Uskovaiset, miten ette kyseenalaista uskoanne?
T: ex-uskovainen, joka tajusi ettei kukaan kuuntele rukoiluani, ja jumala on apuna ainoastaan mielenrauhana niin kauan kuin siihen uskoo. Ja sitten se tieteellinen puoli, ettei jumalasta ole mitään todisteita, evoluutiosta sitäkin enemmän, ja jumalan sana on peräisin ikivanhasta kirjasta johon sovinistit on keränneet ajatuksiaan
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Lisäksi pidän Jumalan olemassaoloa myös järjellisesti todennäköisempänä kuin sitä, että Jumalaa, Luojaa, ei olisi. Tämä lähtee kysymyksestä, mistä maailmankaikkeus on tullut.
Rehellisesti oikea vastaus tuohon kysymykseen on:
- Minä en tiedä
- Sinä et tiedä
- 2000 vuotta sitten aavikolla elänyt porukka jolle tuli oli teknologian huipentuma ei tiennyt
- Kukaan ei tiedä
On täysin hyväksyttävää sanoa ääneen ettei tiedä vastausta johonkin kysymykseen.
Ja siksi onkin olemassa usko. Kullakin omanlaisensa.
En tiedä mitä tarkoitat nyt uskovaisella. Mutta itse olen kyllä kyseenalaistanut ja paljonkin. Silti uskon Jumalaan ja esimerkiksi rukoilen mielessäni päivittäin. En ymmärrä, mistä olet saanut päähäsi, että uskovaiset eivät kyseenalaistaisi. Varmaan jokaisella on joskus ollut hetkiä, jolloin tulee kyseenalaistaakseen myös uskoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Lisäksi pidän Jumalan olemassaoloa myös järjellisesti todennäköisempänä kuin sitä, että Jumalaa, Luojaa, ei olisi. Tämä lähtee kysymyksestä, mistä maailmankaikkeus on tullut.
- Minä en tiedä
- Sinä et tiedä
- 2000 vuotta sitten aavikolla elänyt porukka jolle tuli oli teknologian huipentuma ei tiennyt
- Kukaan ei tiedä
On täysin hyväksyttävää sanoa ääneen ettei tiedä vastausta johonkin kysymykseen.
Ja siksi onkin olemassa usko. Kullakin omanlaisensa.
Niinpä. Jotkut uskovat, että mitään jumalaa tai jumaluutta ei ole. Toiset uskovat, että on yksi, ja vain yksi jumala. Kolmannet uskovat jumalia olevan enemmänkin. Neljännet uskovat, että on joku rajaton jumaluus, jne.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kyseenalaistaa. Vai haluaisiko ap kiistakumppanin. Alue on jokaisen henkilökohtainen..
Älykkäät ihmiset kyseenalaistaa asioita. Totuus ei pala tulessakaan ja valheesta on aina hyvä irtautua.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
- Minä en tiedä
- Sinä et tiedä
- Kukaan ei tiedä
Minähän sanoin, että pidän todennäköisempänä enkä, että tiedän.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä tarkoitat nyt uskovaisella. Mutta itse olen kyllä kyseenalaistanut ja paljonkin. Silti uskon Jumalaan ja esimerkiksi rukoilen mielessäni päivittäin. En ymmärrä, mistä olet saanut päähäsi, että uskovaiset eivät kyseenalaistaisi. Varmaan jokaisella on joskus ollut hetkiä, jolloin tulee kyseenalaistaakseen myös uskoaan.
Olen uskovaisena kyseenalaistanut monta kertaa. Siitä huolimatta uskon ja rukoilen.
Ap:lle sanoisin, että Jumalan johdatus tapahtuu pitkällä aikavälillä, mutta kaikki johtaa lopulta toivottuun tulokseen. Joskus Jumala vastaa, mutta usein joudutaan odottamaan. Lopputulos ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kyseenalaistaa. Vai haluaisiko ap kiistakumppanin. Alue on jokaisen henkilökohtainen..
Älykkäät ihmiset kyseenalaistaa asioita. Totuus ei pala tulessakaan ja valheesta on aina hyvä irtautua.
Uskovaisten kanssa jumalan olemassa olosta vastaan väittely se vasta älykästä onkin.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten se tieteellinen puoli, ettei jumalasta ole mitään todisteita
Luonnossa on nähtävissä upeat suunnittelujäljet, eläinten hienot väritykset. Todisteita Jumalan olemassaolosta on vaikka kuinka paljon, jos vain haluat nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Uskoa ei välttämättä tarvitsekaan kyseenalaistaa, uskonnot taas tulee kyseenalaistaa.
