Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En meinaa jaksaa tätä Long Covidia

Vierailija
25.07.2022 |

Miten te muut jaksatte tätä? Mikä teitä on auttanut? Onko toipumisenne edennyt ja jos niin millä aikataululla?

On järkyttävän raskasta kun ei pysty normaaliin elämään, ei jaksa liikkua normaalisti, ei jaksa tehdä kotihommia normaalisti, uni ei virkistä, keho painaa tonneja ja jalat tuntuvat pökkelöiltä.

Miten jaksaa tätä? Miten selviytyä? Terveyskeskuksessa otettiin muutamat verikokeet ja sanottiin tätä ei voi hoitaa mitenkään, heippa. Tämän kanssa jää täysin yksin. Aivan järkyttävää. Olen kuin varjo entisestä, toimintakyky olematon.

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveysportista:

Koronavirusinfektion pitkäaikaisoireista, “pitkästä koronasta” tai “long Covidista” puhutaan, kun oireet ovat kestäneet yli kolme kuukautta.

Tavallisia koronavirusinfektion pitkäaikaisoireita ovat muun muassa uupumus, muistiongelmat ja keskittymisvaikeudet, päänsärky, yskä, hengitysvaikeudet, rytmihäiriötuntemukset sekä lihaskivut ja muut pitkäkestoiset kivut.

Täsmällistä hoitoa koronavirusinfektion pitkäaikaisoireisiin ei tunneta, vaan hoito on usein oireenmukaista. Useimmilla oireet lievittyvät kuukausien kuluessa.

Sairastuneet hyötyvät stressitekijöiden lievittämisestä, asteittaisesta aktiivisuuden lisäämisestä ja kokonaisvaltaisesta tuesta ja hoidosta.

Vierailija
42/94 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaisesta Terveysportista: Ainakin kolmasosalla COVID-19-infektioon sairastuneista potilaista osa oireista jatkuu yli 3 kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cpvotti ja vovitti

Vierailija
44/94 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalahoitoa vaatineiden tartuntojen lukumäärä 1.5.2022-30.6.2022

Yhteensä 1466, joista rokottamattomia 183 eli 12,5 prosenttia.

.

https://sampo.thl.fi/pivot/prod/fi/epirapo/covid19inci/fact_epirapo_covi...

Kertooko tilastot sitä, kuinka moni sairaalahoitoon joutunut sairastaa koronaa toisen tai kolmannen kerran? Jostain luin, että uusintakierroksella on suurempi riski vakavaan tautimuotoon, kuin ekalla kerralla.

Vierailija
45/94 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitamiineista voisi olla apua.

Jätä pois ainakin gluteenia sisältävät viljat ja valkoinen sokeri. Pystyy hyvin korvaamaan muilla. Syö ravintorikasta ruokaa.

Voimia jaksaa sairauden kanssa :)

Ihan varmasti kova taakka 😪

Vierailija
46/94 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää, miten empatiakyvyttömästi jotkut täällä suhtautuvat. Olkoot kukin sitten mitä mieltä onkaan koronasta tai mistä tahansa, tarvitseeko niitä omia ajatuksia oksentaa sairaitten ja epätietoisuudessa elävien päälle.

Toivotan sydämestäni paljon voimia ja tsemppiä ja jaksamista sekä pikaista paranemista kaikille long covidista kärsiville.

Vierailija
47/94 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin varsinainen koronasairausviikko meni lievin flunssaoirein, silti siitä seurasi long covid. Tätä en tietenkään toivo sinulle! Kerron vain että myös lieväoireisen koronan jälkeen moni saa pitkät oireet, vaikka aiemmin luultiin että long covidia tulee ennen kaikkea sairaalahoidossa olleille.

Eiköhän yli 90 prosenttia suomalaisista tiedä ja ymmärrä että rokotteet antavat suojaa vakavilta tautimuodoilta, eivätkä pahenna koronasairautta. 90 prosenttiahan on rokotteen ottanut. Näillä nettipalstoilla vaan jotenkin merkillisesti korostuu nuo "piikki"vastaisuuskirjoitukset.

Rokotepropagandan levittäminen on Venäjältä päin masinoitua toimintaa.

Vierailija
48/94 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat itseäsi niskasta kiinni ja ylös, ulos ja lenkille.

Vierailija
49/94 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireeton long covid. En jaksa enään.

Vierailija
50/94 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiinista yhtään apua?

Vierailija
51/94 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkiä ja D - vitamiinia tarpeeksi, niin taudit pysyvät loitolla. En saa mitään kulkutauteja kun olen käyttänyt noita pari vuosikymmentä säännöllisesti. Tietysti rokotukset päälle.

Vierailija
52/94 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla koronaoireet jatkuneet nyt 5 kuukautta sairastamisen jälkeen. Vasta nyt viime viikkoina alkanut olla hieman olla parempi olo. Sellaista oli että joka toinen päivä on parempi, joka toinen huonompi. Piti tottua siihen että jonain päivänä ei vaan jaksa.

Edelleen on vähän yskää ja limaa, sitä parannan huuhtelemalla nokkakannulla aina välillä. Siis suolavesi.

Lihaskipuja ja -särkyjä ollut myös. Aluksi lenkiltä palatessa paljonkin kipuja. Olen tehnyt lyhyempiä lenkkejä ja vihdoin kivut lähes hävinneet. Nyt rupesin pidentämään pikkuhiljaa lenkkejä tavanomaiseen.

Väsymystä oli välillä niin pahasti, että käsin tiskatessa tai ruokaa laittaessa yms. piti n. 10 minuutin välein istua alas lepäämään. Nyt kestävyys pikkuhiljaa parantunut.

Lepäillyt olen kun on ollut se fiilis ja koittanut välttää stressiä. Olen välillä myös syönyt normaalia enemmän, jotenkin on tuntunut että tarvitsen enemmän energiaa. Etenkin hiilareita syön normaalisti vähemmän, nyt olen välillä syönyt useammin.

Kipuihin olen ottanut tarvittaessa lääkkeitä, ettei uni olisi liikaa häiriintynyt.

Olen katsellut komediasarjoja, jotta olen saanut nauruterapiaa.

Eipä tässä oikein muuta voi tehdä.

Vierailija
53/94 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi kokeilla L-Arginiinia. Kokeissa puolitti sairaalahoidon tarpeen. (Hae tietoa englanniksi)

Sitten vahva B-vitamiini kuuri ja päälle vielä B3 vitamiinia reilusti, unohtamatta C vitamiinia ja sinkkiä, parapähkinöistä saat seleeniä.

Kannattaa koittaa noilla kuukauden tehokuuria.

Vierailija
54/94 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Itselleni on inhottavin sietää sitä, että oireet tulee ja menee aaltoillen eli sen hyvän päivän/jakson jälkeen tulee aina paluu huonompaan.

Tuntuu jopa, että olisi helpompaa jos oireilu olisi kokoajan samanlaista.

Silloin tähän ainakin tottuisi ja toisaalta voisi alkaa jo katsella sopivaa oksaa kun tietäisi, että parempia päiviä ei enää ole eikä tule.

Tämä nykytilanne on todellista löysässä hirressä roikottamista. Se pettymys on valtaisa kun oireet on poissa parikin päivää ja palaa sitten takaisin.

Vierailija
55/94 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viestin 56 lähettäjä. Kertomassasi on paljon samaa mitä minullakin. Minulla on sairastumisesta vasta (tai "vasta") kolme kuukautta. Sain viestistäsi paljon rohkaisua ja toivoa. Kiitos!

Vierailija
56/94 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Se pettymys on valtaisa kun oireet on poissa parikin päivää ja palaa sitten takaisin."

Juuri näin.

Vierailija
57/94 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teiltä muilta on tutkittu muiden sairauksien sulkemiseksi pois?

Vierailija
58/94 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on otettu verikokeita, keuhkokuva ja sydänfilmi. Verikokeita en muista tarkemmin.

Vierailija
59/94 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä syke ketkä sairastatte long covidia?

Itsellä reilu viikko tautia,voimattomuus jatkuu,syke nousee pienestäkin rasituksesta

Leposyke istuen on 99 ja sängyssä 85. Itse epäilen koronan aiheuttaneen sydänperäisiä ongelmia mutta tutkimukseen en ole päässyt. Haju- ja makuaistit ovat vielä kateissa.

Eri kuin ap.

Vierailija
60/94 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa mitä teiltä muilta on suljettu pois tutkimuksin. Miten laajasti tai suppeasti? Voisin kuvitella että työterveyden puolella tutkittaisiin ehkä laajemmin kuin tk:ssa, miten lienee?