Anoppi tekee meille pyytämättä ruokaa kotiin aina, jos lapset ovat olleet mummolassa
Se jää usein syömättä. En haluaisi hänen ruokiaan.
En voi sanoa asiasta, koska anoppi on vaikea ihminen ja leikkii helposti marttyyria.
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Kasvakaa aikuisiksi. En ymmärrä alkuunkaan. Tosin on välimatkaa lapsiini ja vaikkei olisikaan en heidän pensaisiinsa puuttuisi enkä veisi kalliita lihoja tai millään lailla sotkeentuisi heidän asiohinsa. Mutta he ovatkin itsenäistyneet normisti opiskeluvuosina.
Lapsenlapset ovat lomilla joskus pari päivää. Siihen syyllistyn kun vien heidät kotiin, laitan tähteeksi jääneitä, heille maistuvia ruokia mukaan, jonkun avatun myslipaketin ( en itse syö) tai yhdessä leivottuja mokkapaloja tms.
Kyllä viimekskin mulle tarjottiin ruoka kun hetken viivyin lapset palautettuani. He pyysivät niitä tähteitä, ( makaroonilaatikko, porkkanakeitto) me muut syötiin salaattia ja kasvispihvejä ja uusia perunoita.
Niin. Ethän sinä ymmärrä. Vaikka yllä on moneen kertaan kerrottu, mikä siinä tökkii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa ensi kerralla kiittää kauniisti ja nauttia siitä, että pariin päivään ei tarvitse kokata.
Ja sitten ne omat ruoat happanee kaapissa?
Miksei niitä voi laittaa pakastimeen?
Miksi laittaa ei-toivottuja ruokia säilöön pakastimeen? Mä tein niin anopin koirankarvapullille. Seuraavan kerran pakastinta siivotessa heitin kaksi muovipussillista niitä pullia roskikseen.
Onneksi anopin kanssa sukset ristissä, niin ei tule ruokaa ja muuta meille turhaa tavaraa kassikaupalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oiskohan nyt vaan ihan se perus homma, että AP:ta korpee kun lapset söisivät anopin ruokia mieluummin kuin hänen tekemiään. Hei, ei se sen anopin vika ole.
Missä kohti on sanottu, että lapset syövät mieluummin anopin kuin ap:n ruokia?
Ei missään, mutta jotenkin vähän paistaa sellainen tuosta läpi. Jos sille joku järjellinen syy olisikin miksi tuo on niin iso ongelma, niin eikö sille anopille voi vaan kohteliaasti sanoa, että kiitos, mutta emme tarvitse? Siinä tapauksessa on oma asiansa jos tuollaisesta loukkaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa ensi kerralla kiittää kauniisti ja nauttia siitä, että pariin päivään ei tarvitse kokata.
Pakastapa nyt jotain jo kerran pakkasessa ollutta nakkikeittoa.
Lainaus ap:n kommentista:
"Ei se mikään ruokakassi ole, vaan ruokarasioita, yleensä kaksi, joissa on juuri tehtyä ruokaa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vähän sama juttu ja todellakin ymmärrän ongelman. Mutta hän ei koskaan ilmoita mitään, vaan käy vain iltapäivällä lasten koulusta tultua tuomassa ruokaa.
Saattaa olla vaikka 700 g paketti pakasteessa ollutta jauhelihaa, kun kun meillä jääkaapissa on jo valmiina bolognesekastike kahdeksi päiväksi. Tai 1,5 kg pakasteessa ollutta karjalanpaistilihaa. Juuri silloin kun on viikon ruoat valmiina, eikä illoilla mitään aikaa alkaa paisteja väsäämään. Tai 2 ämpärillistä roskaisia mustaherukoita, juuri silloin kun ollaan koko ilta lasten harrastustalkoissa ja seuraavana päivänä töiden jälkeen lähdössä satojen kilometrien päähän häihin koko viikonlopuksi (tiesi kyllä tämän ja kiellettiin, siinä sitten itku silmässä yömyöhään perattiin marjoja kun olisi ollut pakkaamista ja muuta tekemistä).
Tai keittiön pöydällä odottaa 10 kpl Lidlin paistopisteen eilisiä munkkeja, vaikka kukaan ei niistä oikein tykkää (kyläillessä kohteliaisuudesta syödään). Tai leipomokaupasta 2 kauppakassia leipää, kun pakastin jo täynnä niitä helkkarin mustaherukoita. Tai 5 pullapitkoa, kun pakastimeen on leivottu valmiiksi rippijuhlia varten.
Joo ymmärrän todellakin ongelman.
Meillä on tätä samaa. Juurikin järjettömiä määriä yks kaks täysin ilmoittamatta. Kerran oli käynyt luvatta poimimassa meidän omat marjat ja tietty ne odotti roskaisina sitten siinä ovella.
Kiva kuulla, että muillakin on samanlaista ongelmaa. Ja ruoat tosiaan kelpaisivat jos kysyisi, että tarvitaanko vaikka jauhelihaa, eikä kysymättä sulattelisi ja kuljettaisi meille. Tai voisi kysyä, että mahtuuko pakastimeen leipää niin ettei meidän tarvitsisi jaella ja kuljetella leipiä naapureille, kummilapsille jne. Ja eniten ehkä ärsyttää se, että kun yrittää ostaa suunnitelmallisesti ja järkevästi ja suunnitella ruokalistat etukäteen, niin yhtäkkiä onkin kilo lihaa tuhottavana, jota ei voi esea pakastaa ja pakostakin tulee ruoka hävikkiä. Ja roskiinhan jotkut vanhat munkit joutuu laittamaan, kun ei ne kenellekään maistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oiskohan nyt vaan ihan se perus homma, että AP:ta korpee kun lapset söisivät anopin ruokia mieluummin kuin hänen tekemiään. Hei, ei se sen anopin vika ole.
Missä kohti on sanottu, että lapset syövät mieluummin anopin kuin ap:n ruokia?
Ei missään, mutta jotenkin vähän paistaa sellainen tuosta läpi. Jos sille joku järjellinen syy olisikin miksi tuo on niin iso ongelma, niin eikö sille anopille voi vaan kohteliaasti sanoa, että kiitos, mutta emme tarvitse? Siinä tapauksessa on oma asiansa jos tuollaisesta loukkaantuu.
Ongelmahan on juurikin se anoppi, joka ei usko eitä ja joka loukkaantuu pienimmästäkin. Minulla riesana oma äitini, joka kiikuttaa sitten ne nyssäkät kuitenkin oven taa tai soittaa koko suvun läpi ja itkee kun ei arvosteta.
Ihan sietämätöntä ylikävelyä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastapa nyt jotain jo kerran pakkasessa ollutta nakkikeittoa.
Lainaus ap:n kommentista:
"Ei se mikään ruokakassi ole, vaan ruokarasioita, yleensä kaksi, joissa on juuri tehtyä ruokaa."
Niin, eli tehtyä ruokaa, ei kassillinen ruokatarvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Kasvakaa aikuisiksi. En ymmärrä alkuunkaan. Tosin on välimatkaa lapsiini ja vaikkei olisikaan en heidän pensaisiinsa puuttuisi enkä veisi kalliita lihoja tai millään lailla sotkeentuisi heidän asiohinsa. Mutta he ovatkin itsenäistyneet normisti opiskeluvuosina.
Lapsenlapset ovat lomilla joskus pari päivää. Siihen syyllistyn kun vien heidät kotiin, laitan tähteeksi jääneitä, heille maistuvia ruokia mukaan, jonkun avatun myslipaketin ( en itse syö) tai yhdessä leivottuja mokkapaloja tms.
Kyllä viimekskin mulle tarjottiin ruoka kun hetken viivyin lapset palautettuani. He pyysivät niitä tähteitä, ( makaroonilaatikko, porkkanakeitto) me muut syötiin salaattia ja kasvispihvejä ja uusia perunoita.
