Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorten kesätyöt jaetaan suhteilla :(. Ihan surulliseksi vetää tämä meininki

Vierailija
25.07.2022 |

Taas kun kävin kylän K-marketissa niin siellä oli kauppiaan lapset kavereineen hyllyttämässä. Ja sama meno ollut muinakin vuosina. Ei ole mitään keinoa saada nuorella kesätöitä ellei tunne oikeita henkilöitä. Ei tämä aina ole näin ollut, miten tähän ollaan tultu

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten ne kesätyöt sitten pitäisi jakaa

Vierailija
2/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta sitä tutulle paikan mielummin antaa, ellei nyt täys vätys ole.

Palkkaisitko itse mieluummin jonkun randomin vai oman lapsen? Jos lapsi sitten suosittelee kaveria, niin jätätkö palkkaamatta jos työntekijälle on tarve ja palkkaat jonkun muun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppiaan ei kannatta ottaa kesätöihin omaa lastaan. Kauppias palkkaa jonkun sekopäään mieluummin

Vierailija
4/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos sinä olisit kauppias et ottaisi töihin omia lapsiasi ja heidän kavereitaan jotka tunnet, vaan jonkun josta et tietäisi mitään?

Vierailija
5/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumman palkkaat: tutun vai kenetlie?

Niinpä.

Vierailija
6/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vain, että nuoretkin oppivat, että verkostoituminen on nykyajan työelämässä välttämätöntä

Vierailija
7/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teinit on ihan itse hankkineet kaikki kesätyönsä.

Vierailija
8/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen nuori? - Olin 16 kesäinen kun pääsin mansikanpoimijaksi; ilman suhteita. Kauppaan hain ja pääsin jppa haastatteluunkin mutta en päässyt koska palkkasivat lopulta vain sellaisia, jotka voivat paitsi hyllyttää, niin myös olla kassalla. - Kassalle taas en voinut päästä töihin koska 16 kesäisenä en saanut lain mukaan myydä alkohokia ja tupakkatuotteita. Mutta joo. suhteilla on varmasti merkitystä oli nuorempi tai vanhempi työnhakija.

Sinkkumies

PS: Avauksesi Ap muistutti taas miksi taidan jatkaa yleisesti itsepalvelukassojen boikotoimista, ellei ole jokin erityistä syytä sellaien käyttämiseen. En halua edistää kehitystä, joka pakottaa meidät itse kunkin palvelemaan itse-itseämme, vaikka en mitään erityistä palvelua ja huomiota yleensä odota saavani kaupassa asioidessani.  

Vierailija
9/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, sama pätee ihan yliopistosta valmistumiseen.

Suhteilla menee useammatkin työpaikat.

Niin se on menny ja niin se tulee menemään.

Vierailija
10/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina niin on ollut!Kuka yrittäjä haluaakesätyöhön palkaa tuntemattoman ja oma yli 15v lapsi on työtön? Kelaa vähän itse asiaa!

Vierailija
11/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti on ollut tasan just noin jo 40 vuotta sitten. Yritin opiskeluaikana saada opiskelukaupungista kesätöitä tehtaista ja kaupungilta ja yrityksistä. Hakemuslomakkeessa kysyttiin ihan suorana kysymyksenä, ketä läheisiä on töissä ko. paikassa. Kiersin ihan valehtelematta 30 paikassa, täytin kymmeniä hakemuksia. En saanut kesätöitä ja mulla siis oli kiitettävät paperit ihan joka paikan. Ei ollut punaista jäsenkirjaa eikä ketään tuttua koko kaupungissa.

Luovutin toukokuun lopussa ja täytin yhden hakemuksen synnyinkuntani kunnantoimistolle. Sain palkanlaskijan kesäsijaisuuden ihan vaan sukunimelläni. Tietysti ne kiitettävät paperit vähän auttoivat

Vierailija
12/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mustikat metsässä eivät mene jakoon suhteilla, vaan aktiivisella poiminnalla, 50 euroa/10 litraa tai myyntimies enemmänkin. Lakasta voi helposti pyytää 15 e/kg. Kanttarelliämpärilliselle voi laittaa hinnaksi vaikka 50 euroa. Veikkaan, että palkka on metsässä kovempi kuin kaupassa.

Vierailija
13/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vanhemmat tekee cv:t lasten puolesta. Useamman hehkutuksen nähnyt LinkedInissä kuinka vanhempi hehkuttaa lastaan ja lapsen cv:tä, kuinka yhdessä tehty. Samoin vanhemmat etsii lapsilleen kesätöitä linkedinin kautta. Useamman tälläisenkin nähnyt. Kyse siis n. lukioikäisistä lapsista. Onhan se hyvä, et vanhempi tukee, mut....noh, en tiedä...vähän ristiriitaisia fiiliksiä herättää...

Vierailija
14/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se on ollut aina myös aikuisten työpaikoissa pikkukylässä jossa ihmiset tuntee toisensa.

Vierailija
15/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tänä kesänä ole ollut pulaa kesätyöläisistä? Kannattaa ensi kesänä kysellä muualtakin kuin vain lähimarketista.

Omat lapset ovat olleet tämän kesän töissä kukin ikätasonsa mukaan.

Vierailija
16/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomon tai omistajan poika otetaan aina kesätöihin vaikka olisi kuinka tumpelo. Saattaa olla ettei ole edes työvelvoitetta kunhan päivät hengailee työmaalla.

Vierailija
17/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vanhemmat tekee cv:t lasten puolesta. Useamman hehkutuksen nähnyt LinkedInissä kuinka vanhempi hehkuttaa lastaan ja lapsen cv:tä, kuinka yhdessä tehty. Samoin vanhemmat etsii lapsilleen kesätöitä linkedinin kautta. Useamman tälläisenkin nähnyt. Kyse siis n. lukioikäisistä lapsista. Onhan se hyvä, et vanhempi tukee, mut....noh, en tiedä...vähän ristiriitaisia fiiliksiä herättää...

Kyllä minusta on ihan ok, jos vanhemmat auttaa lapsiaan ensimmäisen hakemuksen tekemisessä, siinäpähän oppii samalla. Seuraavan osaa tehdä sitten jo paremmin yksin. Ja yksin se nuori sinne haastatteluun kuitenkin menee, siinä ei voi vanhempi enää auttaa.

Vierailija
18/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta sitä tutulle paikan mielummin antaa, ellei nyt täys vätys ole.

Palkkaisitko itse mieluummin jonkun randomin vai oman lapsen? Jos lapsi sitten suosittelee kaveria, niin jätätkö palkkaamatta jos työntekijälle on tarve ja palkkaat jonkun muun?

Suosittelut on yhtä tyhjän kanssa, koska taitavat "networkkaajat" iästä riippumatta networkkaavat itselleen niitä suosittelijoita, joiden avulla pääsevät työhön kuin työhön.

Taitavat networkkaajat ovat kuitenkin keskimäärin huonompia oman ammattinsa oikeasssa ammattiosaamisessa kuin ne, jotka eivät ole joka paikassa tutustumassa uusiin ihmisiin ja kehumassa piilevästi itseään kaikessa. 

Ainoa ammatti, mihin mielestäni on oikeudenmukaista palkata networkkaustaitojen perusteella, on kaikenlainen myyntityö.

Vierailija
19/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun nuoret on hankkineet itse kesätyönsä, suhteilla ja ilman suhteita. Enkä ole kirjoittanut heille yhtään cv:tä.

Vierailija
20/93 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän ne jaetaan, sitä enemmän mitä nuoremmasta on kyse. Tietyille aloille kyllä yleensä pääsee yli 18v hanttihommiin.

Ja ei tosiaan aina auta mitkään arvosanat, suosittelijat ja aikaisemmat työtodistukset. Vaan kyllä se on suhteet.

Joskus kun tarpeeksi hakee, niin voi päästä ilman suhteitakin. Mutta siinä saa kyllä hakea ihan kunnolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi