä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onko puoli vuotta 1500 kilokalorilla mielestäsi pikadieetti? Proteiinin saannista huolehdin. Lisäksi salilla käyn joka toinen päivä ja lenkillä joka toinen päivä.
Ap
Tämä kuulostaa hyvältä eli liikunnan avulla pidät yllä myös lihasmassaa ja kehon terveyttä muutenkin.
--
Omana tavoitteena on pudottaa suunnilleen 15 kg. BMI:n mukaan olen vähän ylipainon puolella (27 ja rapiat) ja pudotuksen jälkeen BMI olisi n. 22 tai 23. Vaa'alla aion käydä salilla ja punnita vain kerran kuukaudessa. Kaapissa on muutamia pieneksi käyneitä vaatteita, joita sovittamalla seuraan kehon muutosta.
Ruokavaliossa on selkeästi petrattavaa: liian paljon olen tilannut pizzaa ja muita energiatiheitä ruokia ja liian vähän kokannut kotona terveellisiä ruokia. Liikunnan olen taas aloittanut vuosien tauon jälkeen, ja vaikka se ei paljoa painonpudotukseen vaikuta, huomaan jo reilun viikon jälkeen sen vaikuttavan mielialaan ja jaksamiseen ja keho tuntuu paremmalta. Ehkä tämä tästä!
Noin kahdessa vuodessa paino on pudonnut suunnilleen 25 kiloa, sen jälkeen kun tein muutoksia elämäntapoihini. En aloittanut mitään dieettiä, joka kestäisi x aikaa ja jonka jälkeen palaisin joihinkin vanhoihin tapoihin. Päätin tehdä vain sellaisia asioita, joihin pystyn sitoutumaan loppuelämäksi. Ja joita haluan tehdä. Näihin kuului liikunnan lisääminen reilusti (7-10 tuntia viikossa kävelyä, hölkkää, hiihtoa ja/tai pyöräilyä) ja ruoan koostumuksen muuttaminen selkeästi kasvisvoittoiseksi, kuitenkaan hyviä proteiineja ja hiilihydraatteja unohtamatta. Proteiinia saan paitsi (vähäisestä) lihasta, myös kalasta, rahkasta ja erilaisista pavuista ja linsseistä, joita syön päivittäin.
Kukaan ei voi tietää, onko tämä pysyvää, mutta tarkoitukseni oli muuttaa elintavat pysyvästi, ja tähän saakka ovat pysyneet, koska sopivat minulle. Aikaa on kulunut vasta sen parisen vuotta. Kukin tavallaan toki, mutta itse en ryhtyisi mihinkään kalorinlaskentaan enkä puolen vuoden kitudieettiin tai muuhunkaan dieettiin.
Onnea yritykseen, toivottavasti onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Fasting ei voi epäonnistua.
Vain kahvia aamuisin ja ruoka vasta 13 jälkeen.
Ihan sopivaa tahtia lähtee, vaikka välillä söisi epäterveellisemminkin.
Kysyttiin pysyvää laihtumista eikä varminta lihomista takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Riippuu miten teet sen,juokseminen ei ehkä kannata tässä mutta kävellä tietysti voi.
Painoin 20 vuotta sitten 15 kg enemmän.
Olen aina ollut jojo-laihduttaja, mutta tuon olen onnistunut pitämään pois.
Vielä on 10 kg ylipainoa, joka onkin sitten sitkeässä.
Ap mikä vika aiemmissa ketjuissa, missä kysyt samaa asiaa?
Lopetin alkoholin käytön kokonaan 6kk sitten ja lisäsin liikuntaa matalalla sykkeellä. 88--83kg ja olen syönyt samaa mitä ennenkin. Vielä tuo 3kg joutaa pois. Vähemmän siis sokeria ja se on siinä.bmi ylärajalla eli hyvä paino, kun on lihasta kin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ei samoja lihasryhmiä liian usein.Jossain menee metsään jos tuo ei toimi.Ei raskasta kestävyysliikuntaa silloin jos treenaa lihaksia.
Olen onnistunut.
