Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko toimeentulotuella eläessä varaa pitää autoa,?

Vierailija
15.01.2025 |

Olen pian putoamassa pysyvästi toimeentulotuella, mutta tarvin autoa. Onhan tuossa kuitenkin kovasti kuluja: pensaat, öljyt, huollot, vakuutukset, verot, korjaukset .. Onko mitään toivoa että pystyy pitämään auton pidempään toimeentulotuella eläessä?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puillako sun auto käy...syö pensaita.

Vierailija
2/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske autoilun vuosikulut ja ja se 12. Vähennä tuo summa perustoimeentulotuesta ja katso paljonko jää ruokaan, vaatteisiin yms. ja mieti pärjäätkö.

Itse en yksinään asuessa pärjäisi. Perheen (6hlö) kanssa kyllä autokin mahtuisi tuohon perusosaan. Joskus kelan laskuria pyöritellyt. 

En ole toimeentulotuella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman tiedän, heillä on pimeitä tuloja, joilla katetaan se auton ylläpito osittain. 

Vierailija
4/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä. Bussit ja kaupat, apteekit, kannattaa harkita lähelle. Ja paikka jossa voi kopioida ja tulostaa. Se onkin hankala yhtälö.

Vierailija
5/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Tällä ei ole työssäkäyvällä ainakaan varaa autoon.

Vierailija
6/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Jos ajat ilman vakuutuksia katsastamattomalla autolla joka ei hajoa tai saat varaosat pihalla olevista romuista niin sitten onnistuu. Bensaa menee niin ei sitä mitään pidempiä reissuja tehdä.

Vierailija
7/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu muista menoista ja siitä autosta. Kyllä mä pidin tt-tuella ollessa autoa ja koiraakin, eikä tehnyt edes tiukkaa. Mutta olenkin kotihiiri joka elää muutoin todella halvalla. Ei mulla perusosasta mennyt oikeastaan muuhun rahaa kuin ruokaan, koiraan ja siihen autoon, ja söinkin halvalla kun oli aikaa kokkailla. 

Vierailija
8/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on jos osaat itse huoltaa autoa

Vierailija
9/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla on. Saan peruspäivärahaa ja toimeentulotukea. Ajan vain jos on pakko ja huollot osaan tehdä itse. Vakuutulset ei hirveitäole vuodessa täysillä bonuksilla. Autoa en myy, koska se parantaa työnsaantimahdollisuuksia.

Vierailija
10/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoinen juttu, että auto ei saa ollaa kovin arvokas, muuten pitää myydä se pois ennen tuen saamista jos ei ole perustetta pitää sitä (työ, opiskelu..)

Vierailija
11/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko olla, jos aikoo päästä liikkumaan. Suomen julkinen liikenne on varsinkin haja-asutusalueella ja monissa kaupungeissakin niin surkeaa, että mahdotonta päästä töihin tai mihinkään muualla ilman autoa.

Et varmaan ole tullut ajatelleeksi, että moni työssä käyvä joutuu hakemaan toimeentulotukea.

Vierailija
12/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puillako sun auto käy...syö pensaita.

Hänellä on häkäpönttöauto, niin kuin sota-aikana.

Vierailija
13/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun mä elin lapsen kanssa toimeentulotuella, niin ei todellakaan olisi ollut varaa pitää autoa. Kyllä se auto olisi monesti helpottanut elämää huomattavasti, mutta ei voinut mitään.

Vierailija
14/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Bussit ja kaupat, apteekit, kannattaa harkita lähelle. Ja paikka jossa voi kopioida ja tulostaa. Se onkin hankala yhtälö.

Kopioida ja tulostaa mitä?

Vierailija
15/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä käydessä sentään autoilun kuluissa tullaan tt tuella vähän vastaan. Saa 150€ ansiotulovähennyksen. Lisäksi jos vaikka kk bussilippu töihin olisi 100€/kk, saat sen verran tukea työmatkakuluihin jos pystyt perustelemaan miksi sinne on pakko mennä autolla eikä sillä bussilla.

Vierailija
16/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa pitää autoa ei tarvitse toimeentulotukea.

Vierailija
17/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse korjailen ja vähän ajaen oma auto pysyy toimeentulotuellakin. Vanha auto ehdottomasti. Joku 30v corolla esim. On halvat verot ja vakuutukset. m39

Vierailija
18/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei olisi varaa kun onhan työttömilläkin auto vaikka eivät saa koko toimeentulotukea. 

Vierailija
19/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitämäjustluin... Et tod. tarvitse tukia jos sinulla on varaa ylläpitää autoa!

Vierailija
20/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on jos osaat itse huoltaa autoa

Näin. Itsellä oli vanha auto kun olin tt-tuella. Huolsin ja korjasin itse ja kulut tuli pensoineen noin 200 euroa kuussa, laskin.

Vielä jäi kaljaankin rahaa reilusti...