Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö korkeastikoulutettu voi päästä työkyvyttömyyseläkkeelle?

Vierailija
26.07.2022 |

Eikö korkeastikoulutettu voi päästä työkyvyttömyyseläkkeelle masennuksen vuoksi? Siihen aina vedotaan, kun olen hakenut apua, että "sinähän olet onnistunut lukemaan itsellesi korkeakoulututkinnon, et voi olla työkyvytön".

Niin, mutta opiskeluihin meni moninkertaisesti enemmän aikaa kuin normaalisti. Työurani on täynnä silpputöitä ja pitkiä työttömyysjaksoja. Kukaan työnantaja ei katsele minua pidempään, enkä ole koskaan saanut jatkoa määräaikaiselle työsuhteelle, vaikka olisin tehnyt ylitöitä ja ylittänyt itseni. Seurauksena on tosin ollut totaalinen loppuunpalaminen, vaikka olen tehnyt koulutustasoani vähemmän vaativia töitä. Olen sinnitellyt määräaikaisuuden loppuun asti, ja työttömänä sitten levännyt. Olen pelkkä riesa työnantajille. Sairastan kroonista masennusta, jonka vakavuus vaihtelee keskivaikean ja vaikea välillä. Työssäkäyntiin on mennyt kaikki voimavarani ja koko muu elämä on ollut tauolla. En ole jaksanut siivota tai nähdä ihmisiä.

Tämä ei ole elämisen arvoista elämää. Miksi nuoremmat pääsevät masennuksen takia työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta minä en saa edes määraaikaista kuntoutustukea?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin se koulutustasoa alempi työ polttaa loppuun paljon tehokkaammin kuin korkeamman tason työ.

Vierailija
2/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Systeemissä on pahasti mätää. Yrittämisestä rangaistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Ja koska et ole ollut yhdellä työnantajalla pidempään, et ole myöskään päässyt työssäkäyville kuuluviin tukitoimiin, kuten kuntoutukseen? 

Vierailija
4/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ja koska et ole ollut yhdellä työnantajalla pidempään, et ole myöskään päässyt työssäkäyville kuuluviin tukitoimiin, kuten kuntoutukseen? 

Juuri näin. Olen väliinputoaja. 

Ap

Vierailija
5/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ainakin se koulutustasoa alempi työ polttaa loppuun paljon tehokkaammin kuin korkeamman tason työ.

Minulle sanottiin työeläkeyhtiöstä, että pitäisi hakea vähemmän vaativia töitä. No niitähän olin koko ajan tehnytkin. Ei myönnetty tukitoimia, kuten valmennusta työnhakuun, koska olin kuulemma liian heikossa kunnossa sairauteni takia. Mutta toisaalta ei myönnetty määräaikaista kuntoutustukeakaan, vaikka olin ollut jo 300 pv sairauslomalla. 

Ap

Vierailija
6/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tunne ketään korkeastikoulutettua, joka olisi päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle. Sen sijaan tuntuu, että nuoret syrjäytyneet pääsevät liiankin helposti. Heitä ei edes yritetä kunnolla kuntouttaa. 

Vierailija
7/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en tunne ketään korkeastikoulutettua, joka olisi päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle. Sen sijaan tuntuu, että nuoret syrjäytyneet pääsevät liiankin helposti. Heitä ei edes yritetä kunnolla kuntouttaa. 

Ei se koultuksen taso merkitse, vaan terveydentila.

Vierailija
8/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen korkeastikoulutettu ja pääsin tk-eläkkeelle, mutta syynä ei ole masennus. Lääkäri teetti masennustestin, kun sanoi, että masentuneena pääsee helpommin työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta kun testi tehtiin, niin hän totesi, että ei sulle kyllä masennusta saa mitenkään. Pääsin fyysisestä vaiva eläkkeelle. Puppua näköjään, että tarvitaan masennus eläkkeelle pääsemiseen, taitaa olla juuri päinvastoin.

