10v ei vain opi pitämään hiuksistaan huolta, taas on järkyttäviä takkumöykkyjä pää täynnä
Minä, mieheni, mummit, kummit ja kaikki muistuttaa asiasta, tuloksena raivarit. On ostettu 5 eri hiusharjaa että jon yksi on on hukassa niin toinen löytyy.  Turhaan.  On ostettu kallista ja halpaa hoitosuihketta. Turhaan. Viimeksi kun kävi kampaajalla, siellä takkuja auottiin kolme tuntia. Meni kaksi viikkoa ja taas oltiin samassa tilassa!
Olen uhannut leikkauttaa tytön kaljuksi ja tästä  seurasi hysteerisestä itkuhuutoa niin rajusti että mies moitti "Mitä sä nyt noin sanoit". No kun turhauttaa!
Ei anna pitää hiuksia kiinni, edes öisin. Arvakaa ovatko kaikki naispuoliset läheiset koettaneet ehdottaa että "jos minä teen sinulle yöksi kivan letin". Ei käy.
Hiukset ovat nyt lyhyintä pituutta minkä salli, eli leukaan asti. Ei estä takkuuntumasta. Koko pää on täynnä rastoilta näyttäviä möykkyjä.
Kommentit (76)
Kunnon shampoo ja HOITOAINE käyttöön tytölle, tarvittaessa vielä hoitosuihke tai muu jätettävä hoitoaine. Hiusten selvittely kerroksittain aloittaen niskasta ja edeten ylöspäin. Ja kammataan/harjataan latvasta ylöspäin ja tuetaan hiuspohjaa toisella kädellä ettei tule repimisen tunnetta. Vanhemmat huolehtivat tuon ikäisen hiustenhoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Tais jo mutsi huomata, että haluaa vain tukistella lasta ja on muutenkin vuoden äiti.
Ja sinä vuoden tollo!
Vierailija kirjoitti:
Kunnon shampoo ja HOITOAINE käyttöön tytölle, tarvittaessa vielä hoitosuihke tai muu jätettävä hoitoaine. Hiusten selvittely kerroksittain aloittaen niskasta ja edeten ylöspäin. Ja kammataan/harjataan latvasta ylöspäin ja tuetaan hiuspohjaa toisella kädellä ettei tule repimisen tunnetta. Vanhemmat huolehtivat tuon ikäisen hiustenhoidosta.
Miten harjataan latvasta ylöspäin?
Siten että kampaaminen aloitetaan hiusosion latvasta ja kun latva on selvä noustaan hiusosiossa ylöspäin kohti hiuspohjaa ja kammataan keskiosa ja lopulta tyvi. Lopulta koko hiusosio on selvä.
Hiuksista pitää pidellä kiinni silloin, kun takkuja selvitetään. Otetaan aina osio, toisella kädellä pidetään kiinni läheltä päänahkaa ja toisella kädellä harjataan kunnes takku on selvitetty. Ei pitäisi sattua päänahkaan.
Aika avutonta. Tulee mieleen kaveri jonka lapsi hermostui pesemisestä. Vanhemmat ratkaisivat asian sillä etteivät sitten kunnolla pesseet. Lapsen taipeisiin oli tullut märkivää ihottumaa ja pää haisi metrien päähän.
Jos lapsen tukka on hallitsemattomassa takussa eikä vanhemmilla ole asiaan mitään ratkaisua jonka saisivat vietyä loppuun, enemmin tai myöhemmin joku tekee sen lasun. Mielestäni sikäli aiheesta että lapsen perushoitoon kuuluu hiusten hoitaminen myös. Itse häpeäisin silmät päästäni jos lapsen opettajan olisi pitänyt puuttua lapseni hiuksiin tuolla tavalla.
Mulla on kaksi tyttöä, joilla oli päiväkoti-iässä samaa ongelmaa paksuissa hiuksissa. Meillä auttoi se, että kampaaja sanoi tytölle meidän toiveesta aika lujasti. Lisäksi hankittiin heti molemmille tangle teezer - harjat ja hoitoainetta laitettiin joka pesukerralla vähän liikaa. Minä selvitin hiukset joka päivä, yhteen päähän saattoi mennä tuntikin kun käytiin mahdollisimman ohuissa osioissa läpi. Nykyään ei ole mitään ongelmaa, molemmat koululaisia ja hyvin huolehtivat harjauksen kahdesti päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Hiuksista pitää pidellä kiinni silloin, kun takkuja selvitetään. Otetaan aina osio, toisella kädellä pidetään kiinni läheltä päänahkaa ja toisella kädellä harjataan kunnes takku on selvitetty. Ei pitäisi sattua päänahkaan.