Lihoin huomaamatta jonkun kymmenkunta kiloa, kun töissä aina tauoilla puputin "terveellisen" välipalapatukan. Lisäksi laiskuuttani rupesin tekemään aamulla puuroa, ja töistä tullessa söin muutaman leivän tai näkkärin, ja iltapalaksi näkkäriä tai riisikakkuja. Olin aikaisemmin ollut normaalipainoinen ja olin yhä siinä rajoilla, mutta pylly alkoi levitä ja maha oli kuin pullataikina.
Lopetin leivän ja välipalapatukoiden mussuttamisen ja palasin edelliseen ruokavalioon, jolla olin voinut hyvin ja paino pysyi kurissa: vähähiilariseen. Aamiaiseksi munakas ja toisinaan pekonia ja raejuustoa, ei välipaloja. Päiväruuaksi jotain pientä, ehkä valmiskeitto tai leipäjuustonpala, koska nälkä ei välttämättä tullut ennen iltaa. Iltaruuaksi jotain missä on paljon rasvaa ja proteiinia ja vain vähän hiilareita, esim. paistettua kanaa kermassa ja höyrytettyjä vihanneksia. Perunaa, pastaa, riisiä tms. vain kerran, pari viikossa.
Paino tippui parissa kuukaudessa sieltä noin 70 kg --> 60 kg.
Sama tapahtui aikoinaan, kun odotin ensimmäistä lastani, ja halusin syödä niin "terveellisesti" kuin mahdollista: vähärasvaisesti ja suolattomasti, kasviksia ja viljaa ja vain vähän lihaa, sekin kanaa. Ikinä en ole ollut niin turvoksissa, voinut niin huonosti, verenpaineet huiteli pilvissä ja keikuin raskausmyrkytyksen rajoilla. Toisen raskauden aikana söin juuri päinvastoin ja voin todella hyvin, raskaus ja synnytyskin meni tosi helposti.
Hiilihydraatit nostavat verensokeria, ja verensokeri nostaa insuliinia, ja niin kauan kuin insuliini on koholla, elimistöön kertyy rasvaa. Rasva EI lihota, vaan ne hiilarit. Eli jos haluat laihtua, jätät kaiken "helpon" ruuan kauppaan: leivät, pastat, perunat, valmisruuat, karkit, sipsit, mehut ja limpparit jne. Teet ruuan itse. Kunnon ruokaa. Lihaa, kalaa, kananmunia, vihanneksia, kasviksia, marjoja, kermaa, juustoa. Joku maitohappobakteerivalmiste ei myöskään tee pahaa, esim. Boris-juoma, joka auttaa suolistoa pilkkomaan ruokaa, ettei vatsa turpoile.
Vierailija kirjoitti:
Mun painohistoria: ikävuosina 30-42 laihduttelin koko ajan mutta onnistuin lihomaan 76 kilosta 110 kiloon. Eli klassinen jojoilu: kova kuuri, ahminta ja lihominen, uusi kuuri, taas takaisin lihominen korkojen kera jne. Koitin kaappaukset ja Cambridget ja South Beach Dietit ja Painonvartijat ja jutan nettivalmennuksen ja muitakin nettivalmennuksia, PT:n neuvoman ruoka- ja kuntokuurin tänä aikana.
Mutta minä onnistuin lopulta ja olen jo useamman vuoden painanut 65 kg mikä on ihan ok ottaen huomioon lähtöpaino 110 kg. Mulla salaisuus oli vaan lopettaa kokonaan se kuuriajattelu, oikeastaan koko laihdutusajattelu. Eli tavallaan hyväksyin itseni 110 kiloisena, enkä enää vihannut kroppaani, mutta samalla aloin terveys eikä ulkonäkö edellä tehdä pieniä säätöjä ruokavaliooni, yksi kerrallaan. Mitään dieettiä en noudattanut, mitään en ole jättänyt ruokavaliosta kokonaan pois. Laihtuminen näin oli toki hidasta mutta helppoa ja miellyttävää. Ja koska jo hyväksyin kehoni, ei ollut sitä painetta: hyi yök läski akka, nyt kyllä laitan sinut ruotuun ja lähtee läski palamaan kuten ennen. Nyt asenne oli enemmänkin: kiitos hieno keho, että jaksat toimia vaikka onkin liikaa painoa. Yritän tässä tehdä muutoksia että taakaksi vähitellen pienenisi, mutta en aio stressata sinua rajuilla muutoksilla.
Kuin omasta elämästäni tämä. Oli paras oivallus ikinä, että unohtaa kokonaan tuon kuuriajattelun ja jotkut päivämäärät, ja niin lähti 48 kg. Ajatuksena vain, että paino putoaa, kun ei joka toinen tunti hyppää siihen puntarille kiroilemaan. Stressi hävisi ja sitä myöten myös ahmimishimo siihen lohtuun, kun ei laihdukaan ja kaiken salliminen (oikeassa mittakaavassa ja määrissä ja tietenkin jotkut ökyrasvaiset pois), kunhan ottaa vähemmän. Lopulta ei enää edes suklaa ollut ongelma, jäi pois sekin. Aika harvoin enää tulee "pakko saada", ja silloin syönkin, paitsi että maltilla, mutta siihen jää, taas pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei moni usko, mutta näin on.
Laihdutin kolmekymppisenä itseni alle 50 kg oon. Ja sairastuin..
Seuraamukset alkoi vuosien päästä, kun kilppari sanoi itsensä lopullisesti irti, hormooni toiminta sekaisin.
Paino nousi ja onnistuin vielä kerran pudottamaan painoa kymmenen kiloa.
Kunnes se taas Koronan myötä nousi.
Tuntui todella oudolle lihominen, vaikka laskin kaloreita.
Syömäni kalorit ( 1400 kaloria) painottuivat iltaan ja lääkäriin selitti , että aineenvaihduntani on niin jumissa,.
Pitäisi opetella syömään viisi kertaa päivässä ja heittää vaaka pois.
Ja muuten,
anoreksiassa ei kuole nälkään, vaan immuunikadon puutteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ei ole. Ei aikuinen nainen tarvitse yli 1800kcl vuorokaudessa normaalistikaan. Hyvin maltillista on ollut.
Pudotin kympin kahdessa kuukaudessa vähähiilarisella ruokavaliolla. Normaalipainon sisällä. Suosittelen.
Käyttäjä42413 kirjoitti:
Aloitin elämäntapa muutoksen viime vuoden marraskuussa ja olen laihtunut nyt 14kg. Vielä tavoitteena 4 kg pudotus. Tämä ei olisi onnistunut ilman suolisto hormonia, Ozempic. Sain lääkäriltä reseptin ja alussa pistettävä liuos oli 0.25mg ,sitten 0.50 mg ja lopuksi 1mg ,kerran viikossa. Koska olen terve en saa Kelan tukea mutta esim. diabeetikot saavat 40% hinnasta pois. Hinta lääkkeelle on 125 eur. Alussa oli paha olo noin 2-3 kk mutta sitten helpotti. Nyt aloitin 0.50mg annoksilla. Puolitan tuon 1mg annoksen ja näin ollen lääke kestää 6 viikkoa , 4 viikon sijaan. Minulla on kuulemma liian vähän suolistohormoneja. Aivot on kuin toisella ihmisellä. Enää ei tee mieli jäätelöä,karkkeja ,pullaa yms. Ruoka annokset on puolittuneet koska en jaksa syödä ylimääräistä. Kun paino alkoi tippumaan mieliala alkoi nousta ja ilokseni vaatteet mahtuvat päälle ja on ollut kiva ostaa uusia. Kaiken kaikkiaan tämä on ollut mieletön matka ja voin todella hyvin. Saan syödä välillä herkkujakin suklaata tai mansikka kermakakkua..... Suosittelen lämmöllä kokeilemaan. Ps.Liikun noin tunnin päivässä ulkoillen ja 1-2 krt viikossa uimahallissa vesijuoksemassa jotteivat lihakset ihan surkastu.
Olen 2-diabeetikko (n. 4v sitten todettu) ja käyttänyt tätä valmistetta nyt parisen kk, laihtuminen 6kg. Ei pahemmin mitään oireita. Hieman aluksi yökötti hetken aamulla.
