Mökkeilyn inhoamisketju - miksi et ikinä osta mökkiä?
Olen omassa kaveripiirissäni outolintu, kun en pidä mökkeilystä. Vihaan ulkovessaa, vesien raahaamista jostain järvestä, hyttysiä, nukkumista jollain laverilla saunakamarissa... En myöskään pidä ajatuksesta, että olisi jokin yksi paikka, jonne aina lomalla pitäisi mennä. Kaipaan vaihtelua.
Miksi sinä inhoat mökkeilyä?
Kommentit (214)
Sama syy kuin useimmilla täällä; ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mökistä. Huoltotöitä ei tarvitse tehdä joka vuosi. Itseaiheutettuja ongelmia. Mökki on mökki. Huvila on huvila ja kakkoskoti on sitten vielä pahempi. Huoltovapaa no melkein on hyvä mökiksi. Talvehtii ilman lämpöö.
NImim: elänkö kuin pellossa?
Se on just noin. Isot huoltotyöt kuten mökin maalaus ehkä 10-15v välein. Siihenkin voi palkata jonkun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies juo joka ilta kaljaa mökillä.
Sanoo et sauna joka ilta = saunakalja joka ilta. Sit grillatessa vähän viiniä ja napsu ruoan kanssa. Ei päivää ilman.
Hyvältä kuulostaa!
Ei kuulosta. En halua että mies juo saunakaljaa joka ilta.
Päivät maalaa, sahaa, kunnostaa ja kuulemma hankkii saunahien. Tänäänkin pinnoittaa saunan huopakattoa jollain bitumilla, joka haisee. Sitten illalla lämmittää saunan ja juo kaljaa.
Mökki ja ympäristö on kyllä hyvässä kunnossa. Se täytyy myöntää kun koko ajan tekemässä jotain.
eli raataa kuin orja aamusta iltaan eikä edes saunakaljaa saisi ottaa?
Mutta että joka päivä ainakin se yksi kalja. Se on kuin joku riitti. Ärsyttää.
Eilen illallakin mies joi taas kaljaa. Yhden saunassa ja toisen, jonkun erikoisemman oluen lasista ruoan jälkeen. Tuli vähän suukopuakin asiasta kun huomautin, että taas sillä on kalja käsissä ja ettei joka päivä pidä alkoholia juoda, mökilläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mökistä. Huoltotöitä ei tarvitse tehdä joka vuosi. Itseaiheutettuja ongelmia. Mökki on mökki. Huvila on huvila ja kakkoskoti on sitten vielä pahempi. Huoltovapaa no melkein on hyvä mökiksi. Talvehtii ilman lämpöö.
Se on just noin. Isot huoltotyöt kuten mökin maalaus ehkä 10-15v välein. Siihenkin voi palkata jonkun.
Jos on monta rakennusta, laituria, terassia jne ja kaikkia ei samana kesänä tee, niin melkein joka kesä on edessä joku kunnostus.
Koska olen liian urbaani mökkeilemään. Ahdistun mökillä 24h sisään. Minun on oltava kaupungin sykkeessä, läsnä sitä. Matkustan aina kun mahdollista johonkin suurkaupunkiin. Se on se minun juttu.
Jollekkin toiselle sopii rauha ja mökkeily. Hyvä juttu heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kevät/kesä kuitenkin jotain. Kodin huoltotöiden lisäksi. Mitään lisäarvoa elämään ei mökin omistaminen tuonut (tuli perintönä, kokeiltiin muutama vuosi josko sittenkin innostuu) joten myytiin.
Ne jotka huoltaa mökkiä vain muutaman vuoden välein, tuntuu oudolta. Ainahan sitä on tarkistettava kuntoa. Jopa kerrostaloasunto vaatii ylläpitoa. Olette sokeita siis pikkuvioille ja kulumiselle. Ettekö putsaa rännejä, hormeja, pihassa saa okl roskat mitä tulee, ettekö öljyä terassia, vaihda koskaan kiviä kiukaaseen, tiivistä ikkunoita, hoida puutarhakalusteita?
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka huoltaa mökkiä vain muutaman vuoden välein, tuntuu oudolta. Ainahan sitä on tarkistettava kuntoa. Jopa kerrostaloasunto vaatii ylläpitoa. Olette sokeita siis pikkuvioille ja kulumiselle. Ettekö putsaa rännejä, hormeja, pihassa saa okl roskat mitä tulee, ettekö öljyä terassia, vaihda koskaan kiviä kiukaaseen, tiivistä ikkunoita, hoida puutarhakalusteita?
Meidän mökin, joka männikössä rännit pitää putsata joka kevät JA syksy koska kovat tuulet heittää neulasia.
Kiuaskivet vaihdetaan yleensä joka kesä, eihän se ole kuin pikku homma. Saunotaan niin paljon, käytännössä joka päivä kun mökillä ollaan ja välillä saattaa sauna olla kuumana lasten ja kavereiden takia koko illan.