Auts. Sormet ovat epätasaiset, ja niiden välissä aina jokin hius tai suortuva on löysemmällä kuin muut. Ja sitten sattuu.
No, kyllä tuo ongelma viimeistään vuoden, parin päästä ratkeaa itsestään, kun tyttöä alkaa kiinnostaa oma ulkonäkö. Olin itse samanlainen ja, vaikka vielä 10-vuotiaana selvitettiin usein äidin kanssa tuntikausia tuulenpesältä näyttävää tukkaani, niin en minä enää 12-vuotiaana takkutukkaisena kehdannut minnekään mennä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, minä olin se takkukasa tenavana.
Ei ole normaalia, että kahden viikon harjaamattomuuden jälkeen menee kolme tuntia takkujen selvittelyyn.
Lapsella on vähän vaikeahoitoisempi hiuslaatu ja todennäköisesti rutikuivat hiukset. Viekää lapsi kampaajalle ja hankkikaa kunnon hoitoaineet. Hoitosuihke on 5 % hoitoainetta ja 95 % vettä.
Kakarana piti käyttää pesuun maailman pesevintä shampoota eli sinisessä pullossa Erikoisen hienoa suomalaista shampoota. Koska se oli halvinta. Eikä ostettu hoitoaineita, koska maksaa ja turhaa. Ja sitten irvailtiin kymmenkesäiselle siitä että kulkee takkukasana.
Ei ne muutkaan pitkähiuksiset pääsääntöisesti käytä yöaikaan lettejä. Ja totta kai lapsi haluaa välttää toisten antamia hiustenlaittoja, kun on jo oppinut että se ei ole kivaa vaan kovakätistä setvimistä höystettynä mahdollisesti ikävillä kommenteilla. Varmaan on jo oppinut häpeämään hiuksiaan, ja tuo tukan ajelulla pelottelu vielä siihen lisää.
Erittäin hieno suomalainen shampoo ei todellakaan ollut halvinta eikä edes toiseksi halvinta shampoota. Ja oikeasti se oli hyvälaatuista. Käytin sitä varmaan 15 vuotta yhtäjaksoisesti pitkään tukkaani, enkä käyttänyt mitään hoitoaineita ja tukkani oli upea! Monissa shampoissa ja hoitoaineissa oli ennen silikonia, joka teki hiukset sileiksi pesun jälkeen, mutta pidemmän päälle juurikin takkuunnutti tukan, jos oli huolimaton herjauksesta. Eivät sinun takkusi shampoosta joutuneet. Joillakin paikkakunnilla vesikin oli vielä 80-90-luvuilla huonoa.
Mitä ap: n ongelmaan tulee, oikeasti ei hiusten harjauksesta neuvotella lapsen kanssa, eihän hampaiden harjauskaan ole lapsen vapaaehtoisesti päätettävissä. Kaikkea on varmaan jo kokeiltu, mutta voisiko harjauksen tehdä hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa, vaikka katsellen samalla mieliohjelmaa?
Mäkin liityn Erittäin hienon suomalaisen shampoon puolustajiin! Mulla oli kanssa pienenä takkuongelmaa, eikä siihen auttanut, vaikka kuinka kampasi. Silloin pestiin vaan jollain lasten Linna-shampoolla, mutta kun tajuttiin kokeilla äidin käyttämää erittäin hienoa shampoota niin takut hävisi saman tien ja pysyi poissa. Voihan se toki olla ettei se kaikille sovi. Nykyään käytän kyllä mieluiten XZ-shampoita.
Suosittelisin vielä ostamaan tangle teezer- harjan, sillä saa kammattua tukan hellävaraisesti. Jollain tavallisella kammalla takkujen selvittäminen voi tuntua tosi ikävältä niin ei ihme jos ei tee mieli sitä tehdä.
Täältä kans ääni Tangle Teezerille! Ja nimenomaan sille alkuperäiselle versiolle, ne halpisversiot ei oo yhtä hyviä. Tuo harja on ollu pelastus omalle paksulle tukalle, joka myös takkuuntuu herkästi.
