Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10v ei vain opi pitämään hiuksistaan huolta, taas on järkyttäviä takkumöykkyjä pää täynnä

Vierailija
25.07.2022 |

Minä, mieheni, mummit, kummit ja kaikki muistuttaa asiasta, tuloksena raivarit. On ostettu 5 eri hiusharjaa että jon yksi on on hukassa niin toinen löytyy. Turhaan. On ostettu kallista ja halpaa hoitosuihketta. Turhaan. Viimeksi kun kävi kampaajalla, siellä takkuja auottiin kolme tuntia. Meni kaksi viikkoa ja taas oltiin samassa tilassa!
Olen uhannut leikkauttaa tytön kaljuksi ja tästä seurasi hysteerisestä itkuhuutoa niin rajusti että mies moitti "Mitä sä nyt noin sanoit". No kun turhauttaa!

Ei anna pitää hiuksia kiinni, edes öisin. Arvakaa ovatko kaikki naispuoliset läheiset koettaneet ehdottaa että "jos minä teen sinulle yöksi kivan letin". Ei käy.

Hiukset ovat nyt lyhyintä pituutta minkä salli, eli leukaan asti. Ei estä takkuuntumasta. Koko pää on täynnä rastoilta näyttäviä möykkyjä.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuollainen takkupää lapsena, ja äiti selvitteli tukkaa harjan ja hoitoaineen kanssa välillä saunassa. Ratkaisuna oli letit, jotka äiti teki joka aamu. Kiinnostus ulkonäköön heräsi yläasteella, sitten aloin laittautua. Nyt melkein 50v alan taas muuttua taas takkutukaksi.

Vierailija
42/76 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais jo mutsi huomata, että haluaa vain tukistella lasta ja on muutenkin vuoden äiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis veit lapsen kampaajalle hiustenleikkaukseen, mutta siellä päädyttiin pelkkiä takkuja setvimään kolme tuntia?

Kampaajalla ei ollut muita asiakkaita eikä kiirettä kotiin? Paljonko maksoi tuo neljän tunnin keikka?

Oisko että vähän poikkeat totuudesta? 😆

Vierailija
44/76 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, minä olin se takkukasa tenavana.

Ei ole normaalia, että kahden viikon harjaamattomuuden jälkeen menee kolme tuntia takkujen selvittelyyn.

Lapsella on vähän vaikeahoitoisempi hiuslaatu ja todennäköisesti rutikuivat hiukset. Viekää lapsi kampaajalle ja hankkikaa kunnon hoitoaineet. Hoitosuihke on 5 % hoitoainetta ja 95 % vettä.

Kakarana piti käyttää pesuun maailman pesevintä shampoota eli sinisessä pullossa Erikoisen hienoa suomalaista shampoota. Koska se oli halvinta. Eikä ostettu hoitoaineita, koska maksaa ja turhaa. Ja sitten irvailtiin kymmenkesäiselle siitä että kulkee takkukasana.

Ei ne muutkaan pitkähiuksiset pääsääntöisesti käytä yöaikaan lettejä. Ja totta kai lapsi haluaa välttää toisten antamia hiustenlaittoja, kun on jo oppinut että se ei ole kivaa vaan kovakätistä setvimistä höystettynä mahdollisesti ikävillä kommenteilla. Varmaan on jo oppinut häpeämään hiuksiaan, ja tuo tukan ajelulla pelottelu vielä siihen lisää.

Erittäin hieno suomalainen shampoo ei todellakaan ollut halvinta eikä edes toiseksi halvinta shampoota. Ja oikeasti se oli hyvälaatuista. Käytin sitä varmaan 15 vuotta yhtäjaksoisesti pitkään tukkaani, enkä käyttänyt mitään hoitoaineita ja tukkani oli upea! Monissa shampoissa ja hoitoaineissa oli ennen silikonia, joka teki hiukset sileiksi pesun jälkeen, mutta pidemmän päälle juurikin takkuunnutti tukan, jos oli huolimaton herjauksesta. Eivät sinun takkusi shampoosta joutuneet. Joillakin paikkakunnilla vesikin oli vielä 80-90-luvuilla huonoa.

Mitä ap: n ongelmaan tulee, oikeasti ei hiusten harjauksesta neuvotella lapsen kanssa, eihän hampaiden harjauskaan ole lapsen vapaaehtoisesti päätettävissä. Kaikkea on varmaan jo kokeiltu, mutta voisiko harjauksen tehdä hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa, vaikka katsellen samalla mieliohjelmaa?

Vierailija
45/76 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku voi vetää herneet kulttuurisesta omimisesta mutta auttaisko jos vetäisi kampaajalla koko pään/ tukan :D pienille leteille? tai sitten joku kunnon moroccan oil tai vastaavat tuotteet käyttöön. Tai olisiko vauvashampoo vähemmän pesevä = vähemmän takuttava? Työtöllä ei taida ilmeisesti olla rasvoittuva tukka. Mut joo en kadehdi kyllä, itselläni sen verran jouhitukka eli voin olla vaikka viikon harjaamatta tukkaa( sen saa sormin selvitetty sen verran että saa siististi kiinni).

Vierailija
46/76 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö 10-vuotias ole vielä aika pieni, voisiko hiusten harjaamisesta tehdä rutiinin, joka toistettaisiin vanhemman kanssa päivittäin?

Muistelen itseäni 10-vuotiaana, ja kyllä minä mielestäni tarvitsin hieman tukea päivittäisissä askareissa.

Sama. Ihmettelen näitä aikuisia joiden mielestä lapsi vaan yht'äkkiä oppii tällaiset rutiinit kuin taivaalta. Mistä ne tulee jos ei vanhempien mallista?

Minulla on pitkät hiukse ja on nähnyt kun harjaan niitä. Samoin hänen hiuksiaan harjasin joka aamu ja ilta siitä lähtien kun  kasvoivat, kunnes 5vuotiaana alkoi karkuun juokseminen ja huutaminen että itse, itse!

Ap

No tuossahan on jo vastaus. Ei osata kammata tukistelematta.

Vierailija
47/76 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin pikkusisko oli vähän samantapainen lapsuudessaan. Hiukset oli vaaleat ja suorat, joten ei ollut mitenkään vaikea hiuslaatu kyllä kyseessä. Hirveää takkua oli silti niskassa, kun ei harjannut. Tyttö oli pilalle hemmoteltu iltatähti, jolle ei osoitettu tehtäviä samalla tavalla kuin muille lapsille. Nykyään tyttö pyörittää miehensä kanssa maatilaa, eli ei onneksi vaikuttanut lapsuus työteliäisyyteen.

Voisiko AP:n tyttö olla vain samalla tavalla hemmoteltu, kun ei ole laitettu tekemään asioita? Ehkä tulinen temperamentti vielä päälle?

Vierailija
48/76 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä voi lukea hovioikeuden päätöksen siitä, miten se arvioi rangaistusluontoisen hiustenleikkauksen:

https://www.kaleva.fi/isapuolen-tuomio-lasten-pahoinpitelysta-pysyi-hov…

Vierailija
49/76 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverin pikkusisko oli vähän samantapainen lapsuudessaan. Hiukset oli vaaleat ja suorat, joten ei ollut mitenkään vaikea hiuslaatu kyllä kyseessä. Hirveää takkua oli silti niskassa, kun ei harjannut. Tyttö oli pilalle hemmoteltu iltatähti, jolle ei osoitettu tehtäviä samalla tavalla kuin muille lapsille. Nykyään tyttö pyörittää miehensä kanssa maatilaa, eli ei onneksi vaikuttanut lapsuus työteliäisyyteen.

Voisiko AP:n tyttö olla vain samalla tavalla hemmoteltu, kun ei ole laitettu tekemään asioita? Ehkä tulinen temperamentti vielä päälle?

Ei se vaaleus ja suoruus kerro mitään kuinka vaikea on.

Mulla oli helppo tukka (hiusta paljon, mutta se on hentoista), ei sitä tarvinut edes harjata ja silti ei mennyt takkuun, oli niin liukasta. Sitten muutettiin pois kunnallisen vesijohtoverkon ulottuvilta oman kaivoveden kanssa elämään. Kaivovedestä hiuksiin kertyi kaikenlaista mineraalia sun muuta, joka karheutti hiukset niin että olivat ihan koko ajan takussa. Tämä siis aikuisena. Käytin kyllä kaikenlaisia mineraalien ja metallien poistoon tarkoitettuja tuotteita, mutta ei ne karheutta poistaneet. Onneksi kaivoremppa auttoi aika paljon.

Vierailija
50/76 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos aloittaisit siitä, että pyytäisit lapseltasi anteeksi tuota hiustenleikkuulla uhkailua? Kertoisit, että toimit siinä väärin ja typerästi ja että olet pahoillasi tapahtuneesta, se kaduttaa ja pyydät anteeksi.

Vierailija
51/76 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia, että kahden viikon harjaamattomuuden jälkeen menee kolme tuntia takkujen selvittelyyn.

Lapsella on vähän vaikeahoitoisempi hiuslaatu ja todennäköisesti rutikuivat hiukset. Viekää lapsi kampaajalle ja hankkikaa kunnon hoitoaineet. Hoitosuihke on 5 % hoitoainetta ja 95 % vettä.