Vierailija
9/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se koultuksen taso merkitse, vaan terveydentila.

Moni muu on päässyt eläkkeelle samalla sairaudella. Miksen minä, vaikka masennukseni on parantumaton ja se vaikuttaa voimavaroihin ja kognitiivisiin kykyihin lamaannuttavasti?

Ap

Vierailija
10/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen korkeastikoulutettu ja pääsin tk-eläkkeelle, mutta syynä ei ole masennus. Lääkäri teetti masennustestin, kun sanoi, että masentuneena pääsee helpommin työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta kun testi tehtiin, niin hän totesi, että ei sulle kyllä masennusta saa mitenkään. Pääsin fyysisestä vaiva eläkkeelle. Puppua näköjään, että tarvitaan masennus eläkkeelle pääsemiseen, taitaa olla juuri päinvastoin.

Niinpä. Muka helposti?!! Onnittelut kuitenkin eläkkeelle pääsemisestä! Vaikka toki jokainen olisi mieluummin terve ja työkykyinen. 

Ap

Vierailija
11/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveintä tässä on se, kun tulee kerta toisensa jälkeen torjutuksi työnantajien taholta. Työkaverit myös karsastavat ja karttavat. Tuntuu, että olen täysin kelvoton ja arvoton. Se vain pahentaa masennusta. 

Ap

Vierailija
12/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole päässyt eläkkeelle fyysisellä tai psyykkisillä syillä, vaikka molemmat on pahoja ja fyysiset parantumattomia. En ole korkeakoulutettu. Se on aika lottoakin ja yleisesti ottaen vaikeaa.

Vierailija
13/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Tuntuu, että jotkut monisairaat eivät pääse sitten millään eläkkeelle ja toiset pääsee liiankin helposti. 

Vierailija
14/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko olet yrittänyt? Prosessiin menee yleensä vuosia.

Vierailija
15/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt vuosia. Kroonista masennusta sairastanut yli 20 vuotta. Ollut Kelan ammatillisessa kuntoutuksessa, terapioissa ja mielisairaalassa 10 viikkoa asiakkaana. Kun olin mielisairaalassa, laitettiin määräaikaisen kuntoutustuen paperit vetämään, mutta hylky tuli. 

Ap

Vierailija
16/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se työkyvyttömyys tulla paljon opiskeluiden jälkeenkin. Mikäs ajatusmalli tuo on, että kun ei sinulla opiskeluaikana ollut ongelmia, niin ei niitä nytkään voi olla.

Vierailija
17/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa Ap:n puolesta.

Itsellä myös masennus ja todellakin tämä sairaus kuluttaa voimavaroja ihan hirveästi. Olin kokoaikatyössä mutta onneksi oli kyseessä määräaikaisuus. Viimeiset kuukaudet olin ihan loppu. Työ oli kyllä todella hektistä.

Nyt olen työtön ja aion sinnitellä jotenkin. En hae eläkkeelle yms.

Minulle tarjottiin jotain hyvinvointityöntekijän paikkaa mutta tiedän että se on kotihoidon vanhuspuolen työtä ja sairauteni vuoksi en siihen pysty.

Tsemppiä sulle Ap, yritä päästä vaikka työkokeiluun tai johonkin pajatoimintaan jos et ole niitä vielä kokeillut.

Vierailija
18/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan se työkyvyttömyys tulla paljon opiskeluiden jälkeenkin. Mikäs ajatusmalli tuo on, että kun ei sinulla opiskeluaikana ollut ongelmia, niin ei niitä nytkään voi olla.

Olin jo opiskeluaikoina masentunut, siksi opinnot venyivätkin vuosikausia. 

Ap

Vierailija
19/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Elämässä voi sattua mitä vaan eikä koulutus suojaa onkohan Kelassa kaikki ihan kartalla?

Vierailija
20/57 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko päätöksestä valittaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi