Aika keksiä uusi harrastus syksyksi 12-vuotiaalle. Ei saisi olla liian sitova.
Tytär on päättänyt luopua tanssitunneilla käymisestä, joita oli viime vuonna 3 kertaa viikossa. 5-vuotiaasta asti harrasti ja jos into on laantunut, niin on. Meillä ei pakoteta mihinkään, eikä harrastuksen tarvitse sitoa liikaa. Hänellä tulee olemaan partio, jossa on tapaamiset noin kerran viikossa ja joskus leirejä.
Ollaan mietitty, mikä voisi olla kiva harrastus. Keväällä kysyin koripalloseurasta, mutta sinne pääsee treenaamaan vain, jos sitoutuu käymään peleissä (lähinnä viikonloppuisin ja joskus arki-iltoina). Heillä ei ole mahdollisuutta, että joku kävisi joukkueen mukana harjoittelemassa esim. kerran viikossa. Ymmärretään tietysti se, että joukkueen toivotaan hitsautuvan yhteen, kilpailevan ja kehittyvän. Oletan, että muissa joukkuelajeissa taitaa olla jo tuon ikäisillä samat vaatimukset.
Ehdotella saa, jos jollain on hyviä kokemuksia harrastuksista, joissa ei ole liian tiukkapipoista eikä tarvitse sitoutua käymään monta kertaa viikossa.
Kommentit (137)
Eikö todella 12v itse osaa sanoa mitä haluais harrastaa?
Joku ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Yleisurheilu. Hyvä ja monipuolinen harrastus ja ainakin meidän seurassa sai kilpailla juuri sen verran kuin halusi. Ei siis olla enää mukana valikoituui toinen laji tuolle junnulle joka on jo 17.
Onko teidän kunnassa 12 v. aloittelijoille yleisurheilua? Teillä on hyvin asiat. Mun poikani kävi juoksukoulua, johon pääsi myös yläkoulun alussa mukaan. Yleisurheilukoulut aloittelijoille oli 10-vuotiaaseen asti. Isommilla taisi olla jo valmennusryhmät. Yleisurheilu on yllättävän sitova harrastus. Juoksukoulussa oli hyvä, ettei siellä ole pakko käydä joka kerta ja voi valita, osallistuuko 1-3 kertaa viikossa. Poika on nyt lukiossa eikä enää juokse. Mut oisko tuo juoksukoulu hyvä liikunnallisille tytölle?
Miksi tyttö ei saa itse päättää mitä tekee vapaa-aikanaan?
Kyllä nyt joku oli oivalluksen tehnyt jota kannatan. Että osta sille pensseleitä ja paperia ja käske sutia niillä niin kauan että tulee mieleen jotain järkevää ja mielenkiintoista tekemistä.
Kai teidänkin kylällä on kirjasto?
Eikö siinä partiossa ole tarpeeksi.
Miksi pitäisi edes olla joku ohjattu harrastus, kai lapsi voi omaamielikuvitustakin käyttää ja puuhastella vapaasti asioita joista kiinnostuu.
En ymmärrä vanhempia joiden lapsilla ei ole ollenkaan omaa aikaa, koulun jälkeen ja viikonloput on "harrastuksia" täynnä. Pakollista toimintaa ne ovat eikä mitään harrastamista, harrastus on jotain mitä tehdään kun huvittsa ja, siitä saa iloa, ohjatut kerhot ja seurat on kaikkea muuta.
Budolajit: judo jujutsu jne. ?
Niitä on monenlaisia, tai-jista karateen, riippuu paikkakunnasta mitä löytyy. Paljon on juniorien/nuorten ryhmiä. Kannattaa osallistua avointen ovien tilaisuuksiin.
Höntsäilyä ei se kyllä ole, vaan tavoitteellista toimintaa, mutta riittää jos käy 1-2 krt vkossa.
Perheenjäsenten kanssa yhteistä liikuntaa ja tekemistä. Sovitte vaikka kerran viikkoon treffit.
Joko koko perhe tai jonkun kanssa. Ja joku toinen toisen kanssa.
Retkeilyä, uinti, teatteri, ulkoilu. Yhdessä paistamaan makkarat. Elokuussa yhdessä lampeen uimaan. Talvella hiihtämään, luistelemaan, rinteeseen, pulkkamäkeen.
Kasveja kuvaamaan, eläimiä katsomaan. Geikätköilemään.
Ole sen lapses kanssa. Elä ja ole. Ne on parhaita hetkiä.
Pyöräily myös on tosi hyvä.
Kysy lapsestasi. Suunnitelmaa yhdessä.
Olisipa varmasti lapsesta kiva,, jos aikuinen esittäisi toiveen saada viettää lapsensa kanssa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä Turun suunnalla on ollut liikuntaharrastuksia kuten sähly, johon on voinut osallistua aina kun haluaa. Kysy nuorisoliikuntatoimistosta, onko heillä vastaavaa.
Sitten on perinteiset naisvoimistelijat, joilla on tunteja tuon ikäisellekin. Erilaisia tanssitreenejä tms.Vähän ohis mut vieläkö jossain on Naisvoimistelijat? Oikeesti?
Täällä Stadin suunnalla voimistelu otetaan aika tosissaan, on kallista ja treenejä melkein joka päivä, kilpailijoilla jopa aamulla ja illalla.
Mä muistan naisvoimistelijat 70-luvulta, kun asuttiin landella.
Helsingissä toimii esim Kallion Naisvoimistelijat. Oikeesti.
Olen myös ratsastuksen ja cheerleadingin kannalla. Voi aloittaa 12-vuotiaana. Molemmissa voi kilpailla tai sitten vain harrastaa huvikseen.
Aloittajalle en osaa sanoa muuta kuin että kannattaa yrittää löytää lapselle se hänen oma juttunsa. Ei ehkä kannata alkuun sitoutua edes kerran viikossa tapahtuvaan harrastamiseen, vaan käydä tutustumiskäynneillä eri paikoissa.
Ja sitten - suo anteeksi ap, että hämmennän ketjuasi - aihe liippaa niin läheltä, että minäkin voisin ottaa vinkkejä vastaan. Oman lapseni tilanne on nimittäin päinvastainen.
9-vuotias poikani sanoi, että haluaisi kilpailla jossakin yksilölajissa. Ei siis treenata tai nauttia lajista tai kehittyä, vaan nimenomaan kilpailla, mikä sotii melko lailla omaa ideologiaani vastaan, mutta yritän olla sitä näyttämättä.
Hän harrastaa jalkapalloa harrastetasolla, tykkää kyllä juoksemisesta, mutta on passiivinen kentällä eikä halua mennä vastustajaa päin.
Hän on hyvä kaikenlaisessa kiipeilyssä ja roikkumisessa, kärrynpyörissä ja sen sellaisessa. Olisi ehkä lahjakas voimistelussa, mutta tosiaan se pikkutarkka harjoittelu ei varmastikaan onnistuisi. Eli missä pääsisi nopeasti kilpailukokemuksiin? Yleisurheilu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisurheilu. Hyvä ja monipuolinen harrastus ja ainakin meidän seurassa sai kilpailla juuri sen verran kuin halusi. Ei siis olla enää mukana valikoituui toinen laji tuolle junnulle joka on jo 17.
Onko teidän kunnassa 12 v. aloittelijoille yleisurheilua? Teillä on hyvin asiat. Mun poikani kävi juoksukoulua, johon pääsi myös yläkoulun alussa mukaan. Yleisurheilukoulut aloittelijoille oli 10-vuotiaaseen asti. Isommilla taisi olla jo valmennusryhmät. Yleisurheilu on yllättävän sitova harrastus. Juoksukoulussa oli hyvä, ettei siellä ole pakko käydä joka kerta ja voi valita, osallistuuko 1-3 kertaa viikossa. Poika on nyt lukiossa eikä enää juokse. Mut oisko tuo juoksukoulu hyvä liikunnallisille tytölle?
Pieni kunta ja kyllä siellä yleisurheilukoulussa oli muistaakseni 12-13 vuotiaitakin. Ne harvat, jotka halusivat sitten ottaa asian vakavammin harjoittelivat joko yksin tai pienissä porukoissa.
Joku kokkauskerho vois olla hauskaa myös. Seiskalla alkaa kotitalous koulussa ja siitä on monet innoissaan sukupuoleen katsomatta.
Ehdotan parkouria, ei käsittääkseni kilpailla ja harrastaa voi oman tasonsa mukaan. Entäs joku taiteeseen liittyvä harrastus? Niissä ei luulisi olevan liian vakavaa, koodailu voisi olla myös vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Cheerleading, voi aloittaa minkä ikäisenä tahansa ja on alkeis- ja harrastetaso jotka ei ole liian sitovia. Hauska ja todella monipuolinen joukkuelaji!
Oma tyttäreni aloitti juurikin 12 vuotiaana ja ehti kisata sm tasollakin uransa aikana, eli ei todellakaan ole liian myöhäistä aloittaa.
Eikö tuo ole vähän bimbo-laji? Ei millään pahalla, mutta onhan sillä sellainen maine.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tyttö ei saa itse päättää mitä tekee vapaa-aikanaan?
Onlyfanssit tulille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cheerleading, voi aloittaa minkä ikäisenä tahansa ja on alkeis- ja harrastetaso jotka ei ole liian sitovia. Hauska ja todella monipuolinen joukkuelaji!
Oma tyttäreni aloitti juurikin 12 vuotiaana ja ehti kisata sm tasollakin uransa aikana, eli ei todellakaan ole liian myöhäistä aloittaa.Eikö tuo ole vähän bimbo-laji? Ei millään pahalla, mutta onhan sillä sellainen maine.
Entäs twerkkaus?
Soidintanssia ja paritteluun kutsu.
Osta legoja. Lapset ei tarvitse kalliita harrastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni kunta ja kyllä siellä yleisurheilukoulussa oli muistaakseni 12-13 vuotiaitakin. Ne harvat, jotka halusivat sitten ottaa asian vakavammin harjoittelivat joko yksin tai pienissä porukoissa.
Monessa pienessä kunnassa taitaa asiat olla paremmin kuin kaupungeissa. Mun mielestä nuorille pitäis olla myös harrastuksia, jotka voi aloittaa vasta nuoruusiässä JA eivät maksaisi liikaa.
Oon tutuilta kuullut, että yhdessä pikkukunnassa yleisurheilu maksoi satasen vuodessa. Isommissa kaupungeissa ei taida tonni riittää. Että siinäkin mielessä epätasa-arvo. Kun mun siskon perhe muutti maalle, niillä ei muuta ollutkaan kyläkoululla kuin 4H-kerho ja tanssitunnit kerran viikossa. Mutta ne hinnat: tanssitunnit tyyliin 50 euroa/kausi. Koulun salin antoivat maksutta harrastekåyttöön ja joku opiskelija opettajaksi. Tanssikoulut, jotka itse maksaa kalliit tilavuokrat ja palkkaa pätevät tanssinopettajat, ei millään pystyisi samaan. Eiköhän tuo tanssikin ole jo kallis harrastus kaupungeissa, jos käy useamman tunnin viikossa.
sensha-do olisi mielenkiintoinen urheilulaji, mutta on valitettavasti fiktiivinen laji.