Juttelin lääkärini kanssa Kela-korvauksesta (mitä en nyt saa) juuri pari pv sitten ja hän sanoi, että voi yrittää Kelaan laittaa anomusta kohdallani. Tilanne on sellainen, että korvausta saa, jos potilas ei voi käyttää insuliinia, ja Ozempic olisi siis diabeteksen hoitoon käytössä, eikä ensisijaisesti laihdutukseen.
Itse olen todella turvonnut tuosta insuliinista, ja se nosti painon 25kg muutamassa kk:ssa kun sairaus todettiin ja insuliinin käyttö alkoi. Tähän nyt siis vedotaan.
Näin täällä Turussa, muilla ja muualla voi olla eri kokemuksia ja olisi kiinnostavaa tietää niistä!
Vierailija kirjoitti:
Olen onnistunut.
Lihoin huomaamatta jonkun kymmenkunta kiloa, kun töissä aina tauoilla puputin "terveellisen" välipalapatukan. Lisäksi laiskuuttani rupesin tekemään aamulla puuroa, ja töistä tullessa söin muutaman leivän tai näkkärin, ja iltapalaksi näkkäriä tai riisikakkuja. Olin aikaisemmin ollut normaalipainoinen ja olin yhä siinä rajoilla, mutta pylly alkoi levitä ja maha oli kuin pullataikina.
Lopetin leivän ja välipalapatukoiden mussuttamisen ja palasin edelliseen ruokavalioon, jolla olin voinut hyvin ja paino pysyi kurissa: vähähiilariseen. Aamiaiseksi munakas ja toisinaan pekonia ja raejuustoa, ei välipaloja. Päiväruuaksi jotain pientä, ehkä valmiskeitto tai leipäjuustonpala, koska nälkä ei välttämättä tullut ennen iltaa. Iltaruuaksi jotain missä on paljon rasvaa ja proteiinia ja vain vähän hiilareita, esim. paistettua kanaa kermassa ja höyrytettyjä vihanneksia. Perunaa, pastaa, riisiä tms. vain kerran, pari viikossa.
Paino tippui parissa kuukaudessa sieltä noin 70 kg --> 60 kg.
Sama tapahtui aikoinaan, kun odotin ensimmäistä lastani, ja halusin syödä niin "terveellisesti" kuin mahdollista: vähärasvaisesti ja suolattomasti, kasviksia ja viljaa ja vain vähän lihaa, sekin kanaa. Ikinä en ole ollut niin turvoksissa, voinut niin huonosti, verenpaineet huiteli pilvissä ja keikuin raskausmyrkytyksen rajoilla. Toisen raskauden aikana söin juuri päinvastoin ja voin todella hyvin, raskaus ja synnytyskin meni tosi helposti.
Hiilihydraatit nostavat verensokeria, ja verensokeri nostaa insuliinia, ja niin kauan kuin insuliini on koholla, elimistöön kertyy rasvaa. Rasva EI lihota, vaan ne hiilarit. Eli jos haluat laihtua, jätät kaiken "helpon" ruuan kauppaan: leivät, pastat, perunat, valmisruuat, karkit, sipsit, mehut ja limpparit jne. Teet ruuan itse. Kunnon ruokaa. Lihaa, kalaa, kananmunia, vihanneksia, kasviksia, marjoja, kermaa, juustoa. Joku maitohappobakteerivalmiste ei myöskään tee pahaa, esim. Boris-juoma, joka auttaa suolistoa pilkkomaan ruokaa, ettei vatsa turpoile.
Sulla näin, jollain toisella on toisin. Itselleni ei vhh sovi, sen sijaan voi hyvi kun ruokavaliossani on riittävästi hyviä hiilareita (täysjyvää).
Itse painan 15 kiloa vähemmän kuin läskeimpänä aikana. Olen tosin käynyt lähes ihannepainossani eli vähän aikaa painoin 30 kg vähemmän kuin lihavimmillani, mutta asenteessani oli/on vikaa. Olen laihduttanut ihmesoppadieeteillä pari kertaa, mutta silloin alkaa himoita sitä, mitä ei saa syödä ja dieetin jälkeen on karu paluu entiseen.
Fasting ei voi epäonnistua.
Vain kahvia aamuisin ja ruoka vasta 13 jälkeen.
Ihan sopivaa tahtia lähtee, vaikka välillä söisi epäterveellisemminkin.