Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutin Turkuun vuosi sitten ja parturia lukuunottamatta, kukaan paikallinen ei ole puhunut minulle sanallakaan

Vierailija
25.07.2022 |

Aika rauhassa saa olla.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turku on aivan sisäpiiri-kaupunki sinne ei ulkopuolelta sopeudu ei millään...

paitsi tietenkin muista kulttuureista tulleet lähiöissään - niissä ei kannata vierailla paitsi jos haluaa extreme kokemuksia illalla...

En suosittele kenellekään Turkuun muuttoa. Muuttaisin itse täältä mieluummin vaikka Hämeenlinnaan tai Jyväskylään, mieluiten tietty Helsinkiin, jos ei olisi muutama asia elämässä joiden takia muutto Turusta pois hankalaa. Kaikki varmaan ymmärtävät, että jos ihminen muuttaisi Turusta mielellään pois niin Helsinkiin, Jyväskylään kuin Hämeenlinnaankin, niin silloin Turku on surkeampi paikka kuin mikään näistä.

Vierailija
22/57 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turust kirjoitti:

No mitä hitsiä, kyl turkulainen vastaa jos kysyt siltä jotain. Ei kai missään ystävystytä kauppareissulla tai puistonpenkillä?

Mä olen kotoisin Turusta, mutta muutin 10 vuotta sitten työn takia Helsinkiin. Olin ihan järkyttynyt alkuun, että ihmiset tosiaan saattoi alkaa juttelemaan vaikka jossain kaupassa alennuslaarin äärellä, kun istun yksin puistonpenkillä tms. Ekoja kertoja kun tuota tapahtui, olin varma että kyseessä on joko humalainen tai hullu, eihän muut sillä tavalla tuntemattomille kai puhu. Mutta täällä sitä on enemmän tapana. Vieläkin se ahdistaa jonkun verran ja kaipaan turkulaista jäyhyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeudutko hieman oudosti ja kuljet seinänvieruksia raapien?

Vierailija
24/57 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisissa paikoissa olet aloittanut keskustelun paikallisten kanssa? 

Vierailija
25/57 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turku on aivan sisäpiiri-kaupunki sinne ei ulkopuolelta sopeudu ei millään...

paitsi tietenkin muista kulttuureista tulleet lähiöissään - niissä ei kannata vierailla paitsi jos haluaa extreme kokemuksia illalla...

En suosittele kenellekään Turkuun muuttoa. Muuttaisin itse täältä mieluummin vaikka Hämeenlinnaan tai Jyväskylään, mieluiten tietty Helsinkiin, jos ei olisi muutama asia elämässä joiden takia muutto Turusta pois hankalaa. Kaikki varmaan ymmärtävät, että jos ihminen muuttaisi Turusta mielellään pois niin Helsinkiin, Jyväskylään kuin Hämeenlinnaankin, niin silloin Turku on surkeampi paikka kuin mikään näistä.

Jos on ulospäin suuntautunut ja pitää smalltalkista, suosittelen välttämään Varsinais-suomea, Satakuntaa ja Kanta-Hämettä.

Huomattavasti enemmän elävyyttä ja positiivisuutta löytyy etenkin Karjalasta, mutta myös Uudeltamaalta, Pirkanmaalta, Savosta ja jopa Pohjois-suomesta.

Eikö kaupunki elämään juuri kuulu kulttuuri, että missä tahansa voi spontaanisti aloittaa keskustelun myös ventovieraan kanssa?

Olisi myös melko vaivaannuttavaa asua jossakin pikkukylällä, jos kukaan ei edes tervehdi vuosienkaan asumisen jälkeen. Tosin ehkä itselleni tiukkaa voisi tehdä myös Karjalainen ylitsepursuava uteliaisuus, puheliaisuus ja vieraanvaraisuus.

Vierailija
26/57 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Turussa vaihdettu keskusta-opaskyltit johonkin city centeriin. Eihän se nyt kokoomuksen reviirillä passaa.

Vierailija
27/57 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syystäkin sanotaan, että Turku on Suomen anus.

Ei johdu kaipungista, vaan turkulaisista tuo sanonta.

Kannattaa opiskella anatomiaa sen verran, että ymmärtää Helsingin olevan Suomen anus.

Et tosin väittänytkään, että paikkakunta sinänsä olisi ongelma.

Halusin vaan muistuttaa kartta-anatomiasta.

Vierailija
28/57 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tule Tampereelle. Täällä ei ole mikään ongelma puhua tuntemattomille. Onko se sitten hyvä vai huono asia, aina ei jaksa smalltalkiakaan.

syvälliset keskustelut käydään kuopiossa.

Kuopiolaisten jutut eivät ole syvällisiä vaan syvältä.

Vierailija
29/57 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole rasittavampaa kuin se että joku tuntematon tulee lätisemään jotain jonninjoutavia.

Vierailija
30/57 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etela-karjalassa ei kyllä kävis noin. Joka kerta joku jutustelee jotain.

Vierailija
31/57 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin Turussa Uudessa Apteekissa (Reijo Mäen kirjojen houkuttelemana). Eipä siinä sarkofagin kulmalla voinut välttyä paikallisten juttelulta. Ihan mukavaa väkeä. Se naukuva aksentti pitää vain sietää.

Hei, se on mun kantapaikka! Yksi suuri syy (juomavalikoiman lisäksi) siihen on juuri se, että siellä oli aikoinaan tuoreena turkulaisena tosi helppo tutustua muihin. Henkilökunnastakin löytyy pari puheliasta kaveria. Turun murre on sitä paitsi loppujen lopuks aikast sympaattista.

Vierailija
32/57 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki koira. Kyllä tutustuu ihmisiin kun käy koiran kanssa kävelyllä.

Vierailija
33/57 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkulaiset ovat olleet liian kauan samassa pienessä kaupungissa. Eivät osaa tehdä mitään oikein ja ränsistynyt kaupunki on jo pienempi kuin Oulu. Edes sitä roskakoria mäessä ei saada toimimaan.

Luulevat olevansa suurempia ja parempia kuin oikeasti ovat ja kilpailevat koko ajan muun Suomen kanssa.

Turkulaiset jopa luulevat olleensa muutaman kuukauden pääkaupunki aikana jolloin Suomen pääkaupunki oli Pietari ja sitä ennen ollessamme maakunta nimeltä Österland se oli Tukholma. Suomi-nimisen valtion pääkaupunki on ollut vain Helsinki.

Vierailija
34/57 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa se turkulaisten murre, aivan kuin sen puhuminen olisi vaikeaa heille itselleenkin.

Vierailija
35/57 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommunikaatio on vuorovaikutteista. Kyl uskon, että kassat sanoo sulle jotain.

Vierailija
36/57 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös Turussa vaihdettu keskusta-opaskyltit johonkin city centeriin. Eihän se nyt kokoomuksen reviirillä passaa.

City center my ass 😂

Vierailija
37/57 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa tutustutaan hitaasti. Jutellaan asiasta. Esimerkiksi torilla jutellaan myyntituotteesta. Koteihin ei mennä kutsumatta ja kaveritkin tapaavat kahvilassa tai vaikka ravintolassa tai elokuvissa, siis yhteisen tekemisen merkeissä. tutustumiset aloitetaan sillä, että nyökkäillään, hymyillään ja nyökkäillään, sitten jo siirrytään sanomaan tervehdys jne. Eli oikeasti mennään hitaasti ja itse pitää olla aktiivinen. Ei saa talloa toisen varpaille. Fundeerataan paljon, niin kuin Mauno koivisto joskus sanoi fundeerausta harrastavansa.

Harrastusten piiristä löytyy usein ystäviä, mutta ei pidä hermostua, jos ei tule kutsua kotiin, tai jos ilmestyt oven taakse ja toinen sanoo ettei nyt ehdi ja vetää oven kiinni nenäsi edessä, niin se ei merkitse "häivy siitä", vaan että hänellä nyt oli muita suunnitelmia.

minä pidän Turun ja Varsinaissuomen murteita kauniina. Ovat hyvin soinnillisia ja "laulavia" verrattuna joidenkin muiden murrealuedien monotoniseen puheenparteen.

Vierailija
38/57 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle puhutaan kaikkialla. Yhtään kertaa en ole ulkona käynyt etten jäisi suustani kiinni jonkun kanssa. Turussakin puhuttiin. Olen 60 v nainen. Ja puhetta piisaa.

Vierailija
39/57 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turust kirjoitti:

No mitä hitsiä, kyl turkulainen vastaa jos kysyt siltä jotain. Ei kai missään ystävystytä kauppareissulla tai puistonpenkillä?

Mä olen kotoisin Turusta, mutta muutin 10 vuotta sitten työn takia Helsinkiin. Olin ihan järkyttynyt alkuun, että ihmiset tosiaan saattoi alkaa juttelemaan vaikka jossain kaupassa alennuslaarin äärellä, kun istun yksin puistonpenkillä tms. Ekoja kertoja kun tuota tapahtui, olin varma että kyseessä on joko humalainen tai hullu, eihän muut sillä tavalla tuntemattomille kai puhu. Mutta täällä sitä on enemmän tapana. Vieläkin se ahdistaa jonkun verran ja kaipaan turkulaista jäyhyyttä.

Ei kyllä todellakaan tule. Helsinki on varmaan ainoa paikka Suomessa, jossa muita ihmisiä ei olla huomaavinaankaan.

Vierailija
40/57 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa sanoivat Uudenkaupungin autotehtaalle lähteneet itäsuomalaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän