Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskovaiset, miten ette kyseenalaista uskoanne?

Vierailija
26.07.2022 |

T: ex-uskovainen, joka tajusi ettei kukaan kuuntele rukoiluani, ja jumala on apuna ainoastaan mielenrauhana niin kauan kuin siihen uskoo. Ja sitten se tieteellinen puoli, ettei jumalasta ole mitään todisteita, evoluutiosta sitäkin enemmän, ja jumalan sana on peräisin ikivanhasta kirjasta johon sovinistit on keränneet ajatuksiaan

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska Jumala on monta kertaa puhunut minulle ennalta asioita, jotka ovat sitten tapahtuneet. Tätä on tapahtunut sekä hereillä että unissa. Asiat ovat olleet niin yksityiskohtaisia, että vaike kyseenalaistaa. Sinäkin voit mahdollisesti kuulla Jumalan puhetta, jos tahdot tosissasi tehdä kaiken, mitä hän sanoo ja sitten pyydät, että hän puhuu.

Höpöhöpö. Se on oma mielesi, joka sinulle puhuu. Aika harhaista ajatella jotakin keksittyä jumalaa, kun oma alitajunta kertoo jotakin 🙄

Juu, minäkin aloin kuulla jumalaa, kun aloin harjoitella the Silva methodia. Eiku hups. Se olikin tiedostamaton mieleni, joka kertoi vastaukset mieltäni painaviin kysymyksiin, eikä mikään pilven reunalla istuskeleva papparainen.

Vierailija
62/71 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olin ateisti kolmikumppuseksi asti, mutta lukuisten yliluonnollisten kokemusten jölkeen piti muuttaa maailmankuvaa ja huomasin ajattelevani aika samalla lailla kuin kristinusko.

tarpeeksi kun kuolee aivosoluja, niin voi tulla uskoon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen kun sain tulla uskoon (ilman mitään nk aivopesua suvusta, koulusta, lähipiiristä tms), muuttui koko tapani nähdä maailmaa. Se on sellainen asia, jota on täysin mahdotonta selittää sellaiselle, joka ei ole sitä kokenut. Olin sitä ennen ns umpiateisti ja hyvin tiedekeskeinen. Uskoon tuleminen ei tehnyt minusta tyhmempää kuin muista. Ei kyllä yhtään parempaakaan, tietenkään.

Olen tutkija lääketieteen alalla, enkä koe, että uskoni olisi mitenkään ristiriidassa tieteen kanssa.

Niitä hakemallakin haettuja ristiriitaisuuksia, puhetta aivopesusta, vallankäytöstä, rahankiskonnasta ym kuulen yleisesti vain niiltä, joilla ei ole kokemusta uskonelämästä tai sitten kokemus rajoittuu johonkin lahkoon, jossa on Jumalan sijasta korotettu ihmisiä. Muiden Ihmisten uskoa hyväksikäyttämällä.

Omalla alallani suhtaudutaan yleisesti hyvin suvaitsevasti uskonasioihin ja meitä kristittyjä on lääketieteen parissa paljon. Eniten asioista tuntuvat olettavan tietävänsä jostain syystä ne vähemmän koulutetut tai ns. netistä itseoppineet. Ja tämä on vain havaitsemani ilmiö, tarkoitus ei ole leimata ihmisiä.

Kouluttautuminen, avarakatseisuus, empaattinen pyrkimys katsoa asioita muiden näkökulmasta ja omien asenteiden haastaminen sekä sen myöntäminen, ettemme lopulta tiedä oikeastaan mitään, on mielestäni hyvä askel kohti Totuutta.

Toisten halventaminen oman, muka suuremman kyseenalaistamiskyvyn ja viisauden turvin sekä itsensä korottaminen ja oletus, että tietää muidenkin puolesta asiat paremmin taas ei vie eteenpäin. Been there done that. Hävettää usein vieläkin, mutta ymmärrän ilmiön.

Ollaan mieluummin enemmän ymärtäväisiä toisiamme kohtaan. Etsitään toisistamme ennemmin hyvää, kuin syyttelyn ja halventamisen aiheita.

Vierailija
64/71 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uskonto ja tiede eivät ole ristiriidassa, miten on mahdollista, että koko ihmiskunta on kahdesta ihmisestä periytyvä? Eikö ihmiskunnan oliis silloin pitänyt kuolla sisäsiittoisuuteensa jo aikoja sitten?

Vierailija
65/71 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokaisella uskovaisella ole elämänsä varrella kausia, jolloin pohtii noita asioita - kuka julkisemmin ja kuka yksityisemmin.

Kreationismi nyt ei kestä kriittistä tarkastelua, ei siihen kannatakaan uskoa. 😊 Raamattu on leikattu ja liimattu kokoon monenlaisista tarinoista, joita on aina välillä taas joku sensuroinut. Kirjana Raamattu on aika sekava ja ristiriitainen, joten ei uskoa mitenkään voi pohjalta ainoastaan sieltä poimittujen yksityiskohtien varaan.

En kuitenkaan näe em. asioiden olevan ristiriidassa uskon kanssa vaan pikemminkin niistä luopuminen on tie parempaan uskonelämään.

Vierailija
66/71 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos uskonto ja tiede eivät ole ristiriidassa, miten on mahdollista, että koko ihmiskunta on kahdesta ihmisestä periytyvä? Eikö ihmiskunnan oliis silloin pitänyt kuolla sisäsiittoisuuteensa jo aikoja sitten?

Enpä osaa sanoa, olisiko niin käynyt, kun sitä on hankala testata. Mutta se, tapahtuiko ihmiskunnan synty juuri niin, vai onko kyseessä vertauskuvallinen tarina ei ole varmaa. Kyseinen tarina tämän hetkisen tieteellisen ymmärryksen kannalta on toki mielenkiintoinen, mutta sen aikaan ja aspektiin sidoksissa olevat tulkinnalliset erot eivät kuitenkaan muuta Raamatun pääsanomaa. Jeesus on Herra, kaikesta huolimatta.

Luotan Jumalan sanaan, koska Hänellä on kaikki se tieto, jota minulla ei ole ja Hän opettaa ninulle sen, mitä minun tulee ymmärtää ja tietää juuri silloin, kun sen aika on

Vierailija
67/71 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskoa ei välttämättä tarvitsekaan kyseenalaistaa, uskonnot taas tulee kyseenalaistaa.

Usko=hyvä, uskonto=paha.

Kukahan pöljänteri tuonkin sloganin on aikoinaan keksinyt? Vielä kun joku keksisi sille perustelutkin eikä toistelisi kuin joku papukaija.

Koska Jeesus on sanonut:

-"Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin." (Mark. 10:18 ja Luuk. 18:19)

-"Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun." (Joh. 14:1).

-"Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia." (Matt. 7:15)

Onko uskonto siis Jumala?

Vierailija
68/71 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika mielenkiintoista kun ateistista muuttuu vanhetessa uskovaksi, se on yleensä pysyvää. Itsekin uskon korkeampaan voimaan. Se tuo valtavan mielenrauhan ja turvan tunteen. Minun ei tarvitse muuta kuin elää elämääni joka päivä.

Vierailija
69/71 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evoluutio on kuin rakennusoppi ja aina jotenkin selitettävissä, sillä aineen olomuodot ovat muuttuvaisia.

Usko on luottamusta siihen, mikä ei näy. Kyllä uskovaisena joskus kyseenalaistan uskon, Raamatussakin sanotaan (2 Kor 13:5) Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne.

Vierailija
70/71 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen kun sain tulla uskoon (ilman mitään nk aivopesua suvusta, koulusta, lähipiiristä tms), muuttui koko tapani nähdä maailmaa. Se on sellainen asia, jota on täysin mahdotonta selittää sellaiselle, joka ei ole sitä kokenut. Olin sitä ennen ns umpiateisti ja hyvin tiedekeskeinen. Uskoon tuleminen ei tehnyt minusta tyhmempää kuin muista. Ei kyllä yhtään parempaakaan, tietenkään.

Olen tutkija lääketieteen alalla, enkä koe, että uskoni olisi mitenkään ristiriidassa tieteen kanssa.

Niitä hakemallakin haettuja ristiriitaisuuksia, puhetta aivopesusta, vallankäytöstä, rahankiskonnasta ym kuulen yleisesti vain niiltä, joilla ei ole kokemusta uskonelämästä tai sitten kokemus rajoittuu johonkin lahkoon, jossa on Jumalan sijasta korotettu ihmisiä. Muiden Ihmisten uskoa hyväksikäyttämällä.

Omalla alallani suhtaudutaan yleisesti hyvin suvaitsevasti uskonasioihin ja meitä kristittyjä on lääketieteen parissa paljon. Eniten asioista tuntuvat olettavan tietävänsä jostain syystä ne vähemmän koulutetut tai ns. netistä itseoppineet. Ja tämä on vain havaitsemani ilmiö, tarkoitus ei ole leimata ihmisiä.

Kouluttautuminen, avarakatseisuus, empaattinen pyrkimys katsoa asioita muiden näkökulmasta ja omien asenteiden haastaminen sekä sen myöntäminen, ettemme lopulta tiedä oikeastaan mitään, on mielestäni hyvä askel kohti Totuutta.

Toisten halventaminen oman, muka suuremman kyseenalaistamiskyvyn ja viisauden turvin sekä itsensä korottaminen ja oletus, että tietää muidenkin puolesta asiat paremmin taas ei vie eteenpäin. Been there done that. Hävettää usein vieläkin, mutta ymmärrän ilmiön.

Ollaan mieluummin enemmän ymärtäväisiä toisiamme kohtaan. Etsitään toisistamme ennemmin hyvää, kuin syyttelyn ja halventamisen aiheita.

Tässä tekstissä on paljon sitä, mitä itse uskovana kristittynä fyysikkona ajattelen. Opiskelemaan lähtiessäni mietin, tuleeko minulla ristiriitoja uskoni kanssa. Sitten yksi uskovainen biologian tutkija sanoi, että me luonnontieteilijät tutkimme sitä, minkä Jumala on luonut. Aivan! Me tutkimme, havainnoimme, teemme löytöjä, selitämme ja sovellamme sitä, minkä Jumala on luonut.

Aika paljon on luonnontieteen tutkijoissa niitä, jotka eivät ota yksiselitteisesti kantaa siihen, onko jumala olemassa vai ei. Eli eivät varsinaisesti usko jumalaan, mutta eivät sulje pois sitä mahdollisuutta, että jumala tai jonkinlainen jumaluus, korkeampi voima, olisi olemassa.

Vierailija
71/71 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On havaittu käytännössä, uskosta ollut hyötyä.  Vapaan tahdon riistäminen ei ole Jumalan tahto, ei voida sanoa, sun on siedettävä sitä ja tätä, jos uskot.  Alusta asti olen rukoillut, ja selviytynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän