10v ei vain opi pitämään hiuksistaan huolta, taas on järkyttäviä takkumöykkyjä pää täynnä
Minä, mieheni, mummit, kummit ja kaikki muistuttaa asiasta, tuloksena raivarit. On ostettu 5 eri hiusharjaa että jon yksi on on hukassa niin toinen löytyy.  Turhaan.  On ostettu kallista ja halpaa hoitosuihketta. Turhaan. Viimeksi kun kävi kampaajalla, siellä takkuja auottiin kolme tuntia. Meni kaksi viikkoa ja taas oltiin samassa tilassa!
Olen uhannut leikkauttaa tytön kaljuksi ja tästä  seurasi hysteerisestä itkuhuutoa niin rajusti että mies moitti "Mitä sä nyt noin sanoit". No kun turhauttaa!
Ei anna pitää hiuksia kiinni, edes öisin. Arvakaa ovatko kaikki naispuoliset läheiset koettaneet ehdottaa että "jos minä teen sinulle yöksi kivan letin". Ei käy.
Hiukset ovat nyt lyhyintä pituutta minkä salli, eli leukaan asti. Ei estä takkuuntumasta. Koko pää on täynnä rastoilta näyttäviä möykkyjä.
Kommentit (76)
Mä oisin varmaan semmoinen natsimutsi että lapsen halutessa jotain itsenäistä tekemistä tms. (vaikka olla kaverin luona myöhään tai jotain), sanoisin että ei onnistu kun et selkeästi osaa pitää huolta itsestäsi. Että kun huomaan että se tukanhoitokin/hampaidenpesu/suihkussakäynti/puhtaiden vaatteiden vaihtaminen alkaa sujua, niin katsotaan asiaa sitten uudelleen. Ja tietysti tarjoaisin vaihtoehtoa että jos tosiaan se hiustenhoito on niin epämiellyttävä asia, niin voidaan yhdessä miettiä sulle joku helppohoitoisempi hiusmalli/kampaus. Ja tarjoaisin edelleen apuani harjaamiseen/letitykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harjaatko sinä niitä iltaisin hoitosuihkeen kanssa?
Kun ei anna! Huutaa vain että osaa itse. En voi sitoa tuoliin ja harjata väkisin.
Ap
No vahdi sitten, että myös harjaa itse
Vierailija kirjoitti:
Eikö 10-vuotias ole vielä aika pieni, voisiko hiusten harjaamisesta tehdä rutiinin, joka toistettaisiin vanhemman kanssa päivittäin?
Muistelen itseäni 10-vuotiaana, ja kyllä minä mielestäni tarvitsin hieman tukea päivittäisissä askareissa.
Sama. Ihmettelen näitä aikuisia joiden mielestä lapsi vaan yht'äkkiä oppii tällaiset rutiinit kuin taivaalta. Mistä ne tulee jos ei vanhempien mallista?
Hoitoaine käyttöön hiusten pesussa.
Kannattaa ostaa kampaamosta shampoo ja hoitoaine ja hiusten selvityssuihke. Ihan lapsi mukaan ja näyttää siellä mikä se ongelma on. Myös leikkaus voi auttaa, että saa ne huonot hiukset pois.
Minä olen pikkupeikko takkutukka, mutta ikää on jo yli kuudenkymmenen. Oma vinkkini on selvittely öljyhoito päässä. Kannattaa käyttää vähintäänkin kerran viikossa ennen pesua noin 20-30 minuutin ajan. Hiukset on selvitettävä aamua iltaa, vaikka letitys tai huivi yöllä auttaakin asiaa.
Takkuuntuva tukka on tarkka shampoosta, silikonia sisältävä ei ole huono vaihtoehto, mutta vain kokeilemalla löytyy hyvä. Jopa suihkupesuaineissa voi olla löytöjä. 
Vierailija kirjoitti:
Kaljun oikeasti ajaminen olisi pienelle tytölle tarpeeton häpeänrangaistus mutta alan tuntea, ettei muita vaihtoehtoja enää ole. Tätä takkutaistelua on käyty 8 vuotta!
Äitini kysyi kerran että mikä kumma siinä on kun Lotta ei kampaa hiuksiaan, vastasin että kunpa tietäisin.
Tytölle ovat siis sekä mummit, kummitäti, kampaajat ja opettaja puhuneet hiusten harjaamisen tärkeydestä ja vastaus on aina että joo kyllä mä harjaan.Tuntuu että sanoo mitä tietää haluttavan kuulla.
Aikoinaan uskoin että aika auttaa mutta nyt en ole enää varma :(
Ap
Ketä se takku haittaa? Sinua ja sukulaisia? Siis heidän silmiään? Anna tytön kulkea takku päässä, ei siitä ole mitään haittaa.
Onko muita normaalista poikkeavia oireita tytöllä? Kovasti kuulostaa aistiyliherkkyydeltä ja voi olla autismipiirteitä myös.
Anna kasvaa kun kunnon rastat, semmoiset möykyt että päänahkaa kiristää ja toiset lapset kutsuu peikoksi. Luulisi että jossain vaiheessa hermostuu niihin ja tahtoo kampaamoon. Leikkauta sitten parin millin siili ja selitä että hiuksia ei saanut enää suoraksi. Luulisi oppivan läksynsä.
Vierailija kirjoitti:
Maksaisin joillekkin parille (tuntemattomalle) pari vuotta vanhemmalle muksulle että "sattumalta" näkisivät kadulla ja alkaisivat nauraa/osoitella "putlsari-tukkapäätä", luulisi että oppii kun TUNTEMATTOMAT/n. omaa ikää olevat kiinnitävät asiaan huomioita.
