Anoppi kuvittelee että häntä luullaan vauvan äidiksi
Tuli vaunulenkiltä harhaisena. No, antaa olla, ajettelen, kun tekee hänet niin onnelliseksi?
Kommentit (611)
Kyllä uskoisin et muakin voitais luulla tyttäreni vauvan äidiksi. Paperitkin multa kysytään aina alkossa. Olen siis 43v ja tytär reilu 20v. Oi, tulispa jo lapsen lapsia ettei enää tarttis ite alkaa tekeen vauvoja. Pieni vauvakuume mut en jaksais 18 v eteenpäin enää.
Missähän päin anoppi asuu......?
Siis 30 sivua länkytystä, kuinka se äiti tulee ihan alitajunnasta ja selkärangasta. Ei tule.
En tiedä, miten muissa perheissä ja suvuissa toimitaan, mutta omassani on ollut tapa, että isovanhempi on määritellyt itse, mitä nimitystä hänestä käytetään. Tätä nimeä ovat sitten kaikki käyttäneet, myös ne omat lapset. Jokainen sukuni isovanhempi on omaksunut roolinsa ja nimityksensä, enkä ole kuullut, että kenenkään alitajunta olisi tehnyt tepposia. Paitsi siinä vaiheessa, kun muistisairaus on alkanut, ja vanhus on luullut lapsenlapsia omikseen.
Ei nyt oikeesti, hellitä vähän. Olet aika mustis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun anoppi itse kutsui itseään pari kertaa äidiksi, kun leikki lapseni kanssa vauvana. Oli kuulemma vahinko, kun oli siihen niin tottunut. En tiedä oliko, mutta oli oli vauvaa muutenkin niin paljon, että tuntui tuon jälkeen entistä epämukavammalta. Oli aika helpotus, että muutimme miehen töiden perässä muutaman sadan kilometrin päähän, niin anoppi ei ollut enää siinä leikkimässä äitiä jatkuvasti.
Tällainen voi olla viatontakin. Mä sanon itseäni usein meidän koirankin äidiksi.
Oma koira on vähän eri asia kuin jonkun toisen lapsi. En pitäisi kauhean viattomana, jos naapurin rouva alkaisi yhtäkkiä kutsua itseään minun lapsen äidiksi.
Joo mutta alkuperäisessä viestissähän oli kyse isoÄIDISTÄ, eikä naapurin rouvasta.
Vieraasta naisesta.
Lainaamani viestiketjun alkuperäisessä viestissä puhuttiin lapsen isoäidistä, joka sanomansa mukaan oli kutsunut itseään vahingossa lapsenlapsensa äidiksi, eikä mistään vieraasta naisesta.
Vieras nainen. Lapsi ei ole hänen yhtään sen kummemmin kuin naapurin rouvankaan.
Menisitkö nyt jo sinne hoitoon hakemaan apua anoppivihaasi sen sijaan että jankkaat täällä tuota vihaasi. Minulle isoäitini eli äitini anoppi on rakkain ja turvallisin ihminen maailmassa, ei todellakaan vieras ihminen. Sinunkaltaisesi kuspäät ovat varmaan jääneet ilman rakkautta vai mikä muu aiheuttaa tuollaisen vihan ja katkeruuden. Sääli.
Mun anoppi on etäinen minulle ja lapsilleni. Ollut hirviö omille lapsilleen, etäinen myös heille. Kiva jos sun äidin anoppi on hyvä ihminen. Mun anoppi ei ole. Mun perheen hyvinvoinnin kannalta yhteyttä ei pidetä. Vieras ihminen, todellakin.
Käytöksesi tuskin teitä lähentää. Et siis halua lapsillesi isovanhempaa.
Tuskin haluaa, on vaan onnellinen pienokaisesta.
Anoppina tulin mummoksi 46vuotiaana. En kuvitellut yhtään mitään. Minua ihmiset luulivat lapsen äidiksi. Oikaisin heti asian.
Minua on aiemmin luultu useinkin lapsenlapseni äidiksi ja olen joutunut korjaamaan, että mummo olen. Ei kait se niin vaarallista ole. Joskus lapsenlapset sanovat minua vahingossa äidiksi, varsinkin kun pidempään ovat lomalla mummolassa. Se naurattaa meitä. Minua otti itseäni nuorena äitinä päähän kun sain omalta mummoltani paljon neuvoja lasten kasvatuksen suhteen. Mutta annoin mennä toisesta korvasta sisälle ja toisesta ulos, jos keinot minusta kyseenalaisia. En sen takia nyt nokkiini ottanut, kaikki on oman aikansa kasvatteja ja tuskin pahaa tarkoittavat.
On kohteliaampaa sanoa vanhaa naista lasten kanssa lasten äidiksi kuin isoäidiksi, jos ei ole ihan selvä peli.
Vihapuhetta täyslaidalta.
Onkohan isoäitiys jotenkin muuttunut, kun tätä äiti/isoäiti juttua jankataan vuodesta toiseen. Ehkä isovanhemmilla on nykyään omaa elämää enempi kuin ennen. Osallisuus lapsiperhe elämää vähäisempää. Tai onko niin, että lapsia syntyy yhä vähemmän ja ovat sitten perheen aarteita joita suojellaan ja sidotaan itseen. Saattaa olla että miniä ei suvaitse tai voi olla ettei haluakkaan isovanhempien osallistuvan lapsien elämään. Miniän ja puolisonsa elämä saattaa olla ne lapset. Muita ihmiskontakteja ei juuri ole, kun lähiomaisia on pienen syntyvyyden takia nykyisin vähän.
Olen itsekin todennut pienelle vieraalle lapselle. Taidat olla äidin kultamuru, kun oli ihastuttava lapsi. Eikä ajatustaan että olisin itse se äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten huono itsetunto voi olla äidillä, joka pelkää, että vauva kiintyy anoppiin tai anoppi vauvaan. Että näkee tässä lapsenlapsen ja isovanhemman rakkaudessa uhkan.
Lähtekäämme kaikki haukutut äidit ja anopit Kanarialle eläkepäiviä viettämään. Sinne ei miniän räksytykset kuulu. Kesällä käydään lomalla Suomessa. Ei lapsia hoitamassa. 😉
Ei se mummo edelleenkään ole äiti. Taas lipsahti.
Aivan varmasti anoppi on äiti.
Tässä kontekstissa ei ole. Eikähän se oikeassa elämässäkään ole kuin entinen äiti. Juna meni jo.
Äiti on kyllä aina äiti. Ei ikä vaikuta asiaan. Kyllä minun aikuinen naimaton tytär sanoo minua äidiksi, poika ja miniä ja heidän lapsensa mummiksi, vaikka en ole poikani ja miniäni mummi😅.
Synnyttänyt nainen on aina äiti.
Tämä ketju on kuin lasten leikkimä rikkinäinen puhelin. Lopussa ei kukaan enää oikein tiedä mistä on kyse.
Toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäistä😅
Ei mua ainakaan ole haitannut jos mun äiti on sattunut mun lapselle itseään äidiksi sanomaan, äiti ku äiti ei sen niin väliä. Ja oishan se aika hurjaa jos joku sattuis 59v mummoa ton taaperon äidiksi luulemaan, mutta jos näin kävisi olis hän heti korjaamassa että mä olen mummo XD
Ei oikeesti, ehkä toivot niin että saisit riidellä.
Kake94 kirjoitti:
Ei mua ainakaan ole haitannut jos mun äiti on sattunut mun lapselle itseään äidiksi sanomaan, äiti ku äiti ei sen niin väliä. Ja oishan se aika hurjaa jos joku sattuis 59v mummoa ton taaperon äidiksi luulemaan, mutta jos näin kävisi olis hän heti korjaamassa että mä olen mummo XD
Niin, sun äiti, vaan entä anoppi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä aiheestahan on monta ketjua esim. onko vauvan tehtävä hoitaa isoäitiä jne.
Lukekaa, osa isovanhemmista höyrähätää ihan täysin kun syntyy lapsenlapsia eivätkä tajua rooliaan.
Tuolta saa vertaistukea.
Luojan kiitos se on itsellä jo ohi kun se lapsenlapsi on jo aikuinen eikä isovanhempi enää ole vuosiin pystynyt puuttumaan lastenkasvatukseen.
Meillä välimatka ja lapsen kasvaminen auttoi tähän. Muutimme takaisin anopin lähelle, kun lapsi meni kouluun. Nyt ei ole niin kiinnostunut elämästämme, kun vaan vauvat ja pikkulapset on se juttu. Koululainen on jo vähän plääh ja miehen veljellä on niitä vauvoja ja taaperoita anopille lellittäväksi.
T. 1
Mun äidillä on ollut samaa, siis todella suuri puuttumisongelma raivokohtauksineen silloin kun ainoa lapsenlapsensa oli pieni. Sittemmin tosiaan isompi koululainen ei jaksa enää niin kiinnostaa ja on haalinut hoidettavia pieniä naapureista yms tilalle. Olen miettinyt (näin siis äitini lapsena) että onkohan hänellä oikeasti jotain narsistisia taipumuksia ja pärjää ainoastaan pikkulasten kanssa jotka on "helppo" saada tottelemaan mutta isompia / aikuisia muuten kuin kiristämällä ei. Meille tuli myös luojan kiitos välimatka avuksi eikä nykyään enää tarvitse nähdä edes joka vuosi.
Ai, että ihan narsistisia taipumuksia? Voisiko olla mahdollista että on vaan lapsirakas?
Vierailija kirjoitti:
Kake94 kirjoitti:
Niin, sun äiti, vaan entä anoppi?
Onhan se anoppi lapsen isän äiti. Mutta se kai on ihan eri asia sitten varmaan ....?
Onko hän tosi nuorekas?