Usko=hyvä, uskonto=paha.
Uskomus = kehno juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te vähämieliset jankkaatte jostain evoluutiosta, jolla ei ole ihmisen sielun pelastumisen kannalta yhtään mitään väliä?
Moni kristitty on sellainen oikean elämän trolli. Heidän mukaansa aito oikea uskovainen kannattaa trumppia, on maski ja rokotevastainen, homovihaaja, vihaa tiedemiehiä, köyhiä, ruiskeita ja mustia, maksaa kymmenykset, uskoo maan olevan 6000v vanha ja kieltää evoluution jne jne.
Ihan vidun hienoa että tekevät uskovaiset naurunalaiseksi.
Tää oli jo niin paksua, etten oikein viitsisi edes vastata, mutta missä ihmeessä Suomessa on suurta määtää tuollaisia uskovaisia. Olen ns. uskovainen ja tunnen muitakin hritä paljon. Silti en tunne ketään, joka kannattaisi Trumpia. Suurin osa uskovaisista tuttavistani suhtautuu myönteisesti samaa sukupuolta olevien suhteisiin, moni käy jopa Pride-marssilla. Ev. Lut. kirkossa ei makseta mitään kymmenyksiä vaan kirkollisveroa, joka on ihzn tosi paljon vähemmän kuin kymmenesosa tuloista (n. 1,5 %, vaihtelee seurakunnittain). Ja mitä tulee rokotteisiin ja maskeihin, niin juurikin uskontoa vastustavat joogahipit ovat sitä porukkaa, joka niitä vastustaa, eivät kristityt. Evoluutio on aivan yleisesti hyväksytty tieteellinen teoria suomalaisten kristittyjen parissa. Sen kieltäjiä on hyvin väjän ja heitä pidetään lähinnä hölmöinä. Itsekin työskentelen luonnontieteen parissa.
Ei niitä montaa tarvitse olla, kun tulee vaikutelma, että heitä on paljon, jos heihin törmää. Kun on 10 ihmistä koolla, ja yksi alkaa suu vaahdossa selittämään mielipiteitään, muut kuuntelevat hiljaa, joko järkyttyneinä tai siksi, että ovat samaa mieltä. Vaikea on tietää, ketkä ovat järkyttyneitä ja ketkä samaa mieltä. Ja selostus on niin vakuuttavaa, että siihen on vaikea löytää vasta-argumentteja, kun tilanne tulee ihan puskista. Samanmieliset ovat toki vähitellen löytäneet toisensa ja ryhmäytyneet. Enää vain pahimmat vaahtopäät avaavat asiasta suunsa erimielisten kuullen.
Vierailija kirjoitti:
Koska Jumala on monta kertaa puhunut minulle ennalta asioita, jotka ovat sitten tapahtuneet. Tätä on tapahtunut sekä hereillä että unissa. Asiat ovat olleet niin yksityiskohtaisia, että vaike kyseenalaistaa. Sinäkin voit mahdollisesti kuulla Jumalan puhetta, jos tahdot tosissasi tehdä kaiken, mitä hän sanoo ja sitten pyydät, että hän puhuu.
Höpöhöpö. Se on oma mielesi, joka sinulle puhuu. Aika harhaista ajatella jotakin keksittyä jumalaa, kun oma alitajunta kertoo jotakin 🙄
Uskovat eivät osaa kyseenlaistaa, koska siihen heidät on aivopesty. Samoin, kun mikä tahansa valtaa käyttävä organisaatio, se haluaa ihmisten rahat ja orjallisesti ohjeita tottelevan massan, jota on helppo hallita.
Sitten kun tulee joku helvetin "uskonpuhdistus" tai vastaava, niin saa pässejä uhrikivelle helposti, koska kirkon sanaa ei saa kyseenalaistaa. Tappaminenkin on oikeestaan ihan ok, jos joku kirkon valta-asemassa oleva niin väittää.
Eniten kuitenkin oksettaa se, että vallankäyttö naamioidaan jonkun henkisen sanoman varjoon. Jos kerran käyttää valtaa, niin käyttäköön sitä sit avoimesti eikä minkään jeesustelun varjolla. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Koska Jumala on monta kertaa puhunut minulle ennalta asioita, jotka ovat sitten tapahtuneet. Tätä on tapahtunut sekä hereillä että unissa. Asiat ovat olleet niin yksityiskohtaisia, että vaike kyseenalaistaa. Sinäkin voit mahdollisesti kuulla Jumalan puhetta, jos tahdot tosissasi tehdä kaiken, mitä hän sanoo ja sitten pyydät, että hän puhuu.
Itse olen unessa ja astraalissa tavannut muun muassa avaruusolentoja ja menninkäisiä.
Eihän Raamattu edes poissulje evoluutiota mitenkään. Raamattu on täynnä vertauksia, ja missään siellä ei lue että luomistyöhön käytetyt päivät olisivat meidän ajanlaskussa käytettäviä 24h ajanjaksoja. Teistinen evoluutio.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te vähämieliset jankkaatte jostain evoluutiosta, jolla ei ole ihmisen sielun pelastumisen kannalta yhtään mitään väliä?
Ei ole kristinuskollakaan, se on täyttä soopaa kun sitä tarkemmin tutkii.
En keksi iljettävämpää ped*jen hyysääjäporukkaa, kun kirkonmiehet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku uskoo kirjoituksiin, jotka ovat niin vanhoja, että on vain oman uskomuksen mukaan pääteltävissä ketkä kaikki ne ovat kirjoittaneet, ja kuinka monesti joku on kirjoittanut ne uudelleen oman mielen mukaan
Öööööö.... Kyllähän lähes kaikkien kirjojen kirjoittaja ja ajankohta tunnetaan.
Sitten voisit myös kertoa että mitä niissä nyt on sitten muuteltu? Aivan, ei mitään, koska niitä ei ole muuteltu. Kukahan senkin valheen on aikoinaan liikkeelle laittanut, ainakin hyvin uppoaa yksinkertaiseen kansanosaan, jotka eivät vaivaudu tutkimaan asioita.
(kohta joku omasta mielestään kovinkin nokkela ateismo tulee sanomaan että Uuden maailman käännöksessä Johanneksen testamentin alussa yhdessä kohtaa "Jumala" on muutettu muotoon "jumala", mikä kyllä totta ja muuttaa merkitystä, mutta ei kyllä mistään uudelleenkirjoittamisesta voi puhua, varsinkin kun UMK on aika marginaalikäännös jota taitaa käyttää vain Jehovan todistajat)
Suosittelen sinulle teologian ja erityisesti eksegetiikan opintoja sekä evankeliumien lukemista alkukielillä. Raamattua on muuteltu aikojen saatossa paljonkin ja erittäin paljon siitä on myös jätetty pois. Käännösvirheitä on paljon, sekä tahallisia (poliittisista syistä) että tahattomia. Moni kirjoituksista ei ole niiden väitettyjen kirjoittajien kirjoittamia vaan suoranaisia väärennyksiä.
Harvalla hirmuhallitsijalla on niin paljon verta käsissään kuin kristillisellä kirkolla. Sitten yritetään pyhistellä jollain lähimmäisenrakkaudella vuosituhansien vainoamisen ja tapp*misen jälkeen. Tekopyhää. Henkisyyttä voi harjoittaa kuulumatta mihinkään sotaisaan heimoon.
Minä säälin kristittyjä. Miljardit ihmiset uskovat täyteen puppuun ja pääsevänsä iänkaikkiseen elämään vain koska uskovat Israelissa muinoin vaikuttaneen miehen olleen jumalan poika ja nousseen kuolleista, vaikka pienintäkään todistetta tästä ei ole.
Tää oli jo niin paksua, etten oikein viitsisi edes vastata, mutta missä ihmeessä Suomessa on suurta määtää tuollaisia uskovaisia. Olen ns. uskovainen ja tunnen muitakin hritä paljon. Silti en tunne ketään, joka kannattaisi Trumpia. Suurin osa uskovaisista tuttavistani suhtautuu myönteisesti samaa sukupuolta olevien suhteisiin, moni käy jopa Pride-marssilla. Ev. Lut. kirkossa ei makseta mitään kymmenyksiä vaan kirkollisveroa, joka on ihzn tosi paljon vähemmän kuin kymmenesosa tuloista (n. 1,5 %, vaihtelee seurakunnittain). Ja mitä tulee rokotteisiin ja maskeihin, niin juurikin uskontoa vastustavat joogahipit ovat sitä porukkaa, joka niitä vastustaa, eivät kristityt. Evoluutio on aivan yleisesti hyväksytty tieteellinen teoria suomalaisten kristittyjen parissa. Sen kieltäjiä on hyvin väjän ja heitä pidetään lähinnä hölmöinä. Itsekin työskentelen luonnontieteen parissa.