Muutin Turkuun vuosi sitten ja parturia lukuunottamatta, kukaan paikallinen ei ole puhunut minulle sanallakaan
Kommentit (57)
Turun murre on niin karseeta, että hyvähän apn tilanne on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turust kirjoitti:
No mitä hitsiä, kyl turkulainen vastaa jos kysyt siltä jotain. Ei kai missään ystävystytä kauppareissulla tai puistonpenkillä?
Mä olen kotoisin Turusta, mutta muutin 10 vuotta sitten työn takia Helsinkiin. Olin ihan järkyttynyt alkuun, että ihmiset tosiaan saattoi alkaa juttelemaan vaikka jossain kaupassa alennuslaarin äärellä, kun istun yksin puistonpenkillä tms. Ekoja kertoja kun tuota tapahtui, olin varma että kyseessä on joko humalainen tai hullu, eihän muut sillä tavalla tuntemattomille kai puhu. Mutta täällä sitä on enemmän tapana. Vieläkin se ahdistaa jonkun verran ja kaipaan turkulaista jäyhyyttä.
Ei kyllä todellakaan tule. Helsinki on varmaan ainoa paikka Suomessa, jossa muita ihmisiä ei olla huomaavinaankaan.
Helsingissä ihmisiä ei _tuijoteta_, mutta jutella voi. Ja minähän juttelen! Turusta en tiedä. Voin tulla joskus ap sinne juttelemaan sun kanssa.
Turku on Suomen sivistyksen kehto, ja syntyperäiset turkulaiset, kauniine murteineen, täysin ylivoimaisia verrattuna juntteihin, joita koko Suomi on muuten pullollaan. Miksi tuntemattomien kanssa pitäisi lätistä? Vähämielisten touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tule Tampereelle. Täällä ei ole mikään ongelma puhua tuntemattomille. Onko se sitten hyvä vai huono asia, aina ei jaksa smalltalkiakaan.
syvälliset keskustelut käydään kuopiossa.
Savossa juuri rakastetaan puhua selän takana muista p.askaa sekä kiusata
Etelä on kyllä tässäkin pohjoista pahempi monin tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tule Tampereelle. Täällä ei ole mikään ongelma puhua tuntemattomille. Onko se sitten hyvä vai huono asia, aina ei jaksa smalltalkiakaan.
syvälliset keskustelut käydään kuopiossa.
Savossa juuri rakastetaan puhua selän takana muista p.askaa sekä kiusata
Etelä on kyllä tässäkin pohjoista pahempi monin tavoin.
Palstalta luin yhdestä keskustelusta, ettei sanontaa "kylillä puhutaan" oikein käytetä ja juurikaan tunneta Savon ulkopuolella siten miten minä sen koen. Tolla viitataan ikävään juoruiluun ja ilkeämieliset ihmiset saattaa käyttää tuota lyömäaseena jotain ihmistä kohtaan jonka kanssa sillä on kinaa. Puhuu pskaa kohteesta sekä mustamaalaa. Näin ne jutut lähtee liikkeelle ja kylillä puhutaan kaikkea ikävää ja sitten tilaisuuden tullen täräyttää kohteelle "tietäsitpä vaan mitä sustakin kylillä puhutaan".
Sama havainto ja koen erittäin oudoksi ja ikäväksi,
Vierailija kirjoitti:
Miten te pystytte siellä asumaan? Eihän sitä murretta jaksa kuunnella vanha eemelikään, aivan hirveää ja ärsyttävää. En pystyisi keskustella mistään vakavasta asiasta semmoisen naukujan kanssa.
Ensin valitatte, että teille ei puhuta ja sitten valitatte, että sitä puhetta ei kykene kuunnella. Onko teille siis joku puhunut vai ei?
Ei ujoudessa mitään vikaa ole. Kukin tekee asiat omaan tahtiinsa. Kyllä Turussa ja Helsingissä on paljon myös savo-karjalaisia, jos pikakohtaamiset kiinnostelee.
Vierailija kirjoitti:
Turku on länsisuomea, jähmeää läntistä heimoa. Itse puhuin Turussa. Karjalaisena olen vilkas ja puhelias.
Tulivatko turkulaiset ihmetellen katsomaan puhuvaa ihmistä?
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta länsisuomalaisessa kylässä ja naapurit ei edes kättä nosta.
Eka päivä itäsuomalaisessa kerrostalossa ja kaikki naapurit tervehtii.
Käytöstavat ovat lähinnä näyttelemistä.
Turkulaiset on ynseitä. Eivät suostuneet edes kertomaan kummal puolel jokkee olen.
Naantalilaiset on mukavia. Täällä ei myöskään ole pahemmin palleroisia joita on turku täynnä.
Mitäs täällä valitat. Muuta takaisin Vantaalle. Molopää.
Kaikissa isoissa kaupungeissa on samanlaista.
Ei minuakaan kaupunkilaisena kiinnostaa alkaa jutella tuntemattomien tyyppien kanssa kadulla, jos sitä tarkoitat.
Vierailija kirjoitti:
vanhakyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syystäkin sanotaan, että Turku on Suomen anus.
Ei johdu kaipungista, vaan turkulaisista tuo sanonta.Kannattaa opiskella anatomiaa sen verran, että ymmärtää Helsingin olevan Suomen anus.
Et tosin väittänytkään, että paikkakunta sinänsä olisi ongelma.
Halusin vaan muistuttaa kartta-anatomiasta.
Muistuttele ihan rauhassa vaan. Turku on Suomen A-hole ja se on fakta, jonka turkulaiset todistaa.
Kun nyt näistä holealueista tuli puhe, niin olen kyllä syntynyt von Heidekenin lapsenpäästölaitoksella kauan sitten.
Napakin on heidekeniläinen; ne tietävät, joiden pitääkin tietää.
Eli sain turkulaiskasteen jo syntyessäni ja minusta kasvoi oikein mukava ja ystävällinen ihminen.
Nyttemmin olen asunut muutaman kymmenen vuotta muualla.
Levitän edelleen ympäristööni parhainta turkulaisuutta.
Joskus pääkaupunkiseudun sudeettisavo- ja karjalaiset eivät voineet sietää erinomaista ja pitkän kulttuurihistoriallisen perimän hiomaa persoonaani.
Minkäs teet, täytyy vain yrittää ymmärtää.
Turku on länsisuomea, jähmeää läntistä heimoa. Itse puhuin Turussa. Karjalaisena olen vilkas ja puhelias.