Paras konsti on, ettei pese shampoolla joka kerta tai ollenkaan. Ei päivittäistä hiustenpesua, koska hiukset eivät vielä rasvoitu. Hoitoainetta reilusti märkiin hiuksiin ja kammalla kampaa hoitoaineen hiusten läpi ja sitten huuhtelu. Pesujen välissä hoitosuihketta. Omalla lapsella oli aina yön jäljiltä takaraivolla takkuinen, vanuttunut linnunpesä. Hiukset ohutta, hentoa. Hiusten pituus lyhyt polkkatukka leukaan asti. Tuota takkua lukuunottamatta hiukset pysyivät hyvinä ja takkuun tehosi aamuisin hoitosuihke
Harjaa ilmeisesti hampaansa ja käy suihkussa? Hiusten harjaamisesta samanlainen rutiini. 10-vuotias tarvitsee tuohon kaikkeen kyllä vielä aikuisen tukea, apua, muistuttelua ja määräämistäkin välillä, ainakin oma 11-vuotiaani tarvitsee.
Uhkailun ja huutamisen sijaan kokeilisin palkitsemista ja positiivista vahvistamista. Vanha kunnon tarrataulu ja kun vaikka viikon on harjannut tukkansa päivittäin, niin joku tosi kiva pikkujuttu palkinnoksi.
Älkää missään tapauksessa leikatko tukkaa väkisin lyhyeksi tms kuten jotkut idiootit täällä ehdottelevat. Hiukset ovat todella henkilökohtainen asia ja esimurrosikäiselle tytölle ulkonäköja muuttuva vartalo herkkä paikka muutenkin. Pahimmillaan tuollainen pakkoleikkuu on traumatisoiva asia, minulla on ystävätär, jolle tuo lapsena on tehty ja hän on käynyt terapeutilla asti juttelemassa asiasta aikuisena. Tosin siinä perheessä nyt monta muutakin asiaa oli vialla, mutta tuo pitkän tukan lyhyeksi leikkaaminen väkisin siksi, ettei lapsi selvinnyt itse sen hoitamisesta, oli todella kauhea kokemus hänelle. Joissakin kulttuureissahan se on nimenomaan naisen nöyryyttämisen ja rankaisun muoto.
Kuulostaa erityislapselta. Hiusten harjaaminen tuntunee epämukavalta, vaikka ei olisikaan takkuja. Takkuja kun on niin sietämättömältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, minä olin se takkukasa tenavana.
Ei ole normaalia, että kahden viikon harjaamattomuuden jälkeen menee kolme tuntia takkujen selvittelyyn.
Lapsella on vähän vaikeahoitoisempi hiuslaatu ja todennäköisesti rutikuivat hiukset. Viekää lapsi kampaajalle ja hankkikaa kunnon hoitoaineet. Hoitosuihke on 5 % hoitoainetta ja 95 % vettä.
Kakarana piti käyttää pesuun maailman pesevintä shampoota eli sinisessä pullossa Erikoisen hienoa suomalaista shampoota. Koska se oli halvinta. Eikä ostettu hoitoaineita, koska maksaa ja turhaa. Ja sitten irvailtiin kymmenkesäiselle siitä että kulkee takkukasana.
Ei ne muutkaan pitkähiuksiset pääsääntöisesti käytä yöaikaan lettejä. Ja totta kai lapsi haluaa välttää toisten antamia hiustenlaittoja, kun on jo oppinut että se ei ole kivaa vaan kovakätistä setvimistä höystettynä mahdollisesti ikävillä kommenteilla. Varmaan on jo oppinut häpeämään hiuksiaan, ja tuo tukan ajelulla pelottelu vielä siihen lisää.
Erittäin hieno suomalainen shampoo ei todellakaan ollut halvinta eikä edes toiseksi halvinta shampoota. Ja oikeasti se oli hyvälaatuista. Käytin sitä varmaan 15 vuotta yhtäjaksoisesti pitkään tukkaani, enkä käyttänyt mitään hoitoaineita ja tukkani oli upea! Monissa shampoissa ja hoitoaineissa oli ennen silikonia, joka teki hiukset sileiksi pesun jälkeen, mutta pidemmän päälle juurikin takkuunnutti tukan, jos oli huolimaton herjauksesta. Eivät sinun takkusi shampoosta joutuneet. Joillakin paikkakunnilla vesikin oli vielä 80-90-luvuilla huonoa.
Mitä ap: n ongelmaan tulee, oikeasti ei hiusten harjauksesta neuvotella lapsen kanssa, eihän hampaiden harjauskaan ole lapsen vapaaehtoisesti päätettävissä. Kaikkea on varmaan jo kokeiltu, mutta voisiko harjauksen tehdä hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa, vaikka katsellen samalla mieliohjelmaa?
Mäkin liityn Erittäin hienon suomalaisen shampoon puolustajiin! Mulla oli kanssa pienenä takkuongelmaa, eikä siihen auttanut, vaikka kuinka kampasi. Silloin pestiin vaan jollain lasten Linna-shampoolla, mutta kun tajuttiin kokeilla äidin käyttämää erittäin hienoa shampoota niin takut hävisi saman tien ja pysyi poissa. Voihan se toki olla ettei se kaikille sovi. Nykyään käytän kyllä mieluiten XZ-shampoita.
Suosittelisin vielä ostamaan tangle teezer- harjan, sillä saa kammattua tukan hellävaraisesti. Jollain tavallisella kammalla takkujen selvittäminen voi tuntua tosi ikävältä niin ei ihme jos ei tee mieli sitä tehdä.
Täältä kans ääni Tangle Teezerille! Ja nimenomaan sille alkuperäiselle versiolle, ne halpisversiot ei oo yhtä hyviä. Tuo harja on ollu pelastus omalle paksulle tukalle, joka myös takkuuntuu herkästi.
Yks suositus lisää tangleteezerille, ensimmäinen ja viimeinen harja jolla meidän neiti suostui oman tukkansa harjaamaan ja jokailtainen takkutaistelu jäi historiaan.
Ap, pari vinkkiä. Lapsellani oli samaa haastetta, ja näin päästiin hänen kanssaan eteenpäin.
Takuista pitää päästä eroon ja sen suhteen et voi antaa lapselle vaihtoehtoja. Ei ole normaalia että opettaja joutuu huomauttamaan lapsen hiuksista ja tuon perusteella joku voi oikeasti jo harkita huoli-ilmoitusta. Juttele lapsen kanssa mitä vaihtoehtoja on harjauksen suhteen ja päätätte yhdessä miten edetään. Jos saat selville mikä hiusten harjaamisessa on tytön mielestä kamalinta, ehdota vaihtoehtoja sen mukaisesti. Nepsylapsille ja aistiyliherkille lapsille hiusten harjaaminen voi olla todella iso ongelma. Vaihtoehtoja voi olla esim. hän itse harjaa ne (nyt heti, sinä vahdit), koitatte selvittää hiuksia hoitoaineella ja sinä autat häntä, leikkaatte pahimpia takkuja saksilla auki helpottamaan harjaamista, leikkaatte hiukset selvästi lyhemmäksi ja harjaatte ne sitten, harjaatte ne tänään 15 min erissä niin kauan että tulee valmista, haette tangle teezerin kaupasta harjausta varten, palkitset lasta jokaisesta harjatusta minuutista tjms. Jos lapsi ei suostu mihinkään, kerro että sinä harjaat lapsen hiukset joka aamu ja ilta niin kauan, että ne pysyvät siistinä ja aloitat rutiinin nyt. Ja jos muu ei auta, lapsen hiukset harjataan väkisin vaikka hän kuinka paljon karkailisi tai huutaisi (tietysti varovasti, tytön päänahka voi olla hyvin herkkä). Ja viesti lapselle on aina sama; nyt harjataan hiukset kunnes niissä ei ole takkuja ja teet sen itse tai minä teen sen.
Kun hiukset on kerran saatu auki, ne kannattaa pestä hoitavalla shampoolla, käyttää hyvää hoitoainetta ja käyttää hyvää selvittävää (hiuksiin jätettävää) hoitoainetta, esim. Bonacuren Moisture kick. Todennäköisesti saatte pidettyä olkapäihin ylettyvät hiukset takuttomina kun niitä harjataan aamuin ja illoin, mutta kannattaa jutella tytön kanssa myös mahdollisuudesta leikata hiuksia selvästi lyhemmäksi.
Huh huh kyl mitä jengiä.
Ensinnäkin, kyseessä on lapsi. Aikuisen tehtävänä on valvoa, että kaikki normaalit toiminnot on hoidettu. Missään tapauksessa ei uhkailla yhtikäs millään! Mitä ihmettä teillä päässää liikkuu?
Harjatkaa ne hiukset yhdessä. Keskustelkaa vaikka mitä päivässä on tulossa, kirjoista tai elokuvista, poneista tai koppakuoriaisista. Suosittelen harvapiikkistä kampaa ja hiusten harjaus/kampaus aloitetaan _AINA_ alhaalta eli siis latvoista. Jos siellä on jo jonkinlaisia takkuja niin harjaaminen juuresta vaan pahentaa. Aina jos tuntuu yhtään jumittuvan niin mennään enemmän latvaan päin. Hyväntuoksuinen selvittelysuihke voi myös tuoda positiivista fiilistä tähän.