Joku myslipaketti on vielä ihan ymmärrettävää, mutta se, että ihan varta vasten tuodaan ruokaa, jota kukaan talossa ei edes syö. Meillä on anopilla vielä melkoisen villit näkemykset hygieniasta, niin pelkästään sen takia en halua häneltä mitään suuhun pantavaa. En kotiini, enkä missään muuallakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ethän sinä ymmärrä. Vaikka yllä on moneen kertaan kerrottu, mikä siinä tökkii.
No kerropa vielä mikä tökkii. Eiliset ruoat kylmäkassissa tuotuna. Ei näytä ainakaan mun miniääni haittavan koska hänkin on tarkka hävikistä. Eihän makaroonilaatikko nyt mikään huipputerveellinen ole mutta pitää mummolassakin nälän loitolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerropa vielä mikä tökkii. Eiliset ruoat kylmäkassissa tuotuna. Ei näytä ainakaan mun miniääni haittavan koska hänkin on tarkka hävikistä. Eihän makaroonilaatikko nyt mikään huipputerveellinen ole mutta pitää mummolassakin nälän loitolla.
Lue mitä yllä on kerrottu. Miksi sinulle se toisen koti on jokin jäteasema? Miksi sinne pitää raijata mitään kysymättä? Saati tähteitä tai jotain mikä ei itselle kelpaa?
Raijaatko sinne muös huonekalut, verhot jne joita et itse halua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku myslipaketti on vielä ihan ymmärrettävää, mutta se, että ihan varta vasten tuodaan ruokaa, jota kukaan talossa ei edes syö. Meillä on anopilla vielä melkoisen villit näkemykset hygieniasta, niin pelkästään sen takia en halua häneltä mitään suuhun pantavaa. En kotiini, enkä missään muuallakaan.
Jos lapsesi ovat mummolla laitat heille itsetekemäsi hygieeniset ruoat mukaan? Vai syödäänkö teillä vaan teollisesti valmistettua hygieenistä ruokaa, vrt. Jos mysli kelpaa.
Ehkä sä ap voisit tehdä sellaisen valinnan, että et ärsyynny ja tee tästä näin sairaan isoa ongelmaa? Jos anopilta tulee ruokaa aina mummola-reissun yhteydessä, niin ehkä voisit huomioida tämän suunnitellessasi niitä 1-2-viikon ruokalistojasi? Vai onko ne mummolareissut jotenkin vaikeasti ennakoitavissa?
Muuten, mikä osaa teistä kommentoijista oikein vaivaa? Joku antaa toiselle ruokaa = henkilö on mielestänne sairas ja itsekäs ihmishirviö? Mitä ihmettä.
Meillä anopin ruokahygieeniassa on todellakin toivomisen varaa ja siksi en halua sieltä mitään mukaan. Ruoat lojuu pöydällä tuntikausia ja niitä tehdessä tehdään välillä jotain muuta ja käsiä ei pestä kun jatketaan. Kaloja voi kuorruttaa jauhoissa ja laittaa kalaa koskeneet jauhot takaisin kaappiin...
Oma syömiseni siellä on todella valikoivaa ja silti vatsavaivoilta ei olla vältytty. Anoppi tunkee purkkia ja nyssäkkää mukaan ja suurimmaksi osaksi saadaan ne vältettyä. Ruoka on ihan hyvänmakuista mutta ällöttää se tekemisen sotkuisuus.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sä ap voisit tehdä sellaisen valinnan, että et ärsyynny ja tee tästä näin sairaan isoa ongelmaa? Jos anopilta tulee ruokaa aina mummola-reissun yhteydessä, niin ehkä voisit huomioida tämän suunnitellessasi niitä 1-2-viikon ruokalistojasi? Vai onko ne mummolareissut jotenkin vaikeasti ennakoitavissa?
Muuten, mikä osaa teistä kommentoijista oikein vaivaa? Joku antaa toiselle ruokaa = henkilö on mielestänne sairas ja itsekäs ihmishirviö? Mitä ihmettä.
Eikö se mummo voi muuttaa käytöstään? Sen sijaan että lapsiperhe alkaa säätää elämäänsä sukulaisen mukaan? Miten pitkälle sitä aikuista ihmistä pitää varjella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue mitä yllä on kerrottu. Miksi sinulle se toisen koti on jokin jäteasema? Miksi sinne pitää raijata mitään kysymättä? Saati tähteitä tai jotain mikä ei itselle kelpaa?
Lueoa sinä nyt kommenttini ja sitten ajattele. Kunhan vaahtoat. Mitä jätettä on eilen lasten inolla valmistamat mokkapalat joita tahtovat viedä äidille ja isällekin
Pieni vinkki, kirjoitin lapseni ovat itsenäistyneet. Ihan koko kommenttini tarkkaan.
"Anoppi tekee meille pyytämättä ruokaa kotiin aina, jos lapset ovat olleet mummolassa"
Miksi Sinun lapsesi ovat mummolassa? Älä vie lapsiasi sinne anoppilaan! Hoida itse lapsesi, niin Sinun ei tarvitse vaivata isovanhempia lastenhoidolla. Mitä enemmän pyydät ja tarvitset appivanhempien apuja lastenhoitoon ja kodinhoitoon, niin sitä enemmän anopilla ja appiukolla on mahdollisuuksia puuttua perheenne asioihin.
Jos omat vanhemmat tai appivanhemmat käyttäytyvät hankalasti ja sekaantuvat jatkuvasti aikuisten lastensa asioihin, niin pitkä välimatka auttaa. On läheisriippuvaisia isovanhempia, joilla on jatkuva tarve puuttua aikuisten lasten asioihin. Toisten asioihin sekaantuminen, ohjailu, komentelu ja määräily aiheuttavat erimielisyyksiä ja riitoja sukupolvien välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lueoa sinä nyt kommenttini ja sitten ajattele. Kunhan vaahtoat. Mitä jätettä on eilen lasten inolla valmistamat mokkapalat joita tahtovat viedä äidille ja isällekin
Pieni vinkki, kirjoitin lapseni ovat itsenäistyneet. Ihan koko kommenttini tarkkaan.
Tähteet, mysli jota et halua jne. Mitä muuta ne on kuin sinulle jätettä?
Vierailija kirjoitti:
Meillä anopin ruokahygieeniassa on todellakin toivomisen varaa ja siksi en halua sieltä mitään mukaan. Ruoat lojuu pöydällä tuntikausia ja niitä tehdessä tehdään välillä jotain muuta ja käsiä ei pestä kun jatketaan. Kaloja voi kuorruttaa jauhoissa ja laittaa kalaa koskeneet jauhot takaisin kaappiin...
Oma syömiseni siellä on todella valikoivaa ja silti vatsavaivoilta ei olla vältytty. Anoppi tunkee purkkia ja nyssäkkää mukaan ja suurimmaksi osaksi saadaan ne vältettyä. Ruoka on ihan hyvänmakuista mutta ällöttää se tekemisen sotkuisuus.
Herran n tähden, heitä roskiin. Älä raivoa. Ja etenkään täällä se ei auta mitään. Kasva.
Vierailija kirjoitti:
"Anoppi tekee meille pyytämättä ruokaa kotiin aina, jos lapset ovat olleet mummolassa"
Miksi Sinun lapsesi ovat mummolassa? Älä vie lapsiasi sinne anoppilaan! Hoida itse lapsesi, niin Sinun ei tarvitse vaivata isovanhempia lastenhoidolla. Mitä enemmän pyydät ja tarvitset appivanhempien apuja lastenhoitoon ja kodinhoitoon, niin sitä enemmän anopilla ja appiukolla on mahdollisuuksia puuttua perheenne asioihin.
Jos omat vanhemmat tai appivanhemmat käyttäytyvät hankalasti ja sekaantuvat jatkuvasti aikuisten lastensa asioihin, niin pitkä välimatka auttaa. On läheisriippuvaisia isovanhempia, joilla on jatkuva tarve puuttua aikuisten lasten asioihin. Toisten asioihin sekaantuminen, ohjailu, komentelu ja määräily aiheuttavat erimielisyyksiä ja riitoja sukupolvien välillä.
Tuskin on pyytänyt vaan anoppi on vaatinut ne lapset sinne.