Lestadiolaisuus ja korvakorut
Saako lestadiolaisilla nykyään olla korvakorut? Yhdelle työkaverilleni on kevään aikana laitettu korviin reiät, olen käsittänyt että on lestadiolainen.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ei saisi olla??
Ei saa mennä turmelemaan luojan luomaa. Tästä syystä hiusten värjääminenkin kielletty.
Vanhoillislestadiolainen vai esikoislestadiolainen (vai olikohan jokin muukin vielä..)? Niillä on aika suuri ero.
Ei ole korvakoruja vanhoillislestadiolaisilla, kyllä käytännössä jos seuroissa käy korut korvissa niin ei pidetä uskovaisena ja herättää huomiota yhteisössä. Esikoislestadiolaisuudesta en niin tiedä mutta käsittääkseni heillä on vielä "tiukempaa" ainakin joissain asioissa eli en uskoisi, että korvikset ovat hyväksyttyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa mennä turmelemaan luojan luomaa. Tästä syystä hiusten värjääminenkin kielletty.
Sairasta sakkia.
Käsittääksesi on lestadiolainen? Ei ole siis sanonut olevansa. Voihan olla vaikka lestadiolaisesta perheestä niin että on tavat tarttuneet (ja ihmiset luulevat lestadiolaiseksi jos ei meikkaa, kiroile tms.) mutta ei ole itse kuitenkaan lestadiolainen. Ja tokihan voi olla juuri liikkeestä eronnutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hiuksia saa muuten laittaa ja kähertää kyllä. Käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääksesi on lestadiolainen? Ei ole siis sanonut olevansa. Voihan olla vaikka lestadiolaisesta perheestä niin että on tavat tarttuneet (ja ihmiset luulevat lestadiolaiseksi jos ei meikkaa, kiroile tms.) mutta ei ole itse kuitenkaan lestadiolainen. Ja tokihan voi olla juuri liikkeestä eronnutkin.
Usein liikkeestä eronneet laittavat tarkoituksellisen suuret korvakorut ja muutenkin ulkonäöllään viestivät ottaneensa etäisyyttä.
Ainakin someprofiileissa olen huomannut tällaista.
Olisiko eronnut. Aiemmin on kyllä Suviksissa käynyt.
Ei korviksia. Ei hiusten värjäystä. Permiksen saa ottaa. Ei telkkaria. Nettiä saa käyttää. Kilpaurheilla ei saa. Eikä saa katsoa, paitsi salaa. Alkoholia ei saa käyttää. Tupakkaa saa polttaa. Esiaviollista sexiä ei saa harrastaa. Insestiä saa harjoittaa jos pyytää anteeksi. Lapsia saa=pitää synnyttää vaikka ei jaksaisi.
Onhan näitä sääntöjä. Kuka lie keksinyt?
Raamatusta ne eivät ole.
Ja peitepuikkoa saa käyttää, vaikkei meikata :)
Mites noi klipsikorvakorut, joihin ei tarvi reikiä?
Tehkööt miun puolesta mitä lystäävät nää Lars Leevin opetuslapset.
Vanhat ukot johtaa lahkoa ja kuulusteluun voi joutua kaikenlaisista korvakilluttimista.
Mut etenkin siitä jollei vaimo oo koko aikaa tiinneenä. Siitä nousee emämeteli.
Vierailija kirjoitti:
Onko hän etinen lestadiolainen?
Ei ole, vaan sivusta seurannut. Joskus aika läheltäkin. 😢
Vierailija kirjoitti:
Ei korviksia. Ei hiusten värjäystä. Permiksen saa ottaa. Ei telkkaria. Nettiä saa käyttää. Kilpaurheilla ei saa. Eikä saa katsoa, paitsi salaa. Alkoholia ei saa käyttää. Tupakkaa saa polttaa. Esiaviollista sexiä ei saa harrastaa. Insestiä saa harjoittaa jos pyytää anteeksi. Lapsia saa=pitää synnyttää vaikka ei jaksaisi.
Onhan näitä sääntöjä. Kuka lie keksinyt?
Raamatusta ne eivät ole.
Muistaa pitää myös lestadiolainen painotus, että kaikki synnit ovat Jumalan edessä samanarvoisia, ei ole toinen parempi toista. Samanarvoisia syntejä ovat siis vaikkapa henkirikos ja ripsivärin käyttö.
Kyllä minä lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä kuitenkin pahempana pidän kuin ripsiväriä.
Tuosta em. muuten on Raamatussakin, ripsarista ei sanota mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä kuitenkin pahempana pidän kuin ripsiväriä.
Tuosta em. muuten on Raamatussakin, ripsarista ei sanota mitään.
No eihän noilla mikään perustu Sanaan, vaan ihan itse keksittyihin sääntöihin.
Miten se että sinulla on korvissa reiät vaikuttaa uskoon jos uskot jumalan sanaan ja eikä seuroihin ole kaikki tervetulleita. Itse haluaisin korvikset ja olen vl mielestäni ne on hienot mutta se ei vaikuttaisi esim mun seurojen käyntiin ja siihen miten uskon. Eikös korvikset ole vähän niikun kaulakoru
Ei saa olla. Voihan työkaverisi olla hieman rennompi tainä yhteisö rennompi. Tai sit jättänyt lestadiolaisuuden. Heissäkin löytyy väkeä laidasta laitaan.