Pari kertaa olen vuokrannut mökin, ja molemmilla kerroilla olen onnistunut saamaan pusikossa sijaitsevan paskaläävän, joka on sisustettu anoppivainaan vanhoilla kalusteilla. Ei kiitos enää vuokramökkiä.
Omaan mökkiin ei ole varaa tai oikeastaan olisi, mutta pitäisi hankkia auto ja sitä en halua. Vai onko jollain autottomalla mökki?
Vierailija kirjoitti:
Pari kertaa olen vuokrannut mökin, ja molemmilla kerroilla olen onnistunut saamaan pusikossa sijaitsevan paskaläävän, joka on sisustettu anoppivainaan vanhoilla kalusteilla. Ei kiitos enää vuokramökkiä.
Omaan mökkiin ei ole varaa tai oikeastaan olisi, mutta pitäisi hankkia auto ja sitä en halua. Vai onko jollain autottomalla mökki?
Kyllä hinta kuvastaa laatua näissä vuokramökeissä. Maksa vähän enemmän niin saat kunnollisen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvän vuokramökin hinnat lähtee siitä 170 euroa vrk alkaen. Jos vuokraa halvan mökin, saa murjun pusikosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaan mökkiin ei ole varaa tai oikeastaan olisi, mutta pitäisi hankkia auto ja sitä en halua. Vai onko jollain autottomalla mökki?Hyvän vuokramökin hinnat lähtee siitä 170 euroa vrk alkaen. Jos vuokraa halvan mökin, saa murjun pusikosta.
Sesongin ulkopuolelta olen saanut jopa 100e / vrk. Hyvän ja siistin mökin, jossa hyvät kalusteet ja sängyt kuudelle.
Ei kiinnosta mökkeily niin paljon, että itselleni sellaisen ostaisin. Mieluummin vuokraan, jos tekee mieli mökkeillä. Harvoin tulee kuitenkin vuokrattua.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö kuvat ja sijainti vastannut todellisuutta. Millaiset arvostelut siinä oli?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän pari joilla on ollut. Mutta sellaisia, että ne on lähellä ison tien vartta ja kävelymatka on kohtuullinen pysäkiltä. Toinen rantamökki ja toinen kuivan maan.
Vierailija kirjoitti:
Aika samat syyt kuin sullakin. Lisäksi vielä se jatkuva puuhamaa mikä siellä on tarjolla: maalaa seinää, putsaa rännejä, aja nurtsia, ruoppaa rantaa, jne jne jne. Mun käsitys lomasta on jotain ihan muuta.
Oikealla mökillä ei ole mitään nurtsia mitä pitäisi ajaa. Ne sellaiset on työleirejä, joissa on jotain hoidettavaa nurmikkoa tai istutuksia. Mökki on rakennettu luonnon helmaan eikä sinne istutella mitään keinotekoista luontoon kuulumatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaan mökkiin ei ole varaa tai oikeastaan olisi, mutta pitäisi hankkia auto ja sitä en halua. Vai onko jollain autottomalla mökki?Siis eikö kuvat ja sijainti vastannut todellisuutta. Millaiset arvostelut siinä oli?
Tämä tapahtui viime vuosituhannella, sen jälkeen en ole mökkiä vuokrannut. Nythän nämä vuokraussysteemit on kehittyneet huikeasti. Silti autottomana on lähes mahdotonta päästä erämaan rauhaan jonnekin mökille.
No, luonto kiittää kun pysyn täällä kaupungissa ja vietän lomaa tehden päiväretkiä polkupyörällä.
Matkustan vain kaupungeissa ja 95-prosenttisesti ulkomailla. En yövy lomalla missään, missä ei ole talon puolesta päivittäistä siivousta, ilmastointia ja huonepalvelua. En ikinä laita ruokaa lomalla, en edes aamupalaa.
Mökkeily on kummallinen köyhemmän väen puuhasteluleiri, enkä ole koskaan ymmärtänyt, miten sellaista voi edes kutsua lomailuksi.
Inhoan maaseutua noin ylipäänsä. Siellä on tylsää. En ole tippaakaan kiinnostunut luonnosta, en halua riesakseni edes parvekekukkia saati sitten pihaa. Mökki vain ei kerta kaikkiaan sovi minun elämäntapaani.
Saunominen kalastus viinanjuonti ja nikkarointi.
Jos mikään niistä ei sytytä, ei kannata mökkeillä. Siksi.
Kaikki se työ, kunnostus, piha, rannan ruoppaaminen ettei kasva umpeen kaislaa, kotona ollessa varkaiden/tulipalon pelko. Juuri se "pakko" viettää lomansa ja kaikki mahdolliset vapaansa ulkohuussin, kantovesien ja itikoiden armoilla. Oma unelmamökki olisi parvekkeellinen kerrostaloasunto kaupungissa, lähes huoltovapaa, hyvien yhteyksien varrella, helppo päästä eroon halutessaan.