Miksi suomalaiset nuoret eivät osaa enää ääntää englantia?
Kaikki puhuu joko rallienkkua tai larppaa jotain ihme mamughettoo.
Kommentit (115)
Itse puhun erittäin hyvää englantia
Omaan korvaan se oma aksentti saa vähän kuulua ja varsinkin puhetapa ja intonaatio. Eli suomalaistyylisesti puhuu englantia, vaikkei silti tönkköä rallienglantia.
Jos monotonisesti suomea puhuva muuttuu yhtäkkiä pirteästi äämerrikkäläistä äkshenttiä pulputtavaksi, jolla jokaisen sanan intonaatio on nouseva, se vain kuulostaa väärältä ja feikiltä.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku väittää kirjoittavansa ja puhuvansa AE:ia niin sitten se pitää tehdä systemaattisesti. Esim välimerkkien käyttö ja oikeinkirjoitus kauttaaltaan.
Niinku kaikki jenkit osais itse kirjoittaa ja puhua virheettömästi 😅 naurettavaa nihilismiä
Suurin osa amerikkalaisista puhuu todella huonoa englantia, samoin monet britit. Siis kieliopillisesti aivan surkeaa, ulosanti on todella surkeaa.
Omaan korvaan se oma aksentti saa vähän kuulua ja varsinkin puhetapa ja intonaatio. Eli suomalaistyylisesti puhuu englantia, vaikkei silti tönkköä rallienglantia.
Jos monotonisesti suomea puhuva muuttuu yhtäkkiä pirteästi äämerrikkäläistä äkshenttiä pulputtavaksi, jolla jokaisen sanan intonaatio on nouseva, se vain kuulostaa väärältä ja feikiltä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa amerikkalaisista puhuu todella huonoa englantia, samoin monet britit. Siis kieliopillisesti aivan surkeaa, ulosanti on todella surkeaa.
Meillä suomalaisilla on toki varaa kertoa, miten heidän kuuluu puhua.
Minä äännänkin aika kivaa queen's englishiä, kun olen siellä briteissä asunut.
Jenkkiaksenttia vääntävät nuoret kuulostaa omaan korvaan junteilta. Tottumiskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Minä äännänkin aika kivaa queen's englishiä, kun olen siellä briteissä asunut.
Jenkkiaksenttia vääntävät nuoret kuulostaa omaan korvaan junteilta. Tottumiskysymys.
-siis suomalaiset nuoret. Etenkin jotka matkii jotain räppäreitä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä suomalaisilla on toki varaa kertoa, miten heidän kuuluu puhua.
Don't get me started! Lukekaa taltakin palstalta 100% suomalaisten kirjoituksia niin loppuu muitten kritisointi ja nimittely.
Ulkkari, vakkari, en pysty menee jne.
Nuorista on niin hienoa kun kuulee kehitysmaalaisten puhumaa lapsen tasoista englantia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliskin edes rallienglantia mutta kun nämä yrittävät vääntää jotain jenkkiafrojen ebonicksia. Veikkaan että maamuumien syytä, niitä on niin paljon nykyään Suomessa ja ovat niin jou gängstä poc jota suomalaiset nuoret sitten matkivat
Kuulostaa kylla hurjalta kun kuulee jonkun pellavapaan puhuvan englantia kuin joku musta bro Chicagon Englewoodista.
Ei ymmarreta etta "murteilla" ja aksenteilla on sosio-ekonoominen tausta joka paikantaa puhujan kotipaikan, koulutustason ja jopa vaurauden.
Suomalaiset ovat niin naiiveja. Joskus oli joku englantilainen ollut huvittunut kun suomalaiset ihailivat aitoa aksenttia. Suomikollon eivät kuulleet työväenluokkaista korostusta josta luokkaretken tehneen on vaikea päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Eikä se kielioppi ole myöskään hanskassa. Ottaa päähän, kun kymmenes tyyppi sanoo että The team disagrees about the pricing tai The board of directors is unanimous
Kuulostaa tosi hassulta äidinkielenään englantia puhuvan korvissa. Ja sitten selitetään et mä puhun amerikanenglantia. Just joo.
Huoh!
Ap
Mitä vikaa on tässä:
The board is jne.
Ja se on vain hyvä. Minkä ihmeen takia Suomessa mitään muuta kieltä tarvitsisi puhuakaan?
Vierailija kirjoitti:
Jo 30 vuotta sitten sattui korvaan aina kun suomalaiset sanoivat yeah eivätkä yes.
Muttta yleisesti ottaen suomalaiset puhuvat hyvää englantia. Ei meidän kuulukaan ääntää niin kuin natiivit. Voishan sitä valita vaikka skotlantilaisen tai australialaisen aksentin.
Yeah, beib!
- slightly bitter
Vierailija kirjoitti:
Ja se on vain hyvä. Minkä ihmeen takia Suomessa mitään muuta kieltä tarvitsisi puhuakaan?
Ei tarvikkaan huvikseen suomessa englantia, mutta kansainvälisesti tuo on tärkeä kieli.
Mihin ajanjaksoon ap vertaa? Olen filologi ja nuoriso ei ole koskaan ääntänyt englantia paremmin kuin nyt.
Nuorisohan puhuu nyt tosi hyvää englantia, verrattuna esim edelliseen sukupolveen kun koulussa ei tarvinnut yhtään puhua kieltä englannin tunnilla.
Otetaan sana carpenter. Se ei tule ulos suusta aina chaapenter vaan kaRpenteR.
Vierailija kirjoitti:
Otetaan sana carpenter. Se ei tule ulos suusta aina chaapenter vaan kaRpenteR.
Pistit yhdellä sanalla jauhot suuhun nuorisolle.
No sitten.