Onko muita aikuisia, joilla on tosi "vaihtelevat menkat"?
Itsellä tämä ongelma on vain pahentunut synnytyksen jälkeen, synnytyksestä on jo toista vuotta aikaa ja olen +30 v. Menkat siis ovat tosi vaihtelevat, eikä sellaiset "menkat alkaa aina 29-30 pv, vuoto kestää 4 päivää ja kipuja on vain vähän." Itsellä nykyään menkat vaihtelee 25-30 pv kierrolla, vuoto voi kestää parista päivästä liki viikkoon ja vuodon määräkin vaihtelee. Joinakin kuukausina verta tulee muutamana päivänä todella vähän ja joinakin kuukausina vuodan kuin seula liki viikon. Tuoretta kirkkaanpunaista verta saattaa tulla pitkään ja yhtäkkiä menkat loppuvat kuin seinään. Joskus kesken menkkojen saattaa olla puoli päivää, ettei verta tule lainkaan ja sitten vuoto jatkuu taas. Kivunkin määrä vaihtelee: joinakin kuukausina ei ole kipuja lainkaan, joskus vähän/jonkinverran ja joskus olen melkein kaksinkerroin kivusta. Vuodon määrä ja kivun intensiteetti eivät liity toisiinsa mitenkään: verta voi tulla vähän ja on kipuja tai on kuukausi, jolloin vuodan kuin seula, mutta mitään kipuja ei ole.
Onko palstalla muita, joiden menkat eivät ole samanlaiset joka kuukausi?
Kommentit (6)
Puolella aikuisista ei ole koskaan menkkoja.
Mulla ei koskaan ole ollut luonnollisia alle 8 pv kestäviä menkkoja. Lasken mukaan viimeisetkin pisarat ja tahrat tuohon kyllä, mutta joo 8-9 pv ne on tainneet aina luonnollisesti kestää. Eivät hirveän runsaat. Millään määrällä liikuntaa en ole saanut menkkoja yhtään niukemmiksi. En ole mielestäni mikään hormonimörkökään vaan aina ollut hoikka ja terveesti elävä nainen, jolla raskaudet alkaneet ykkösestä. Lasten jälkeen tosin kivut pahentuneet, ennen ei mitään kipuja juuri ollut, mutta lasten saannin jälkeen 1-2 pv tulee synnytyskipuja muistuttavaa juilimista ja kouristelua, että on vaikea esim. seistä pitkiä aikoja kun tuntuu, että synnytän kohta jotakin. Menkkojen runsauteen tai kestoon ei ole ollut oikeastaan vaikutusta. Kierto ollut myös noin 30-32(-max35) pv aina. Nyt mulla on hormonikapseli ja sen kanssa menkkojen ekat päivät on kyllä kuin härän kurkusta oikeasti, tulee myös hyytymiä, välillä isojakin, menkkojen seassa ekoina päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei koskaan ole ollut luonnollisia alle 8 pv kestäviä menkkoja. Lasken mukaan viimeisetkin pisarat ja tahrat tuohon kyllä, mutta joo 8-9 pv ne on tainneet aina luonnollisesti kestää. Eivät hirveän runsaat. Millään määrällä liikuntaa en ole saanut menkkoja yhtään niukemmiksi. En ole mielestäni mikään hormonimörkökään vaan aina ollut hoikka ja terveesti elävä nainen, jolla raskaudet alkaneet ykkösestä. Lasten jälkeen tosin kivut pahentuneet, ennen ei mitään kipuja juuri ollut, mutta lasten saannin jälkeen 1-2 pv tulee synnytyskipuja muistuttavaa juilimista ja kouristelua, että on vaikea esim. seistä pitkiä aikoja kun tuntuu, että synnytän kohta jotakin. Menkkojen runsauteen tai kestoon ei ole ollut oikeastaan vaikutusta. Kierto ollut myös noin 30-32(-max35) pv aina. Nyt mulla on hormonikapseli ja sen kanssa menkkojen ekat päivät on kyllä kuin härän kurkusta oikeasti, tulee myös hyytymiä, välillä isojakin, menkkojen seassa ekoina päivinä.
Lohdullista kuulla, että en ole ainoa, jolla on menkkojen kanssa haasteita! Minullakin on normaalit elintavat ja olen normaalipainoinen, ei ole elintavat vaikuttaneet menkkoihin.
Ap
Täällä yks!
Ihan kuin ois vaihdevuodet tms lähestymässä, kun niin heittelee. Mut oon vasta 33v niin ei vielä sentään pitäis tulla.
Tutulta kuulostaa. Lisäisin tosin tuohon listaan vielä menkkaripulin. Nimimerkillä tänään oon käyny jo kolmesti. :D
ei ole