Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö korkeastikoulutettu voi päästä työkyvyttömyyseläkkeelle?

Vierailija
26.07.2022 |

Eikö korkeastikoulutettu voi päästä työkyvyttömyyseläkkeelle masennuksen vuoksi? Siihen aina vedotaan, kun olen hakenut apua, että "sinähän olet onnistunut lukemaan itsellesi korkeakoulututkinnon, et voi olla työkyvytön".

Niin, mutta opiskeluihin meni moninkertaisesti enemmän aikaa kuin normaalisti. Työurani on täynnä silpputöitä ja pitkiä työttömyysjaksoja. Kukaan työnantaja ei katsele minua pidempään, enkä ole koskaan saanut jatkoa määräaikaiselle työsuhteelle, vaikka olisin tehnyt ylitöitä ja ylittänyt itseni. Seurauksena on tosin ollut totaalinen loppuunpalaminen, vaikka olen tehnyt koulutustasoani vähemmän vaativia töitä. Olen sinnitellyt määräaikaisuuden loppuun asti, ja työttömänä sitten levännyt. Olen pelkkä riesa työnantajille. Sairastan kroonista masennusta, jonka vakavuus vaihtelee keskivaikean ja vaikea välillä. Työssäkäyntiin on mennyt kaikki voimavarani ja koko muu elämä on ollut tauolla. En ole jaksanut siivota tai nähdä ihmisiä.

Tämä ei ole elämisen arvoista elämää. Miksi nuoremmat pääsevät masennuksen takia työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta minä en saa edes määraaikaista kuntoutustukea?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa Ap:n puolesta.

Itsellä myös masennus ja todellakin tämä sairaus kuluttaa voimavaroja ihan hirveästi. Olin kokoaikatyössä mutta onneksi oli kyseessä määräaikaisuus. Viimeiset kuukaudet olin ihan loppu. Työ oli kyllä todella hektistä.

Nyt olen työtön ja aion sinnitellä jotenkin. En hae eläkkeelle yms.

Minulle tarjottiin jotain hyvinvointityöntekijän paikkaa mutta tiedän että se on kotihoidon vanhuspuolen työtä ja sairauteni vuoksi en siihen pysty.

Tsemppiä sulle Ap, yritä päästä vaikka työkokeiluun tai johonkin pajatoimintaan jos et ole niitä vielä kokeillut.

Kiitos, tsemppiä sinullekin! Olin työkokeilussa Kelan ammatillisessa kuntoutuksessa. Se poiki määräaikaisen osa-aikaisen työn, mutta työnantaja ei halunnut jatkaa määräaikaisuutta. 

Ap

Vierailija
22/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko päätöksestä valittaa?

Voi valittaa, mutta olin silloin niin uupunut ja lamaantunut, etten saanut aikaiseksi. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt kaikki psykoterapiat, lääkitykset ja kuntoutukset läpi? Oliko b-lausunto, jolla kuntoutustukea hait, kattava ja totuudenmukainen?

Jos olet pärjännyt töissäkin välillä, kela katsoo ettei ole näyttöä työkyvyttömyydestä. Toisaalta taas jos olet pidempään työttömänä etkä ole ihan nuori enää, työkkäri saattaa ehdottaa jotain sosiaalipalvelua jossa voi pohtia eläkevaihtoehtoja.

Vierailija
24/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se työkyvyttömyys tulla paljon opiskeluiden jälkeenkin. Mikäs ajatusmalli tuo on, että kun ei sinulla opiskeluaikana ollut ongelmia, niin ei niitä nytkään voi olla.

Olin jo opiskeluaikoina masentunut, siksi opinnot venyivätkin vuosikausia. 

Ap

Tähänhän siellä työeläkeyhtiössä vedotaankin, kun olen pystynyt masennuksesta huolimatta opiskelemaan. Mutta ei kukaan työnantaja varsinkaan nykypäivänä katsele työntekijää, jolla kestää moninkertainen aika suoriutua tehtävistä ja silti tulee jatkuvasti huolimattomuusvirheitä, eikä muista mitä on tehnyt, ja kyselee jatkuvasti uudelleen ohjeita, kun ei muista, mitä on neuvottu. 