Kakarana piti käyttää pesuun maailman pesevintä shampoota eli sinisessä pullossa Erikoisen hienoa suomalaista shampoota. Koska se oli halvinta. Eikä ostettu hoitoaineita, koska maksaa ja turhaa. Ja sitten irvailtiin kymmenkesäiselle siitä että kulkee takkukasana.

Ei ne muutkaan pitkähiuksiset pääsääntöisesti käytä yöaikaan lettejä. Ja totta kai lapsi haluaa välttää toisten antamia hiustenlaittoja, kun on jo oppinut että se ei ole kivaa vaan kovakätistä setvimistä höystettynä mahdollisesti ikävillä kommenteilla. Varmaan on jo oppinut häpeämään hiuksiaan, ja tuo tukan ajelulla pelottelu vielä siihen lisää.

Täällä toinen takkukasa, minun tapauksessani 70-luvun alkupuolelta, kun hoitoaineita ei tunnettu tai ainakaan käytetty. Hiukseni olivat paksut ja kiharat eli auki harjattuina valtava ja hyvin helposti takkuuntuva pörrö. Sallin takkujen harjaamisen nipin napin kerran viikossa saunan jälkeen. Lopulta hiukseni leikattiin jonkun jo mainitsemaan leukapituuteen, jota vihasin ja häpesin niin, että vieläkin muistan.

Koska en ole koskaan ollut kenenkään muun nahoissa, en vuosikymmeniin tiennyt, että tuntoaistini ei ole ihan samanlainen kuin muilla. Ihon silittäminen esimerkiksi kädellä tuntuu pahalta, ja siksi myös hiusten harjaaminen tuntuu pahalta. Se ei varsinaisesti satu, joten en pienenä osannut kertoa, miksi hiusten käsittely sai minut kiemurtelemaan tuskastuneena. Jos minulta olisi kysytty, en olisi osannut vastata.

En ollut kovin tyttömäinen tyttö, ja kaikenlainen kaunistautuminen hävetti minua alakoulusta lukion loppuun saakka. Hiuksistani olen saanut kuulla aina, ja harvemmin mitään hyvää; luonnonkiharoilleni naurettiin erityisen ilkeästi, koska luultiin, että olin yrittänyt kaunistaa rumuuttani laittautumalla onnistumatta siinä. Tämä ketju on kammottavaa lukemista: "leikatkaa kaljuksi" ja "oppiipahan ainakin" ehkä tuntuu kirjoittajistaan ihanan sadistiselta kostolta ja "opetukselta", mutta jos tarkoitus on saada lapselle pahoja muistoja koko loppuiäksi, antaa mennä vain.

Nyt, kun minulla on väriä myöten Brian Mayn hiukset, on ilmeisesti tajuttu, että näille ei ainakaan jankuttamalla mitään voida. Mielenkiintoista on kyllä se, että joku puolituttuakin kaukaisempi voi yhtäkkiä tulla sanomaan viisikymppiselle, että otan sakset ja leikkaan sinulta tuon kuontalon. Sanottu on, mutta ei sentään yritetty, koska nykyisin osaan jo pitää puoleni.

Vierailija
52/76 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin lapsena tuollainen. Syynä oli äidin kovakätisyys. Hänellä oli lyhyet hiukset, eikä tajunnut, että pitkää tukkaa ei voi harjata ylhäältä alaspäin. Tänäkin päivänä otan latvat kouraan ja selvittelen alhaalta ylöspäin niin, ettei mitään vetoa tunnu päänahassa.

Te olette tehneet hiusten harjaamisesta mörön lapselle ja toisaalta annatte hänen päättää liikaa.

Vierailija
53/76 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis peseekö lapsi hiukset pelkästään shampoolla eikä ole mitään oikeaa hoitoainetta? 😳 Ja sitten moititaan että on takkuja.

Ihan perushygieniaan kuuluu shampoo ja hoitoaine, jos se ei riitä niin sitten tehohoito lisäksi. Ohessa voi käyttää hoitosuihkeita, mutta ei niillä voi korvata hoitoainetta.

Vierailija
54/76 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hieno suomalainen shampoo ei todellakaan ollut halvinta eikä edes toiseksi halvinta shampoota. Ja oikeasti se oli hyvälaatuista. Käytin sitä varmaan 15 vuotta yhtäjaksoisesti pitkään tukkaani, enkä käyttänyt mitään hoitoaineita ja tukkani oli upea! Monissa shampoissa ja hoitoaineissa oli ennen silikonia, joka teki hiukset sileiksi pesun jälkeen, mutta pidemmän päälle juurikin takkuunnutti tukan, jos oli huolimaton herjauksesta. Eivät sinun takkusi shampoosta joutuneet. Joillakin paikkakunnilla vesikin oli vielä 80-90-luvuilla huonoa.

Mitä ap: n ongelmaan tulee, oikeasti ei hiusten harjauksesta neuvotella lapsen kanssa, eihän hampaiden harjauskaan ole lapsen vapaaehtoisesti päätettävissä. Kaikkea on varmaan jo kokeiltu, mutta voisiko harjauksen tehdä hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa, vaikka katsellen samalla mieliohjelmaa?

Sun hiukset on saattanut olla upeat hoitoaineen puutteesta huolimatta, ei siksi että käytit ainoastaan erityisen pesevää shampoota.

Meidän pitäisi oppia olemaan tekemättä yleistyksiä ihan oman itsen pohjalta, että kaikilla muillakin on näin. Mulla on työkaveri, joka ei anna lastensa käyttää tamponeja koska hän ei itse ole niitä oppinut käyttämään.

Vierailija
55/76 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin liityn Erittäin hienon suomalaisen shampoon puolustajiin! Mulla oli kanssa pienenä takkuongelmaa, eikä siihen auttanut, vaikka kuinka kampasi. Silloin pestiin vaan jollain lasten Linna-shampoolla, mutta kun tajuttiin kokeilla äidin käyttämää erittäin hienoa shampoota niin takut hävisi saman tien ja pysyi poissa. Voihan se toki olla ettei se kaikille sovi. Nykyään käytän kyllä mieluiten XZ-shampoita.

Suosittelisin vielä ostamaan tangle teezer- harjan, sillä saa kammattua tukan hellävaraisesti. Jollain tavallisella kammalla takkujen selvittäminen voi tuntua tosi ikävältä niin ei ihme jos ei tee mieli sitä tehdä.

Vierailija
56/76 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 44-v. ja mulla on usein takkumöykkyjä pää täynnä. Ei se niin vakavaa ole.

Vierailija
57/76 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joku voi vetää herneet kulttuurisesta omimisesta mutta auttaisko jos vetäisi kampaajalla koko pään/ tukan :D pienille leteille? tai sitten joku kunnon moroccan oil tai vastaavat tuotteet käyttöön. Tai olisiko vauvashampoo vähemmän pesevä = vähemmän takuttava? Työtöllä ei taida ilmeisesti olla rasvoittuva tukka. Mut joo en kadehdi kyllä, itselläni sen verran jouhitukka eli voin olla vaikka viikon harjaamatta tukkaa( sen saa sormin selvitetty sen verran että saa siististi kiinni).

Monissa Marocconoil-tuotteissa on hurjasti silikoni. Kannattaa liittyä FB-ryhmäön Curly girl Suomi.

Vierailija
58/76 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään takkuavaa kuivattavaa lastenshampoota.

Itsellä on pitkät hiukset, kampaan ne suihkussa hoitoaineen kanssa. Kampaamonkaan hoitoaineet eivät kaikki ole hyviä, mutta olen löytänyt sopivan.

Eipä tulisi mieleen rääkätä lasta takkujen repimisellä jos jo 5v on tullut trauma.

Vierailija
59/76 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti olette harjanneet lapsen hiuksia hänen mielestään kovakouraisesti ja sillä saaneet hänet varomaan hiustenharjausta. Se mikä itselle tuntuu normaalilta harjaustavalta voi olla lapselle kidutusta. Minulla on omakohtaista kokemusta vuosien ajalta lapsuudessa siitä, millaista kärsimystä muut aiheuttivat käsitellessään hiuksiani, koska päänahkani oli todella herkkä. Kampajaat pitivät vain hankalana lapsena kun olin kyyneleet silmissä kampaamontuolissa.

Hiukset tulee harjata pienissä osissa latvoista ylöspäin. Joskus harja on myös huono vaihtoehto, koska se voi raastaa hiuksia ja päänahkaa, harvapiikkinen kampa voisi olla parempi.

Vierailija
60/76 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis peseekö lapsi hiukset pelkästään shampoolla eikä ole mitään oikeaa hoitoainetta? 😳 Ja sitten moititaan että on takkuja.

Ihan perushygieniaan kuuluu shampoo ja hoitoaine, jos se ei riitä niin sitten tehohoito lisäksi. Ohessa voi käyttää hoitosuihkeita, mutta ei niillä voi korvata hoitoainetta.

No ei kyllä kuulu perushygienaan hoitoaineen käyttö. Itse en ole käyttänyt hoitoainetta moneen vuoteen ja hiukset on paljon terveemmät ja sileämmät nykyään. Käytän silikonitonta shampoota ja siinä se.

Minun hiuslaatuni on sellainen, että hiuksia on paljon ja ne ovat paksut, mutta yksittäiset hiukset on ohuita, joten ne takkuuntuu helpommin kuin paksummat hiukset. Selvitän hiukset aina ennen pesua ja satunnaisesti pesujen välillä niin ei kerry takkuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän