Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuorten kesätyöt jaetaan suhteilla :(. Ihan surulliseksi vetää tämä meininki

Vierailija
25.07.2022 |

Taas kun kävin kylän K-marketissa niin siellä oli kauppiaan lapset kavereineen hyllyttämässä. Ja sama meno ollut muinakin vuosina. Ei ole mitään keinoa saada nuorella kesätöitä ellei tunne oikeita henkilöitä. Ei tämä aina ole näin ollut, miten tähän ollaan tultu

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tulee hetu-uudistus, loppuu se nepotismi!

Vierailija
22/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vanhemmat tekee cv:t lasten puolesta. Useamman hehkutuksen nähnyt LinkedInissä kuinka vanhempi hehkuttaa lastaan ja lapsen cv:tä, kuinka yhdessä tehty. Samoin vanhemmat etsii lapsilleen kesätöitä linkedinin kautta. Useamman tälläisenkin nähnyt. Kyse siis n. lukioikäisistä lapsista. Onhan se hyvä, et vanhempi tukee, mut....noh, en tiedä...vähän ristiriitaisia fiiliksiä herättää...

Siis onko jotenkin parempi, että CV:n tekee konsultti?

Kannattaa opetella varhaisessa vaiheessa se, että apua voi pyytää ja saa pyytää, myös vanhemmilta. Työpaikkahaastattelussa kannattaa tietää joku, joka jo on ko. firmassa töissä ja on suositellut yritystä - miksi se joku ei voisi olla oma vanhempi?

Ilman töitä jäävät yleensä ne nuoret, joiden vanhempien mielestä pitää pärjätä itse. Työt on nykyisin tiimityötä, joten kannattaisi jo työnhakuvaiheessa osoittaa, että tulee muiden kanssa niin hyvin toimeen, että nämä ovat valmiita auttamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän ne jaetaan, sitä enemmän mitä nuoremmasta on kyse. Tietyille aloille kyllä yleensä pääsee yli 18v hanttihommiin.

Ja ei tosiaan aina auta mitkään arvosanat, suosittelijat ja aikaisemmat työtodistukset. Vaan kyllä se on suhteet.

Joskus kun tarpeeksi hakee, niin voi päästä ilman suhteitakin. Mutta siinä saa kyllä hakea ihan kunnolla.

Meillä siis nuori päässyt useampaan paikkaan suhteilla, harrastuskaverien tai seurustelukumppanin vanhempien avulla. Onneksi se toinenkin on saanut kesätöitä, mutta haki niitä todella aktiivisesti yli 30 paikasta ja ekan sai kun joku muu oli peruuttanut. Eli aika tipalla oli ilman suhteita.

Vierailija
24/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta sitä tutulle paikan mielummin antaa, ellei nyt täys vätys ole.

Palkkaisitko itse mieluummin jonkun randomin vai oman lapsen? Jos lapsi sitten suosittelee kaveria, niin jätätkö palkkaamatta jos työntekijälle on tarve ja palkkaat jonkun muun?

Suosittelut on yhtä tyhjän kanssa, koska taitavat "networkkaajat" iästä riippumatta networkkaavat itselleen niitä suosittelijoita, joiden avulla pääsevät työhön kuin työhön.

Taitavat networkkaajat ovat kuitenkin keskimäärin huonompia oman ammattinsa oikeasssa ammattiosaamisessa kuin ne, jotka eivät ole joka paikassa tutustumassa uusiin ihmisiin ja kehumassa piilevästi itseään kaikessa. 

Ainoa ammatti, mihin mielestäni on oikeudenmukaista palkata networkkaustaitojen perusteella, on kaikenlainen myyntityö.

Tämäpä oli mielenkiintoinen havainto. Monessa ammatissa oikeaa ammattiosaamista on tietää, keneltä voi kysyä neuvoa tai kehen ottaa yhteyttä, kun asia pitää saada eteenpäin. Verkostoituminen ei ole itsensä tyrkyttämistä. Mieluummin palkkaan sen, jolla on suhteita vähän sinne ja tänne kuin sen, joka osaa ammattinsa, mutta ei kykene olemaan osa työyhteisöä.

Vierailija
25/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltofirmaan pihatöitä tekemäön, niihin pääse aina.

Vierailija
26/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä suosittelen omille aikanaan valmistuville nuorille ammattilaisen kanssa CV:n ja hakemuksen tekemistä. Sillä on kuitenkin merkitystä erityisesti kun haetaan oman alan töitä korkeakoulusta valmistuttua. Mutta nyt nuorten kohdalla ollaan katsottu yhdessä ja etsitty tietoa mikä olisi oleellista tietoa ja hyvä olla. Oma nuoreni saikin palautetta erittäin hyvästä hakemuksesta, mutta silti paikka meni suhteilla.

Vierailija
27/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule pikkupaikkakunnilla se on ihan aina mennyt juuri noin.  Ei todellakaan ole uusi juttu. Ei siellä ketään oteta pystymetsästä, vaan pitää tuntea joku joka junailee sen työpaikan.

Ja ohiksena voin sanoa että lähes kaikki työpaikkani olen saanut koska joku tuttu tai entinen työkaveri on suositellut minua. Ei mitään uutta auringon alla.

Vierailija
28/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta sitä tutulle paikan mielummin antaa, ellei nyt täys vätys ole.

Palkkaisitko itse mieluummin jonkun randomin vai oman lapsen? Jos lapsi sitten suosittelee kaveria, niin jätätkö palkkaamatta jos työntekijälle on tarve ja palkkaat jonkun muun?

Suosittelut on yhtä tyhjän kanssa, koska taitavat "networkkaajat" iästä riippumatta networkkaavat itselleen niitä suosittelijoita, joiden avulla pääsevät työhön kuin työhön.

Taitavat networkkaajat ovat kuitenkin keskimäärin huonompia oman ammattinsa oikeasssa ammattiosaamisessa kuin ne, jotka eivät ole joka paikassa tutustumassa uusiin ihmisiin ja kehumassa piilevästi itseään kaikessa. 

Ainoa ammatti, mihin mielestäni on oikeudenmukaista palkata networkkaustaitojen perusteella, on kaikenlainen myyntityö.

Tämäpä oli mielenkiintoinen havainto. Monessa ammatissa oikeaa ammattiosaamista on tietää, keneltä voi kysyä neuvoa tai kehen ottaa yhteyttä, kun asia pitää saada eteenpäin. Verkostoituminen ei ole itsensä tyrkyttämistä. Mieluummin palkkaan sen, jolla on suhteita vähän sinne ja tänne kuin sen, joka osaa ammattinsa, mutta ei kykene olemaan osa työyhteisöä.

Kyllä on hyvä tietää keneltä kysyä, mutta omassa asiantuntijatyössäni ainakin ne verkostoitujat eivät ole siinä niin hyvin kartalla, vaan tykkäävät vaan jutella ja tutustua usein ihan muun kuin työasioiden tiimoilta. Ja työasioissakin tykkäävät ihmetellä kenelle homma kuuluu sen sijaan, että itse koordinoivat asiaa aktiivisesti eteenpäin.

Vierailija
29/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aikuisten työelämässä menee ihan samalla tavalla. Lukuun ottamatta ehkä joitain aloja ja tehtäviä joille on vain pakko olla tietty tutkinto, esim juristi lääkäri jne

Vierailija
30/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää se, että laitetaan joku työpaikkailmoitus julki,vaikka tehtävään valittava henkilö on jo valittu. Siinä sitten saa kaikki muut hakijat ihan turhaan vääntää hakemuksia

Vierailija
31/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kesätyöt on menneet suhteilla ja osa vakipaikoistakin. Pitäisin melko tyhmänä, jos näin ri olisi.

Vierailija
32/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vanhemmat tekee cv:t lasten puolesta. Useamman hehkutuksen nähnyt LinkedInissä kuinka vanhempi hehkuttaa lastaan ja lapsen cv:tä, kuinka yhdessä tehty. Samoin vanhemmat etsii lapsilleen kesätöitä linkedinin kautta. Useamman tälläisenkin nähnyt. Kyse siis n. lukioikäisistä lapsista. Onhan se hyvä, et vanhempi tukee, mut....noh, en tiedä...vähän ristiriitaisia fiiliksiä herättää...

CV:n tekoa opetetaan peruskoulun ysillä, mutta todellakin autan lapsiani aivan kaikessa, myös sen CV:n tekemisessä. Onhan tää nyt älytöntä jos yrittäjä ei saa työllistää omaa lastaan tai vanhemmat auttaa CV:n teossa!

Vierailija
33/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä ainakaan koskaan palkkaisi henkilöä, joka on ollut töissä pelkästään sukulaisten firmoissa. Mutta taidankin olla vähän vanhanaikainen kun en ymmärrä tätä nykyajan verkostoitumispelleilyä

Vierailija
34/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin luonnollistahan tuo on. Monet kommentoijat eivät täällä oikein tunnu tajuavan kuinka käsittämätön riski täysin ulkopuolisen henkilön palkkaaminen on

Vierailija
35/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kesätyöt on menneet suhteilla ja osa vakipaikoistakin. Pitäisin melko tyhmänä, jos näin ri olisi.

Mitä tyhmää siinä olisi että pätevimmät saisivat työt

Vierailija
36/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 15v menee s-ryhmän tutustu ja tienaa jaksolle. Kyllähän me hakemuksia ja cv kirjoitettiin yhdessä, miten muuten tuollainen keskenkasvuinen ne osaisi tehdä... Mutta yhtä ainoata tutuntuttuakaan meillä ei tuolla s-ryhmässä ole. Ja cv oli melko lyhyt: hygieniapassi ja harrastuksia. Enkä ole somessa tai linkedinissä, että vosin niissä hehkuttaa. Oma ja veljentyttö kuitenkin sai mun priiffaamilla hakemuksilla töitä, että ehkä ne ei olleet huonoja neuvoja.

Ei mulla itsellänikään niihin hanttihommiin tutunpaikkoja ollut, eikä ekaan alan työhön. Sittemmin hyvin hoidetuilla hommilla on päässyt vaihtamaan firmaa.

Vierailija
37/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär on ollut s- ryhmän kesätöissä ja pikaruokaravintolassa. Ikää 15 ja 16v tuolloin. Ei kumpikaan olla siellä töissä eikä tunneta ketään joka olisi. Nyt jakaa lehteä ja kohta aloittaa sivutoimisen työskentelyn jälleen pikaruokaravintolassa. Siis opintojen ohessa tekee näitä. Eikä millään tavalla oo autettu tms.

Poika taas on saanut jo kaksi koko kesän kestävää kesätyötä josta maksetaan normipalkkaa. Ei myöskään oo meidän ansiota.

Itse oon aikoinani saanut joka ikisenä vuonna kesätyön ilman apuja, mun vanhemmat oli työttömiä/sairaseläkkeellä.

Ei se kaikkien kohdalla mene niin että suhteilla saa paikan, vaikka varmaan monen kohdalla meneekin. Pitää olla reipas, hyvä cv, hyvä ulosanti ja olla kiinnostunut monenlaisesta työstä.

Vierailija
38/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä ainakaan koskaan palkkaisi henkilöä, joka on ollut töissä pelkästään sukulaisten firmoissa. Mutta taidankin olla vähän vanhanaikainen kun en ymmärrä tätä nykyajan verkostoitumispelleilyä

Ei tarvitse olla sukulaisten firmoissa eikä useimmat edes ole, mutta jotenkin pitää tuntea ne henkilöt tai niitten tutun tutut jotka niihin hommiin ihmisiä etsivät ja valitsevat. Suhteilla olen minäkin työllistynyt eikä yksikään työnantaja ole ollut sukua.

Noita suhteita voi solmia niin monella tavalla että se miten verkostoituu on ihan itse päätettävissä. Usein riittää että tuntee muutamia oman ammatin ihmisiä firmoissa, koska pomot kyllä monessa paikassa kyselevät  että onko tiedossa joku jota voisit suositella tähän avoimeen työpaikkaan. Siten minäkin sain parhaimman työpaikkani.

Vierailija
39/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän ne monesti menee, että omat lapset otetaan "kesätöihin". Kolikolla on monesti myös se toinen puoli, eli omat lapset pakotetaan tulemaan töihin vanhempien firmaan valmistumisen jälkeen sillä uhkauksella, että jos et nyt tule, niin ei tarvitse tulla myöhemminkään vaan palkkaan jonkun ulkopuolisen. Ystäväni ei ollut kiinnostunut jatkamaan vanhempiensa yritystä, mutta pelkäsi, ettei omat siivet kanna toivealallaan ja uhkailut tepsi Säälittää, kun hän nyt kahdenkymmenen vuoden jälkeen haikailee, että olisi pitänyt valita toisin.

Vierailija
40/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain yksinkertaisesti väärin jakaa työpaikkoja suhteilla. Monet introvertit lahjakkuudet syrjäytyvät nykyään täysin, kun verkostoja osata luoda