Omassa tuttavapiirissä AIKUINEN joka kulkee haisevana likaisissa vaatteissa, ei auta vaikka puoli sukua sanonut/ostanut dödöä ymv. tuntuu että vqin pahenee joka sanomisesta...
Ensin annat (kiusaamis)neuvon ja samaan hengenvetoon kerrot, kuinka se huomauttelu ei kuitenkaan toimi. Että miten se nyt oli?
Takku ei haittaa elämää, joten anna olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö 10-vuotias ole vielä aika pieni, voisiko hiusten harjaamisesta tehdä rutiinin, joka toistettaisiin vanhemman kanssa päivittäin?
Muistelen itseäni 10-vuotiaana, ja kyllä minä mielestäni tarvitsin hieman tukea päivittäisissä askareissa.
Sama. Ihmettelen näitä aikuisia joiden mielestä lapsi vaan yht'äkkiä oppii tällaiset rutiinit kuin taivaalta. Mistä ne tulee jos ei vanhempien mallista?
Minulla on pitkät hiukse ja on nähnyt kun harjaan niitä. Samoin hänen hiuksiaan harjasin joka aamu ja ilta siitä lähtien kun kasvoivat, kunnes 5vuotiaana alkoi karkuun juokseminen ja huutaminen että itse, itse!
Ap
Luultavasti päähän sattuu kun kammataan ja kaikki vaan raivoaa.
Kerroksittain leikattu poikatukka on vaihtoehto. On niitä tyttömäisiäkin malleja.
Voi pitää hiusjuuresta kiinni kun kampaa ettei tukista niin paljon.
Tukistaminenhan on laitonta, se on fyysinen rangaistus. Laosi tekee oikein.
onko lapsella herkkä päänahka? parhaalla kaverillani oli ja on vieläkin herkkä päänahka, ja muistan lapsuudesta kun hiukset menivät lopulta niin takkuun, että ne oli pakko leikata lyhyeksi polkaksi. itsekin välttelin lapsena hiusten harjaamista ja olinkin välillä melkoinen takkutukka, mutta teininä päänahka turtui eikä harjaaminen enää satu.
lapsesi on vielä myös sen verran nuori, että tarvitsee todennäköisesti rutiinia ja aikuisen apua. yrittäkää joka aamu ja ilta yhdessä harjata hiukset, tai edes selvitellä suurimpia takkuja kammalla.
Voiko olla, että on herkkä ja kipeä päänahka? Silloin hiusten harjaaminen ja pitäminen kiinni voi tuntua inhottavalta.
Saako muksu kaiken muunkin aina? Kuulostaa vähän siltä. Ei on ei ja piste. Jos ei niitä yksiä hiuksia saa harjattua eikä kukaan muukaan saa, niin sitten ei myöskään tipu vaikkapa karkkipäivänä karkkia. Kavereille ei mennä jos hiukset on takussa jne. Minä en ainakaan tuollaista kiukuttelua yksinkertaisesti jaksaisi. Tarjoat vaihtoehdot ja lapsi päättää niistä. Joko tai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pitkät hiukse ja on nähnyt kun harjaan niitä. Samoin hänen hiuksiaan harjasin joka aamu ja ilta siitä lähtien kun kasvoivat, kunnes 5vuotiaana alkoi karkuun juokseminen ja huutaminen että itse, itse!
Ap
Taitaa olla nyt vain sinulla takkuongelma, ei lapsella. Jos takku ei häiritse lasta, niin siellä se mukana kulkee. Kunhan lapsi peseytyy ja pesee hiuksensa, niin se riittää, takku on vain takku eikä se ole mitään sen kummallisempaa.
 Kyllä aikanaan lapsi alkaa huolehtimaan itsestään, mutta 10 vuotias on aika pieni. Sen ikäinen kuoli autoon silloin muutama viikko sitten ja se oli mielestäni isompi ongelma kuin takku. 
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harjaatko sinä niitä iltaisin hoitosuihkeen kanssa?
Kun ei anna! Huutaa vain että osaa itse. En voi sitoa tuoliin ja harjata väkisin.
Ap
Luulisi sen 3h kampaajakäynnin jälkeen itse huomanneet, että nyt ei toimi.
Joo, minä olin se takkukasa tenavana.
Ei ole normaalia, että kahden viikon harjaamattomuuden jälkeen menee kolme tuntia takkujen selvittelyyn.
Lapsella on vähän vaikeahoitoisempi hiuslaatu ja todennäköisesti rutikuivat hiukset. Viekää lapsi kampaajalle ja hankkikaa kunnon hoitoaineet. Hoitosuihke on 5 % hoitoainetta ja 95 % vettä.
Kakarana piti käyttää pesuun maailman pesevintä shampoota eli sinisessä pullossa Erikoisen hienoa suomalaista shampoota. Koska se oli halvinta. Eikä ostettu hoitoaineita, koska maksaa ja turhaa. Ja sitten irvailtiin kymmenkesäiselle siitä että kulkee takkukasana.
Ei ne muutkaan pitkähiuksiset pääsääntöisesti käytä yöaikaan lettejä. Ja totta kai lapsi haluaa välttää toisten antamia hiustenlaittoja, kun on jo oppinut että se ei ole kivaa vaan kovakätistä setvimistä höystettynä mahdollisesti ikävillä kommenteilla. Varmaan on jo oppinut häpeämään hiuksiaan, ja tuo tukan ajelulla pelottelu vielä siihen lisää.