Ap

Vierailija
25/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelin ylemmän korkeakoulututkinnon kuntoutustuella ollessani. Pääsin eläkkeelle sen jälkeen.

Vierailija
26/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko käynyt kaikki psykoterapiat, lääkitykset ja kuntoutukset läpi? Oliko b-lausunto, jolla kuntoutustukea hait, kattava ja totuudenmukainen?

Jos olet pärjännyt töissäkin välillä, kela katsoo ettei ole näyttöä työkyvyttömyydestä. Toisaalta taas jos olet pidempään työttömänä etkä ole ihan nuori enää, työkkäri saattaa ehdottaa jotain sosiaalipalvelua jossa voi pohtia eläkevaihtoehtoja.

On käyty kattavasti kaikki julkisen kuntoutustoimet, ryhmäterapiat, yksityinen Kelan tukema terapia, lääkitys ollut jatkuvasti ja kokeiltu eri vaihtoehtoja. Julkisen puolen psykiatrin B-lausunto oli käsittääkseni hyvin kattava ja totuudenmukainen. 

Miten sen ottaa, olenko pärjännyt töissä..? Olen tullut useasti irtisanotuksi syistä, joita työnantaja on vaiennut. Enkä ole saanut jatkoa millekään määräaikaisuudelleni, vaikka olen kaikkeni yrittänyt. Ja sen jälkeen joutunut jäämään pitkille sairauslomille, kun voimat eivät ole enää riittäneet työnhakuun. Ylitunnollisuuteni vuoksi olen sinnitellyt töissä ilman sairauslomia, mutta aikaansaannoksissani ei ole ollut mitään kehuttavaa.

Olen 40+. Mitähän niitä työkkärin sosiaalipalveluita on olemassa? 

Ap

Vierailija
27/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä opiskelin ylemmän korkeakoulututkinnon kuntoutustuella ollessani. Pääsin eläkkeelle sen jälkeen.

Miten onnistuit pääsemään eläkkeelle? Eivätkö vedonneet siihen, että onnistuit lukemaan koko tutkinnon? Minäkin opiskelin keskeneräisen maisterin tutkintoni ensin työttömänä omaehtoisena opiskeluna, ja kun en onnistunut saamaan opintoja loppuun sovitussa määräajassa, jäin sairauslomalle ja myöhemmin opiskelin kuntoutusrahalla (eri asia kuin kuntoutustuki, helpompi saada) loppuun. 

Ap

Vierailija
28/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten onnistuit pääsemään eläkkeelle? Eivätkö vedonneet siihen, että onnistuit lukemaan koko tutkinnon? Minäkin opiskelin keskeneräisen maisterin tutkintoni ensin työttömänä omaehtoisena opiskeluna, ja kun en onnistunut saamaan opintoja loppuun sovitussa määräajassa, jäin sairauslomalle ja myöhemmin opiskelin kuntoutusrahalla (eri asia kuin kuntoutustuki, helpompi saada) loppuun. 

Ap

Ihan minut ensimmäistä kertaa tavannut psykiatrian poliklinikan erikoistuva lääkäri kirjoitti lausunnon, jolla sain eläkkeen. Lääkäri oli kirjoitellut lähinnä havaintoja olemuksestani ja joitakin sanomisiani. En tiedä asiaa, mutta olen olettanut eläkkeen tulleen pitkälti sen takia, että olin ollut kuntoutustuella jo 8 vuotta. Eläkeyhtiöni oli Keva.

Vierailija
29/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en tunne ketään korkeastikoulutettua, joka olisi päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle. Sen sijaan tuntuu, että nuoret syrjäytyneet pääsevät liiankin helposti. Heitä ei edes yritetä kunnolla kuntouttaa. 

Ei se koultuksen taso merkitse, vaan terveydentila.

Moni muu on päässyt eläkkeelle samalla sairaudella. Miksen minä, vaikka masennukseni on parantumaton ja se vaikuttaa voimavaroihin ja kognitiivisiin kykyihin lamaannuttavasti?

Ap

Sama sairaus voi olla toisella aivan eri tasoinen kuin sulla. Et voi tietää, millaisessa jamassa ovat "samasta sairaudesta" kärsivä.

Vierailija
30/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi päästä. Koulutus FT. Toki kaikki mahdollinen pitää kokeilla ensin (lääkkeet, kuntoutukset jne.). Ratkaisevaa on toimintakyvyn taso, ei koulutus.

Vierailija
31/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihan minut ensimmäistä kertaa tavannut psykiatrian poliklinikan erikoistuva lääkäri kirjoitti lausunnon, jolla sain eläkkeen. Lääkäri oli kirjoitellut lähinnä havaintoja olemuksestani ja joitakin sanomisiani. En tiedä asiaa, mutta olen olettanut eläkkeen tulleen pitkälti sen takia, että olin ollut kuntoutustuella jo 8 vuotta. Eläkeyhtiöni oli Keva.

Olitkin ollut jo pitkään kuntoutustuella, joten oli aikakin, että myönsivät eläkkeen. Minun ongelmani on se, kun en saa edes ensimmäistäkään kuntoutustukea. Ehkä pitäisi mennä psykiatrille meikkaamattomana, räsyisissä vaatteissa ja hiukset pörrössä..? Mutta ylitunnollisena se ei vain sovi luonteelleni. En kehtaa mennä ihmisten ilmoille ilman meikkiä, koska koen olevani niin hävettävän ruma. 

Ap

Vierailija
32/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en tunne ketään korkeastikoulutettua, joka olisi päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle. Sen sijaan tuntuu, että nuoret syrjäytyneet pääsevät liiankin helposti. Heitä ei edes yritetä kunnolla kuntouttaa. 

Moni muu on päässyt eläkkeelle samalla sairaudella. Miksen minä, vaikka masennukseni on parantumaton ja se vaikuttaa voimavaroihin ja kognitiivisiin kykyihin lamaannuttavasti?

Ap

Mikä on parantumaton masennus? Onko sulle lääkärisi sanonut, että ei voi mitään, kun masennustasi ei voi mitenkään parantaa/helpottaa?

Vierailija
33/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko erilaiset aivojen stimulaatiohoidot kokeiltu? Entä sähköhoito? Jos on ja eivät auttaneet, niin sitten voi sanoa että hoitoresistentti masennus.

Vierailija
34/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mikä on parantumaton masennus? Onko sulle lääkärisi sanonut, että ei voi mitään, kun masennustasi ei voi mitenkään parantaa/helpottaa?

Ei tietenkään kukaan lääkäri ole sanonut niin. Mutta onhan se aika ilmiselvää, kun olen yli 20 vuotta sairastanut, kaikki keinot kokeiltu, eikä mikään auta.

Ap

Vierailija
35/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olitkin ollut jo pitkään kuntoutustuella, joten oli aikakin, että myönsivät eläkkeen. Minun ongelmani on se, kun en saa edes ensimmäistäkään kuntoutustukea. Ehkä pitäisi mennä psykiatrille meikkaamattomana, räsyisissä vaatteissa ja hiukset pörrössä..? Mutta ylitunnollisena se ei vain sovi luonteelleni. En kehtaa mennä ihmisten ilmoille ilman meikkiä, koska koen olevani niin hävettävän ruma. 

Ap

Kyllä minä laittautumattomana kävin. Ja siitä on merkittävää apua, jos aidosti häpeää itseään vastaanotolla...

Vierailija
36/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko erilaiset aivojen stimulaatiohoidot kokeiltu? Entä sähköhoito? Jos on ja eivät auttaneet, niin sitten voi sanoa että hoitoresistentti masennus.

Transkraniaalinen magneettistimulaatiohoito on käytynä. Ei ollut juuri mitään apua. Sähköhoitoa ei ole kokeiltu. Pelkään, että muisti menee, enkä selviä arjesta, kun minulla ei ole ketään läheisiä tukena. 

Ap

Vierailija
37/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On käyty kattavasti kaikki julkisen kuntoutustoimet, ryhmäterapiat, yksityinen Kelan tukema terapia, lääkitys ollut jatkuvasti ja kokeiltu eri vaihtoehtoja. Julkisen puolen psykiatrin B-lausunto oli käsittääkseni hyvin kattava ja totuudenmukainen. 

Miten sen ottaa, olenko pärjännyt töissä..? Olen tullut useasti irtisanotuksi syistä, joita työnantaja on vaiennut. Enkä ole saanut jatkoa millekään määräaikaisuudelleni, vaikka olen kaikkeni yrittänyt. Ja sen jälkeen joutunut jäämään pitkille sairauslomille, kun voimat eivät ole enää riittäneet työnhakuun. Ylitunnollisuuteni vuoksi olen sinnitellyt töissä ilman sairauslomia, mutta aikaansaannoksissani ei ole ollut mitään kehuttavaa.

Olen 40+. Mitähän niitä työkkärin sosiaalipalveluita on olemassa? 

Ap

Hyvin ikävää, että olet joutunut irtisanotuksikin.

Työkkärillä on moniammatillinen palvelu (nimi saattaa vaihdella paikkakunnittain), jossa viimeistään työtöntä työnhakijaa aletaan pitää monisairaana. Sinne ohjataan yleensä yli vuoden työttömänä olleita, kuntakokeilun alettua yhä useampia. En tiedä kokeeko joku sitä varsinaisesti "palveluna", mutta joskus kun ystäväni joutui sinne niin puhuivat eläkevaihtoehdoista pitkittyneen työttömyyden ratkaisukeinona.

Vierailija
38/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Kyllä minä laittautumattomana kävin. Ja siitä on merkittävää apua, jos aidosti häpeää itseään vastaanotolla...

On muuten huvittavaa, että kun menin työterveyslääkärille työuupumuksen vuoksi, hän katseli minua ja sanoi, ettet sinä ainakaan masentuneelta näytä. En ollut kertonut kroonisesta masennuksestani mitään, koska hävetti. Sitten, kun 2 viikon päästä menin toiselle lääkärille, tehtiin BDI-testi ja sain vakavan masennuksen pisteet... Näin se huoliteltu ulkonäkö saattaa hämätä kokeneita lääkäreitäkin. Työpaikka on sellainen paikka, minne en ikimaailmassa kehtaisi mennä laittautumattomana. 

Ap

Vierailija
39/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin parikymppisenä kuntoutustuelle psykoottisen masennuksen ja sekamuotoisen persoonallisuushäiriön vuoksi. Ensimmäinen hakemus hylättiin koska unohtivat osastolta laittaa toimintakyvyn tutkimuksen mukaan. Omalla kohdallani se tutkimus oli siis ilmeisesti ratkaiseva asia. Yhden hylyn perusteella ei kannata vielä luovuttaa.

Vierailija
40/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin parikymppisenä kuntoutustuelle psykoottisen masennuksen ja sekamuotoisen persoonallisuushäiriön vuoksi. Ensimmäinen hakemus hylättiin koska unohtivat osastolta laittaa toimintakyvyn tutkimuksen mukaan. Omalla kohdallani se tutkimus oli siis ilmeisesti ratkaiseva asia. Yhden hylyn perusteella ei kannata vielä luovuttaa.

Tätä olen myös miettinyt, että voikohan edes "pelkän" masennuksen vuoksi päästä eläkkeelle. Eli vaaditaan psykoottinen masennus ja mielellään vielä persoonallisuushäiriö..? 

Mitä kautta pääsit toimintakyvyn tutkimukseen? Olen pyytänyt julkisesta terveydenhuollosta, että pääsisin työkykytesteihin, mutta heillä ei kuulemma ole mitään sellaisia. Työeläkeyhtiöstä sanottiin, että ensin pitää olla työpaikka, jossa työkykyä voidaan testata. 

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi